Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla lader og regn....!!!!

Startet av Mippen, onsdag 05. november 2014, klokken 10:18

« forrige - neste »

Car-El

He he he, kom til å tenke på den Peugeot 5008 æ hadde. Grøfte-/tåke-lysene var H0....   JA! H0! Prøv å finne de lyspærene. Dem tok cirka kr250,- for ei lyspære hos Peugeot verkstedet....   (Og cirka kr250,- for å bytte den)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

edorf

Det beste er vel å tegne serviceavtale på 8 år eller 160.000 km. Da vet en hva det koster og er nå billigere enn de siste bilene jeg har hatt pr år. Det kommer jo tross alt 3 EU kontroller i den perioden.

ew

@edorf: Den eneste serviceavtalen er 'best' for er nå vel i grunnen verkstedet? Avtalen inkluderer, som 'normal' service, kun slitedeler, og er ingen forlengelse av garantien/reklamasjonsretten. Man kommer nå akkurat like kort/langt med å betale for årlig service på etterskudd.


Jeg tror nok vi vil få ryddet unna det meste av dyre reparasjoner i løpet av garanti-/reklamasjonsperioden, og synes det er lite grunnlag til å tenke svart om fremtiden. Hvis det senere skulle vise seg at f.eks. luftfjæringene eller glasstakene generelt skjærer seg etter 6-7 år vil det nok fort oppstå en utvidet garantiordning som håndterer det.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Knnot

Sitat fra: ew på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:19
@edorf: Den eneste serviceavtalen er 'best' for er nå vel i grunnen verkstedet? Avtalen inkluderer, som 'normal' service, kun slitedeler, og er ingen forlengelse av garantien/reklamasjonsretten. Man kommer nå akkurat like kort/langt med å betale for årlig service på etterskudd.

Mht. at man betaler servicen forskuddsvis vil jeg anta at Tesla er den som tjener på dette i de fleste tilfeller. Penger er som en hovedregel mer verdt nå enn senere mht inflasjon på ca. 2,5 %.

La oss anta bytte av bremser (klosser, skiver og sensorer) når bilen er kjørt 80.000 km og 160.000 km, ut over det kun årlig service. Hva koster en enkelt service og hva koster bremsebytte inkl. materiell og arbeid? Er det noen som har måttet bytte bremser, eller er det fortsatt slik at regen bremser mer enn nok for de fleste?

fonberg

Sitat fra: Knnot på onsdag 22. oktober 2014, klokken 15:15
Sitat fra: ew på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:19
@edorf: Den eneste serviceavtalen er 'best' for er nå vel i grunnen verkstedet? Avtalen inkluderer, som 'normal' service, kun slitedeler, og er ingen forlengelse av garantien/reklamasjonsretten. Man kommer nå akkurat like kort/langt med å betale for årlig service på etterskudd.

Mht. at man betaler servicen forskuddsvis vil jeg anta at Tesla er den som tjener på dette i de fleste tilfeller. Penger er som en hovedregel mer verdt nå enn senere mht inflasjon på ca. 2,5 %.

La oss anta bytte av bremser (klosser, skiver og sensorer) når bilen er kjørt 80.000 km og 160.000 km, ut over det kun årlig service. Hva koster en enkelt service og hva koster bremsebytte inkl. materiell og arbeid? Er det noen som har måttet bytte bremser, eller er det fortsatt slik at regen bremser mer enn nok for de fleste?

Tviler sterkt på at klosser og skiver må byttes allerede etter 80kkm ved normal bruk av TMS. De gangene jeg er tilbake i fossilbil er det sjokkerende hvor mye jeg må bruke bremsene jamført med TMS-en.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Marius Engel

Elbil har mindre bevegelige deler enn en fossilbil.
Bremsene blir mindre slitt pga regenereing tar veldig mye av bremseenergien.

Batteriet blir den største utgiftsposten.

Sammenligner man tesla med andre elbiler er det en del duppeditter som kan ryke. Det kan jo bli dyrt etterhvert. Men det blir som om man kjøper en ny mercedes (eller vw eller skoda), du kan få ekstremt mye dupeditter som kan ryke, dersom du er glad i ekstrautstyr.

Jo bedre utstyr, jo dyrere vedlikehold, potensielt sett.

Diravi

Er det noen som har erfaring med hvordan bremseskivene ser ut etter et år i norsk klima? Det er greit nok at en elbil bruker bremsene mindre enn en konvensjonell bil, men når skivene brukes lite, så ruster de også lettere. Dette er jo typisk problem på en del bilmerker; skivebremsene bak brukes lite av forsiktige norske sjåfører og man opplever å måtte bytte dem uforholdsmessig ofte.

Hvis man har et femårsperspektiv på eierskapet av en Tesla er vel bremseskiver den komponenten som ikke åpenbart dekkes av hverken garanti eller er inkludert i service.

For et eierskap lenger enn fem år ville jeg forvente at en Tesla, med unntak av motor og lignende, har et kostnadsbilde som andre store, tunge, raske, kompliserte og kostbare biler. Mao at hver duppeditt koster vesentlig mer å bytte ut enn til den gjennomsnittlige Hyundai.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Marius Engel


Sitat fra: Diravi på fredag 24. oktober 2014, klokken 20:28
Er det noen som har erfaring med hvordan bremseskivene ser ut etter et år i norsk klima? Det er greit nok at en elbil bruker bremsene mindre enn en konvensjonell bil, men når skivene brukes lite, så ruster de også lettere. Dette er jo typisk problem på en del bilmerker; skivebremsene bak brukes lite av forsiktige norske sjåfører og man opplever å måtte bytte dem uforholdsmessig ofte.

Hvis man har et femårsperspektiv på eierskapet av en Tesla er vel bremseskiver den komponenten som ikke åpenbart dekkes av hverken garanti eller er inkludert i service.

For et eierskap lenger enn fem år ville jeg forvente at en Tesla, med unntak av motor og lignende, har et kostnadsbilde som andre store, tunge, raske, kompliserte og kostbare biler. Mao at hver duppeditt koster vesentlig mer å bytte ut enn til den gjennomsnittlige Hyundai.

Det er jo ikke slik at bremsene ikke blir brukt, de blir bare brukt mindre.

Hvis du vasker bilen og bruker felgrens som får skivene til å se rustne ut etterhvert, så kan jeg nesten garantere at de er helt blanke når du parkerer etter en liten tur. Altså de blir brukt mindre enn på en fossil, men de blir brukt. Så det er ingen grunn til å tro at de skal ruste fast eller ruste i stykker. Jeg går utifra at det utføres service på tesla hvor bremser er en del av vedlikehold/inspeksjonspunktet...

Muffinman

Selve sliteflatene ruster ikke, men resten av skivene har vist seg å bli temmelig brune etter første vinteren. Usikker på om de leveres med bedre overflatebehandling nå.

laumb


Sitat fra: Diravi på fredag 24. oktober 2014, klokken 20:28
Er det noen som har erfaring med hvordan bremseskivene ser ut etter et år i norsk klima? Det er greit nok at en elbil bruker bremsene mindre enn en konvensjonell bil, men når skivene brukes lite, så ruster de også lettere. Dette er jo typisk problem på en del bilmerker; skivebremsene bak brukes lite av forsiktige norske sjåfører og man opplever å måtte bytte dem uforholdsmessig ofte.

Hvis man har et femårsperspektiv på eierskapet av en Tesla er vel bremseskiver den komponenten som ikke åpenbart dekkes av hverken garanti eller er inkludert i service.

For et eierskap lenger enn fem år ville jeg forvente at en Tesla, med unntak av motor og lignende, har et kostnadsbilde som andre store, tunge, raske, kompliserte og kostbare biler. Mao at hver duppeditt koster vesentlig mer å bytte ut enn til den gjennomsnittlige Hyundai.

Tatt i dag, 13 mnd og 1 dag etter levering.

Diravi

Ser bra ut! Men jeg bor bare få mil unna Muffinman, så en viss slitasje er nok å påregne. Råholt og Ytre Nordmøre har litt forskjellig klima. ;D

I parentes bemerket er det vel lettere å sikre god rengjøring med originalfelgene som har såpass store åpninger.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

Sitat fra: laumb på lørdag 25. oktober 2014, klokken 13:54
Tatt i dag, 13 mnd og 1 dag etter levering.

Disse ser jo unektelig ut til å ha fått seg en omgang med hammerslagslakk i senter. Kanskje Tesla har fikset litt? Det har jeg gjort selv med mine bak, og de foran ble byttet i vår på grunn av kast. De som ble tatt av etter de 6 første månedene og gode 20.000km var slettes ikke noe å henge på juletreet. De nye er helt fine enda, men har jo til gode å se vinter.

Mippen

Bremser som ikke blir brukt blir utsatt for nesten like stor slitasje som bremser som blir brukt masse. Forskjellen er at de ikke blir "slitt" av bruket men det å ikke bli brukt. Har opplevd å måtte bytte bremser på biler som nesten ikke har blitt brukt pga bremsene har rustet i stykker. Det på biler som bare er noen år gamle også. Når bremsene blir brukt blir mer av rustbelegg på skiver og fuktighet som befinner seg i bremsesystemet slitt bort.
Fremtiden er elektrisk.

laumb


Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. oktober 2014, klokken 14:44
Sitat fra: laumb på lørdag 25. oktober 2014, klokken 13:54
Tatt i dag, 13 mnd og 1 dag etter levering.

Disse ser jo unektelig ut til å ha fått seg en omgang med hammerslagslakk i senter. Kanskje Tesla har fikset litt? Det har jeg gjort selv med mine bak, og de foran ble byttet i vår på grunn av kast. De som ble tatt av etter de 6 første månedene og gode 20.000km var slettes ikke noe å henge på juletreet. De nye er helt fine enda, men har jo til gode å se vinter.

Jaja, Tesla har gjort det. Tenkte mest på selve skiva. Holdt seg bra selv med lite bremsing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA