Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

8A eller 14A (fast)

Startet av Lynvingen, mandag 20. oktober 2014, klokken 17:21

« forrige - neste »

SUNPWRD

Jeg bruke en verktøy magnet som bl. a mekanikere bruker fra biltema. 49 kr... kjøpt en sånn. Sett kontakten i bilen. Hold magneten inntil den siden av kontakten hvor pinnene stikker ut, men på støpselet nærmere tommelen normalt er.. Hvis dette ikke lykkes, prøv på motsatt side. Dette tar hvertfall 3 minutter, så sett at nok med tid. Når du finner punktet er det lurt å merke dette med en tusj. Lykke til!
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

SUNPWRD

Forresten krediteres Mr.Zero alt for lite for å ha funnet ut trikset, som jeg beskrev i forrige post, og for å ha delt det med oss. Å få full utnyttelse av 8/14 kladden har ofte vært avgjørende for bruk av bilen for min del.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Bolfus

Tips: m.clasohlson.com/no/Neodym-magnet/Pr311466000

Kjøp en pose neodym-magneter fra Clasern. Disse er så små og kraftige at dem frivillig hopper til rett punkt på støpslet så lenge du er sånn nogenlunde i nærheten, og der sitter dem av seg selv mens du plugger inn og lader. Veldig praktisk.

Stjerneglis

Ett bilde sier mer enn tusen beskrivende ord... ;)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

peuion

Takk for svar.
Men vil det si at vi alltid kan bruke 14A når vi lader på offentlige lade plasser?
Thomas
2015 Peugeot ion "svart" EL58***

peuion

Thomas
2015 Peugeot ion "svart" EL58***

Bolfus

Mr.Zero

Sitat fra: Argi på lørdag 28. mars 2015, klokken 22:50
Forresten krediteres Mr.Zero alt for lite for å ha funnet ut trikset, som jeg beskrev i forrige post, og for å ha delt det med oss. Å få full utnyttelse av 8/14 kladden har ofte vært avgjørende for bruk av bilen for min del.

Takk-takk, Argi!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

lincon

testet dette med peugot partner og nå lader den endelig på 14a, litt ergelig var det med 8 når man hadde lagt opp 16a kurs til bilen, tusen takk for forumet  ;D ;D

65lars

"Advarsel: Det er ikke blitt lagt til noen emner her på minst 120 dager.
Med mindre du er helt sikker på at du vil svare, kan du vurdere å starte et nytt emne."

Men, måtte lese hele denne tråden igjen, siden jeg - kanskje hver 3., 4., eller 6. gang jeg prøver, får til 14 Amp.  Har jo klumper med sterke magneter, kanskje burde jeg separere dem, bruke kun en?? :o

Forsøkte også å "operere" en mindre, allikevel sterk, magnet inn i et (industrielt) støpsel på en inustriell skjøteledning der.  No go.  Kanskje forsøke på andre siden av støpselet.  Vi prøver og eksperimenterer ...
Trilling, bestilt KIA

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på tirsdag 24. mai 2016, klokken 15:20
"Advarsel: Det er ikke blitt lagt til noen emner her på minst 120 dager.
Med mindre du er helt sikker på at du vil svare, kan du vurdere å starte et nytt emne."

Men, måtte lese hele denne tråden igjen, siden jeg - kanskje hver 3., 4., eller 6. gang jeg prøver, får til 14 Amp.  Har jo klumper med sterke magneter, kanskje burde jeg separere dem, bruke kun en?? :o

Forsøkte også å "operere" en mindre, allikevel sterk, magnet inn i et (industrielt) støpsel på en inustriell skjøteledning der.  No go.  Kanskje forsøke på andre siden av støpselet.  Vi prøver og eksperimenterer ...

Stå på 65Lars, dette fikser du!  :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Fanafjord

Det er bare en side på støpsel der det fungerer. Jeg må holde mageten min ganske langt fremme (Pa den del av støpselet som forsvinner i kontakten) Når jeg stikker kontakten in la jeg magneten gli tilbake mens jeg stikker støpsel inn i kontakten. Da funker det. Tok en stund før jeg klarte trikset. Men det virker. Kjøp kraftig nok magnet. Jeg forsøkte først med en liten kjøleskapsmagnet. Det funket ikke. Kjøpte så en kraftig en hos Claes Ohlson. Nå funger det hver gang. Til og med Kona har lært det  ;D

65lars

Takk, jeg skal få det til, "rutinemessig"!  Jeg tror noen av de magnetene jeg har (skrudd ut fra gamle stasjonære harddisker) vil funke bra - de fleste er - individuelt - veldig sterke - men de er jo nærmest limt sammen i store "klumper" der.  Nesten umulig å få dem fra hverandre, uten vertøy!  :-)
Skal en tur til Clas på lørdag.
Tilbakemelding kommer.

Selv om hittil, har det ikke vært noe problem å lade opp til nesten 120 - på 8 amp.
"All is Well" - sommerværet er her!   :)
Trilling, bestilt KIA

pwb

Sitat fra: 65lars på torsdag 26. mai 2016, klokken 17:14

Selv om hittil, har det ikke vært noe problem å lade opp til nesten 120 - på 8 amp.

Du vil ikke få ladet til noe mer med 14 amp, det er bare tiden den trenger å lade som går ned.

65lars

(La meg prøve med fullt "sitat" her  (btw - forum admins - dette forumet fungerer jo veldig bra, vil jeg påstå, når det kommer til navigering og andre tekniske detaljer!)

Ja, pwb - jeg vet jeg ikke vil få ladet mer.  Men er jo gladere og gladere i Zeroen min her, og i dag kjørte jeg 50 km - den går skremmende alt for fort på E-6-en.   :)
Men så trenger jeg plutselig å kjøre mer, ergo forkorte lade-tiden litt.
Så i morgen skal jeg lese denne tråden (og et par andre) igjen, separere magnetene - finne en bedre løsning. 

Lader akkurat nå, på 8 amp - og der er noen korte regnskurer her.  Løsningen på det, er å bare ta litt plastfolie, legge over lade-inntaket - holde det tørt.
God Helg til alle!
;)

Sitat fra: pwb på torsdag 26. mai 2016, klokken 18:30
Sitat fra: 65lars på torsdag 26. mai 2016, klokken 17:14

Du vil ikke få ladet til noe mer med 14 amp, det er bare tiden den trenger å lade som går ned.

Trilling, bestilt KIA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA