Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av LMOR, tirsdag 04. november 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

AndesiteSilver_i3

"Når bilen er ladet 100% regnerer den ikke"

"Bremser" den da alikevel uten å tilføre noe til batteriet eller?.

Jeg bor oppe på en ås og starter derfor med å kjøre nedover hver dag.
Når jeg da kjører nedover de samme veiene hver dag uansett om bilen er fulladet eller ikke så "bremser/regen" den jo likt hver dag.
Har aldrig lagt merke til at den ikke "bremser" ned disse vegene.
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

Da jeg fikk min bil, bremset den ikke. Ny SW bremser, men ikke like mye som du får med regenerering på under 85%.
Forskjellen blir nok i tillegg mindre når du kjører nedoverbakke.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#17
Erfaring så langt med vinterdekk.

Jeg fikk "kanskje" noe lavere regenerering, men det kan også skyldes andre faktorer. Ser at fikk som før byttet, ca 35kWh maks rundt 95%, ca 40-45kWh maks rundt 85%, og ca 45-50kWh maks rundt 80% fra 50km/t.

Under 80% lå jeg typisk på 45-50kWh, men hadde 1 gang opp i 55kwh fra 50km/t..

Har ikke fått testet så mye, men jeg må til med finmåling for å måle forskjell på stopptid fra 50km/t.

Så den store forskjellen som andre har rapportert merket jeg ikke noe til. DSC lyset blink bare 1 gang (over noe metall på broen), så jeg tviler bilen reagerer på dårlig grep. Så hvis den skulle reagerer på noe så måtte det være trykket i dekkene. Der har jeg 5-10% høyere trykk på vinterdekkene, så det kan muligens være en parameter ift. regenerering. Kan også være at den er litt forsiktig etter et dekkskifte/reset.

Etter hvert finner vi kanskje ut om rullemotstand (pga våt vegbane), temperatur og dekktrykk kan påvirke regenereringen utover det vi er sikker på: % lading, hjulspinn sensor og svinger.

Når det gjelder temperatur, kan det kanskje indirekte påvirke regenerering i starten på en tur før batteriet er temperert ift å ta imot energien?

Vedlagt er siste tur med vinterdekk. Meget godt regenerering når alles gjennomsnitt er 3,9. Hadde det vært for mye testing, så ville gjennomsnittsforbruket vært høyere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Etter at jeg byttet til vinterdekk har det vært irriterende mye "regenereringsdropp" (ref http://bmwi3.blogspot.no/2014/06/after-2000-miles-part-two-dislikes.html)
Det skal sies at det har regnet hver dag siden jeg byttet, men det har jo regnet mens jeg hadde på sommerdekkene også.
Bilen virker livredd for å framprovosere noen som helst sladd, så selv i sving på våt asfalt i lav fart så driter han i å regenerere. Dette er skikkelig irriterende og på grensen til trafikkfarlig hvis man ikke er forberedt på det (ref trange parkeringshussvinger).
I en vanlig bil vil man kunne bremse på giret i samme situasjon, men her må jeg bruke bremsen.
Jeg har ikke oppdatert SW. Jeg håper dette er noe de har forbedret i ny SW.

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for å bremse på giret, så derfor er den kraftig regenereringen noe jeg liker godt med bilen.
Det er med skepsis jeg leser at den nye SW kanskje har endret på hvordan regenereringen fungerer.
Jeg skjønner at kraftig regen når ACC slår ut er et problem, men det er et spesialtilfelle som kunne vært håndtert uten å endre hele regen kurven generelt.

moonbuggy

Som nevnt på en annen topic, kanskje du skal prøve å koble inn DTC og se hva som skjer da ?
Den tillater mer hjulspinn før den slår inn, kanskje det påvirker REGEN også ?

LMOR

At regen ikke slår til i svinger er ikke noe nytt, og som diskutert i en annen tråd er dette ikke bare ved bruk av ACC brå oppbremsing er en risiko.

Nå har jeg fått testet samme sted som ved første innlegg, og omtrent samme forhold, nå med vinterdekk. Fikk 55kWh ved 60km/t, altså det samme som med sommerdekkene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis

Sitat fra: LMOR på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:28
At regen ikke slår til i svinger er ikke noe nytt
Nei, det er ikke noe nytt med regendropp i sving.
Det som er nytt er at det oppstår i svinger som det ikke oppsto i med sommerdekk.

LMOR

Sitat fra: snakkis på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:09
Sitat fra: LMOR på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:28
At regen ikke slår til i svinger er ikke noe nytt
Nei, det er ikke noe nytt med regendropp i sving.
Det som er nytt er at det oppstår i svinger som det ikke oppsto i med sommerdekk.
OK, får sjekke om det skjer meg også. Har du samme eller høyere lufttrykk? Det bør vel være et mindre problem med litt mer luft?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snakkis


Sitat fra: LMOR på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:58
OK, får sjekke om det skjer meg også. Har du samme eller høyere lufttrykk? Det bør vel være et mindre problem med litt mer luft?
Samme lufttrykk. 2,5 foran og 3,0 bak

LMOR

Sitat fra: snakkis på fredag 24. oktober 2014, klokken 18:00

Sitat fra: LMOR på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:58
OK, får sjekke om det skjer meg også. Har du samme eller høyere lufttrykk? Det bør vel være et mindre problem med litt mer luft?
Samme lufttrykk. 2,5 foran og 3,0 bak
Prøv med 2,7 og 3,2 og se om det blir bedre. Det er det jeg har.

Klipp fra dekkmann:
Du bør ha 10% mere luft i vinterdekk enn i sommerdekk. Dette fordi nordiske dekk med skarp skulder og myk gummi er mer ømfintlige for spor i veibanen ved lavt lufttrykk, i tillegg fortetter luft seg i kulde.

Nokian:
Når det gjelder sommerdekk anbefaler vi det lufttrykket bilprodusenten oppgir, og når det gjelder vinterdekk bør lufttrykket økes med 0,2 bar i forhold til sommerdekkenes lufttrykk.

Så Din Side som går enda lengre:
Sommerdekk: Bruk omlag 10 prosent høyere trykk enn oppgitt. Hvorfor?
For det første er et for høyt trykk grunnleggende å foretrekke fremfor et for lavt trykk. Dette både av hensyn til forbruk, dekkslitasje og kjøreegenskaper.
For det andre vil et dekk over tid alltid miste luft gjennom gummien. En av våre kilder hevder at et normalt dekk kan miste så mye som 7 kPa (0,07 bar/ kg/cm2) per måned.
For det tredje påvirkes dekktrykket av utetemperaturen, noe vi skal komme tilbake til i neste kapittel.

Vinterdekk: Bruk omlag 20 prosent høyere trykk enn oppgitt. Hvorfor? Begrunnelsen for de første 10 prosentene er de samme som for sommerdekkenes vedkommende. Bakgrunnen for de neste 10 prosentene har å gjøre med den spesielle oppbygningen av nordiske vinterdekk (spesielt de piggfrie). Nordiske vinterdekk er nemlig laget av en svært myk gummiblanding. I tillegg har de dype mønstre, svært mange lameller og skarpe skuldre (sideveis mønsteravslutning). Alle disse egenskapene er negative for dekkets barmarks-egenskaper, men kan ifølge ekspertene til en viss grad kompenseres ved økt lufttrykk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Flere observasjoner, inkl 60kwh fra 50 med vinterdekk.

Kjørte inn i en rundkjøring med 50km/t, og skulle 270 grader. Første halvparten med 30kwh regen og siste del med litt over 10. Det er altså ikke slik at regenerering er helt borte.

Så den viktigste observasjonen:
- Hvis jeg trykker gassen i bånn fra 0 og opp til 50, og så slipper gassen, så seiler den et stykke i stedet for å regenerere. Bilen forstår at det sannsynligvis er det jeg vil. Så dere som tester må unngå det...
- Hvis jeg derimot kjører med ACC i 50 et stykke, og så slår av ACC med knappen, så regenererer den så godt som umiddelbart.

Det betyr at det ikke er endinger rundt ACC som gjør at det tar litt tid når vi bare leketester...

+ at jeg har ingen forskjell med vinterdekk i forhold til sommerdekk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Ang. Dekktrykk, jeg kjørte med dekktrykk opp mot det dekkene tåler en periode for å teste innvirkning på forbruk. Høyt dekktrykk fikk meg til å føle at bilen både regenererte dårligere og fikk dårligere akselerasjon når det var litt sving...

Btw, fikk ikke noe endring i forbruk....
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Både for lite og for mye gir dårlige kjøreegenskaper.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Får begynne med å si at jeg ikke har oppgradert SW etter sist regenereringsrapport. Det er 10 grader ute, og tørr vei. Jeg mistet nesten regenereringen etter at jeg hadde tråkket i bånn fra 0, for å komme fordi en trailer med jord i et veiarbeidsområde med litt jord på veien. Det var nok til at bilen sikkert mistet grepet noe, og det tok minst 1 mil, med pause på en time underveis før den gradvis kommer seg. Algoritmene er nok litt mer avanserte enn vi tror?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Yttertorjen

Første opplevelse med glatt føre:  kjører inn i islagt område i morges, klarer ikke å dy meg - må bare gi jærnet  :) og hva skjer? Skulle tro i3 er synsk !! (Ingen spinn/skrens - bare stabil fremdrift :). Etter 500 m med testing, tråkk/slipp av pådrag, helt uten spin/slip, er det bare veier igjen, både tråkk og regen er umiddelbart tilbake, som før.
Bilen må være klarsynt.  :) :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA