Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av boppus, onsdag 05. november 2014, klokken 23:48

« forrige - neste »

boppus

Kan noen gi meg en plausibel forklaring på hvorfor noe så grunnleggende som automatisk justering av skjermen(e) mellom dag- og nattstilling ikke fungerer? Det fungerer ikke engang nesten.

Da jeg prøvekjørte og kjørte inn i en tunell lyste 17"-skjermen som sola, og fullstendig ødela nattsynet. Du må hive deg inn i menyen og justere selv.

Når jeg imidertid kjører bak en Model S inn i en tunell kommer baklysene på umiddelbart, slik de skal, så det er sensorer der, og de fungerer. Hvorfor er ikke dette koblet til skifte mellom dag/nattmodus på skjermene?

Jeg synes dette er viktig, og alvorlig at det ikke fungerer.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

krister461

Dag og nattmodus fungerer supert hos meg. Men nattmodus kommer bare om natten ikke i tuneller.

En teori kan være at det vil være distraherende om den skiftet for ofte mellom modusene.

Autodimming av brightness  har vært foreslått og diskutert mange ganger og er noe jeg håper kommer.

boppus

Sitat fra: krister461 på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:38
Men nattmodus kommer bare om natten ikke i tuneller.

Men dette er jo hele poenget, da vi har endel tuneller i dette landet. Mine tidligere biler har alle løst dette elegant og problemfritt, ved å gå til nattmodus så fort jeg entrer en tunnel, og hadde en god forsinkelse (5-10 sekunder) for å returnere til dagmodus.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

hma

Det er ulike sensorer/kalkuleringer som styrer kjørelys og 17" skjerm. Overgang fra Day til Night er eksempelvis blant annet basert på tid.

Løsningen er for øyeblikket å sette intensitet for Day ned på 10-30%. I tillegg kan man bruke snarvei fra rattet for raskere å bytte modus.

Ellers kan du lese min kommentar om saken her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12177.msg263018.html#msg263018
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Nasse


Synest dettte er en tullete feil.

Har gjort en interessant observasjon - i det siste kommer kartet opp i nattmodus ved oppstart inni garasjeanlegget hjemme. Dette skjer selv om jeg kjører ut midt på dagen, og har tydeligvis ingenting med klokka å gjøre.

Hvorfor Tesla ennå ikke klarer å fikse nattmodus når jeg kommer inn i en tunnel er helt uforståelig - og trafikkfarlig.

hma

Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:57
Har gjort en interessant observasjon - i det siste kommer kartet opp i nattmodus ved oppstart inni garasjeanlegget hjemme. Dette skjer selv om jeg kjører ut midt på dagen, og har tydeligvis ingenting med klokka å gjøre.
Skjermen går i natt-modus når det har vært mørkt over en tidsperiode (tror det tar ca 4-10 min) og har, som du sier, ingen sammenheng med tid på døgnet.
Overgang fra natt- til dag-modus skjer derimot uten særlig tidsforsinkelse.

Oppførselen er som nevnt et bevist valg fra Tesla, basert på lysforhold i USA.
Enig i at skjermen i norske biler burde reguleres på annen måte.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

BMW850

Enig i at det burde vært en kurant sak å la skjermen gå i nattmodus i tuneller. Som det sies, lysene kommer automatisk på og det burde latt seg gjøre å koblet dette opp i mot skjerm også. Det nevnes at skjerm-modus går på tid/klokkeslett og det kan godt hende. Hovedlys og baklys slår seg jo på ved ordentlig overskyet/grått vær midt på dagen. Det hadde vært fint med en sammenkobling her, iallefall at man kunne gjøre ett valg i menyen om å samkjøre disse :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

bb

Jeg bruker nattmodus permanent og har aldri hatt problemer med for sterk/svak skjerm. På dagen bruker jeg 70-100 % og på natta bruker jeg 0-20 %. Jeg bruker scrollhjul til å manuelt styre intensiteten.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

El-boy

#8
Enig i at skjermen blender i tunneler, og ja når jeg starter opp på i garasjen lysedagen er skjermen i nattmodus men kjører jeg inn i en tunnel skifter den ikke til nattmodus igjen men lyser som sola. Lysene slår seg på i tunnel, og hvis gps prukes viser skjermen på dashbordet tunnel, men skjermen lyser fortsatt som sola. Irriterende.
Skulle tro dette var veldig enkelt å få inn med software:
-"if": Tunnel, "then": Nattmodus,
-"else if": Baklys, "then": Nattmodus
;D

BMW850

Bruker også nattmodus stort sett permanent og det funker helt greit.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

hma

#10
Hovedlysene styres av en regn- og lyssensor som tar høyde for flere ulike tilstander og målinger. Man kan eksempelvis oppleve at nærlysene kommer på ved regnvær, selv om lysforholdene tilsier DRL.
Det er derfor ikke 'bare' å be 17"-skjermen følge oppførselen til hovedlysene. Det ville vært litt dumt dersom den gikk i natt-modus fordi det begynte å regne, ikke sant?:)

Transisjon fra dag- til natt-modus på skjerm har innebygget tidsforsinkelse i tillegg lysfølsomhet.

Jeg syns problemet var stort i sommer, da jeg kjørte igjennom en serie mørke tunneler i Nordland og Day stod til 100% intensitet. Etter at jeg satte den til 30% gikk det helt fint.

Kjører daglig igjennom tunnel i Trondheim og gjør ingen notis av det lenger.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

boppus

På enhver billigbil, eller annen dyr bil, fungerer dette som det skal. Vi behøver Tesla der også.
Neste gang Elon er i Norge skal han få høre det fra oss.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

El-boy

Sitat fra: hma på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:47
Hovedlysene styres av en regn- og lyssensor som tar høyde for flere ulike tilstander og målinger. Man kan eksempelvis oppleve at nærlysene kommer på ved regnvær, selv om lysforholdene tilsier DRL.
Det er derfor ikke 'bare' å be 17"-skjermen følge oppførselen til hovedlysene. Det ville vært litt dumt dersom den gikk i natt-modus fordi det begynte å regne, ikke sant?:)

Transisjon fra dag- til natt-modus på skjerm har innebygget tidsforsinkelse i tillegg lysfølsomhet.

Jeg syns problemet var stort i sommer, da jeg kjørte igjennom en serie mørke tunneler i Nordland og Day stod til 100% intensitet. Etter at jeg satte den til 30% gikk det helt fint.

Kjører daglig igjennom tunnel i Trondheim og gjør ingen notis av det lenger.
Er det mørkt nok til å sette på hovedlys er det mørkt nok til Nattmodus. Tidsforsinkelse er spesielt lang  fra Dagmodus til Nattmodus ikke omvendt som det burde.
Den skifter over fra dag til natt i f.eks Lærdalstunnelen (den er ca26km lang pg du bruker omtrent 20min igjennom...) og noen andre lange tunneler er min erfaring.

Når folk løser blendingsproblemet med å kjøre med Nattmodus hele tiden har Tesla bommet med noe er min oppfatning. Nattmodus fungerer dårlig når solen lyser rett på skjermen er min erfaring.
Jeg synes Tesla skulle laget en ny software oppdatering asap på dette. Når dei liker å kalle bilen sin en Premium bør dei iallefall prøve å være noe i nærheten...

Muffinman

Enig i dette. Kjører titallsvis tunneler i uka, og etter snart et år/45.000km i mitt eie fungerer dette fremdeles ikke. Hadde forventet at slike tullefeil var det første som ble fikset når jeg kjørte bilen hjemover etter overlevering. Får mange kommentarer på dette av forundrede passasjerer som sitter på Tesla for første gang.

En annen ting som man burde få vekk er at lysstyrken går i 100% før skjermen skifter til nattmodus. Trenger ikke et flash på maks lys når det er så mørkt at nattmodus er nødvendig...

Ellers så har jeg lagt lysstyrken på høyre scrollehjull slik at det er mulig på justere til 0% i tunneler, men man er jo fremdeles på dagmodus. Om man kunne endret funksjonen for trykk på scrollehjulet fra å kjøre lysstyrke til 100% til å veksle mellom dag og nattmodus ville det vært en grei løsning inntil videre.

boppus

#14
Jeg har engasjert meg såvidt på det amerikanske teslamotorsclub.com under samme tema, og jeg oppfordrer alle om å kommentere om dette temaet der også. Jo flere vi er som lager bråk om dette, jo større sannsynlighet for at Tesla fikser det.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37340-Anyone-driving-around-sunrise-and-have-issues-with-display

@BB, du har kredibilitet i miljøet, nevn det i din neste video.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA