Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av torjen6, fredag 07. november 2014, klokken 23:32

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Flips på torsdag 06. november 2014, klokken 22:08
Sitat fra: Stormfull på torsdag 06. november 2014, klokken 22:05
Kan jeg lade min Zoe på Tesla sin type 2 lader?
Hvis du mener superladerne: nei :)
Men hvis du mener 11kWh/22kWh type 2 ladere utenfor butikkene, så ja; selvfølgelig ;)

torjen6

#46
@Stormfull
Zoe lader frå type 2 kontakt med 3 fasa 400 v og 3 fasa 220 v. Frå 7,2 kw - 43 kw, skal du lade frå type 2 kontakt med 1 fasa trenger du ein ladeboks i mellom, den lader med 8,13,16,20,32 A, man kan lade frå 1 fasa stikk og frå 3 fasa stikk, og frå alle stikk som du finer i Norge også 40A og 63A vis du betaler litt ekstra.

Du kan kjøpe den i frå Norsk forhandler for ca 8.000,- NOK.

Skal du lade frå IT nett 1 fasa, 220v 16A må du kjøpe ein trafo/lader frå Renault til ca samme pris som den over, denne laderen har fått rikelig med omtale her på forumet, det må sies det at det kjem ein ny lader frå Renault i 2 Q 2015, som vil være mye lættere.

Sia det bygges ut så mange 22 kw og 44 kw ladere i landet vil vel ein slik lader være for dei spesielt inntriserte, eks 1: Haugesund, 1 Q 2014 ingen 22 kw ladere eller 44 kw ladere, 1 Q 2015, 4 stk 22 kw ladere.
eks 2. Strekninga Husnes/Haugesund via Folgefonnstunelen 1 Q 2014 ingen ladere, 4 Q 2014, 10 stk lader, 2 stk 44 kw ABB, 2 stk 22 kw Statoil Fuel & Retail Norge AS, 2 stk 22 kw ladere Grønn kontakt, 2 stk 22 kw ladere BMW og 2 stk 22 kw ladere Fortum. Det er med andre ord ei rivande utvikling når det gjelder Type 2 ladere 400v.

Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

erik e

Nå"henger" jeg ikke med lenger.  ;) Jeg vil bare ha en "STIKKONTAKT"! Som VIRKER. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ZOE

Elektrikeren monterte trafoen min på loftet med løfte om at den ikke laget lyd.  Jeg har uinredet loft i gammelt hus.

Det viser seg at den lager lyd (ved belastning)  og hele taket virker som en høytaler... Hører den  bedre i etasjen under enn på loftet..

Skal først prøve å sette den på noe mykt, men hvis ikke det funker må den flyttes..


stefka

#49
Også hos meg på loftet. Har lagt noen gamle tepper under. Ingen problemer med ladelyd.

ZOE

Trafo er 35cm høy og ca 30*25 i grunnflate.
Veier rundt 15 kilo.
Det er den jeg har som er for 3,6kw

Jeg satt min oppå en plate igår, skulle legge litt glava under for å dempe lyden, men den ble flatklemt av vekten, endte opp med at jeg la en hel rull med glava dyttestrimmel under.
Fremdeles var det ganske mye lyd i etasjen under ved lading av nesten tomt batteri.

Skal prøve å lage en plate med gummidempere under og se om det hjelper.
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/lastesikringsutstyr/vibrasjonsdemper-416083/


stefka

Jeg har trafoen til 11 kW. Og den veier over 100 kg. Strålende fornøyd med rask lading!

ZOE

Jeg fikk ikke med noen form for ladekort eller liknende til hurtiglader når jeg hentet bilen, skulle man ikke det?

Var vel snakk om ett års abbonement trodde jeg

Stormfull

Du må hente den hos forhandler. Jeg hentet min i dag
Kjøpte min første Think 2001 mod i Nov 2013 og blitt min favoritt bil:) Bor i Drammen
Er nå også eier av Renault Zoe Life

ZOE

ok.Skal innom i morgen for å rette to små bulker(!) som var i bilen når jeg hentet den..


Trond Eklund Johansen

Hei.  Har snart 500 mil inne med min Zoe, og greier meg fint uten Schuko. Kjører i snitt 59 k/dag, og har kun unntaksvis hatt behov for hurtig-/semihurtig lading. Det er bare snakk om tid før nettet m Type2-ladere er tett nok for lengre turer. Oslo kommune er problemet, siden de ikke har tatt høyde for TN-jording på sine nye ladestolper. Jeg håper flere følger Statoil og setter opp ladere slik de har f eks på Minnesund og Økern.
Glem Schuko-kladd om du ikke må ha den. Det blir for tregt.
Trond EJ, Hamar
______________
Renault Zoe '14

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på mandag 10. november 2014, klokken 22:56
Driver og tenker tanken om å anskaffe en 3-fase semiportabel ladestasjon, som f.eks. B3200S, som jeg kan bruke både til Zoe og Soul (med Type2>Type1 kabel)

http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html

Har tilgang til 400V stikk på jobb blant annet, men hvor ellers skal man bruke slikt? Spørre rundt på bensinstasjoner, butikker osv? Jeg har ikke veldig lang vei til jobb, så klarer meg fint med lading over natt hjemme. Med et økende antall 11/22kW stolper som skal bygges ut, er det egentlig nødvendig å kjøpe seg noe slikt, eller er det kjekt å ha uansett, med et assortert utvalg av adaptere? Finnes det rimeligere alternativer?

Det finnes alternativer ja,jeg selger f.eks denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy


edakcots

Skal spørre en som kanskje vet bedre enn de fleste. Kommer tilbake med svar i morgen:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

refreol

Hei!

La meg introdusere meg som en potensiell kjøper av Zoe som har fulgt med på Zoe-forumet i en kort periode.
Virker som et hyggelig forum, med forholdsvis konstuktive tråder...


På jobben har vi tilgang på flere type "rød kontakt" hvor det står merket 22kw og TN/400V.
De er ikke merket for el-bil, men elektrikeren sa at det var bare å forsyne seg - om de passer for Zoe.


Vil det være en kontakt jeg kan bruke uten videre med standard kabel - eller trengs det "overgang"?
Og om det er behov for overgang - indikasjon på pris og tilgjengelighet blir høyt verdsatt.
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA