Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekktrykksensorer - systemsvikt

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 05. november 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Skal kjøpe 5-seters elibil i løpet av nærmeste måneder. Prøvekjørte Zoe i forrige uke i en time. Hadde håpet å få sett på den magiske IT boxen, men forhandleren på Rud kunne ikke vise frem dette. Jeg synes det er useriøst at forhandlere ikke har dette å vise frem. Er det fordi de har noe å skjule?

Bilen hadde ikke fungerende GPS og kun FM radio. Hadde tenkt til å kikke på hvor mulige ladeplasser lå inne på kartet, men da utgikk jo det. Litt nedtur at det ikke er DAB i 2014. Har en løs DAB adapter i "postbilen" på jobben, og alt med løse ledninger er jo noe herk. Noen som vet om ZOE kommer med DAB i nær fremtid? 

Har 3 barn i alderen 7-13 år som skal få plass i baksetet, inkludert 1 barnestol. Virket litt trangt men vanskelig å bedømme. Noen som vet hvilke el-biler som har størst bredde i baksetet?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

TM

Jeg har også forsøkt å få svar på det med DAB. Det finnes visstnok et (originalt ?) ombyggingssett som koster ca 5000 kr. Det skal gi sømløs integrering uten ekstra antenne og ledninger. Men det beste hadde jo vært om det var inkludert, noe som vissnok skal komme etterhvert.
Etter å ha testet alle elbiler, så har jeg likevel kommet til at Zoe er den beste for min bruk. Men jeg trenger ikke en fullblods 5-seter. Da vil nok e-Golf eller Mercedes B klasse stille i en annen liga. Men de har andre ulemper som max 3.6 kw AC lading for e-Golf og B-klasse har ikke varmepumpe og ikke høyere ladefart enn 11 kw. Det er vesentlige svakheter i så påkostede biler.

edakcots

Lars, Lars, Lars...
Er ikke du en sånn moderator???
Tror du med dine fulle fem at de ikke viser deg boksen for at de har noe å skjule?!?!
Tror du må tenke deg litt om før du skriver dine setninger her inne, i og med at du faktisk skal "overvåke" det andre skriver...
Så du sendte meg Mail ang hvor jeg jobber? Har fortalt det her inne før at jeg er importør av brukte elbiler...
Forhandleren på Rud kjenner jeg godt, og kan forsikre deg om at han ikke prøver å skjule noe som helst for deg :)
Hva med utsolgt? Vet at de har solgt litt fler ZOE i det siste og kanskje sliter med å få inn nok av de gule boksene? Renault har et dårlig rykte i Norge, jeg er klar over det, men det er gammel historie...
ZOE er en knall bil, bare synd at Norge er det eneste landet man får kjøpt den ink batterier. Hvis ikke hadde jeg kjøpt en haug av de fra europeiske land og spredd de utover i vårt elbil elskende hjemland!
Lykke til med din nye ZOE ;)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Thomas Parsli

Du mener altså at de bare er inkompetente/dumme? *)

Siden Renault Zoe har vært i salg en stund burde man kunne forvente mer.

Thomas
*) Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

edakcots

Best baksete plass har nok tesla'n, men da med panoramatak.
Soul fra KIA er nok nr.2 på baksetestørrelse og hadde vært mitt førstevalg, hadde det ikke vært for chademo løsningen >:(

ZOE har grei plass men ikke mer enn det heller. Derimot foran er det et hav av plass, selv for sånne overspiste raringer som meg ::)

Selv fruen i huset liker ZOE mer og mer. Hun ville ha Leaf (siden alle andre har det?) men nå ser hun ladefordelene og kjører ZOE til daglig selv.
Hjemme lader hun til fullt på 2 timer og jeg har fullt batteri på Tesla'n hver morgen, nydelig!

11kw i garasjen er et must for oss som kjører litt ad-hoc, så derfor har ZOE blitt en fantastisk bil nr.2 i hus ;)

Vi trenger heller ikke den gule boksen, da 22kw stasjoner popper opp overalt om dagen, samt at det er skjelden begge to drar over 200km på en dag.

Jeg tror hvis selgeren hos Renault orienterte seg litt om hvor ladestasjonene i 15 mils omkrets for kunden er, så ville det bli en mye lettere avgjørelse å velge nettop ZOE.

Her i huset sliter vi kun på vei til Sørlandet, men det kommer visstnok en i Skiens området straks, så da kan vi i prinsippet selge fossilbilen vår som nå nesten aldri er i bruk:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: edakcots på mandag 20. oktober 2014, klokken 16:46
Lars, Lars, Lars...
Er ikke du en sånn moderator???
Tror du med dine fulle fem at de ikke viser deg boksen for at de har noe å skjule?!?!
Tror du må tenke deg litt om før du skriver dine setninger her inne, i og med at du faktisk skal "overvåke" det andre skriver...
Så du sendte meg Mail ang hvor jeg jobber? Har fortalt det her inne før at jeg er importør av brukte elbiler...
Forhandleren på Rud kjenner jeg godt, og kan forsikre deg om at han ikke prøver å skjule noe som helst for deg :)
Hva med utsolgt? Vet at de har solgt litt fler ZOE i det siste og kanskje sliter med å få inn nok av de gule boksene? Renault har et dårlig rykte i Norge, jeg er klar over det, men det er gammel historie...
ZOE er en knall bil, bare synd at Norge er det eneste landet man får kjøpt den ink batterier. Hvis ikke hadde jeg kjøpt en haug av de fra europeiske land og spredd de utover i vårt elbil elskende hjemland!
Lykke til med din nye ZOE ;)

[Digresjon]
Hei. Jeg er moderator og administrator, men jeg har da ikke gitt avkall på min grunnlovsfestede ytringsfrihet av den grunn...

Som administrator ønsker vi at alle som har økonomiske interesser rundt elbiler flagger dette i profilen sin og dermed skrive hvor de jobber. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig? Poenget er som jeg skrev på mail til deg at leseren da kan sette det i en sammenheng med hva du skriver. Da hjelper det lite for en ny leser at du skrev det i et innlegg for noen måneder siden.
[/Digresjon]

Mangel på lading på IT nett har vært et kjempeproblem for salget av ZOE. Når Renault nå har løst dette, synes jeg det er merkelig at de ikke kan vise frem hvordan dette er løst til potensielle kunder. Forhandlerene i Asker og Bærum er kanksje landets viktigste ZOE forhandlere for Renault, men de greier/vil altså ikke vise frem boksen. Jeg må da innrømme at jeg tror det er fordi boksen er så stor/tung at endel vil få bakoversveis når de ser den.

Jeg trenger å lade bilen på hytta. Vil boksen egne seg til å tas med på hytta eller blir den for stor? Kan den stå utendørs? Hva er IP graden på boksen, kontakter og ledninger under bruk. Kan boksen låses, eller kan hvem som helst knabbe den?

Jeg har ikke sett boksen og aner ikke. Jeg har heller ikke sett noe mål eller vekt på boksen, kun bilde i Autofil som det stod var en prototype.

Også merkelig at navigasjon ikke fungerte. Med erfaring fra i-Miev sin elendige GPS har jeg lyst på noe bedre og da hadde det jo vært greit om ting hadde fungert når man prøvde bilen.

Så forventer man DAB i 2014. Det hadde jeg i el-saxoen og har savnet det i noen år. Minner om bilene som ble levert med kassettspiller til langt ut på 2000-tallet, der forhandlerne prøvde å skylde på at de kom sånn fra Europa og dessuten at kassettspiller var et stort pluss i stedet for CD-spiller. Hvis jeg absolutt skulle ha CD spiller kunne jeg sette inn en kassettadapter og bruke en CD-Walkan.

Hvis man ser bor ifra det med praktisk bruk, som forble et mysterium, var bilen fin å kjøre.
Hvilken side finner jeg oversikt over 22kw stasjoner? Fikker ikke akurat flust av disse men med mange kommende nye steder blir det jo interessant, selv om kanskje flykafeen i Tønsberg ikke er det stedet jeg normalt ville stoppe på vei sørover...

Må nok prøvekjøre Soul og egålf. For meg virker dog ChaDeMo som et stort pluss i forhold til CSS.

Lars



Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

edakcots

Lars, du burde klare oppgaven med å søke på ladestasjoner.no selv.
Der ser du at landets største utbygde lademulighet etter chuko er 22kw stasjoner og også 43kw.
Ang valg av bil, der står du helt fritt. Dine preferanser er sikkert anderledes en mine, men å si at forhandleren på Rud er useriøs er å dra det alt for langt. Vel, du kan ha dine meninger om det også, men som moderator BØR/SKAL du opptrå med varsomhet for å beholde din integritet.
Selvfølgelig har du dine personlige meninger, men de bør du evt lage en egen bruker for f.eks zoehateren eller no sånt :)
Vurderer du eGolf? Seriøst? Vel, igjen, det er ditt valg, men etter E-UP fremstår golf som et rimelig dyrt og dårlig valg...
Skal du bruke slike penger bør du vurdere å ta en Soul eller vente litt på MB'n.
Men igjen, dette er bare MIN personlige mening :)
Etter å ha bygd og solgt el-bil i over 7 år bør jeg ha litt info kanskje?
Anyway, lykke til...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: edakcots på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:22
Lars, du burde klare oppgaven med å søke på ladestasjoner.no selv.

Jeg har kontroll på ladestasjoner.no. Fant jo ikke haugevis med lademuligheter mellom Drammen og Arendal. Det er jo like bedrøvelig enten man har ChaDeMo, CSS eller AC hurtiglading. Flykaffeen i Tønsberg har jeg ikke noe forhold til utover at jeg har sett den fra E-18. Virker jo ikke som drømmestedet å stoppe, men mulig jeg tar feil. Lurte derfor på om Renault hadde en egen side med ladekart siden det vistnok hadde poppet opp så mange ladeplasser i det siste. Da tok jeg altså feil og beklager at jeg tydelig tråkket på noen ømme tær.

Mulig jeg tar feil med forhandleren på Rud, men det var slik jeg opplevde det. Jeg har enda ikke kjørt egålf da det ikke har vært aktuelt å kjøpe ny elbil før nå, ei heller har jeg kjørt Soul. Når jeg da ønsker å prøve en el-bil hadde det vært fint om jeg kunne sett hva Renault hadde å tilby i stedet for at man må hjem og søke på autofil for å finne ut hvordan den magiske boksen ser ut. Mulig dette høres helt normalt ut for deg som bruktbilselger, men for meg som kunde skurrer det.

Jeg står for det jeg skriver, og har ikke noe ønske om å opptre under falsk navn eller falskt flagg. Jeg er ingen ZOE hater, men det er mulig jeg hadde litt høye forventninger til bilen og at den magiske boksen nå var på plass.

Forøvrig foreslår jeg at vi holder oss til sak, og stopper diskusjonen om person.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Råde

Unnskyld jeg bryter inn/av, men

SitatVurderer du eGolf? Seriøst? Vel, igjen, det er ditt valg, men etter E-UP fremstår golf som et rimelig dyrt og dårlig valg...

Hvorfor?
e-Golf | X75D

Birger

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:53
Forøvrig foreslår jeg at vi holder oss til sak, og stopper diskusjonen om person.
Lars

Ikke dumt å holde seg til saken.

Og der kommer også kommentaren til "Er det fordi de har noe å skjule?" inn. Det er spekulasjon og bør ikke komme fra en admin.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Gordon Retriever

Forklaringen på at så få har sett den nye IT-bøttekladden kan være at det ikke er produsert så mange av dem ennå?

Råde

Det synes jeg faktisk administrator gjør. Jeg synes han har kommet med noen gode betraktninger også, og viktige for de som vurderer zoe. Selv har jeg en bekjent som har en zoe og han er perlefornøyd.

Også til spørsmålet: Er det fordi de har noe å skjule? Det er ikke en spekulasjon, men et betimelig spørsmål. Og der er jo svaret helt klart ja. De skjuler boksen... Ikke vanskelig å vise frem, men de skjuler den. Underlig spør du meg!
e-Golf | X75D

edakcots

Vet at forhandleren det er snakk om er fortvilet fordi han ikke får nok bokser. Det første partiet han fikk ble borte samme dag de kom inn...
Renault jobber visst febrilsk for å få opp produksjons tempoet, men det er overhodet ikke snakk om å skjule noe som helst...
Hvorfor ikke golf? Svært få ladeplasser, dyr som fy, kortere rekkevidde i praksis enn de fleste, så høyt priset at man bør se på muligheten for å legge på en 100 lapp for å få seg en brukt TMS60 i stedet...
Alternativt kan man kjøpe en brukt/ny Ford fokus. Den har riktignok ingen hurtiglade mulighet, men det har ikke golfanlegget heller i praksis.
Lars, det er et tomrom etter flykafeen, det er riktig, men det skal visstnok være på trappene i disse dager. Men tomrommene for 22/43kw er nesten 0 kontra chademo/CSS ladere. Dessuten kommer man aldri til defekt lader som man gjør alt for ofte med chademo (snakker av erfaring).
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: edakcots på mandag 20. oktober 2014, klokken 23:48
Lars, det er et tomrom etter flykafeen, det er riktig, men det skal visstnok være på trappene i disse dager.

Jeg er !"#¤% lei av at det "vistnok er ladestasjoner på trappene", eller "innen sommeren 201X". Ishavsveien har hatt hurtigladere på trappene til sørlandet i 3-4 år nå og har ødelagt ryktet til hele bransjen. Fremdeles er det umulig å komme seg til Arendal med i-miev og ChaDeMo.

Etter å hatt Ford S-max i 7 år, skal jeg aldri ha Ford igjen, så fokus er utelukket. Nå er jo el-fokus et venstrehåndsarbeid i seg selv, så akkurat det er ikke noe tap.

Soul har jeg derimot hørt mye godt om. Får jeg godt inntrykk av forhandler og bilen ikke skuffer under prøvekjøring er den like aktuell som Zoe.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

edakcots

Enig i det Lars, men ishavsveien er ikke inne i bildet om ny lader der jeg snakker om... Tro meg, jeg bor i Vestfold og ønsker dette like mye som deg. Er informert om at denne er på plass før nyttår. Dessuten er flykafeen ikke noe dårlig stoppested for ZOE/Tesla eiere. Relativt god mat der også til veikroer å regne. Har du eGolf/bmw eller Leaf, så har de jaggu overnattingstilbud der også:) dessuten er det gratis for ZOE folket og billig for Tesla eiere også :)
Enig med deg ang Focus, men eGolf er litt i samme klasse bortsett fra at du KAN hurtiglade hvis du er så heldig å finne en combo kontakt no sted...
Akkurat der leder ZOE og Tesla 10-1 over resten av røkla...
Har Leaf, Fluence, c-zero, TMS OG ZOE selv, så jeg er ganske objektiv tror jeg.
Kommer til å få meg Mercedes B-klasse da den også har AC22 muligheter som ZOE og Tesla...
VHS vant over Beta av to grunner ;)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA