Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum tilgang

Startet av geos, onsdag 05. november 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

geos

Hei,

Jeg har satt opp en Router (Jensen AIR:LINK 59300) som Repeater på loftet i den ende av huset hvor bilen står. Jeg har da adgang til bilens WiFi via appen hvor som helst i huset.

Husk at det ikke er noen WLAN standard for Repeaters: Det betyr i utgangspunktet at Repeatere bare er garantert å fungere hvis aksess-punktet og Repeater er av samme merke.

Oppsett Av Repeater:

SSID: Bilens SSID
WPA2 Kryptering: Bruk Bilens Krypteringsnøkkel


EinG

Er det mulig å bruke en "rekkevidde forlenger" boks på samme måte?

geos

Sitat fra: EinG på mandag 17. november 2014, klokken 00:40
Er det mulig å bruke en "rekkevidde forlenger" boks på samme måte?

I WLAN sammenheng heter vel dette en Repeater: Flere Routere kan operere i forskjellige modi: Client, Access Point, Bridge, Repeater +++

Du skal da bruke Repeater modus. Hvis noen har det de kaller en rekkevidde-forlenger, antar jeg at dette er en Repeater: I så tilfelle er svaret JA.

Aab

Hei,

Jeg har også problemer med rekkevidden på WIFI både hjemme og på arbeid. Løsningen
kan vel også være å sette en repeater i bilen. F.eks. Netgear N300 PR 2000 (Travel Repeater)
Jeg har ikke prøvd om dette vil øke rekkevidden, men kan vel være verdt å prøve.
aab

geos

Sitat fra: Aab på søndag 07. desember 2014, klokken 11:04
Hei,

Jeg har også problemer med rekkevidden på WIFI både hjemme og på arbeid. Løsningen
kan vel også være å sette en repeater i bilen. F.eks. Netgear N300 PR 2000 (Travel Repeater)
Jeg har ikke prøvd om dette vil øke rekkevidden, men kan vel være verdt å prøve.

Problemet er: Hvor skal du ta strømmen fra? Ingen av bilens uttak har strøm når bilen er stoppet...


Aab

Hei

Tanken var å få satt eget uttak direkte fra start batteriet og bruke følgende:

http://www.gomadic.com/netgear-trek-n300-pr2000-car-charger-wall-essential-kit.html

eller en powerbank.

Har ikke sjekket strømforbruket på N300 Trek.
aab

diax

Sitat fra: geos på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:47
Hei,

Jeg har satt opp en Router (Jensen AIR:LINK 59300) som Repeater på loftet i den ende av huset hvor bilen står. Jeg har da adgang til bilens WiFi via appen hvor som helst i huset.

Husk at det ikke er noen WLAN standard for Repeaters: Det betyr i utgangspunktet at Repeatere bare er garantert å fungere hvis aksess-punktet og Repeater er av samme merke.

Oppsett Av Repeater:

SSID: Bilens SSID
WPA2 Kryptering: Bruk Bilens Krypteringsnøkkel

Jeg har gjort dette med en Netgear N300 repeater, og har benyttet identisk SSID og kryptering som
i bilen. Det er kun mobiltelefonen som er registrert i bilen.
Får dette likevel ikke til å fungere..... Noen tips?

bluefox

Da har jeg bilens WiFi i hele huset.

-TP-LINK TL-WA850RE Range Extender, fås overalt, 275.- hos Komplett. I stikkontakt innen bilens WiFi område.
-Range Extender kontaktes så med WiFi fra laptop.
-Survey og velg bilens SSID
-Sett inn passord
-Finish!

Jeg har disablet husets WiFi i iPhonen og har da bilen direkte tilgjengelig uten å måtte skifte over. Den har alikevel nettkontakt via G3/G4 og jeg har paden for oppslag.

Nå kan jeg slå på forvarme fra TV godstolen i underetasjon og hvis behov fra senga.  :)

Fiffik78

Outlander PHEV 2014

Thomas Parsli

Har dere sjekket hva slags wifi-antenne det er i bilen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)


audunmøgster

Sitat fra: geos på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:47
Hei,

Jeg har satt opp en Router (Jensen AIR:LINK 59300) som Repeater på loftet i den ende av huset hvor bilen står. Jeg har da adgang til bilens WiFi via appen hvor som helst i huset.

Husk at det ikke er noen WLAN standard for Repeaters: Det betyr i utgangspunktet at Repeatere bare er garantert å fungere hvis aksess-punktet og Repeater er av samme merke.

Oppsett Av Repeater:

SSID: Bilens SSID
WPA2 Kryptering: Bruk Bilens Krypteringsnøkkel

Hei,
Har akkurat samme router som deg men klarer av en eller annen grund ikke å få appen til å fungere med det "forlengede" nettverk. Har satt nettverk i Network Bridge(WDS) og bruker samme SSID/passord som bilen. Har du noen andre tjuvtriks du kommer på som du har gjort?

LeifA

Bruker man "opp" en av de to mulige klientene du kan ha på bilens WiFi når du kopler til en slik repeater? I så fall er man låst til å bare bruke en telefon som har mulighet til å styre bilen. Kan det være derfor det ikke virker for alle?
LeifA

PHEV-ftw

Sitat fra: LeifA på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:21
Bruker man "opp" en av de to mulige klientene du kan ha på bilens WiFi når du kopler til en slik repeater? I så fall er man låst til å bare bruke en telefon som har mulighet til å styre bilen. Kan det være derfor det ikke virker for alle?

Nei, det tror jeg ikke. Jeg mener det kun er når man har koblet seg til med appen at man har brukt opp en av plassene.

LarsErikOsterud

Sitat fra: geos på søndag 07. desember 2014, klokken 15:41
Problemet er: Hvor skal du ta strømmen fra? Ingen av bilens uttak har strøm når bilen er stoppet...

Står dem i en garasje kan man jo sette repeateren i garasjen.
Men vil det virker når ikke nettet når ned dit uansett (repeateren må jo ha nett den også).
Jeg har kanskje 50 m fra huset ned til garasjen. Og ser ikke snurten av nett der nede.
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA