Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har du redusert batterikapasitet?

Startet av Philip Marlowe, onsdag 05. november 2014, klokken 22:40

« forrige - neste »

Philip Marlowe

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3390-slik-lader-du-elbilen-hjemme

I denne artikkelen så står det "Nye retningslinjer for elektrikere tilsier at nyinstallasjoner av vanlig stikkontakt dedikert for lading av bil maks kan ha 10A sikring. Med ideell maks belastning over tid begrenset til 8A. Medfølgende ladekabel med 10A eller høyere kan da føre til at sikringen går."Betyr dette at vi i fremtiden kun får lov til å belaste maks 8A fra schuko?

I fellesgarasjen min har jeg en 16A-kurs direkte til mitt sikringsskap. Ifølge sameiets elektriker kan jeg ikke få mer på grunn av kapasiteten i skapet mitt. Hvis jeg ber elektrikeren om å bytte ut schuckokontakten med en blå, vil jeg da få lov til å belaste 13A eller kanskje til og med 16A? Sameiet og dermed det elektriske anlegget er bare 3-4 år gammelt.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Bjørn

Herregud.. Snart kan man ikke lade mobiltelefonen engang i schuko'n..
Joda, m 32A blå CCE kontakt kan du trygt lade m 16A.

fredag

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:17
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3390-slik-lader-du-elbilen-hjemme

I denne artikkelen så står det "Nye retningslinjer for elektrikere tilsier at nyinstallasjoner av vanlig stikkontakt dedikert for lading av bil maks kan ha 10A sikring. Med ideell maks belastning over tid begrenset til 8A. Medfølgende ladekabel med 10A eller høyere kan da føre til at sikringen går."Betyr dette at vi i fremtiden kun får lov til å belaste maks 8A fra schuko?

Ja. Dvs, jeg tror disse nye reglene med 10A sikring for elbilkurs med schuko gjelder allerede.

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:17
I fellesgarasjen min har jeg en 16A-kurs direkte til mitt sikringsskap. Ifølge sameiets elektriker kan jeg ikke få mer på grunn av kapasiteten i skapet mitt. Hvis jeg ber elektrikeren om å bytte ut schuckokontakten med en blå, vil jeg da få lov til å belaste 13A eller kanskje til og med 16A?

Ja. Så mange ampere som kablingen og skapet ditt tåler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Veggen

Mangelfull artikkel.
Den burde nevnt CEE kontakt som et godt lavkost alternativ.

Bjørn

Sitat fra: Veggen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 11:24
Mangelfull artikkel.
Den burde nevnt CEE kontakt som et godt lavkost alternativ.

Ja..! Begynner å få en kvalmende følelse av at det blir mer å mer markedskrefter her.. som gjerne vil at vi skal tro vi må kjøpe dyre ladestasjoner..

fredag

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:18
Sitat fra: Veggen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 11:24
Mangelfull artikkel.
Den burde nevnt CEE kontakt som et godt lavkost alternativ.

Ja..! Begynner å få en kvalmende følelse av at det blir mer å mer markedskrefter her.. som gjerne vil at vi skal tro vi må kjøpe dyre ladestasjoner..

Vi bør jo gjøre det. Det er sikkerhetsmessige gevinster i å bruke type2-ladebokser. Spesielt over tid når ladeutsyret folk flest bruker blir mer og mer slitt.

Vi har jo klart å vise verden at schuko ikke egner seg til å lade elbil, med alle våre smeltede norske schuko-kontakter.

For oss Tesla-eiere så er jo blå CEE 32A-kontakt et rimelig og helt greit alternativ til schuko. Mye verre for andre elbiler som bare har ladekabel med schuko på.

Når det blir mer salg av ladestasjoner vil prisene på disse ladestasjonene synke. Egentlig burde DSB og nettselskapene utvikle en ladeboks for norske garasjer som de produserer i stort antall og gir bort eller selger godt subsidiert. Den kunne feks innholdt trefase-greiene fra zaptech for å redusere problemene med skjevlast, samt mobildata/wifi-modul som kan skru ned effekten til det halve dersom netteier har kapasitetsproblemer i området. Billigere å regulere ned effekten som blir brukt ved å subsidiere fjernstyrte ladebokser enn å investere millionbeløp i nye trafoer eller kabler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cairnz

Sitat fra: fredag på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:51
Vi bør jo gjøre det. Det er sikkerhetsmessige gevinster i å bruke type2-ladebokser. Spesielt over tid når ladeutsyret folk flest bruker blir mer og mer slitt.

Vi har jo klart å vise verden at schuko ikke egner seg til å lade elbil, med alle våre smeltede norske schuko-kontakter.

For oss Tesla-eiere så er jo blå CEE 32A-kontakt et rimelig og helt greit alternativ til schuko. Mye verre for andre elbiler som bare har ladekabel med schuko på.

Når det blir mer salg av ladestasjoner vil prisene på disse ladestasjonene synke. Egentlig burde DSB og nettselskapene utvikle en ladeboks for norske garasjer som de produserer i stort antall og gir bort eller selger godt subsidiert. Den kunne feks innholdt trefase-greiene fra zaptech for å redusere problemene med skjevlast, samt mobildata/wifi-modul som kan skru ned effekten til det halve dersom netteier har kapasitetsproblemer i området. Billigere å regulere ned effekten som blir brukt ved å subsidiere fjernstyrte ladebokser enn å investere millionbeløp i nye trafoer eller kabler.
det er bare renault zoe og tesla model s som nytter seg av trefaselading, såvidt meg bekjent. resten er bare enkelfase.
Elbilist

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA