Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SHUCO Adapter til type 2 kabel

Startet av moonbuggy, tirsdag 04. november 2014, klokken 13:41

« forrige - neste »

moonbuggy

EPA (Environment Protection Agency, USA) tester biler realistisk gjennom normal kjøring i bytrafikk, landevei og tester forbruk. Disse testene er langt mer realistiske enn tilsvarende europeiske. Her er tallene i tabells form for en del biler på det amerikanske markedet. Det gir et meget godt sammenligningsgrunnlag og også indikasjon på bruk, lav fart mye start stopp som i by, eller mye landevei.

Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:









bilmerke...........rekkevidde by(km)...rekkevidde landevei(km)...kombinert(km)...kwt pr. 10 km
Kia Soul166 1281492,0
Nissan Leaf147 1181341,85
BMW i31421151301,69
Mercedes B142 1381392,51
Fiat 500E147 1301391,81
VW e-golf142 1221331,82

afo

Sitat fra: moonbuggy på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:54
EPA (Environment Protection Agency, USA) tester biler realistisk gjennom normal kjøring i bytrafikk, landevei og tester forbruk. Disse testene er langt mer realistiske enn tilsvarende europeiske. Her er tallene i tabells form for en del biler på det amerikanske markedet. Det gir et meget godt sammenligningsgrunnlag og også indikasjon på bruk, lav fart mye start stopp som i by, eller mye landevei.

Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:









bilmerke...........rekkevidde by(km)...rekkevidde landevei(km)...kombinert(km)...kwt pr. 10 km
Kia Soul166 1281492,0
Nissan Leaf147 1181341,85
BMW i31421151301,69
Mercedes B142 1381392,51
Fiat 500E147 1301391,81
VW e-golf142 1221331,82

Hvordan kan e-golf ha kortere kombinert rekkevidde etter EPA-testen, når den har likt forbruk ved bykjøring og lavere forbruk ved landeveiskjøring? Har ikke e-golf samme/litt større batterikapasitet som leaf?7

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=35849&id=34918

moonbuggy

#2
Et godt spørsmål. Svaret er enten at nettokapasitet e-golf er lavere enn nettokapasitet Nissan Leaf, eller at Software begrenser uttaket mer på e-golf enn på Leaf. Tallene for e-golf gir 24,11 kwt, mens leaf gir 24,83.
Det rare er at tallene for Soul ev gir 29,8kwt (litt rart når Kia sier 27kwt - netto ?)

afo

Hvor fant du disse tallene? Jeg fant kun linken jeg la ved over, der kun MPGe er oppgitt .

e-golf:
Combined
MPG:116
City MPGe:126    Highway MPGe:105

leaf:   
Combined
MPG:114
City MPGe:126    Highway MPGe:101

moonbuggy

En gallon bensin tilsvarer 33,7 kwt. Det er grunnlaget for sammenligningen mellom miljøbiler og fossilbiler.
MPGe er hvor langt bilene vil kjøre med 33,7 kwt.
Så når e-golf kjører 116 miles med 33,7 kwt så utgjør e-golfs rekkevidde 83 miles 24,11 kwt.
Leaf 114 miles med 33,7kwt gir med 84 miles rekkevidde 24,83 kwt, og tilsvarende for Soul ev.

Linken din over viser også rekkevidde for bilene på linjen under...

afo

Sitat fra: moonbuggy på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:23
En gallon bensin tilsvarer 33,7 kwt. Det er grunnlaget for sammenligningen mellom miljøbiler og fossilbiler.
MPGe er hvor langt bilene vil kjøre med 33,7 kwt.
Så når e-golf kjører 116 miles med 33,7 kwt så utgjør e-golfs rekkevidde 83 miles 24,11 kwt.
Leaf 114 miles med 33,7kwt gir med 84 miles rekkevidde 24,83 kwt, og tilsvarende for Soul ev.

Linken din over viser også rekkevidde for bilene på linjen under...

Ja, jeg så alt det der. Det jeg lurte på var batterikapasiteten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA