Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av Tesla P85D, tirsdag 04. november 2014, klokken 08:46

« forrige - neste »

Tesla P85D

Aldri før hatt elbil, og trenger derfor en liten innføring/opplæring:)
Har forstått det slik at bilen regenererer batteriet når man slipper gasspedalen...stemmer det? Men mener jeg har lest at man kan slå av regenereringen, men hva er egentlig vitsen med å slå den av?

Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015


Griffel

#2
Veldig liten innføring i økonomisk kjøring:
Lav jevn hastighet, Vindu rullet opp, Riktig lufttrykk, ikke noe på taket, så lite oppvarming som praktisk mulig.
Regenerering er bedre enn å bremse mekanisk, rulle er bedre enn å regenerere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: Griffel på søndag 19. oktober 2014, klokken 11:12
rulle er bedre enn å regenerere.
Så lenge rullinga ikke får farta til å øke veldig mye. Da er det bedre å regenerere framfor å miste energi til luftmotstanden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RaBalder

Hvis vei og trafikk tillater det, så ikke kjør i de hjulsporene der det står vann på veien. Kjør i veibanen der den er tørrest.

Sharp

Skal du kjøre veldig økonomisk er det aller viktigste: kjør sakte!
600 km skal visst være mulig i 40 km/t  ;D

Et annet tips er å lære seg hvor mye man må slippe opp "gasspedalen" før det går over til regenerering. På kupert vei bør man før svinger og bakketopper slippe opp slik at bilen "triller" i stedet for at man må benytte seg av regen, man taper jo alltid noen prosent av strømmen hver gang den går ut og inn av batteriet.

Bowers

Et generelt tips jeg selv bruker uansett type bil jeg kjører er å kjøre litt som om du ikke har bremser. Hver gang du må tråkke på bremsepedalen kaster du bort energi. "Planlegg" også litt når det kommer til oppover/nedoverbakker. La hastigheten synke litt mot toppen av bakken og ta igjen når du får hjelp av tyngdekraften i nedoverbakker. (innenfor fartsgrensene)
Samtidig vil jeg aldri oppfordre til å kjøre saktere enn trafikken går / forholdene tillater. Det skaper bare irritasjon for andre bilister.

Tesla P85D

Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Trustno1

Om du tenker økonomi, så har du vel bestilt feil bil :p
Tipper du maks sparer 1000lappen i løpet av året på økonomisk kjøring.

om du tenker rekkevidde, så er iallfall min erfaring det siste halve året med P85 at det er null problem så lenge du er i områder med supercharger. På turer lengre enn 30-35 mil er man veldig ofte forbi en SC uansett ( eller forbi med en liten omvei)

Sharp

Sitat fra: Neon på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:32
Har bestilt P85D..

Får denne enda kraftigere regenerering når du slipper gassen? P85 gir deg i dag opp til 60 kW bremsekraft på bakhjula når du slipper gassen. Med P85D kan man jo i teorien doble det.

Sharp

Sitat fra: Trustno1 på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:46
Tipper du maks sparer 1000lappen i løpet av året på økonomisk kjøring.

Kan nok spare mer enn det på mindre dekkslitasje med 21" felger

Trustno1

Sitat fra: Sharp på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:47
Sitat fra: Trustno1 på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:46
Tipper du maks sparer 1000lappen i løpet av året på økonomisk kjøring.

Kan nok spare mer enn det på mindre dekkslitasje med 21" felger

sant nok, men det er ikke så veldig unikt for en elbil

Tesla P85D

Sparer maks 1000,- i året, håper du her snakker om 1000,- spart i forhold til kjøring med elbil hvor man ikke tenker økonomisk kjøring og hvor man tenker økonomisk kjøring? Med det samme vi er inne på temaet økonomi, hva koster det å lade bilen hjemme?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

jkm

Sitat fra: Sharp på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:06
Skal du kjøre veldig økonomisk er det aller viktigste: kjør sakte!
600 km skal visst være mulig i 40 km/t  ;D

Et annet tips er å lære seg hvor mye man må slippe opp "gasspedalen" før det går over til regenerering. På kupert vei bør man før svinger og bakketopper slippe opp slik at bilen "triller" i stedet for at man må benytte seg av regen, man taper jo alltid noen prosent av strømmen hver gang den går ut og inn av batteriet.

Jeg kjørte Stockholm-Oslo, 538km, på en tank, 405km typical, i slutten av mai før SC var oppe på strekningen. Ingen varme, lys avslått, ca. 70 km/t i snittfart, brukte ikke cruise control, mye kjøring i Neutral med mye rulling i tillegg til at jeg hang meg på saktekjørende vogntog ved å ligge ulovlig tett innpå de. Ulovlig tett innpå er når du er så nærme at du lett kan lese navnet på skiltprodusenten stanset inn i skiltet, f.eks. Kraftex.

Hyperstress

Mitt tips er å glede seg over den fantastiske bilen du har bestilt, og kjør akkurat som du føler for. Rekkevidden er god og strømutgiftene minimale. Og skal du en gang tyne rekkevidden så ta fram tipsene her. Spes lavere hastighet, og mindre bruk av varmeanlegg.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA