Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av boppus, onsdag 05. november 2014, klokken 23:48

« forrige - neste »

Stig O

Kjørte med nattmodus hjem fra Oslo i går kveld, og merket at tunellvisningen på den litte skjermen blendet meg veldig. Det virket som den hadde dagmodus. Noen som merker dette?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Kjell Leaf

Sitat fra: hma på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:47
Hovedlysene styres av en regn- og lyssensor som tar høyde for flere ulike tilstander og målinger. Man kan eksempelvis oppleve at nærlysene kommer på ved regnvær, selv om lysforholdene tilsier DRL.
Det er derfor ikke 'bare' å be 17"-skjermen følge oppførselen til hovedlysene. Det ville vært litt dumt dersom den gikk i natt-modus fordi det begynte å regne, ikke sant?:)

Transisjon fra dag- til natt-modus på skjerm har innebygget tidsforsinkelse i tillegg lysfølsomhet.

Jeg syns problemet var stort i sommer, da jeg kjørte igjennom en serie mørke tunneler i Nordland og Day stod til 100% intensitet. Etter at jeg satte den til 30% gikk det helt fint.

Kjører daglig igjennom tunnel i Trondheim og gjør ingen notis av det lenger.
Du tar helt feil, den bør gå i nattmodus sammen med lysene, det hjør den på Leaf og det føles ikke det minste rart. Der fungerer dag/natt modus helt perfekt. Når det er mørke skyer og regn er det faktisk nattmodus som er det riktige ;) En skriver at Tesla er slik pga lysforholdene i USA...... For noe piss, mørkt er mørkt og lyst er lyst uansett, det finnes dessuten tunneler i USA også.  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

boppus

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:03
En skriver at Tesla er slik pga lysforholdene i USA...... For noe piss, mørkt er mørkt og lyst er lyst uansett

Enig, det er ingenting spesielt med amerikansk lys, mye den samme bølgelengden.
Tror til og med det er samme sola der borte.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

bb

Sitat fra: Boppus på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 10:27
@BB, du har kredibilitet i miljøet, nevn det i din neste video.
Ja, men jeg, i likhet med mange, foretrekker å bruke nattmodus permanent og heller scrolle for å endre intensiteten manuelt. Jeg personlig liker designen og look and feelen på nattmodusen bedre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cirion

Jeg har en annen teori. Dag/Natt sensoren ser oppover fra feltet over speilet.

Mørk himmel, mørkt tak i garasje = nattmodus
Tuneller har lys i taket = dagmodus
Sort skiboks på taket = kontinuerlig nattmodus

Ikke rart dette ikke vil bli bra i tuneller. Front lysene går på en annen sensor, og den funker helt gull!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Skifter jo til nattmodus etter noen minutter  (5?) i tunnel også da.

El-boy

#21
Sitat fra: bb på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 14:13
Sitat fra: Boppus på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 10:27
@BB, du har kredibilitet i miljøet, nevn det i din neste video.
Ja, men jeg, i likhet med mange, foretrekker å bruke nattmodus permanent og heller scrolle for å endre intensiteten manuelt. Jeg personlig liker designen og look and feelen på nattmodusen bedre.
Jeg synes ikke å kjøre i nattmodus hele tiden, og justere lysstyrken manuelt, er en god løsning. Når dette skal kunne skifte automatisk helt perfekt med litt vilje og en liten software oppgradering (jeg tippe at programmeringen tar mindre en ett minutt...)

Dette er jo for dei som vil kjøre med skjermene i "Auto" modus, og da skulle det jo skifte automatisk når det blir mørkt... Det er jo selvfølgelig mulig å låse den til Natt eller Dagmodus for den som vil ha det og justere manuelt, men jeg synes det blir for myk plukk og tar oppmerksomhet...

Kjell Leaf

Sitat fra: Cirion på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 14:35
Jeg har en annen teori. Dag/Natt sensoren ser oppover fra feltet over speilet.

Mørk himmel, mørkt tak i garasje = nattmodus
Tuneller har lys i taket = dagmodus
Sort skiboks på taket = kontinuerlig nattmodus

Ikke rart dette ikke vil bli bra i tuneller. Front lysene går på en annen sensor, og den funker helt gull!
Det er så enkelt at skjermene og lysene bør bruke samme sensor, siden dere sier at lysene fungerer perfekt i tunneler og overskyet vær vil jo problemet være løst ved en slik sammenkobling. På Nissan Leaf skifter skjermen til nattmodus samtidig som lysene kommer på. Veldig enkel og praktisk løsning.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Ja, lys i tunellen er det ikke som er årsaken. Hvis jeg står delvis under tak på ferga så går det noen minutter so skifter det til nattmodus også der fordi det er litt skymt. At dag/nattmodus hadde fulgt lysene ahdde vært best (evt. konfigurerbart delay for de som ønsker å beholde dagmodus i tunneller o.l.), og veldig gjerne med fading inn/ut, i stedet for brå skifter. Da kan Tesla nok en gang gjøre det bedre enn de andre. Pr i dag er det mye dårligere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eKul

Siden autodimming ikke fungerer særlig bra, bruker jeg "Night" modus fast, og justerer intensitet med scrollhjul.

Innimellom opplever jeg at den har skiftet til "Auto" av seg selv. Er det noen andre som har opplevd, og vet hvorfor dette skjer?

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

eKul

Ser ut som det er grei temperatur i Porsgrunn ihvertfall...

tstens

Kjører alltid m nattmodus da jeg liker denne best ,men opplever at den står i auto og dermed dagmodus hvis jeg parkerer m nattmodus og dimmet ned på under 10%.Dette skjer når jeg skal hjem fra jobb og det er lyst ute.Prøver å huske på å skru opp lysstyrken før jeg forlater bilen på morran.Hvorfor den oppfører seg sånn kan bare Tesla svare på.
P85,White

OleT

Tror jeg skal invitere Elon til en kjøretur. Jeg har åtte (!) tunneller hver vei til og fra jobb, til tider er det veldig irriterende at skjermen ikke svitsjer automatisk. Om vinteren går det greit, da er det mørkt uansett. Men nå begynner det å bli lysere...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Muffinman

Sitat fra: cra på onsdag 22. oktober 2014, klokken 09:25
At dag/nattmodus hadde fulgt lysene ahdde vært best
Kunne blitt noen snodige bieffekter av det siden lysene i sin tur følger vindusviskerene....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA