Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla og lånebil...

Startet av valvolainen, søndag 09. november 2014, klokken 11:40

« forrige - neste »

afo

Sitat fra: Vind på torsdag 30. oktober 2014, klokken 15:32
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 30. oktober 2014, klokken 14:42
Har forstått det sånn at eGolf generelt har bedre rekkevidde enn i3?
I utganspunktet har Leaf, e-Golf, i3, Kia alle omtrent lik rekkevidde.  Har ikke erfaring med Kia, men i3 har litt lengre rekkevidde enn både Leaf og e-Golf.  Grunnen er at den er lettere - og har mindre forbruk, samt varmepunpe (noe ikke alle Leaf har og ingen e-Golf enda)

Men vi snakker om kilometer og ikke mange mil i  forskjell.  For daglig bruk betyr det lite - og for langpendling er det jo bare Tesla som gjelder allikevel.

Dette stemmer rett og slett ikke. Forskjellen er som du sier ikke stor, men e-golf kommer en del lengre pr. lading. Både Cd (aerodynamisk faktor) og frontareal er større for i3. Dette er viktigre enn vekten for forbruket. e-golf har samtidig større batteripakke. Har heller aldri sett noen test som sier i3 har større rekkevidde.

Så liker du e-golfen, bestill en med varmepumpe, og håp de snart får orden på den og produksjonen :) Super bil!

emil

Man kan sikkert legge opp en rute der Leaf er best, en annen der i3 er og enda en rute der eGolf er best osv. Velg den bilen du liker best, har mest praktiske ladeløsninger tilpasset din bruk og som er innenfor budsjett. Ingen av bilene er dårlige i seg selv, men alle har sine fordeler og ulemper.

valvolainen

Har vært en runde i Renaulten også, må jo ta med denne også.
Ny forhandler, her fantes det heller ingen TN nett ladekabel.
Ble derfor ikke noe jobbtest på denne. Det hadde heller ikke vært nødvendig.
Når man setter seg inn her sitter man greit. Veldig god sikt, høyt under taket, greie seter. Litt under middels seter, men det går an å sitte i. Det som umiddelbart skuffer mest er rett og slett kvaliteten på skjermene og kvaliteten på softwaren. Utydelig tekst som tyder på lav oppløsning. Jeg prøvde en tesla lader, med schuko stikk i kontakten, tenkte at jeg nok kunne prøve. Det gikk heller dårlig, dvs umc'en begynte å levere strøm, men sikringen gikk. Det tyder vel bare på at det er teslaen som bestemmer max ladehastighet på grunnlag av hva slags kontakt som står på, og ikke (slik som jeg trodde) at det var kontakten som gav beskjed om maks hastighet til umc. Klarte heller ikke finne noe sted å stille ladehastighet i bilen, så den prøvde vel sikkert å hanke inn 32A som umc leverer.
Kjøring - Dette er en typisk småbil. Ikke så kvikk som konkurrentene, men samtidig er forbruket mye lavere selv om man kaster den litt hardt rundt svingene. Dårlige lydisolering merkes godt i denne bilen. Kjørestillingen var grei, men ikke noe mer. Manglende plasser å legge armene ved avslappende cruising. Dette er en småbil med lang rekkevidde, og jeg ar ikke lyst til å sitte i denne 2-3 timer hver dag. Dessverre, for prisen med aktuell kampanje er kanon. I tillegg er det jo ladebegrensingene.
Alt i alt var vel dette definitivt ikke bilen for oss. Det føles litt godt å kunne sette lokket på ihvertfall en bil.

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

valvolainen

#33
Sitat fra: Vind på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:57
Det ser ut som du likte e-Golf - og det er jo ikke vanskelig.  Men har du prøvd i3?  Når du står i kø på motorvei så styrer den også - i tilegg til ACC - det blir man ganske avhengig av ;-)

+ for Golf = Pris, ACC, litt mere plass
+ for i3 = Beste el bil kjøreegenskaper, ACC og kø assistent, Sprek design
- for i3 = litt mindre plass enn Golf, alle liker ikke designen, noe dyrere

Rekkevidde, lademuligheter osv. er omtrent likt for disse - selv om du nok greiere å tyne noen få km mer ut av en i3 - samt at den lader raskere.


Det blir nok ingen bmw på oss. De for rare utseendemessig, men mest av alt så er det lite for pengene. Lite bil, lite utstyr.
Størrelsemessig blir den altfor liten og skal man ha det utsyret som må til, blir det over 300.000. Og i _mine_ øyne er det ikke verdt det.
Hadde det vært en 3-serie stv på batterier - så hadde det vært noe annet.
Ladingen betyr - for meg - ingenting. Jeg må kunne lade 8 mils forbruk hele året på ~8-9 timer, det holder. Langturbil har vi fra før.
Edit: Budsjettet er gaske viktig for en pendlebil - men for riktig bil (stort bruksområde = lang levetid ) så kan vi tøye budsjettet litt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

valvolainen

Siden specs og slikt på mercedes b-klasse er ute, så har vi jo snust litt på dette også.
Satt og spinket og sparte på utstyrslisten, og jeg ser at vi lander på 312.000,-. Da er den ikke velutstyrt, men med navi/cruise/range/teknikkpakke. Synes likevel dette er ganske så meget, og den manglende muligheten for hurtiglading er en brems. Ikke for vår del, men jeg tror at videresalg vil være vanskeligere, samt at hvis det kommer elbiler i det rekkeviddesegmentet som ikke finnes enda, nemlig det mellom leaf og tesla, da vil veldig mange biler falle som stein i verdi, og da er det ikke kult å sitte på en dyr bil med kort rekkevidde.
11kw lader trekker opp, men fordi den mangler DC lademulighet burde AC vært på 22kw!
Dette hadde vært rasende billig og få til. 1,5 timer fra tomt til fult - Det er litt lengre enn vi gidder å vente med ladestopp (rundt en time), 3 timer er helt uaktuelt. Jeg mistenker at dette er en politisk motivert avgjørelse, et ingeniørteam kan umulig ha gitt tommelen opp på dette som en god ide. At mercedes baserer sin elbil lading på grunnlag av TØI sine tall er jo bare sludder.
Uansett blir dette dumt for oss, men også dumt for mercedes. Alternativet er jo ikke at vi kjøper en fossil b-klasse, istedenfor kjøper vi en av konkurrentene sine elbiler.
At mercedesen ikke er tilgjengelig for prøvekjøring er også fryktelig synd. For mercedes.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da viser det seg - som mine prøvekjøringer demonstrerte - Kia har overlegen rekkevidde i klassen under Tesla (før MB B Electric drive), men igjen er en stor del av årsaken en stor batteripakke.
http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/

+ noen erfaringer i fra mine prøvekjøringer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17472.msg283658.html#msg283658

Mitt råtips er at Kia Soul EV og MB B ED er de beste alternative dine.
Leaf kan du bare glemme, Zoe, eGolf og i3 vil være ganske like på rekkevidde med hver sine pluss/minus.
Varmepumpe er man mindre avhengig av når restvarme fra elmotor kan nyttes som i Tesla og MB, eller man har varme i ratt og seter som Soul (og Leaf), eller varme i frontrute og sete som i eGolf.

Powerflux

Sitat fra: Finnøy på mandag 10. november 2014, klokken 21:32
Da viser det seg - som mine prøvekjøringer demonstrerte - Kia har overlegen rekkevidde i klassen under Tesla (før MB B Electric drive), men igjen er en stor del av årsaken en stor batteripakke.
http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/


Dette var interessant! I testen leser jeg følgende:

Of course, the Nissan LEAF has a significantly smaller 24kWh battery than the Soul EV, and of that 24kWh, only about 21.3kWh is usable to propel the car. The Kia Soul EV properly advertises the size of the battery that the consumer cares about; the useable stored autonomous energy. We found that to be almost exactly 27kWh useable, which means that the actual Kia Soul EV battery size is about 30.5kWh total

Jeg har hittil trodd at 27kWh har vært total kapasitet og rundt 24 kWh tilgjengelig kapasitet.

Hvis dette er tilfelle så gjør jo dette Kia``en til et langt bedre kjøp enn alle de andre mellomklasse bilene, IMHO  ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Hansi

Sitat fra: Powerflux på torsdag 13. november 2014, klokken 08:41
Sitat fra: Finnøy på mandag 10. november 2014, klokken 21:32
Da viser det seg - som mine prøvekjøringer demonstrerte - Kia har overlegen rekkevidde i klassen under Tesla (før MB B Electric drive), men igjen er en stor del av årsaken en stor batteripakke.
http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/


Dette var interessant! I testen leser jeg følgende:

Of course, the Nissan LEAF has a significantly smaller 24kWh battery than the Soul EV, and of that 24kWh, only about 21.3kWh is usable to propel the car. The Kia Soul EV properly advertises the size of the battery that the consumer cares about; the useable stored autonomous energy. We found that to be almost exactly 27kWh useable, which means that the actual Kia Soul EV battery size is about 30.5kWh total

Jeg har hittil trodd at 27kWh har vært total kapasitet og rundt 24 kWh tilgjengelig kapasitet.

Hvis dette er tilfelle så gjør jo dette Kia``en til et langt bedre kjøp enn alle de andre mellomklasse bilene, IMHO  ;D

Enig. Synd det er såpass lang leveringstid på de..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

valvolainen

Leveringstiden til Kia'en er for lang. Liker heller ikke den manglende plassen baki. Kiaen har vel heller ikke ACC, og dette er gull verdt fra taraldrud og inn til byen hver morgen og ut igjen hver ettermiddag.

Jeg tror kanskje vi komemr til å gå for en golf, og ironisk nok - en med ventepumpe.
For egen del har dette lite å si for den daglige driften, men den dagen golfen skal selges - da tror jeg det er en god investering. Ikke nødvendigvis at man får så mye høyere pris, men det kommer til å være vesentlig lettere å selge.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Elmo

Sitat fra: valvolainen på torsdag 13. november 2014, klokken 20:16
Leveringstiden til Kia'en er for lang.
+2

Sitat fra: valvolainen på torsdag 13. november 2014, klokken 20:16
For egen del har dette lite å si for den daglige driften, men den dagen golfen skal selges - da tror jeg det er en god investering. Ikke nødvendigvis at man får så mye høyere pris, men det kommer til å være vesentlig lettere å selge.
Jeg forstår fremdeles ikke folk som tar SÅ mye mere hensyn til et fremtidig videresalg enn til egne behov i nuet :o  Kjøper du ikke bil for å ha den i mange mange år. Det du taper på å vente i det uendelige på ventepumpe som du selv sier du ikke trenger er mere enn det du får ekstra når du selger om 10 år.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sølv-pilen

Ut fra det som ligger på bordet, 2017 og 50 000 biler, trenger man ikke være noen mattelærer for å forstå at hver dag man bruker en bensin/diesel bil i vente på sin elektriske, er en ekstra kostand som neppe lar seg betale tilbake under de forutsetter som man har pr. i dag.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

valvolainen

Sitat fra: Elmo på lørdag 15. november 2014, klokken 23:49
Jeg forstår fremdeles ikke folk som tar SÅ mye mere hensyn til et fremtidig videresalg enn til egne behov i nuet :o  Kjøper du ikke bil for å ha den i mange mange år. Det du taper på å vente i det uendelige på ventepumpe som du selv sier du ikke trenger er mere enn det du får ekstra når du selger om 10 år.

Helt enig - selv om jeg er en av dem.
Men forhandler har indikert lik levering med og uten varmpepumpe.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA