Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Østfold lokallag

Startet av Mippen, onsdag 05. november 2014, klokken 23:00

« forrige - neste »

Mippen

www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/varmepumpe-kroell-for-elektrisk-golf/a/23319450/

Varmepumpen til Volkswagens elektriske e-Golf, som kan forlenge rekkevidden med 20 prosent på de kaldeste dagene, er satt på vent i ubestemt tid.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:41
www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/varmepumpe-kroell-for-elektrisk-golf/a/23319450/

Varmepumpen til Volkswagens elektriske e-Golf, som kan forlenge rekkevidden med 20 prosent på de kaldeste dagene, er satt på vent i ubestemt tid.
På de kaldeste tyske dagene sikkert..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Vet jo egentlig ikke hvor lang rekkevidde den har på vinteren med og uten da de fleste ikke har opplevd en norsk vinter.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:45
Vet jo egentlig ikke hvor lang rekkevidde den har på vinteren med og uten da de fleste ikke har opplevd en norsk vinter.
Joda, det har vært Acenta og Tekna i salg siden i fjor sommer, så det er nå utprøvd én vintersesong da. Må finnes eiere i innlandet som har skaffet seg erfaring i sprengkulde. Effekten skal teoretisk sett være lik null fra -15ºC og kaldere, derav kommentaren min.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 09:55
Effekten skal teoretisk sett være lik null fra -15ºC og kaldere, derav kommentaren min.

Det har skjedd mye med varmepumper de siste årene så jeg antar varmepumpen til VW fungerer bedre enn dette.
Men jeg tviler på at en ikke-forvarmet eGolf har nytte av varmepumpen i -15 hvis kjøreturen er kort (~30min).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Ville ikke en Bensin eller diesel Webasto vært bedre enn varmepumpe?

Gir fantastisk varme, helt uten rekkeviddetap.

Originalvare på eldre elbiler, og enkelte småserie nyere elbiler.

Bruker 30-50 liter drivstoff i året, så ikke så fælt mye forurensning heller.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:36
Ville ikke en Bensin eller diesel Webasto vært bedre enn varmepumpe?

Mye bedre å fyre direkte med fossilt for varme i bilen enn å gå via dampturbin, overføringsnett og batteripakke.

Men da er bilen plutselig ikke nullutslipps selv om fossilbrenningen ikke direkte påvirker fremdriften.

tomrh

Sitat fra: emil på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:42
Men da er bilen plutselig ikke nullutslipps selv om fossilbrenningen ikke direkte påvirker fremdriften.
Er vel noen spesielt miljøbevisste som bryr seg om dette bittelille utslippet, de fleste ønsker seg praktiske løsninger. Forøvrig er gassen i varmepumpene SVÆRT miljøskadelig om den slippes ut. Hadde forresten vært kjekt om det fantes varmeapprat som kunne fyres med flis eller pellets, det er jo også fornybart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Spørs om det ikke allerede finnes brennere som bruker biodiesel, eller E85. Da forsvinner hele miljøargumentet mot Webasto.

Har alltid lurt på hvorfor Webasto forsvant med nye generasjonen Elbiler. Er overfornøyd med det på Classic'ene mine
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Råde

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:59
Sitat fra: emil på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:42
Men da er bilen plutselig ikke nullutslipps selv om fossilbrenningen ikke direkte påvirker fremdriften.
Er vel noen spesielt miljøbevisste som bryr seg om dette bittelille utslippet, de fleste ønsker seg praktiske løsninger. Forøvrig er gassen i varmepumpene SVÆRT miljøskadelig om den slippes ut. Hadde forresten vært kjekt om det fantes varmeapprat som kunne fyres med flis eller pellets, det er jo også fornybart.
Ingen vet helt hvordan varmepumpen i e-Golf virker og hva den er fylt med. Man må håpe på en kombinasjon av luft/luft og vann/luft. Man kan, etter hva jeg vet, fylle de med CO2 i steden for alle mulige giftige gasser.

Ang Webasto har jeg hatt dette i fossilbilene mine i en del år. Det er HERLIG! Men den skal ikke inn i min elbil. Selv om det er små mengder drivstoff det dreier seg om, så skal det fylles (søles?) til stadighet. Jeg vil heller plugge i støpslet og ikke tenke mer på det.
e-Golf | X75D

tomrh

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:08
Spørs om det ikke allerede finnes brennere som bruker biodiesel, eller E85. Da forsvinner hele miljøargumentet mot Webasto.
Noe offtopic dette, men miljøargumentet FOR biodiesel er syltynt, faktisk ikke-eksisterende. Det er fornybart, ja, men fortrenger matproduksjon og forårsaker massiv avskoging som igjen fører til økende erosjon, ørkenspredning, artsutryddelser og ødelagte lokalsamfunn i områdene som beplantes. Skulle aldri vært oppfunnet. Et mislykket forsøk på å renvaske olje som bare gjør vondt verre. Nei, da er det faktisk bedre å brenne ordentlig diesel i webastoen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Råde

Enig med tomrh.

PS! Kjøp bøker. Det binder opp CO2, det. Og fortrenger ikke matproduksjon. Men, huff, det ødelegger skogene... Ikke lett dette.
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:59
Sitat fra: emil på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:42
Men da er bilen plutselig ikke nullutslipps selv om fossilbrenningen ikke direkte påvirker fremdriften.
Er vel noen spesielt miljøbevisste som bryr seg om dette bittelille utslippet, de fleste ønsker seg praktiske løsninger. Forøvrig er gassen i varmepumpene SVÆRT miljøskadelig om den slippes ut. Hadde forresten vært kjekt om det fantes varmeapprat som kunne fyres med flis eller pellets, det er jo også fornybart.

For mannen i gata tror jeg webasto eller lignende er mer enn bra nok, men for bilprodusentene er det dårlig å reklamere for miljøvennelige elektriske biler du må fylle diesel på...

Et marked for ettermontering (ferdige kit) tror jeg derimot kommer til å blomstre, særlig når f.eks Leaf går ut av garanti perioden og rekkevidden kanskje har gått enda litt mer ned.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:08
Spørs om det ikke allerede finnes brennere som bruker biodiesel, eller E85. Da forsvinner hele miljøargumentet mot Webasto.

Har alltid lurt på hvorfor Webasto forsvant med nye generasjonen Elbiler. Er overfornøyd med det på Classic'ene mine

Og jeg var kjempemisfornøyd med den på Touranen vi hadde. Angret i 9 år på at jeg ikke bestilte full Defa-pakke istedenfor.

Jeg hadde personlig aldri kjøpt en elbil som kom med en slik som standardutstyr ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:15
Noe offtopic dette, men miljøargumentet FOR biodiesel er syltynt, faktisk ikke-eksisterende. Det er fornybart, ja, men fortrenger matproduksjon og forårsaker massiv avskoging som igjen fører til økende erosjon, ørkenspredning, artsutryddelser og ødelagte lokalsamfunn i områdene som beplantes. Skulle aldri vært oppfunnet. Et mislykket forsøk på å renvaske olje som bare gjør vondt verre. Nei, da er det faktisk bedre å brenne ordentlig diesel i webastoen.
RENT BORTSETT FRA
åkerproduksjon av biodrivstoff forbruker ofte mer enn en enhet (fossil) energi til drift av jordbruksmaskiner og transport samt til plantevernmidler til å produsere en enhet produsert bioenergie regnet fra såfrø til pumpe.

Biodrivstoff fra avfall er en annen skål. Men det er det foreløbig lite av.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA