Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Brorson, fredag 07. november 2014, klokken 15:15

« forrige - neste »

Brorson

De fleste biler har i dag ikke reservehjul,
Brukte kompressoren fra min Leaf, for å fylle luft i et vinterdekk til min Grandis.
Den hadde dårlig batteri og uten motoren i gang så ble det fort flatt!!
Hvordan fungerer den da på en EL bil?

pwb

Sitat fra: Brorson på onsdag 22. oktober 2014, klokken 16:45
De fleste biler har i dag ikke reservehjul,
Brukte kompressoren fra min Leaf, for å fylle luft i et vinterdekk til min Grandis.
Den hadde dårlig batteri og uten motoren i gang så ble det fort flatt!!
Hvordan fungerer den da på en EL bil?

Bare litt rask hodetenking. Ta en tom 1fas 2kw kompressor. Si den bruker 1 min på å fylle tanken før bruk. Denne tanken vil jeg tro kan fylle 4 dekk før den er tom. Så si maks 0,01 kw/t for å fylle ett dekk. Mulig kompressoren som følger bilen har dårligere virkningsgrad, men kan umulig være mye den bruker så la bilen stå på så den lader batteriet mens du pumper opp. Vil nok ha mindre virkning på rekkevidden enn å kjøre helt uten lys som jo bare utgjør 100-200 meter.

tho

Vet ikke hvordan det er med Leaf men på Model S så "fyller" hovedbatteriet 12V batteriet hele tiden. Så en liten 12v luftkompressor på 100W vil i praksis aldri kunne tømme 12V batteriet. Brukte en sånn på min når jeg satt på vinterdekk. Kunne ikke se noe utslag på batterimåleren etterpå.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Minikompresor-15217/
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

cra

Alle elbiler lader 12V fra hovedbatteriet, så å kjøre en kompressor en stud burde ikke være noe stort problem. Det eneste jeg ser kan være problematisk er dersom trekket er så sturt at omformeren ikke klarer å lade 12V like fort som det tappes. Leaf kommer jo med slik kompressor, så den tåler det fint.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: cra på torsdag 23. oktober 2014, klokken 14:51
Alle elbiler lader 12V fra hovedbatteriet, så å kjøre en kompressor en stud burde ikke være noe stort problem. Det eneste jeg ser kan være problematisk er dersom trekket er så sturt at omformeren ikke klarer å lade 12V like fort som det tappes. Leaf kommer jo med slik kompressor, så den tåler det fint.

Fint tidsfordriv når man hurtiglader også. Leser av dekktrykket med LeafSpyPro og tar noen ganger litt justeringer med kompressoren når jeg venter på hurtigladingen.

TB

Sitat fra: Brorson på onsdag 22. oktober 2014, klokken 16:45
De fleste biler har i dag ikke reservehjul,
Brukte kompressoren fra min Leaf, for å fylle luft i et vinterdekk til min Grandis.
Den hadde dårlig batteri og uten motoren i gang så ble det fort flatt!!
Hvordan fungerer den da på en EL bil?

Ein mulig forklaring:
12V batteri var alt dårlig (som du skriv). Etter bruk med kompressoren var "siste rest" vekke, og du klarte ikkje starte bilen. Eit normalt godt 12V batteri vil fint klare dette.
Fossilbil treng og mykje straum av 12V batteri for å dra rundt statmotor. Er batteriet svakt, og du feiler på fyrste startforsøk kan du ha brukt opp "reserven" - og må vente eller lade batteriet.

Ellers - fordel med ELbil er at bilen kan gå på "tomgang" uten eksos. La bilen vere på, så lades 12V når du fyller luft.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Brorson

Takk for svar, da ser jeg at det skal være mulighet å komme videre etter en punktering  med Leaf'en og at jeg må kjøpe nytt 12V til Grandisen

Ingeniøren

Gammel tråd men fortsatt aktuell når det snart er tid for å skifte dekk..

Har alltid sverget til en gammel fotpumpe for å etterfylle luft, men har alltid ergret meg over at disse ofte har elendig manometer med alt for grov skala så det er håpløst å sett riktig trykk. Derfor har jeg et separat kvalitets manometer med fin skala som jeg sjekker med, men da må jeg gjerne av å på med pumpen noen ganger...

Fotpumpa røk her om dagen så da er jeg i markedet for en ny, eller skulle jeg kanskje kjøpe en liten 12V bilkompressor i stedet ? På elbilen er det jo strøm nok men er manometrene noe bedre på kompressorer og hva med de digitale manometrene som kommer på en del. Ser de med visere fortsatt gjerne går til 10 bar eller mer. Blir vel lettere å lese av når de er digitale men er nøyaktigheten noe bedre ...

Hva slags erfaringer har folk ? Tips ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Jeg bruker sykkelpumpe. En slik stor som en står på og pumper for hånd. Har en med ganske stort manometer som er lett å lese av med høy oppløsning. Har munnstykke som kan snus for å brukes på ymse ventiler. Nøyaktigheten er, tja, bra nok? Resultatet harmonerer med det bilen selv viser, og det jeg kan få på bensinstasjoner. Må si jeg liker godt disse automatiske fyllesystemene der en bare taster inn trykket, kobler på slangen og lar det stå til. Statoil i Sandvika har dette. Ellers finnes det mye hvis du søker etter "Digital Pressure Gauge" på Ebay. Koster fra en 50-lapp.
I samme slengen er det interessant å sjekke ut "digital torque wrench adapter". Så kan hjulboltene få korrekt moment på en lett måte.

Ingeniøren

#9
Jo, sykkelpumpa fungere bra den og mye mer nøyaktig. Måtte finne frem den når fotpumpa begynte å blåse rett igjennom og slippe ut mer luft enn det som kom inn... Nøyaktig manometer som jeg stoler på har jeg.

Ble og litt skeptisk til disse 12V kompressorene når jeg fant en på ebay og som så bra ut og havnet under 350 kr med alt. Et sted sto det at den trakk 10 A og fra en annen leverandør trakk samme kompressor 10 A / 23A maks... BMW'n skal ikke belastes med mer enn 140W /10-12A. Bruker heller manuell pumpe enn en som brenner ledningsnettet i bilen  :-[
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electrix

Jeg har tidligere hatt 2 forskjellige 12V kompressorer som begge har levd et kort liv, den siste ga opp etter første dekket, tror ikke den var dimensjonert for å blåse opp et helt dekk uten stopp, den ble overopphetet og ødelagt. Nå bruker jeg bare en sånn sykkelpumpe som man setter på bakken og pumper med hendene. Kjøpt på Clasohlson for 149 tror jeg. Brukes til både biler og sykler og virker alltid uavhengig av strøm. Skulle ønske bedre oppløsning på manometeret, det går fra 0-10bar, 0-4 bar hadde vært mer enn nok, men hver gang jeg har kontrollmålt på bensinstasjon i ettertid så har det vært helt likt resultat.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

65lars

Hmmm.  Interessant lesing, takk.

Jeg skal snart skifte fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk, og selv om man "regner med" at trykket i sommerdekkene (helt nye) er OK, bør det jo sjekkes.
Bensinstasjon er første valget.
Jeg har også en slik mekanisk fotpumpe, jeg bruker på sykler, og en 12V kompressor pumpe (en billig en, fra biltema - til båten).
Trilling, bestilt KIA

TB

For å justere er håndpumpe fint. Men, har forsøkt å pumpe opp heilt tomme dekk - tek sin tid med håndpumpe... heldigvis ikkje ofte dekk er heilt tomt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ferry

Litt på sida, men i disse dekkskiftetider så er jekk et aktuelt tema. Jeg kjøpte en elektrisk saksejekk på Torshov Bilrekvisita for noen hundrelapper. Plugges i 12 V-uttaket i bilen. Det fungerer overraskende bra. Aldri mer sveiv og knoker i asfalten. Og jeg slipper å ha 50 kg garasjekk som tar opp plass.

Ingeniøren

#14
Sitat fra: Ferry på tirsdag 22. mars 2016, klokken 08:19
Litt på sida, men i disse dekkskiftetider så er jekk et aktuelt tema. Jeg kjøpte en elektrisk saksejekk på Torshov Bilrekvisita for noen hundrelapper. Plugges i 12 V-uttaket i bilen. Det fungerer overraskende bra. Aldri mer sveiv og knoker i asfalten. Og jeg slipper å ha 50 kg garasjekk som tar opp plass.

Det var faktisk en veldig god ide. Bytter selv hjul i garasjen og der er det trangt nok, selv om det går med et nødskrik. Den skrånende grusen på utsiden er intet godt alternativ - prøvd  :o

NAF var dog ikke like begeistret, men det finnes mange modeller ser jeg, både saks og hydraulisk liknende. Det finnes til og med de som både jekker bilen og pumper luft i dekket  :)
https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/enklere-hjulskift/

https://www.google.no/search?q=electric+car+jack&biw=2147&bih=1266&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjlh-2H6NPLAhVGQJoKHXYqAnwQsAQIGg

Edit:
Ser ikke ut som Torshov ikke selger jekken lenger og Biltema trekker tilbake sine. Kanskje like greit å holde seg til det som er velprøvd...
http://www.biltema.no/no/Nyheter/Tilbakekalling-Elektrisk-jekk-2-tonn-15-367/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA