Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stråling i el-biler

Startet av elektrolux, torsdag 29. mars 2007, klokken 11:29

« forrige - neste »

elektrolux

Burde hatt en tråd om Avansert/reperasjoner. Hint Hint

Har sett nærmere på DC-DC converteren i Partneren min, og slik det ser ut er det kun en stk Mosfet IXFH13N80, og en motstand R1 som er defekt.

R1 har explodert som følge av kortslutning i Drain source dioden i mosfeten, men det ser ikke ille ut.

Det jeg lurer på er om noen har en , eller vet om en norsk leverandør av nevnte mosfet, og om noen har en DC-DC converter demontert eller skjema på denne og kunne sjekket motstandsverdien på R1. Motstanden er plassert like ved 2 store gule kondensatorer.

Kan selvfølgelig demontere lokket på "laderen" på en av de andre bilene mine, men dette kan være en enklere måte å finne svaret på.

Det skal ikke bety noe om "laderen" kommer fra 20 blokkers bil eller en 27 blokkers bil. Det er vistnok kun computeren som er forskjellig på disse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL CAR LØS

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. mars 2007, klokken 23:10
Burde hatt en tråd om Avansert/reperasjoner. Hint Hint

Har sett nærmere på DC-DC converteren i Partneren min, og slik det ser ut er det kun en stk Mosfet IXFH13N80, og en motstand R1 som er defekt.

R1 har explodert som følge av kortslutning i Drain source dioden i mosfeten, men det ser ikke ille ut.

Det jeg lurer på er om noen har en , eller vet om en norsk leverandør av nevnte mosfet, og om noen har en DC-DC converter demontert eller skjema på denne og kunne sjekket motstandsverdien på R1. Motstanden er plassert like ved 2 store gule kondensatorer.

Hi elektrolux!

Det er det som ofte skjer i DC-DC konvertere og også i SF/PS-Power Supply/laderen!!!
Når det gjelder din: IXFH13N80 Mosfet så betyr den at det er 13 A 800 V og de bokstavene foran står for firma som "eier" står for design/utvikling etc...

Så egentling kan du finner andre typer Mosfet enten nærmere verdi eller litt lavere/høyere i forhold til det man skal bruker til, dvs. at du kan bruker fek. IXFH12N100 eller STW15NK90Z....

Disse har jeg brukt før med gode resultater og er lett å få via internett og koster alt fra noe 30 nkr til 100 nkr pr stk.

Norske leverandører ofte er behjelpelig med å ordne kjøp av enkelte komponenter dersom evt. mange kvantiteter.

Selv bruker jeg leverandøre i Norge og det meste i USA, men dette pga mitt firma er Amerikansk og ofte kjøpe ordre går via Houston....

Obs: Jeg jobber med en hjemmeside om EV og reparasjon på enkelte komponenter, har mye å gjøre men det er mening om at det blir noe bilder og en del dokumentasjon, jeg har desverre ikke flere bilder av ladere og DC-DC da ofte man vil bare gjør jobben ferdig. Men disse tekniske sider skal være enkelte og kunne forstå av  nesten "alle" problemer er at ikke alle burde gjøre slikk ingrep uten å ha en forståelse på elektronikk og evt. farene ved ingrep i elektriske området.

Dersom du trenger Databladet til disse nevnte komponenter så kan jeg sender dem via e-post....

Ved å klikke på min "verden" loggo under bilder vil du kommer på min hjemmeside, men det er ennå ikke mye der!!!

Vi snakkes..


Wired

Jeg har tidligere handlet en del her http://www.elfa.se/
Ikke akuratt no billig men de har mye og skaffer det meste raskt.
Kan kansje være ett tips. !?!? :-\

EL CAR LØS

Forholdvis de firma som jeg "vi" har avtale og kjøper deler til undervansutstyr.
Det er mange andre, men disse er direkte til elektronikk bruk.

http://no.farnell.com/
http://www.rsonline.no/
http://www.vishay.com/

"Elfa er ikke min første favoritten, men jeg kjøper noe der dersom interessant"
Vi har jo en del bedrifts avtaler og kjøper ofte store kvanter med elek. deler!!!
http://www.elfa.se

bosonic

RS tar kun bestillinger fra firma, men fortvil ikke, her er linken for privatpersoner: http://www.kompoteket.no/   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lars C. Krogenæs

Tråden er flyttet til nytt forum: Avanserte reperasjoner.

Man må være på "juniornivå" dvs. mer enn 5 inlegg for å lese forumet.

Dette gjøres fordi vi ikke ønsker å skremme bort alle de som lurer på om de skal kjøpe elbil eller ikke, samtidig som de blir "bombet" med "alle probleme elbilen har". Jeg er sikker på at en fossilbil diskusjon ville blitt minst like komplisert.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

#6
Takk for innspill, men ingen hell med lenkene deres. Derimot kan disse tydeligvis hjelpe. prisen er 10,56 USD ved kjøp av 1-10 mosfeter.

http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?KeywordSearch

Spørsmålet er om jeg slipper unna med å skifte kun den ene Mosfeten eller bør satse på å skifte alle 4. Kjøper jeg kun 1 mosfet blir det toll og momsfritt.

Håper enda på hjelp til verdien på R1

Siste. Fikk sjokk av fraktutgiftene, så norsk leverandør hadde vært kjekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL CAR LØS

Sitat fra: bosonic på tirsdag 27. mars 2007, klokken 23:28
RS tar kun bestillinger fra firma, men fortvil ikke, her er linken for privatpersoner: http://www.kompoteket.no/

Den bruker jeg også, det er utrolig mange at ville generele en lang liste  ;D
Men når det er sagt så har jeg funnet Mosfeten i flere av disse linkene, uansett leverings måte.

Elektrolux, som jeg sa før, så "trenger" du ikke å kjøpe helt "prikken" som det står printed i mosfeten!!!

Det viktigst er at verdien er det nærmest eller evt. bedre uten av det vil utsabilisere resterende komponenter, uten å gå i detajl, men her kommer linken og da kan du kjøper den for 230 Nkr  ;D
Jeg har funnet den for ca. 70 kr pluss frakt fra USA blir litt over 100 Nkr, men er du usikker og vil holder deg til Norske leverandører da kan du klikke her: http://www.kompoteket.no/
Gå til søk og skriv: 13N80
og vips har du din etterlengt Mosfeten.

Du vet, jeg har mange navn (og blitt kalt mange) men er meste kjent for " Carlos Ferreira"  ;D
Slikk er det samme med slikke små dingser  ;) "Det er bare noe små forandringer, men kun interessant for oss som driver med litt mer avansert utvikling av utstyr"  8)

Tekniske dokumentasjon:
--------------------------------

EL CAR LØS

Nå er det slikk at jeg er litt stressa på vei til et møte  :-[
men husker jeg vel så er den Mosfeten du trenger i vertikal posisjon IXFH og ikke flatt IXFT, forsjellen er D-Drain og ellers bruker jeg ofte en spesiel sokkel under våre tester etc...

Så uansett kan du kontakte "Kompoteket" og undersøker om du kan få en IXFH (prisen burde ikke forandre seg).

Nå tenker jeg at alt er i orden, jeg pakker og drar  ;)
Lykke til, stå på du klare det  ;D

EL CAR LØS

Oi oi, vent litt jeg satt og så på feil datasheet (IXFH/IXFT12N100Q)

Du kan bruker den som er å fines i:  http://www.kompoteket.no/
IXFT versjon er like, jeg sendt jo datasheet i forrige innslagg, men satt her og ble litt forvirret mens jeg jobber med mine egne prosjekter.

slikk skjer når jeg vil gjerne hjelpe, og da blir kluss ;D

"Go for it."

elektrolux

#10
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. mars 2007, klokken 23:48
Tråden er flyttet til nytt forum: Avanserte reperasjoner.

Man må være på "juniornivå" dvs. mer enn 5 inlegg for å lese forumet.

Dette gjøres fordi vi ikke ønsker å skremme bort alle de som lurer på om de skal kjøpe elbil eller ikke, samtidig som de blir "bombet" med "alle probleme elbilen har". Jeg er sikker på at en fossilbil diskusjon ville blitt minst like komplisert.

Lars


Tanken er god, men det må jo være betryggende for potensielle kjøpere å vite at en ikke alltid må ha ny "box" til 50000 NOK dersom noe går gale. At bilene lar seg reparere for ned mot 1/100 del av den prisen PSA vil ha oss til å tro, burde vel bare fremme interessen for bilene våre. :)

Det vi mangler nå er et lite verksted som kunne påtatt seg interne reperasjoner av Ladeboksen, Webastoen, og motoren. Slike reperasjoner kan en få utført i f.eks. Tyskland.

Selvfølgelig er noen reperasjoner værre enn andre grunnet større skader på delene oppi boksene våre, så en må ha realistiske forventninger. Noen ganger må en bite i det sure eple og bytte hele moduler. Når det er sagt så vil disse bli lettere og lettere tilgjengelige ettersom flere og flere biler går lens for batterier og kan donere disse andre delene til trengende.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. mars 2007, klokken 23:10


Det skal ikke bety noe om "laderen" kommer fra 20 blokkers bil eller en 27 blokkers bil. Det er vistnok kun computeren som er forskjellig på disse.

Dette er nå avkreftet. Desverre er der forskjeller også på lader og på DC-DC converteren.

Så moralen må være: Don't try this at home.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL CAR LØS

Hei!
Jeg vil ila kort tid kunne være aktiv igjen med små reparasjoner for elbiler på elektronikk nivå "først" med webasto kortere og evt. DC-DC konvertere og ladere etc.
Undersøkelser, bestiller, bytte/lodde og/eller evt. testing av elektroniske elbil enheter.   

                                       *** PRO-BONUS - GRATIS ***

Jobben blir utført gratis kun nødvendig ekstra deler som må ekstern bestilles må betales etc. 

Forutsetning for dette, vil jeg kommer tilbake senere.

Dersom det er noe interesserte, ta kontakt med meg via privat e-post.

*** Viktig ***
Hvis det er noen som sitter på ubrukt, skadet elbil enheter der ut og som kan tenker seg å hjelper andre, så kontakt meg.
Jeg vil prøver å kunne reparere eller bruker delene til andre som er eller har vært i sammen situasjon som dere.

Ta kontakt.

Mvh.
Carlos Ferreira

elektrolux

#13
Kjempetiltak :)

Dette høres glimrende ut.

Ikke dumt å samle defekte deler på et sted, for så å benytte dette til å sette sammen brukbare enheter.

Med din hjelp på Elektronikkfronten, og min og Bugges hjelp på batterifronten, trenger det ikke lenger bety økonomisk ruin å få problemer med Elbilen.

På vanlige biler vil en kunne få hjelp hos nærmeste bilhugger, men siden Elbilmiljøet er så lite er vi avhengige av internett for å samle oss.

Bilene våre er opp til 12 år gamle, så det må jo etterhvert bli en del delebiler der ute. Tross alt er det produsert tusenvis av PSA elbiler.

Vil samtidig minne om at jeg har 1 komplett Partner box + 1 partner lader til ev. trengende.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL CAR LØS

Ja da, og det er GRATIS  ;) "kun delene som trengs, må betales og bestillinger pluss post"

Jeg har blitt kontaktede av mange som trenger delvis hjelp, så ila noen uker regner jeg med at jeg begynner med elektronikk reparasjon.
Så fortsett å ta kontakt, de som kommer sist tar lengre tid.

Så bare det er sagt, tar jeg ikke reise oppdrag, defekte enheter eller elbilen leveres/sendes til meg.

Så vi snakkes.

Mvh.
Carlos

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA