Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 07. januar 2015, klokken 21:46
Ganske enkelt

Dette virker jo som å være en kurve som viser pedalrespons.  Her snakker vi ikke pedalrespons; vi snakker om hva som skjer etter at pedalen flates i bunn fra stillestående.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Thor2014

Tenk på 100% som 100km/t.
Du kommer dit på samme tid, men akselerasjonen i starten er lavere.

aness

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 07. januar 2015, klokken 21:52
Dette virker jo som å være en kurve som viser pedalrespons.  Her snakker vi ikke pedalrespons; vi snakker om hva som skjer etter at pedalen flates i bunn fra stillestående.

Stryk % og tenk km/t, del tallene bortover på 10 og tenk sekunder.
Glem teksten under og se for deg rød linje som gammel kurve og grønn som ny.

0-30 går da på ~2.5s mot tidligere ~1.3s, 0-100 er fremdeles 4.4s

jazzwheel

Men, påkjenningen på drivverket må jo da være større enn før fordi den lyse linjen stigere brattere enn den røde. Dvs maxbelastningen er på et kort tidsrom større enn når den er lineær.

Hvordan kan det forklares at dette skal spare DU'er?

Bonuskonspirasjonsteori: Er det gjort for at P85D skal føles enda råere mot P85 fra 0 km/t?

Dennis

Erfaring fra trimmende motorkraftige biler spes med 4wd så er det sjeldent selve momentet som tar knekken på girkasse eller stikkakslinger. Men nøkket i starten som tar det. Ved feks bruk av launch control og brå slippe clutchen er oppskrift på å rive i stykker ting. Men bruker man litt lengre tid med å clutche ut så man får spent opp drivverket før man når maks belastning går alt så mye bedre og er utrolig hvor mye det tåler :) vil tippe det er noe av det samme på Tesla, siden den har jo en diff og stikkakslinger slik en vanlig bil har.

jazzwheel

Ja, det kan virke som det er noe slikt. Spesielt med tanke på slakken man har mellom regen og drive.

Blir veldig spennende å se om P85D i insane modus føles likere som P85 engang gjorde og sport føles mer som den gjør nå - bare at P85D er raskere i begge tilfeller så klart.

Sjøhyene

Jeg har også begynt å legge merke til at det nå virker som det er en liten delay fra man trykker inn pedalen til det faktisk skjer noe. Merker det tydligst når jeg skal smette ut i f.eks en rundkjøring. Der jeg før timet det perfekt kommer jeg nå et lite kvart sekund senere ut enn jeg er vant til. LItt som å gå tilbake til fossil-bil. Heldigvis ikke så ille, men et lite skritt i feil retning føles det som.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

amund

Sitat fra: Dennis på onsdag 07. januar 2015, klokken 23:47
Erfaring fra trimmende motorkraftige biler spes med 4wd så er det sjeldent selve momentet som tar knekken på girkasse eller stikkakslinger. Men nøkket i starten som tar det. Ved feks bruk av launch control og brå slippe clutchen er oppskrift på å rive i stykker ting. Men bruker man litt lengre tid med å clutche ut så man får spent opp drivverket før man når maks belastning går alt så mye bedre og er utrolig hvor mye det tåler :) vil tippe det er noe av det samme på Tesla, siden den har jo en diff og stikkakslinger slik en vanlig bil har.

Ja, men husk at det som ryker ting ved denne typen herjing på vanlige biler er
1. 'Rotational inertia' - har ikke noe godt ord på norsk, men en motor med veivaksel, girkasse med drev, svinghjul og clutch osv veier en del, har høy fart rundt og når du bråslipper får du et røsk som langt overgår det motoren yter av krefter

2. 1. gir på en bil har en del utveksling.

På Tesla har man ingen av disse, dvs man har 2. men det er samme giring hele veien.

Derfor, etter min mening får du samme belastning på drivverket om du står stille eller kjører i 100 km/t, om motoren yter x antall Nm på begge steder.

Slakket i drivverket er jeg med på må tas bort, men det tar ikke ett helt sekund som er forsinkelsen på gasspedalen nå (særlig på regen! gjeeeesp!) - vil de ta bort slakket kunne de sikkert gjort dette ved å sette f.eks 10% moment i 1/100 sekund, problem løst, slakk borte, kjør 100% moment.

Delay på regen irriterer meg mest, som kom etter software 6.0. Før det var regen akkurat som bremser, om du bråslipper bråbremser bilen. Helt perfekt i nøkkete bytrafikk. Nå er det ofte jeg må inn med bremsepedalen før regen rekker å starte, ihvertfall blir det ofte feilberegninger og jeg ender alt for nær bilen foran i forhold til hva jeg planla.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Griffel

Sitat fra: amund på torsdag 08. januar 2015, klokken 08:21

1. 'Rotational inertia' - har ikke noe godt ord på norsk, men en motor med veivaksel, girkasse med drev, svinghjul og clutch osv veier en del, har høy fart rundt og når du bråslipper får du et røsk som langt overgår det motoren yter av krefter
De norske ord som renner meg ihug:
Svingmoment =  "en motor med veivaksel, girkasse med drev, svinghjul og clutch osv veier en del"*svingradius i kvadrat.
Rotasjonstreghet = Svingmoment * "høy fart rundt"
og "røsket" er de kreftene som oppstår når en en prøver å stoppe/starte dette i tillegg til massen av selve bilen + ved start at den skal "rives løs" fra hvilefriksjon til rulle og glidedfriksjon.

Og det er ganske sikkert som det står skrevet at summen av all slakker i ulike komponenter skaper problemer ved plutselige og store endringer i moment spesielt når endringen også er retning, og at dette problemets enkle løsning var å rampe momentet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: amund på torsdag 08. januar 2015, klokken 08:21
Delay på regen irriterer meg mest, som kom etter software 6.0. Før det var regen akkurat som bremser, om du bråslipper bråbremser bilen. Helt perfekt i nøkkete bytrafikk. Nå er det ofte jeg må inn med bremsepedalen før regen rekker å starte, ihvertfall blir det ofte feilberegninger og jeg ender alt for nær bilen foran i forhold til hva jeg planla.
Justert dosering av regen synes jeg er null problem å forholde seg til, for jeg kjører ikke slik at jeg brått trenger brems. Derimot kunne maksimal regen vært sterkere. Regen er markert svakere nå, noe som gjør at bremsene må brukes oftere. Kanskje positivt ift. bremsenes levetid og jevnere bremseeffekt når de først trengs, men å bruke bremsepedalen føles jo fryktelig gammeldags.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Enig. Syns den burde vært mye mer villig til å generere 60kW. Også i lavere hastigheter. Kan leve med forsinkelsen, men kunne tenkt meg et tredje nivå på regen.
Men er kanskje av hensyn til å vedlikeholde og å sjekke bremser at de ikke har dratt det lenger mtp regen.
De har jo utvilsomt et stort incentiv til å maksimere rekkevidde så er vel naturlig å tenke at hvis det var noen problemfri måte å få ekstra generering på så hadde de gjort det alt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA