Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stråling i el-biler

Startet av elektrolux, torsdag 29. mars 2007, klokken 11:29

« forrige - neste »

VWspirit

Noen som hørte noe mere fra EL CAR LØS???
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

elektrolux

Det siste jeg hørte var at han var stresset av folk som ikke bare ville ha gratis hjelp, men presterte å være misfornøyd med at det tok tid, og at det trengtes deler som tross alt kostet noe.

Håper han ikke gikk lei av å være den gode samaritanen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Først og  fremst må vi ordne opp stavefeilen på tråden har. Reparasjoner skal det være.

El Car Løs vil bare se på PSA deler. Det tar mye tid å finne fram til feilene hvis ikke komponenter er svidde.

Håper at han har ikke mistet motet fordi det er en viktig tjeneste i elbilmiljøet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Jeg har en DC-DC converter til Think som er død. Jeg skrudde den opp for å se om det var noen brente komponenter, men det var det ikke.
Noen som har erfaring med hva som bruker å svikte?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Det finnes en sikring til DC/DC i kontaktorboksen i batterikassen. (veldig lurt ???)
Min gikk tidligere etter en annen feil i DC/DC powerkrets. Sjekk i interfaceboksen at du strøm til DC/DCen

Det er mulig å koble batteristrøm utenom denne dersom du gir blaffen i å ta ned batterikassa.
Du kan bruker den original sikringsholder som er montert på Interfaceboksen som var opprinelig intaksstrøm sikring. 16A Littlefuse skal oppi den. Husk ikke presis hvordan det var gjort, så sjekk at den nye strømforsyningen ikke blir overbelastet.
Lykke til!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Har sett vanninntrenging som igjen skyldes sprekte gjennomføringer til ledningene. Etter tørking og rengjøring av kretskortet funket DC/DC converteren igjen.

Th!nk classic sin DC/DC converter må ha minst 90V inn for å fungere (slås av med innebygget sikkerhetskrets).

Noen typer DC/DC convertere må ha spenning (12V batteri i vårt tilfelle) på utgangen for å starte opp, andre typer tåler ikke å gå uten belastning på utgangen.

Jeg har ikke turt å test noen av mulighetene, men kobler til inn- og utganger før jeg starter opp DC/DC converteren ved å forbinde pin 2 på den runde, 4-pins pluggen til jord (for 12V). DC/DC converteren skal da gi 13,8V til 12V batteriet. Pin 1 legges til jord for å få 14,2V ut. Pin 3 er feilsignal ut fra DC/DC converteren - tror pin 3 går lav når det er feil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Ken på mandag 28. februar 2011, klokken 22:50
Det finnes en sikring til DC/DC i kontaktorboksen i batterikassen. (veldig lurt ???)
Enkelte ganger har du de merkeligste kommentarer, Ken  ;)
Sikringer skal alltid monteres nærmest spenningskilden for å beskytte ledningen mot å brenne opp ved kortslutning.

Tipset om brente koblinger i den grå interfaceboksen slutter jeg meg til. Det kan tenkes at man måler grei spenning inn på DC/DC converteren når den ikke er igang, men at spenningen synker med en gang DC/DC converteren startes på grun av motstand i de brente koblingene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Husk at sikringer sin primær oppgave er å hindre brann, uansett om de sitter i en elbil, eller hjemme i sikringsskapet ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lynet

Spenningen inn til DC-DC var 116V så den var i orden (målt i interfaceboks)
Spenningen på 12V batteriet var 12,7V uten belastning og 12,3V når bilen var startet.
Bilen er en jeg kjøpte i fjor og prøver å få på veien igjen. Heldigvis hadde jeg en DC-DC i reserve og når jeg satte inn den var ladingen 14,2V :-)
Åpnet den gamle, og ser ikke noen fysiske feil, hverken brent eller merker etter fukt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Baltor

Selv om det er spenning fram til dc-dc kan denne spenningen dabbe ved belastning. Vi opplevde en HV boks hvor den felles minuskabelen i firkantpluggen var brent like under lokket. Dette ødela dc-dc. Husk å sjekke dette hvis HV boks er ute.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Sitat fra: bosonic på tirsdag 01. mars 2011, klokken 09:14
Husk at sikringer sin primær oppgave er å hindre brann, uansett om de sitter i en elbil, eller hjemme i sikringsskapet ;)

Håper at din sikringsskap hjemme ikke har 300kg NiCd batterier foran det ;)

Lynet

Nå har Silver gått 1 mnd med den nye DCDC uten problemer.

Årsaken til at den gamle var defekt kan jeg med stor sikkerhet si var Kverneland sin feil! Det siste som ble gjort med bilen der var at de byttet til nytt 12V batteri, og satte tilbake det gamle da de ikke fikk bilen til å gå. Tipper de ikke hadde koblet fra DCDC når de drev å byttet batteri....

Feilen var 7 sprengte blokker!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på mandag 11. april 2011, klokken 11:01
Nå har Silver gått 1 mnd med den nye DCDC uten problemer.

Årsaken til at den gamle var defekt kan jeg med stor sikkerhet si var Kverneland sin feil! Det siste som ble gjort med bilen der var at de byttet til nytt 12V batteri, og satte tilbake det gamle da de ikke fikk bilen til å gå. Tipper de ikke hadde koblet fra DCDC når de drev å byttet batteri....

Feilen var 7 sprengte blokker!

Hvorfor var så mange blokker sprengt?
Og hvor mange km hadde de gått?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Pakken hadde vært inn til Mantena i 2008, de hadde funnet ut at første blokk på bakerste rekke var dårlig og byttet den ut. De satte da inn en 2000 blokk sammen med 2004 blokker (resten av pakken).
Det var brent hull i 2000-blokka, den cella ble da tømt for lut. En gnist i den cella antente blandingen av oksygen og hydrogen som alltid er over luten i cellen. Resultatet ble da antenning i hele rekka.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA