Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TPMS - Dekktrykksmåler aktivering

Startet av hanso, tirsdag 04. november 2014, klokken 15:12

« forrige - neste »

hanso

Jeg har en 2011 Leaf som dugger mye på frontrute, og må bruke defroster mye. Er dette "sånn det er" eller kan det være noen anne grunn. Ruten er ren og i orden ellers.

pwb

LeafSwe

Tryck på mode knappen så du får luft på rutan och golv, då används ac'n mer.
3P+
3SR+

PK

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

bkv

Eller prøv zalotrikset. Ts noen dråpet zalo på tørr fille eller lit pussegarn og gni det innvendig på frontruta. Ta nytt pussegarn og "poler" til ruta er gjennomsiktig igjen.
Mitsubishi i-Miev 2012.

emil

Jeg pleier å ha AC av i hele vinterhalvåret, det samler seg mye fuktighet som blåses opp på ruta. Alternativt må man passe på å skru av AC 5-10 minutter før man parkerer og ha på mye luft for å få tørket opp.

Ellers er det viktig å passe på at bilen ikke er våt innvendig, få ut snø og bruk gummimatter som samler opp fuktighet man kan tørke opp.

Innvendig vask av ruta med egnede midler for å redusere dugg er også en mulighet

Kim-DK

Som emil skriver, så brug ikke AC on når det er koldt. Der samler sig lidt vand, som ikke når og fordampe i AC'en. Når man så sætter varme på næste gang, kommer alt det vand ud som kondens/dug.
For at så det væk, sæt bilen til strøm, åben vinduerne en lille smule, og sæt varme på bilen, uden AC. Lad den står 20-30 min. Så er man sikker på der ikke længere er rest vand tilbage. Derefter brug kun varmen uden AC på. Bilen slå selv AC til, når man eks. sætter den på defrost til forruden, men slå selv AC fra igen med det samme. Så vil du aldrig have problemer med dug på ruden mer, og man behøver hellere ikke have meget varme på/blæs på, for at holde det dug fri underkørsel.

begiljen

Bra tips! Jeg sliter også med samme problem. Skal forsøke å få luftet ut all fuktighet og ikke lenger benytte AC'en om vinteren/høsten.

Men, hva med aktivering av klimasystemet via app? Såvidt jeg kan se skrur både AC og varme seg på dersom jeg aktiverer klimaanlegget med app mens bilen er plugget inn. Vil ikke dette igjen få en oppsamling av fuktighet?
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

BE

Sitat fra: begiljen på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 10:08
Men, hva med aktivering av klimasystemet via app? Såvidt jeg kan se skrur både AC og varme seg på dersom jeg aktiverer klimaanlegget med app mens bilen er plugget inn. Vil ikke dette igjen få en oppsamling av fuktighet?
Nei, anlegget produserer ikke fukt. Problemet er at dersom du bruker AC på som standard når du kjører bilen, er kondenseren klissvåt når du parkerer bilen. Det er denne fuktigheten som da kastes rundt i bilen når du aktiverer forvarming av bilen via app eller timer siden den da går på resirkulering.

Duggen unngår du med å kjøre bilen uten AC påskrudd, eventuelt skrur av denne 5-10 minutter før du kommer hjem slik at den får tørket før du parkerer.

Edit: Nå som bilene begynner å bli noen år, må folk sørge for at kupéfilteret er byttet. Dersom dette begynner å gå tett resulterer dette i dårlig sirkulasjon/gjennomstrømning og gjerne med dugg på frontruten som resultat.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Klykken

Fukt i dørken kan også være en medvirkende årsak.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

emil

Pollenfilter skal byttes årlig på service, en av de få servicepunktene jeg følger...

Ellers har jeg klima innstillt på 20 grader og luft til føtter og frontrute. Rører ikke de instillingene og bruker bare av/på knappen og viftehastighet. Da slipper jeg å passe på om AC går på eller ikke. Dette er med en 2012 USA bil, mulig det er litt forskjeller i oppførsel på andre biler.

Klykken

En skitten frontrute dugger mye mer også.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

PK

Kjører alltid med auto på klimaanlegget, dvs Ac på... Det gjør eg på alle biler,  og kun i Leafen dette problemet er... Rart.. Design feil....?
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Klykken

Bilen er kanskje mer gjerrig på viften og dens hastighet for å spare på strømmen? Opplever noen ganger det samme på i3en min når det har regnet ute, og fuktigheten er høy. Dugger litt etter at man har kjørt en stund. Guffer opp viften litt, og da forsvinner problemet. Skjer mest når bilen har vært forvarmet. Aldri vært neddugget fra start, da...
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

Electrix

Sitat fra: PK på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:26
Kjører alltid med auto på klimaanlegget, dvs Ac på... Det gjør eg på alle biler,  og kun i Leafen dette problemet er... Rart.. Design feil....?
Hvis det er fuktig gjør jeg et klikk (eller to?) på "mode"-knappen slik at den gir luft både på gulv og vinduet. Da er det vanligvis ikke noe problem, jeg tror problemet er at I auto så gir den lite eller ingen luft på vinduet. Mulig dette er for å spare strøm (mindre sirkulasjon mot vinduet gir mindre nedkjøling av lufta).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA