Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av duracell, onsdag 05. november 2014, klokken 12:00

« forrige - neste »

Ebe

Vi har Leaf med to store bakovervendt isofix (1,5 og 3 år), med en en 11-åring i midten. Søskenvogna baki med plass til handleposer oppå. Det går fint til daglig kjøring, men til langturer blir det litt trangt for ho i midten.

Bruker kun leafen til daglig, så 7-seteren står og gleder seg til neste hyttetur over fjellet! :-D

Men det er jo veldig forskjell vogner og seter, så spør om en "familietest" :)

Største ankepunktet er kun 10 mil kapasitet på vinteren.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

stine

Jeg har en "gammel" Leaf og inntil nylig to bakovervendte isofixseter. Nå er eldste barnet snudd framover. Går fint med Simovogn på høykant baki, men med min "gamle" bil må jeg ta av minst 3 av hjula.  Jeg kjører daglig t/r jobb, tilsammen ca 25 km, og har mer enn god nok batterikapasitet.

Hvis du velger Leaf, og har råd til det, ville jeg valgt en nyere modell. Kun av hensyn til lademulighetene. Jeg på min bil bruker kun schucko og 10A lading (jaja, jeg kunne nok kjøpt ny ladekabel og fått 16A inn (har faktisk en liggende på vent i garasjen)). De nye stolpene som settes opp med den nye standarden, vil sannsynligvis ikke ha schukostikk.

Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Thomas Parsli

Samme hvilken bil du vurderer -ta en tur til forhandler og prøv hvordan familien får plass i bilen.

Den dagen du faktisk prøver å dytte to isofix-seter og en barnevogn inn i en bil ser du om den passer eller ikke. Vi vurderte en i-MiEV helt til jeg satt inn barneseter, fylle den opp med familien og kjørte 20min. Det ble en Leaf...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:18
Selg BMWen og kjøp en Tesla model S 60.
Da har du en bil som går til alt.
Plass til barnevogn både bak og foran ;D.

Ja, men kun om en klarer å se på at en så flott bil blir herpet av handlevogner og bildører på kjøpesentre, av vær og vind utendørs i Bergen, og innvendig av egne barn og barnevogn fulle av sand, sorpe, hundebæsj og matrester etter en dag i barnehagen. ::)

Da raser verdien på gliset raskere enn noen besparelser kan arrestere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

#19
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:18
Selg BMWen og kjøp en Tesla model S 60.
Da har du en bil som går til alt.
Plass til barnevogn både bak og foran ;D.

Ja, men kun om en klarer å se på at en så flott bil blir herpet av handlevogner og bildører på kjøpesentre, av vær og vind utendørs i Bergen, og innvendig av egne barn og barnevogn fulle av sand, sorpe, hundebæsj og matrester etter en dag i barnehagen. ::)

Da raser verdien på gliset raskere enn noen besparelser kan arrestere.
Veldig godt poeng. Sånn sett er en bruktkjøpt 2011 eller 2012 Leaf med noen småriper det beste kjøpet. Billig i innkjøp, billig i drift, og ikke minst billig med ei ekstra småripe. :)
Vi har bl.a. en 6-åring og en støvete grusvei, ikke noe gunstig for glis akkurat.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kristian O

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 10:38
Samme hvilken bil du vurderer -ta en tur til forhandler og prøv hvordan familien får plass i bilen.

Den dagen du faktisk prøver å dytte to isofix-seter og en barnevogn inn i en bil ser du om den passer eller ikke. Thomas
Støtter denne 100%. Lån bilen du vurderer, dra til Barnas Hus eller lignende butikk og få hjelp til å montere det du tror du trenger av bilstoler. Sjekk deretter om du sitter greit i framsetet. Dei viktigste variablane her er:
- Fører og framsetepassasjer + korleis dei må/liker å ha setet
- Bilstol og montering av denne
- Bilen

Det sei seg sjøl at en fører på 150 cm gir bedre plass til en bilstol en ein fører på 190 cm, men preferanser på seteinnstilling har også litt å sei.
Så igjen: Ta med bilen og prøv, evt ta med bilstolane til bilforhandleren.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

SimenT

Jeg har en sønn på snart 3 år, og ei lita ei på 3 mnd. Begge i barneseter i baksetet i teslaen. Du kan fint få barnevognen bak og all handelen i "motorrommet". Sånn sett er den en fin familiebil. Jeg skal kjøpe Model X pga takhøyden i Model S og bsrnesetehåndtering. En har jo 60kwt-versjonen som også dekker ditt behov.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

duracell

Sitat fra: stine på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:47
Jeg har en "gammel" Leaf og inntil nylig to bakovervendte isofixseter. Nå er eldste barnet snudd framover. Går fint med Simovogn på høykant baki, men med min "gamle" bil må jeg ta av minst 3 av hjula.  Jeg kjører daglig t/r jobb, tilsammen ca 25 km, og har mer enn god nok batterikapasitet.

Hvis du velger Leaf, og har råd til det, ville jeg valgt en nyere modell. Kun av hensyn til lademulighetene. Jeg på min bil bruker kun schucko og 10A lading (jaja, jeg kunne nok kjøpt ny ladekabel og fått 16A inn (har faktisk en liggende på vent i garasjen)). De nye stolpene som settes opp med den nye standarden, vil sannsynligvis ikke ha schukostikk.

Beklager sent svar i min egen post.

Her er du inne på noe som vi tenker på.
Fremfor å kjøpe en splitter ny leaf til 250 000,- så kunne det kanskje være en ide å selge BMWèn og kjøpe en leaf 2013-variant (den med litt større bagasjerom). De ligger jo fra ca 170 000,- +
Betaler jeg ut siste delen av lånet på bmwen og skyter resten inn i en "ny" leaf så skulle det vel lønne seg mye mer enn en elbil til 250 000,-
En slik 2013-variant har vel tatt det verste verditapet også? Da ser jo regneestykket straks litt bedre ut :)

tomrh

Sitat fra: duracell på onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:57
En slik 2013-variant har vel tatt det verste verditapet også? Da ser jo regneestykket straks litt bedre ut :)
Vær obs på at det finnes to ulike 2013-varianter. Den europeiske med varmepumpe ble solgt f.o.m. sommeren 2013 og prises endel høyere. "Gammel" 2013-modell produsert i Japan annonseres ofte som Acenta og selges for dyrt til uinvidde kjøpere (vi gikk nesten i den fella). Klarer man seg med Japan-modellen, er det faktisk bedre å kjøpe 2012-mod med lav km stand, da får man samme bilen men enda billigere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

duracell

#24
Sitat fra: tomrh på onsdag 22. oktober 2014, klokken 11:38
Sitat fra: duracell på onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:57
En slik 2013-variant har vel tatt det verste verditapet også? Da ser jo regneestykket straks litt bedre ut :)
Vær obs på at det finnes to ulike 2013-varianter. Den europeiske med varmepumpe ble solgt f.o.m. sommeren 2013 og prises endel høyere. "Gammel" 2013-modell produsert i Japan annonseres ofte som Acenta og selges for dyrt til uinvidde kjøpere (vi gikk nesten i den fella). Klarer man seg med Japan-modellen, er det faktisk bedre å kjøpe 2012-mod med lav km stand, da får man samme bilen men enda billigere.

Takk for tipset! Skal vokte meg vel for lure bruktbilselgere :o - Nyttig lenke btw. Takker!
Skal sjekke ut 2012-japan varianten også. Hva regnes egentlig som lav-km på en EL-bil. De kjøres jo gjerne oftere og lengre enn vanlige biler man jeg inntrykk av.

tomrh

Sitat fra: duracell på onsdag 22. oktober 2014, klokken 11:58
Skal sjekke ut 2012-japan varianten også. Hva regnes egentlig som lav-km på en EL-bil. De kjøres jo gjerne oftere og lengre enn vanlige biler man jeg inntrykk av.
"Lav" er vel subjektivt. Tenkte mer på at hvis man ser for seg en 2013-mod, så vil en 2012-mod med omtrent samme km-stand være et bedre kjøp, bilen har jo da bare stått parkert litt lengre. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Jeg vil kalle alt under 50.000km for lav-km på en Leaf, men ser på finn at det ikke er mer enn 10.000,- i forskjell på en 2011/2012-US og en 2013-EU. Ville nok valgt sistnevnte :)

Med det klimaet vi har i Norge tviler jeg på at kapasitetstapet ved 100.000km blir merkbart. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en bil som har gått 50.000km i kaldt klima.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

duracell

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:02
Jeg vil kalle alt under 50.000km for lav-km på en Leaf, men ser på finn at det ikke er mer enn 10.000,- i forskjell på en 2011/2012-US og en 2013-EU. Ville nok valgt sistnevnte :)

Med det klimaet vi har i Norge tviler jeg på at kapasitetstapet ved 100.000km blir merkbart. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en bil som har gått 50.000km i kaldt klima.

Thomas

Trekker mot en 2013-modell her ja. Med 50 000km som referansepunkt, så er det ut å tråle finn etter gode kjøp!
Hvis ikke leafen passer så er det vel bare å vente 6mnd til og så plukke en Model S til 200 000,- ;D

Klykken

Sitat fra: duracell på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:42
Hvis ikke leafen passer så er det vel bare å vente 6mnd til og så plukke en Model S til 200 000,- ;D
hehe, kan virke slik i følge media ja! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Powerflux

Sitat fra: duracell på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:42
Hvis ikke leafen passer så er det vel bare å vente 6mnd til og så plukke en Model S til 200 000,- ;D
Det kunne passet helt greit det  ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA