Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: dugg i kamera

Startet av Batteritralla, onsdag 05. november 2014, klokken 13:43

« forrige - neste »

Batteritralla

Javel......

Men hva betyr dette i praksis???

Hvilke kriterier må oppfylles for at batteriet defineres som ødelagt iht garanti?

Hvis det er 43 % igjen av initiell kapasitet, er batteriet ok iflg Tesla da??
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Espen Hugaas Andersen

Desverre er ikke det noen veldig faste grenser.

Det blir en skjønnsmessig vurdering utført av Tesla som legges til grunn. Om alle cellene har homogent og gradvis sunket i kapasitet ettersom du har kjørt 500.000 km, så vil nok ikke 43% gjenstående kapasitet regnes som en defekt.

Om du hadde gradvis kapasitetstap ned til 80% frem til 500.000 km, og så tok plutselig et par bricks kvelden og kapasiteten gikk ned til 43%, så er nok dette en defekt.

Så har du alle situasjonene som havner i mellom disse situasjonene. Det blir ikke noen veldig klar grense. Om f.eks kapasiteten har gradvis sunket til 70% over 200.000 km, men om man reparerer en enkelt brick så vil batteriet igjen være oppe på 85% kapasitet, så kan det gå begge veier. Jeg håper Tesla ville reparere den ene brick'en, men man har ingen garantier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cairnz

Elbilist

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cairnz på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:20
Er det ikke akkurat det man har? ;)
Ikke egentlig for akkurat den situasjonen jeg sa. ;)

Gradvis kapasitetstap dekkes i utgangspunktet ikke, men gradvis kapasitetstap kan også være mye høyere enn normalt og i så fall bør det dekkes av garantien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snurrehue

Sitat fra: Batteritralla på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:04
Hvis det er 43 % igjen av initiell kapasitet, er batteriet ok iflg Tesla da??

Tesla skriver svart på hvitt at kapasitetstap IKKE dekkes av garanti. Og at dersom batteriet feiler, så forplikter de seg bare til å sette inn et erstatningsbatteri som minimum har samme restkapasitet som det de byttet ut.

Så på det punktet går det rett og slett på godviljen til Tesla.

Garantien går på (produksjons-)feil ved batteriet. Kapasitetstap er i utgangspunktet IKKE en feil.

Amoss

Sitat fra: Batteritralla på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:04
Hvilke kriterier må oppfylles for at batteriet defineres som ødelagt iht garanti?

Hvis det er 43 % igjen av initiell kapasitet, er batteriet ok iflg Tesla da??

Alle levetid-undersøkelser på batterier som jeg har sett har basert seg på hvor lang tid det tar for batteriet å komme ned på 70% restkapasitet. Er det mindre enn 70% restkapasitet regner undersøkelsene dette som "dødt". Så i utgangspunktet har du en relativt sterk sak dersom du sitter der med ett batteri med under 70% restkapasitet.

... men, dette er ikke "kompatibelt" med "ubegrenset antall km". Kjører du langt nok så er det "normal slitasje" selv om batteriet havner under denne grensen. Det samme kan gjelde dersom man ikke viser tilstrekkelig påpasselighet ved behandlingen av batteriet. F.eks. alltid lade til 100%, la batteriet stå lenge på ~100% SOC, eller på under "0". Utsette det (stadig) for ekstreme temperaturer eller fuktighetsnivåer. osv.... Derfor vil en evnt. garantivurdering ved lav restkapasitet måtte vurderes ut i fra både kjørelengden og hvordan batteriet er behandlet.

Selv mener jeg Tesla hadde vært mer tjent med å sette en km. grense på batteriet kombinert med en restkapasitets-garanti.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jazzwheel

Det dukker nok opp noen mer konkrete retningslinjer snart får vi håpe, men jeg fikk i alle fall dette svaret fra en som utga seg for å være Tesla ansatt på reddit.

"Although you may rest assured because both our 60 and 85 battery packs have an 8 year warranty. As long as you are within that warranty, we will install a new battery free of charge if you are unsatisfied with your prior battery.

If, for some reason, you were not under our battery warranty, it's roughly $12,000 for a new battery unit."

Når jeg spurte om grensa for å bytte så var svaret:

"It is very difficult for me to answer the question you are asking. Considering that Model S has only been on the road for two years so far, there have been very few people who have needed to install new battery units.
I did choose the word "unsatisfied" because it is true that over an extensive period of time (upward of 8 years) a battery unit will degrade. Depending on whether or not this degradation inconveniences an owner or not is up to them."

snurrehue

Sitat fra: jazzwheel på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:41
If, for some reason, you were not under our battery warranty, it's roughly $12,000 for a new battery unit."

Om det bare koster 12000 USD for nytt batteri så lurer jeg fryktelig på hva som ellers gjør bilen så svindyr...

aness

Sitat fra: snurrehue på mandag 20. oktober 2014, klokken 16:01
Sitat fra: jazzwheel på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:41
If, for some reason, you were not under our battery warranty, it's roughly $12,000 for a new battery unit."

Om det bare koster 12000 USD for nytt batteri så lurer jeg fryktelig på hva som ellers gjør bilen så svindyr...

Vil tippe at det er antatt pris om 6 år.

Kjell Leaf

Sitat fra: snurrehue på mandag 20. oktober 2014, klokken 16:01
Sitat fra: jazzwheel på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:41
If, for some reason, you were not under our battery warranty, it's roughly $12,000 for a new battery unit."

Om det bare koster 12000 USD for nytt batteri så lurer jeg fryktelig på hva som ellers gjør bilen så svindyr...
Utviklingskostnader, bygging av fabrikker, gratis ladere verden over osv osv.....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Kallagtunet

Det gjør det. Det koster vel rundt NOK 350k per nå for de som har vært så uheldige at de må kjøpe nytt. At tesla selgere driver med villedende info om dette og andre ting er heller ikke nytt.

jazzwheel

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 00:17
Det gjør det. Det koster vel rundt NOK 350k per nå for de som har vært så uheldige at de må kjøpe nytt. At tesla selgere driver med villedende info om dette og andre ting er heller ikke nytt.

Har din påstand noe mer fundament enn den om $12000? Har noen faktisk betalt for å bytte en i en TMS i Norge utenfor garanti?

Pompel

Det eneste jeg kan huske er vel at det var snakk om 350k for en batteripakke for en Roadster for en tid tilbake. Jeg tror ikke vi har sett pris på batteripakke til TMS i Norge.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Anew

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 00:34
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 00:17
Det gjør det. Det koster vel rundt NOK 350k per nå for de som har vært så uheldige at de må kjøpe nytt. At tesla selgere driver med villedende info om dette og andre ting er heller ikke nytt.
Har din påstand noe mer fundament enn den om $12000? Har noen faktisk betalt for å bytte en i en TMS i Norge utenfor garanti?
Tesla har i det minste tidligere (orker ikke å sjekke om de fortsatt gjør det) en innbytteordning, hvor man forhåndsbetalte $12000 ved kjøp av bilen, for å få ny batteripakke etter 8 år. Jeg antar at Tesla-representanten har drømt opp tallet basert på det.

En av de som kjøpte privatimportert bil gjennom Ferdinand måtte ganske riktig ut med sjokkerende mye penger for å få ny batteripake, men det var vel "bare" like over 200k for selve pakken? Jeg husker at det ble lagt ut bilde av fakturaen her, så det burde være mulig å finne tilbake til.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA