Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 25.000'- i vrakpant rabatt

Startet av klawrenc, tirsdag 04. november 2014, klokken 22:01

« forrige - neste »

klawrenc

Hei ChaDeMo avhengige,
BKK har akkurat byttet ut noen gamle ChaDeMo hurtigladere med universelle stasjoner. Da jeg kom til den nye laderen ved REMA 1000 i Fjøsangerveien førrige torsdag kveld fikk min Leaf en feil melding, og en annen Leaf likedan. Skulle reise fra  Bergen til Stavanger fredag, og hadde <6% lading igjen... Kom tilbake fredag morgen men samme problem. Ringte BKK, som tok kontakt med ABB lokalt, som klarte ikke å starte om ladestasjonen, så de måtte sende ut et par reparatører, som amkom et kvarter senere. De klarte en omstart, etter å konferere med ABB i Nederlands.
   Nå kommer jeg til poenget  :)
   De fortalte at problemet oppsto med at en Kia Soul elbil hadde laddet sist. Noen ganger, nar en Soul avslutter, det krasjer systemet.
  Har noen andre hørt om sånn? Kan vi forvente flere slike episoder, til ABB klarer å fikse sine programvarer??
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Kianus

Jeg har opplevd at ladestasjonen har vært innrapportert med feil, men når jeg prøver med min Kia Soul så fungerer den for meg. Det kom en Nissan Leaf etter meg igjen, og den fungerte det ikke på..

Så dette er rare greier, ja.

Charge and Drive

Feilen er kjent, etter Kia Soul har ladet på en ABB lader får ikke andre ladet med CHAdeMO - da må laderen restartes først. ABB jobber med fiks.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

klawrenc

Samme CHAdeMO i ustand igjen i dag, når jeg ankom Bergen igjen.
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

svingen

må da være mulig og lage en work around på den saken her til det er fikset permanent?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

klawrenc

Fikk et fyldig svar fra ABB. Lading av Kia'en til og med ødela et kort i laderen, og de vet ikke nå hvor lang tid det vil ta før laderen kan bli reparert. De venter oppdatering i morgen...
Har dette skjedd noen andre hurtigladere? Med noen andre merker av ladestasjoner?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Powerflux

Sitat fra: klawrenc på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:19
Fikk et fyldig svar fra ABB. Lading av Kia'en til og med ødela et kort i laderen, og de vet ikke nå hvor lang tid det vil ta før laderen kan bli reparert.
Frem til en fix er ordnet bør jo Kia``er da forbys å lade ved disse stasjonene! Det kan jo ikke være slik at noen få skal ødelegge for mange............. :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

rsa

Ja som Kia eier tar jeg jo poenget. Er det noen som vet om ABB har noen av disse nye hurtigladerne i Oslo området? Har foreløpig bare brukt gammel ChaDeMo i Ole Deviks vei og Fortum, og disse så ut til å fungere også etter at jeg hadde ladet der. Og så må vi vel kunne forvente at det ikke settes opp flere av disse nye ladestasjonene før problemet er løst.

kringon

Sitat fra: klawrenc på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:19
Fikk et fyldig svar fra ABB. Lading av Kia'en til og med ødela et kort i laderen, og de vet ikke nå hvor lang tid det vil ta før laderen kan bli reparert. De venter oppdatering i morgen...
Har dette skjedd noen andre hurtigladere? Med noen andre merker av ladestasjoner?

VET vi at dette er et 1:1 forhold på Kia Soul og ABB-ladere? Burde i såfall gå ut et lite varsel slik at Soul-eiere (meg selv inkludert) kan iallefall unngår ABB-laderene.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

klawrenc

1:1, godt spørsmål: nei. Han reparatøren som jeg snakket med da det først skjedde sa at de ikke visste. Men mer vet jeg ikke.
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

klawrenc

Har nå skrevet følgende til en i ABB:
Det gikk greit å lade på ABB i Fyllingsdalen, takk for opplysninger om det. Kø t.o.m. (siste) søndag, men jeg har lært å altid ha lesestoff i bilen  :-)

Jeg skriver fordi jeg ser at (i følge Ladestasjoner.no) CHAdeMO på Fjøsanger laderen fungerer igjen, takk og pris. Som du vet, etterspørslen (av offentlige lademuligheter) vokser mye hurtiger enn tilgjengelighet for tiden, og vi er en viss (hvor stor?) andel som bor slik at vi ikke kan lade privat. Growing pains, jeg regner med at om 3 - 5 år så er infrastruktur robust. (kryss fingrene!)

Har ABB nå funnet ut av problemet, og at Kia Soul kan lade på disse uten å lage problemer? (Jeg formidler svaret til Elbilforumet, så svaret kommer mange til gode...)
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

bear4x4

Dette svaret fikk jeg den 28.10 fra ABB når jeg spurte om Kia og ABB Hurtiglader:

Hei

Utrulling av oppgradering av stasjonene ble satt i gang i dag (delene ankom landet i går klokken 14:00), og endel stasjoner har allerede blitt oppgradert. Vi tar sikte på å få besøkt alle stasjonene vi har levert i løpet av denne og starten av neste uke.

Jeg ser at du oppgir postnummeret i Odda. Etter planen skal vi innom der ILA uken, hvis alt går etter planen, men jeg tør ikke garantere dette før oppgradering er bekreftet utført.

For ordens skyld, det er ikke, og har aldri vært noen risiko for bilen i sammenheng med denne feilen, Det er ladestasjonen som tar skade i denne saken.

Takk for at du spør, vi beklager ulempene dette medfører
Jeg lar saken stå åpen, så skal jeg få oppdatert deg når stasjonene i odda og omegn er klargjort for Kia.

MVH,
Gunnar Hvoslef
ABB Norge
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

klawrenc

Fikk svar fra ABB i dag:
"Ja, Fjøsanger laderen fungerer igjen og kan lade Kia Soul. Fint at du fikk ladet i Fyllingsdalen i mellomtiden og vi ser at denne laderen er mye benyttet så behovet for flere hurtigladere er større og større.

Angående informasjon om dette problemet med Kia Soul så kommer det en artikkel på elbil.no senere i dag eller i morgen."
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

skysurfer

Fra Grønn kontakt sin hjemmeside:

Påminnelse til alle KIA elbilister
Grønn Kontakts ladere utilgjengelige for elbilister som kjører KIA

Majoriteten av Grønn Kontakts hurtigladere er desverre utilgjengelige for KIA Soul. Dersom man forsøker å lade med KIA Soul vil dette forstyrre ladernes kommunikasjon og man vil ikke få strøm. Dette skyldes overspenning på kommunikasjonsbuss mellom bil og ladestasjon. Bilen genererer overspenningen, og det er derfor ingen risiko for skade på bilen.

KIA arbeider med saken og vi avventer tilbakemelding på testing av i løpet av uke 47.

Grønn Kontakt beklager dette på det sterkeste.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA