Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser og utstyrsversjoner

Startet av Mcstropp, tirsdag 04. november 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

Mcstropp

Lading i borettslag med gammelt annlegg.
Jeg bor i et borettslag der vi leier garasje. Garasjen har et veldig gammelt annlegg som ikke er dimensjonert for eller inistallert med tanke på lading av el-biler. Hvis jeg hadde brukt dagens annlegg ville kanskje konsekvensene vært overbelasting av sikringen da foreksempel med tanke på lys og lignende da flere garasjer er koblet sammen på en sikringskurs. Styret i borettslaget mitt ser dermed på det som uforsvarlig å tillate el-bil-lading i garasjer grunnet fare for varmgang/brann og overbelastning.

Mitt spørsmål er: hva er det beste alternativet jeg kan komme opp med som styret i borettsalget mest sannsynlig vil tillate?

Jeg har ett forslag selv og vil sette stor pris på å få en komentar til den, gjerne at en proffesjonell innen for elektriker bransjen.

Mitt forslag lyder som følger: Trekke en helt ny kabel med nye koblingspunkter fra hoveltavlen hvor sikringene sitter, som er dimensjoner for el-billading. Det er ca. 15 meter fra hovedtavlen til garasjen min. For at dette skal gå lettest mulig gjennom hos styret i borettslaget tenker jeg å sette opp en så nøktern installasjon som mulig, en vanlig huskontakt (schuco). Jeg håper mitt forslag kan gjøre at varmgang/brann eller overvbelasting ikke blir noe problem. Hva tror dere om mitt forslag? Kom gjerne med egne forslag hvis det er noe jeg ikke har tenkt på.

Nuvolari

En CEE kontakt koster 100,- og det ville jeg spandert. Med Schuko kan man kun lade med 10A ihht de nye reglene.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Fatang

Legg opp en ny kurs og ha en minus måler på den. slik at du får en egen regning for forbrukt strøm. jeg har gjort det selv. har også en 32 blå stick i enden men bare sikret med 16. da  de blå industri kontaktene er mye bedre med tanke på varmegang en schuco. Eneste jeg gjør er og stille ned lade strøm til 15-16A


sn0le

- Ny kurs fra tavle, dvs ny kabel.
- 16/20/25/32A sikring, alt etter hva du trenger eller tilgjengelig kapasitet i tavle.
- Blå 32 industristikk.
- Evt egen måler.

Dette er sikkert, gjør at du betaler forbruket selv (ingen misunnelige naboer) og du får den ladehastigheten du trenger/har råd til.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Olatho

Hvis du har et bekymret styre ville jeg også spandert på en type2 ladeboks. Disse koster noen tusenlapper, men man får en løsning som man trygt kan slå i bordet med en haug av dokumentasjon på at er trygg og framtidsretta.
Det kan være verdt det for å overbevise styret.

RaBalder

Sitat fra: Olatho på mandag 20. oktober 2014, klokken 07:19
Hvis du har et bekymret styre ville jeg også spandert på en type2 ladeboks. Disse koster noen tusenlapper, men man får en løsning som man trygt kan slå i bordet med en haug av dokumentasjon på at er trygg og framtidsretta.
Det kan være verdt det for å overbevise styret.

Hvis styret fremdeles sitter på gjerdet i forhold til et ordentlig ledningsnett i garasje-anlegget, så vet dem vel neppe hva en type 2 boks er. Og blande inn en slik blir bare å komplisere bildet. Og den drar på med 3000-8000 ekstra.

Hold det enkelt:

  • Ledning
  • Blå industrikontakt
  • Sikring/jordfeilbryter
  • Eventuelt egen måler

Olatho

Det kommer selvsagt an på hvem som betaler.  Jeg (som er styreleder i et borettslag) regner med at det er den enkelte som dekker kostnadene her, og at man kun trenger en form for tillatelse fra borettslaget.

Ja, det blir noen tusen kroner dyrere, men samtidig kan man vise til DSB som anbefaler nettopp denne løsningen.
Alternativet, dersom man foreslår industristikk, KAN være at noen i styret leser seg opp, og ser at DSB sier at det ikke er bra nok, og at de setter foten ned, og så må man enda en runde, og da er de enda mindre positivt innstilte i utgangspunktet.

En del Type2-bokser har også den fordelen at de kan lastbalansere, så man etter hvert kan utvide antallet ladeplasser uten å måtte øke inntaket.  Og så får man så mye strøm som til enhver tid er tilgjengelig.  Det er en mye mer framtidsretta løsning enn om alle skal måtte sette opp egne kurser.

Amoss

Sitat fra: Olatho på mandag 20. oktober 2014, klokken 10:02
Alternativet, dersom man foreslår industristikk, KAN være at noen i styret leser seg opp, og ser at DSB sier at det ikke er bra nok, og at de setter foten ned, og så må man enda en runde, og da er de enda mindre positivt innstilte i utgangspunktet.

Er da ikke noe i veien å presentere styret for to alternativer?  "Den enkle løsningen" og "Den beste løsningen", så kan de velge hvilken løsning de vil akseptere. Og sier de at begge er helt greie, og at valget blir opp til beboeren, så er jo også saken grei :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Leif1

Og få med at den boksen er din personlige eiendom, og at du kan ta den med deg om du flytter.
Den er for kostbar til å bli stående igjen.
Konvertitt fra S til X

sn0le

Ser at DSB tar for seg 3 ladetyper i den blekka si (Elbil for installatører).
Mode 1: Lading med 230V direkte inn i bilen. (Ingen kladd).
Mode 2: Lading med 230V fra Schuko via kladd.
Mode 3: Lading med kabel der "kladden" sitter inni en fast montert boks.

Desverre skriver de ingenting om CEE-kontakter. Men det er liten tvil om at en CEE-kontakt er vesentlig bedre enn Schuko når det kommer til varmgang og brannfare.

Så lenge ladekladden har overvåkning av ladingen og jordfeilbryter så er den vel teknisk sett like god som en fastmontert Mode-3 lader?
Eneste fordelen jeg ser med en Type-2 ladestasjon er at kontakten er strømløs inntil den har kommunisert med bilen etter at kabel er plugget i.
Så hvis man pirker i hullene på en Type-2 kontakt så skal man i prinsippet komme levende fra det.
Med en CEE-kontakt så anbefales det ikke å pirke i hullene på kontakten, da det er strøm der.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

fredag

Sitat fra: sn0le på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:56
Ser at DSB tar for seg 3 ladetyper i den blekka si (Elbil for installatører).
Mode 1: Lading med 230V direkte inn i bilen. (Ingen kladd).
Mode 2: Lading med 230V fra Schuko via kladd.
Mode 3: Lading med kabel der "kladden" sitter inni en fast montert boks.

Desverre skriver de ingenting om CEE-kontakter. Men det er liten tvil om at en CEE-kontakt er vesentlig bedre enn Schuko når det kommer til varmgang og brannfare.

Så lenge ladekladden har overvåkning av ladingen og jordfeilbryter så er den vel teknisk sett like god som en fastmontert Mode-3 lader?
Eneste fordelen jeg ser med en Type-2 ladestasjon er at kontakten er strømløs inntil den har kommunisert med bilen etter at kabel er plugget i.
Så hvis man pirker i hullene på en Type-2 kontakt så skal man i prinsippet komme levende fra det.
Med en CEE-kontakt så anbefales det ikke å pirke i hullene på kontakten, da det er strøm der.

Fastmontert type2-ladestasjon eliminerer problemet med mekanisk slitasje i kontakten, og eliminerer vanligvis også problemet med brukerfeil der folk drar ut kontakten i veggen før type2-pluggen, noe som vil kunne gi gnist og varmeutvikling i kontakten hver gang det skjer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sn0le

Drar man ut kontakten i veggen først, vil man da få løst ut kontakten i bilen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Sitat fra: sn0le på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:14
Drar man ut kontakten i veggen først, vil man da få løst ut kontakten i bilen?

Ja, men du må løsne den fra skjermen. (Knappen på UMC vil ikke fungere). Det må nesten være slik, for det kan jo tenkes man sulle ønske å flytte bilen om strømmen er borte av andre årsaker enn at man plugger fra i den enden først. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaf_2014

På parkeringsplassen deler jeg en 16A kurs med 4 stykker til, noen av dem bruker motorvarmeren på morgenkvisten. Kan man sette opp at Teslaen skal lade på 10A fram til feks 0400 om morgenen, og så kjøre varmeapparat uten at den tar strøm fra veggen etterpå (7-8 tiden)?

Blåses visst mye sikringer for tiden pga elbil, og hele trafosystemet inn til borettslaget må visst oppgraderes for å bedre situasjonen.
Leaf 2014

Muffinman

Testet ved å lade ferdig til 70%, sette ned limit til 50% og deretter forvarme. Visible Tesla viste at bilen likevel trakk strøm fra veggen ved forvarmingen. Må vel kobles fra for å unngå det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA