Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

Tesla65

Hvit P85 Solgt

D.O

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 30. november 2014, klokken 12:29
Dere med P som har fått ny DU og SW , hvordan oppleves bilen sammenlignet med tidligere .
Bilen er som ny med ny DU, ingen ulyder, og går minst like godt som før byttet. Men den forsinkelsen i momentet som kom via sw er der fortsatt. Altså jeg er ikke i tvil om at den nye DU er en P utgave. Men heller ikke i tvil om at effekt/moment kurven er endret via en sw oppdatering tidligere.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Jimpec

Jeg har savnet det brutale rykket vi hadde i starten (fikk min i oktober '13). Nå har jeg fått ny DU og siste versjon av V.6 SW. Bilen har fremdeles den lille forsinkelsen men er vesentlig kvikkere i fart. Og lyden er en helt annen - det virker nesten som om den gamle girboksen hadde dobbelt så mye motstand.
Bilen har aldri vært bedre enn den er nå rett og slett. Jeg føler den går bedre enn da den var ny - men det er sikkert bare innbilling og at lyden (viningen) er betydelig mindre enn før.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

laumb

Prøv å kjør i 20-30 km/t, sett bilen i N, tramp "gassen" i bunn og dra den i D. Se om du føler det "gjenskaper" råheten fra tidligere, eller om du opplever en forsinkelse der og.

Jimpec

Det har jeg prøvd. Hadde en test pilot som prøvde Tesla for første gang på søndag også som fikk prøve seg. Jeg føler den er like rå - om ikke råere - enn tidligere. Men det er en ørliten forsinkelse. Men ikke slik som på i3en.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Dennis

Får legge inn ønske til Tesla om å legge inn forskjellige moduser der også slik som på P85D. Folk er forskjellig på hva de ønsker. Da kan de som ønsker øyeblikkelig aks få det og tante Olga som er på søndagstur velge treig gass respons.
Men gass responsens er uansett mye bedre enn mange andre elbiler, feks BMW i3 som nevnt føles som å kjøre bil med masse turbo lag når man gir bånn gass fra stillestående.

Kan jo være Tesla har funnet ut at de med bare 2wd rett å slett ikke tåler den belastningen så det derfor kun blir mulig på D utgavene som kan fordele belastningen på 2 DU.
Får sikkert opp advarsel om at man mister garantien på bilen hvis man kjører på insane modus hele tiden :p

Cato76

Er det noen som har tenkt på at grunnen til redusert akselerasjon er fordi en kjører på vinterdekk? Selv så klarer jeg nok ikke 0-100 raskere enn ca 6 sek med min P85, men dette er fordi jeg kjører med Nokian Hakka R2 dekk som har en meget myk gummi. Jeg tror nok at Nokian Hakka R2 er de beste dekkene for bilen, men ikke optimalt med tanke på bilens krefter og vekt.

Dere som ikke har kjørt bilen med vinterdekk før vil nok reagere på på dette, spesiellt dersom dekkene er helt nye.

I min gamle VW Tiguan med 140 TDI hester så merket jeg lite forskjell fra sommer til vinterdekk (kun støy). Men når man kjører bil med over 400 hester så blir forskjellene tydeligere. Om man ønsker tilnærmet samme akselerasjon på vinter og sommerdekk så må en velge vinterdekk med hard gummi - konsekvensen er dårligere veigrep.

Er dere virkelig i tvil så sett på sommerdekkene og test akselerasjonen igjen...
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Sitat fra: Cato76 på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:01
Er det noen som har tenkt på at grunnen til redusert akselerasjon er fordi en kjører på vinterdekk? Selv så klarer jeg nok ikke 0-100 raskere enn ca 6 sek med min P85, men dette er fordi jeg kjører med Nokian Hakka R2 dekk som har en meget myk gummi.
Det tror jeg nok du kan regne med at trådstarter har tenkt på.
Ingen ville funnet på å sammenligne maks aks midt på sommeren med maks aks i november/desember med Nokian R2.

La selv om til vinterdekk nylig, og akselerasjonen ble markant dårligere ja :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Bekreftet igjen :

http://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/2rjsq5/iama_former_tesla_service_advisor_amalmosta/

Spørsmål :[–]Johan_NO 1 point an hour ago
Did the acceleration pedal mapping get more limited (i.e. less agressive) in newer Firmwares? My experience is that my P85 used to kick harder from 0-50 kmph in the beginning of me owning it.
permalink

Svar : [–]TeslaServiceAdvisor  1 point an hour ago
This happened a while back. I remember one client measured it with a G meter. Not sure what changed. Acceleration times are the same though
permalinkparent
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Her merker jeg at mine fysikkunnskaper ikke er helt stø.

Hvordan er det mulig at G-kreftene er svakere, men akselerasjonen den samme? Eller er det bare annerledes enn før, hvor bilen ikke er like rå i starten, men henter det inn senere?

Henger ikke dette sammen? Dette virker ikke logisk for meg.

Tuxedo

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 07. januar 2015, klokken 18:37
Her merker jeg at mine fysikkunnskaper ikke er helt stø.

Hvordan er det mulig at G-kreftene er svakere, men akselerasjonen den samme? Eller er det bare annerledes enn før, hvor bilen ikke er like rå i starten, men henter det inn senere?

Henger ikke dette sammen? Dette virker ikke logisk for meg.
G-krefter og akselerasjon er to ord for samme ting.  Så om det stemmer at 0 - 100 tid er den samme, må dette bety at bilen har mindre G i begynnelsen, og mere G i slutten, enn før.
Alle kan jo gjøre seg opp en mening om dette er noe de vil tro på.  Har en app på telefonen som burde finne ut av dette, men må vente til sommerdekkene kommer på. 
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Olemann

Om dette er sant så kan det bare forklares med at akselerasjonen, og dermed G kreftene er ulikt fordelt mellom 0 og 100 km/t. Og at man har målt på ulike tid/sted.  Og det er jo ingen grunn til å tro at G kreftene er konstant hele tiden.
G-krefter er nettopp akselerasjonskrefter som et legeme utsettes for, og de avhenger bare av kraften (Newton) og massen (vekten på bilen og det som er inne i den).  Og kraften er det bare motoren som tilfører - gitt at man ikke trikser med nedoverbakke, medvind etc)

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 07. januar 2015, klokken 18:37
Her merker jeg at mine fysikkunnskaper ikke er helt stø.

Hvordan er det mulig at G-kreftene er svakere, men akselerasjonen den samme? Eller er det bare annerledes enn før, hvor bilen ikke er like rå i starten, men henter det inn senere?

Henger ikke dette sammen? Dette virker ikke logisk for meg.

HåkonE

Slik jeg forstår det; går G-kreftene ned 0,3g i begynnelse mellom 0-30 (eksempeltall) der G-kreftene uansett er desidert høyest på Model S (og derfor mest merkbare), og øker 0,1G jevnt mellom 30-100 vil bilen oppleves mindre brutal ut selv om tiden fra 0-100 er helt lik.

Samtidig vil det gi lavere maksbelastning på drivledd, diff. osv. siden dreiemomentet er høyest i begynnelsen.

Spesifikasjonene på databladet endrer seg altså ikke, men opplevelsen kunden fikk under prøvekjøring kan ikke lenger reproduseres. Det vil også være naturlig å anta at holdbarhet ulike utsatte deler blir bedre.


jazzwheel

Men momentkurven er helt flat fra 600Nm inntil den avtar fra rundt 70km/t.

Nå må den altså være svakere i starten, men høyere underveis enn tidligere for at dette skal gå.

Momentet er jo kraften som står for påkjenningen på drivledd?

Tuxedo

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 07. januar 2015, klokken 20:45
Men momentkurven er helt flat fra 600Nm inntil den avtar fra rundt 70km/t.

Nå må den altså være svakere i starten, men høyere underveis enn tidligere for at dette skal gå.

Momentet er jo kraften som står for påkjenningen på drivledd?
Det stemmer.  Hvis momentkurven var flat i utgangspunktet, så er det ikke noe poeng å redusere den i starten for å øke den på slutten.  Det vil bare føre til enda større påkjenning.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA