Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekktrykksensorer - systemsvikt

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 05. november 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

Baard

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:49
Sitat fra: edakcots på mandag 20. oktober 2014, klokken 16:46
Lars, Lars, Lars...
Er ikke du en sånn moderator???
Tror du med dine fulle fem at de ikke viser deg boksen for at de har noe å skjule?!?!
Tror du må tenke deg litt om før du skriver dine setninger her inne, i og med at du faktisk skal "overvåke" det andre skriver...
Så du sendte meg Mail ang hvor jeg jobber? Har fortalt det her inne før at jeg er importør av brukte elbiler...
Forhandleren på Rud kjenner jeg godt, og kan forsikre deg om at han ikke prøver å skjule noe som helst for deg :)
Hva med utsolgt? Vet at de har solgt litt fler ZOE i det siste og kanskje sliter med å få inn nok av de gule boksene? Renault har et dårlig rykte i Norge, jeg er klar over det, men det er gammel historie...
ZOE er en knall bil, bare synd at Norge er det eneste landet man får kjøpt den ink batterier. Hvis ikke hadde jeg kjøpt en haug av de fra europeiske land og spredd de utover i vårt elbil elskende hjemland!
Lykke til med din nye ZOE ;)

[Digresjon]
Hei. Jeg er moderator og administrator, men jeg har da ikke gitt avkall på min grunnlovsfestede ytringsfrihet av den grunn...

Som administrator ønsker vi at alle som har økonomiske interesser rundt elbiler flagger dette i profilen sin og dermed skrive hvor de jobber. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig? Poenget er som jeg skrev på mail til deg at leseren da kan sette det i en sammenheng med hva du skriver. Da hjelper det lite for en ny leser at du skrev det i et innlegg for noen måneder siden.
[/Digresjon]

Mangel på lading på IT nett har vært et kjempeproblem for salget av ZOE. Når Renault nå har løst dette, synes jeg det er merkelig at de ikke kan vise frem hvordan dette er løst til potensielle kunder. Forhandlerene i Asker og Bærum er kanksje landets viktigste ZOE forhandlere for Renault, men de greier/vil altså ikke vise frem boksen. Jeg må da innrømme at jeg tror det er fordi boksen er så stor/tung at endel vil få bakoversveis når de ser den.

Jeg trenger å lade bilen på hytta. Vil boksen egne seg til å tas med på hytta eller blir den for stor? Kan den stå utendørs? Hva er IP graden på boksen, kontakter og ledninger under bruk. Kan boksen låses, eller kan hvem som helst knabbe den?

Jeg har ikke sett boksen og aner ikke. Jeg har heller ikke sett noe mål eller vekt på boksen, kun bilde i Autofil som det stod var en prototype.

Også merkelig at navigasjon ikke fungerte. Med erfaring fra i-Miev sin elendige GPS har jeg lyst på noe bedre og da hadde det jo vært greit om ting hadde fungert når man prøvde bilen.

Så forventer man DAB i 2014. Det hadde jeg i el-saxoen og har savnet det i noen år. Minner om bilene som ble levert med kassettspiller til langt ut på 2000-tallet, der forhandlerne prøvde å skylde på at de kom sånn fra Europa og dessuten at kassettspiller var et stort pluss i stedet for CD-spiller. Hvis jeg absolutt skulle ha CD spiller kunne jeg sette inn en kassettadapter og bruke en CD-Walkan.

Hvis man ser bor ifra det med praktisk bruk, som forble et mysterium, var bilen fin å kjøre.
Hvilken side finner jeg oversikt over 22kw stasjoner? Fikker ikke akurat flust av disse men med mange kommende nye steder blir det jo interessant, selv om kanskje flykafeen i Tønsberg ikke er det stedet jeg normalt ville stoppe på vei sørover...

Må nok prøvekjøre Soul og egålf. For meg virker dog ChaDeMo som et stort pluss i forhold til CSS.

Lars

Hei.

Zoe har meget god navigasjon. TomTom er integrert i R-Link. Tipper SD kortet manglet på bilen du prøvekjørte. Du skal ikke se bort i fra Zoe med bakgrunn i det. TomTom integrasjonen her er nok noe av det beste man kan forvente i en bil.

Når det gjelder boksen så tror jeg(kun spekulasjon da) at de sikkert ikke har boksen inne i butikken da de ikke får levert nok av denne. Jeg bestilte sammen med bilen i august og har fortsatt ikke fått den. De har vist nok leveringsproblemer. Det jeg nå har hørt som jeg legger lit til er at det kommer en ny boks, forhåpentlig før jul som har låsbar type 2 kontakt integrert slik at man slipper kabel med ladekladd i tillegg. Det skal også innen utgangen av Q2 2015 komme en ny ladekabel med kladd/boks på mer spiselig størrelse i likhet med det som finnes på andre biler. Maks et par kilo har jeg fått informasjon om. Jeg har også blitt fortalt at Renault har kjøpt produsenten av boksene for å få mer fart i produksjonen.
Renault Zoe, 2014

emil

Sitat fra: edakcots på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:48
Vet at forhandleren det er snakk om er fortvilet fordi han ikke får nok bokser. Det første partiet han fikk ble borte samme dag de kom inn...
Renault jobber visst febrilsk for å få opp produksjons tempoet, men det er overhodet ikke snakk om å skjule noe som helst...

Er det bare en person som sitter og skrur sammen disse store tunge "bøttene"? Med bare drøye 200 registrerte biler totalt der vistnok de fleste ikke har behov for denne skulle det ikke være noe problem å få produsert nok.

Råde

Det er han samme som skrur på varmepumpen til VW, så ikke rart det tar tid :)
e-Golf | X75D

edakcots

Glemte det ja, tom tom er noe av det beste ang navi i elbil og ja, kartet oppdateres med ZOE ladere. Listen over ladere blir lagt inn og oppdateres automatisk når dette straks er klart.
1 mann skrur nok alle ladeboksene Emil, sikkert en NAV pasient :)
Til andre seriøse: har møtt en del ZOE kunder, det er ikke mange av de som trenger "bøtta". Men noen tar den med på hytta o.l de gangene det trengs.
Vi har her i hus til gode å bruke den. Med 11kw i garasjen og god oversikt over tilgjengelige ladere så er den ikke i bruk for vårt vedkommende.
Kjører ca 150km på en lading med zoe'n og blir derfor nesten aldri ladet utenfor hjemmet. Et par steder i Oslo (mathallen og Statoil Fornebu) har vært brukt, samt flykafeen Tønsberg og Renault Sandefjord. Ellers er dette noe vi aldri tenker på...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Thomas Parsli

Sitat fra: Råde på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 09:27
Det er han samme som skrur på varmepumpen til VW, så ikke rart det tar tid :)

Ikke glem at han også reparerer hurtigladerene...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

valvolainen

Vi går og lurer litt på denne.
18 mil daglig pendling gjør at det ikke kan være tilfeldig hvor man lader når man er på jobb. Den gule trafokassen blir da ikke helt tilfeldig brukt og det blir tungvindt å lugge den ut av bilen hver morra på jobb. Hjemme betyr det jo ingenting hva jeg lader med, har jo hele dagen/natten på meg likevel. Ønsker ikke å sende kona på jobb i denne med 25kg med trafo som må løftes inn og ut av bilen daglig. Ikke ønsker jeg det selv heller. Regner med at denne trafoboksen trengs uansett om det er schuko på tn?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tinker

Det trengs ikke trafo hvis deg er TN nett i kontakten nei. Da kan du bruke en vanlig schukokladd.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Sitat fra: tinker på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 14:19
Det trengs ikke trafo hvis deg er TN nett i kontakten nei. Da kan du bruke en vanlig schukokladd.

I teorien, men praksis viser at hvis det er litt støy eller andre problemer med TN-nettet så vil ikke Zoe lade og man må bruke den store trafoen uansett.

Og uansett hvor mange 22kW AC ladepunkter man passerer på vei til/fra jobb er det mye bedre å få fulladet bilen mens man jobber.

tinker

Jeg har hatt problemer med enkelte kladder (e-up kladden feks), men aldri med ladested. så vidt jeg har skjønt er det jordmotstanden bilen har problemer med enkelte steder. Hvis den er over 150ohm mener jeg jeg leste, vil ikke bilen lade..
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

valvolainen

Dette høres mistenkelig ut som de samme problemene som tesla hadde, som forøvrig ble løst i software. Jeg er enig i mønsteret, lad hjemme hele tiden bortsett fra når en er på langtur. Men rekkevidden til jobb blir jo halvert når man ikke kan lade der. Skal jeg besøke familie har 0% av både min og min kone sin familie et type2mode3 tn nett ladepunkt hjemme. Ikke engang i umiddelbar nærhet. Og hvem gidder og tråkke nærområdene etter ladepunkt hver dag på jobb? Dessuten, finner man et 22kw punkt så må man jo tilbake etter en time og hente bilen, for man kan ikke beslaglegge disse juvelene hele dagen. Beklager rantingen min, men det er begredelig at det er mulig og være så korttenkt.
Når dette er sagt kommer jeg likevel til å prøvekjøre. Det er fortsatt mye elbil for pengene.

Vet noen hvordan vilkårene er for ladepunkt hjemme? Vi har en 16a kurs ute, men denne er i bruk til den andre elbilen, da må man vel få lagt en ny kurs? Eller er det mitt problem?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Flips

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 16:28
Vet noen hvordan vilkårene er for ladepunkt hjemme? Vi har en 16a kurs ute, men denne er i bruk til den andre elbilen, da må man vel få lagt en ny kurs? Eller er det mitt problem?
Det trenger du ikke tenke på :)

emil

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 16:28
Dette høres mistenkelig ut som de samme problemene som tesla hadde, som forøvrig ble løst i software. Jeg er enig i mønsteret, lad hjemme hele tiden bortsett fra når en er på langtur.

Tesla benytter seg av mer tradisjonelle ladere og der holdt det å justere litt på sikkerheten ifm. jording for at alt skulle fungere, men Zoe bruker en helt spesiell type lader (i prinsippet motorkontrolleren for regenerering) og er mye mer følsom for feil i jordingen.

Sitat
Men rekkevidden til jobb blir jo halvert når man ikke kan lade der. Skal jeg besøke familie har 0% av både min og min kone sin familie et type2mode3 tn nett ladepunkt hjemme. Ikke engang i umiddelbar nærhet. Og hvem gidder og tråkke nærområdene etter ladepunkt hver dag på jobb? Dessuten, finner man et 22kw punkt så må man jo tilbake etter en time og hente bilen, for man kan ikke beslaglegge disse juvelene hele dagen. Beklager rantingen min, men det er begredelig at det er mulig og være så korttenkt.

Renault Zoe eiere synes dette er helt uproblematisk. De elsker å stoppe og lade på veien, alternativt kjører de aldri lengre enn det man klarer tur/retur uten ladestopp. Med batterileie problematikk og så ladeproblemene har Zoe fått en veldig vanskelig start her i landet. Har tidligere nevnt at alle ladeproblemer hadde vært løst hvis Renault hadde montert en separat 1fase 16A lader i bilen som tok over når den ikke fikk 3fase og kostnaden med det tror jeg hadde vært mye mindre enn alle alternativene de har kommet med for å lade rundtomkring, og så hadde de ikke fått så mye negativ omtale i starten.

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 16:28
Vet noen hvordan vilkårene er for ladepunkt hjemme? Vi har en 16a kurs ute, men denne er i bruk til den andre elbilen, da må man vel få lagt en ny kurs? Eller er det mitt problem?

Så lenge innaket ditt takler det vil Renault betale for nytt ladepunkt, inkludert trafo hvis du har IT-nett. En eventuell oppgradering av inntak og sikringsskap må du eventuellt dekke selv.

tinker

Hvis inntaket er for lite må du fikse det selv. Jeg har bare et 25A inntak, så da ble det ikke 11kW på meg selv om det er TN. Men de la opp en helt ny kurs med sikring + 20m kabel i prisen
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

valvolainen

Jeg får ikke bestilt 11kw punkt, siden vrakbil+lagerbil ikke kan kombineres med hurtiglading.
Kanskje man kan få trikker til å dra frem 16A 3fas likevel. Har 400V 3fas 32A inn, så det er nok å gå på.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Bergen

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 16:28

Når dette er sagt kommer jeg likevel til å prøvekjøre. Det er fortsatt mye elbil for pengene.

Da må du be om å få låne med en kladd og så kjøre innom arbeidsplassen din og se om det virker å lade med TN nettet. Men la bilen stå en stund for å se at kvaliteten er god nok til å lade (på min arbeidsplass slår den seg ut etter 5-30 min).
Har du 9 mil pendling er jeg enig i argumentet om at du også bør lade på jobb for å ha litt kapasitet til kjøring på kvelden. Og gulbøtten er såpass tung at jeg hadde ikke giddet å hive denne ut og inn av bilen hver dag på jobb (med mindre den kan stå trygt på jobben på permanent basis). Da hadde jeg valgt en annen bil.   

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA