Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser og utstyrsversjoner

Startet av Mcstropp, tirsdag 04. november 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

Leaf_2014

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. januar 2015, klokken 10:19
Testet ved å lade ferdig til 70%, sette ned limit til 50% og deretter forvarme. Visible Tesla viste at bilen likevel trakk strøm fra veggen ved forvarmingen. Må vel kobles fra for å unngå det.

Hvor mye effekt dras fra veggen ved forvarming? Er det kun full pupp eller kan man stille varmeeffekten?

Kan jeg se at sikringen ryker i feks app etc, helst med automatisk varsel?
Leaf 2014

Muffinman

Så lenge forvarmingen bruker like mye eller mer enn det strømtrekket bilen er innstilt på vil den trekke så mye den kan, og spe på med det den mangler fra batteriet.  Etterhvert som bilen blir varm trekker den mindre, og kan reduseres under maksverdien fra veggen etterhvert. Har du et uttak med lav kapasitet risikerer du at soc faller under oppvarmingen slik at lading starter på nytt for å oppnå limit, og da vil bilen fremdeles trekke maks fra veggen. Det den trenger til oppvarming, og resten til lading.

Øggen

Jeg har 32A enfas 230 anlegg.
Prøvde også å "lure" systemet med å senke lade streken og sette på forvarming. Den stod da på 32 i bilen og sugde 21A fra veggen til oppvarming. Kupe temp ved start 4gr og ute 1 gr. Så det tar nok maks av sikringen din Skjervesbu om du ikke stiller det manuelt  ned, noe jeg ser for meg som tungvint.

sn0le

Setter man ladingen til 5A (som er minimum) så vil kun 5A trekkes fra veggen ved forvarming, resten tas fra batteriet.
Lading vil da ta lengre tid i forhold til å lade med 10A, men da slipper man kanskje å styre med scheduled lading?
Hvis de kun bruker motorvarmer så trekker de vel 2-3A pr motorvarmer.
Så forvarming av Tesla på 8-10A i 10-15 minutter kan faktisk fungere, avhengig om alle de 3 andre kjører motorvarmer samtidig og hvilken I2-verdi sikringen på kursen har.

Hvis sikringen ryker skal man vel få varsel om at lading ble avbrutt.
Men hvis bilen ikke lader og kun forvarmer er jeg usikker på om man får dette varselet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Leaf_2014

Takk for gode svar! Kan godt lade på lav amp til daglig, og om den trekker litt fra batteriet til oppvarming er det også OK.

Det ideelle hadde vært å kunne programmere maks trekk fra vegg iht en tidsplan, feks 13A til 0400 og 5A etter det.
Leaf 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA