Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Missinformasjon fra VG.no om Ampera/Volt

Startet av bestorp, søndag 01. mars 2009, klokken 15:02

« forrige - neste »

bestorp

Heisann! Jeg bor i Bærum og kunne tenke meg å kjøpe en brukt elbil pga økte priser i bomringen.
Har kikket på noen brukte think fra 2000-2002 tidsrommet, men er veldig usikker på hva jeg bør velge, trenger noen tips og råd. Er det andre merker jeg bør kikke på?

Jeg tok kontakt med enviro elbil salg, men der var det opptil et års ventetid på å få noe som helst. Så da blir evt eneste utvei for meg å kjøpe privat og brukt. Er dette lurt eller bør jeg styre unna brukt biler?

Kom gjerne med råd og innspill.

hilsen

Frustret potensiell El-bil kjøper :)
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Laban

Hei, og velkommen til forumet.

Jeg ville vel ikke kjøpt en brukt Think fra 200-2002 uten å ha rådført meg med noen av "guruene" her på forumet som bor i nærheten av deg.

Å kjøpe en brukt Think fra en privatperson, uten noen form for garanti ville jeg ikke gjort. Dårlige batterier kan bli en dyr fornøyelse. Jeg har selv en Think 2002 mod. som fungerer helt fint med bare originale batterier. Rekkevidden ligger på ca. 4-5 mil (2 dagers bruk) og den har hatt alle vannservicer innen 4000 km. Det er helt sikkert noen blokker som ikke er slik de brude vært, men den fungerer helt greit uten problemer og har gjort det i over 7 år nå. Hvis noen andre med et annet kjøremønster overtok bilen frykter jeg at batterienes svakheter kunne komme fort frem.

Hva med en brukt Buddy (Kewet eller Reva)? De har blybatterier som er "rimelige" å bytte ut, men som heller ikke varer i så mange år som andre batterier.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

hens

#2
Klarer du deg med rekkevidden til Buddy eller Reva, er saken grei.
Det beste og sikreste kjøpet nå er vel en ny Think, men de er vanskelige å få tak i.
Et alternativ er kanskje Arne Magnus sin, den er dyr, men er vel det nærmeste en kommer garanti på batteriet.
Det er i hvert fall billigere enn å kjøpe en bil til 80' og deretter kjøpe batterier til 120'.
Vi som har biler med kjent historikk vil vel ikke selge på en stund.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#3
Sitat fra: hens på fredag 13. februar 2009, klokken 22:41
Det beste og sikreste kjøpet nå er vel en ny think, men de er vanskelige å finne
Men ikke umulig. Nylig sto det om to nye Th!nk som var til salgs her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1703.0
Vet at den ene er solgt.

Det som lett kan bli en dyr fornøyelse med brukt elbil er om batteriet tar kvelden. Peugeot, Citroën og Th!nk bruker samme typen batteri, nikkel-kadmium og de batteriene er blitt veldig dyre nå.

Men alt håp er ikke ute for 2000 - 2002 Th!nk, Euromatic har utviklet en lithium batteripakke og elektronikk til Th!nk som jeg sannsynligvis kommer til å kjøpe den dagen mitt batteri tar kvelden. http://www.euromatic.no/Batteripakke_think.pdf For en stund siden hadde han en ferdig ombygd Th!nk til salgs.

Biler som har mer forutsigbare utgifter til batteri er Buddy og Reva. Disse bruker blybatteri. De er registrert som 4-hjuls elektrisk motorsykkel og har ikke air bag.
Buddys hjemmeside: http://www.elbilnorge.no/
Revas hjemmeside: http://www.revanorge.no/

Ellers er det vel stort sett bare rust på bremseskivene man bør være oppmerksom på på brukte elbiler. Andre ting er så godt som vedlikeholdsfrie, men det har vært noen få tilfeller der feil på elektronikken har blitt kostbart.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#4
Vet ikke om du har lest dette: http://elbil.no/forum/index.php?topic=797.0

Avsnittet om batteriene gjelder i aller høyeste grad også på brukte Think.

Biler i noenlunde samme prisklassen som brukt Think er Peugeot 106, Saxo, og AX, Reva, og Kewet. Det kan grovt konkluderes at alle disse bilene er tregere enn Thinken og dermed ikke like morsomme å kjøre, men de er mer driftsikre. Altså billigere i drift, avhengig av om du skal mekke selv eller ikke.

En kolega har for tiden en nyoppbygget Grønn (metallik) Think. ( ikke den signalgrønne fargen ) Denne er kjørt 70000 km og alle blokkene er tested OK og dårlige blokker byttet ut mot gode testede 1999 blokker. For å eliminere frykten for dårlig batteri selges denne med 12 mnd 50% batterigaranti. Ved kjøp sendes bilen fraktfritt østover. Pris 70 000 kr.

Vi bygger også opp en annen Think i sammen; en nydelig lyseblå AmThink som får et komplett sett med 2005 PSA blokker. Bil og batteri kjørt 30000 km. Bilen skal bygges opp med Harald Revne Ladestopper, som overstyrer bilens eget ladeprogram, og reduserer skadelig overlading. Bare denne boksen koster normalt 10000 kr montert. Vi hadde håpet å kunne selge denne bilen for 120 000 kr, men satser på første bud på 110K. Da selvfølgelig med 12 mnd 50% batterigaranti.

Vil også nevne AX'en min. Har muntlig avtale om salg, men håndpenger har uteblitt. Den selges nå for 100 K men da inkludert Originalt TEP92 diagnoseapperat som muliggjør egen service og reperasjon. Se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1514.0

Til slutt vet jeg om 2001 model P106 og Saxo i utlandet for 16000 Euro, men da med 2008 batteripakke :o  Her snakker vi om omtrent nullstillte biler, men også et par hakk høyere prisklasse. Han som har disse bilene skal til Norge neste uke, og kan ta en av dem med seg da.  I Norge må toll og avgifter plusses på med 1400 kr i vrakpant :D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. februar 2009, klokken 07:20
I Norge må toll og avgifter plusses på med 1400 kr i vrakpant :D

Er det ikke hærlig med el-bil?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AmundS

Det som er sikkert, er at Think er et bra valg! Hør med erfarne fjellfolk hva som vil passe deg best, med dine forutsetninger. Skaff garanti fra selger om mulig, er mitt beste råd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA