Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vedlikeholdslading med evlite mystisk avbrytet (PSA)

Startet av janhelge, mandag 02. mars 2009, klokken 22:22

« forrige - neste »

janhelge

Hallo venner!
Jeg skulle fylle vann for en kollega på jobben og opplevde at jeg ikke fikk fylt vann på to av de tre påfyllingsniplene. Bakgrunnen var at jeg hadde startet vedlikeholdslading på en Think ute - det var ca fem-seks minusgrader. Vanndunken ble oppbevart inne, vanntemperatur ca 20 grader, tenker jeg. I alle fall: Jeg fikk fylt bakre rekke helt som normalt, men da jeg skulle fylle midtre og fremre, var det helt stopp. Vannet ville ikke renne gjennom niplene. Jeg trippelsjekket at tilkoblingen var OK og jeg kontrollerte at vannet rant greit gjennom vannslangen og gjennom tilkoblingsnippelen.

Jeg har lurt på om det kan ha frosset mellom nippelen og batteriene.

Hva mener ekspertisen: Kan det fryse mellom påfyllingsnippel og batteri? Har tenkt å ta med en vifteovn/føner og blåse varm luft ned neste gang.

mvh Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

Boogie

For en PSA bil er dette et reelt problem ved minugrader. Regner med at det samme er tilffelle med en Think.
Har du mulighet til å stå i en garasje med temp over null grader, så vil det jo tine. Ellers er det vanskelig å få det til.
Men det kan jo tenkes noen Thinkere har en grei løsning.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

#2
Ifølge verkstedmanualen skal vedlikeholdslading utføres i frostfrie omgivelser, d.v.s. over 0oC. Det er ganske lange slanger som holder minusgrader når man står ute og vann som holder 20o er tydeligvis ikke nok til å holde slangene tinte.

Moralen må bli: gjør som det står i boka!
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg utført en vannfylling i går og etter å ha tint vanndunk var jeg klar, nesten. Vannpåfyllingsslanger hadde is i dem og de stengeventiler var frossen.
Jeg klart å få dem tint innen den 15 min pause mellom ladeslutt og vannfylling men det anbefales ikke.Moralen: ha alt vannfyllingsutstyr inni huset og varme vifte under bilen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA