Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

FThorsen

Det som irriterer meg mest oppi dette er at Tesla gjør slike endringer uten å informere!

Ps. jeg er også pissed off at gamle low ikke er tilgjengelig lengre. Det burde gått an å satt en very low, i hvertfall ved høyere hastigheter!
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Teslanewbie

Blir intressante når DU problemet er løst hvis tesla endrer tilbake effektkurvene ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Land Trykkeri

Sitat fra: hoffa på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:42
Jeg opplever en annen pedalrespons, men er usikker på om den er blitt sløvere ved full pedal. Det som er sikkert er at jeg har fått mye svakere regen. Maks 40-45 kw uansett hva jeg prøver, dette har jeg innrapportert til Tesla og venter på endelig svar.

Merkbart slappere regen. her også...Synes også at aks.er noe tregere, men trodde også jeg var blitt vant til det :-)
Men siden flere nevner det støtter jeg teorien. Bilen er noe tregere, men pytt..Bryr meg egentlig ikke ;-)
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

hgs

Sitat fra: Land Trykkeri på søndag 23. november 2014, klokken 17:30
Sitat fra: hoffa på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:42
Jeg opplever en annen pedalrespons, men er usikker på om den er blitt sløvere ved full pedal. Det som er sikkert er at jeg har fått mye svakere regen. Maks 40-45 kw uansett hva jeg prøver, dette har jeg innrapportert til Tesla og venter på endelig svar.

Merkbart slappere regen. her også...Synes også at aks.er noe tregere, men trodde også jeg var blitt vant til det :-)
Men siden flere nevner det støtter jeg teorien. Bilen er noe tregere, men pytt..Bryr meg egentlig ikke ;-)

Nøyaktig samme observasjon. At aks føles noe mykere er ingen stor sak for min del, men må bruke mer brems nå enn før. Klarer riktignok å få opp mot 60 enda, men føler at den bremser tregere og at det skal mer til.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Tuxedo

Sitat fra: hgs på søndag 23. november 2014, klokken 18:41
Sitat fra: Land Trykkeri på søndag 23. november 2014, klokken 17:30
Merkbart slappere regen. her også...Synes også at aks.er noe tregere, men trodde også jeg var blitt vant til det :-)
Men siden flere nevner det støtter jeg teorien. Bilen er noe tregere, men pytt..Bryr meg egentlig ikke ;-)

Nøyaktig samme observasjon. At aks føles noe mykere er ingen stor sak for min del, men må bruke mer brems nå enn før. Klarer riktignok å få opp mot 60 enda, men føler at den bremser tregere og at det skal mer til.
Jeg kan ikke si at jeg har følt noen forskjell i regen etter 6.0.  Men forsåvidt hadde det vært greit å få brukt bremsene litt mer, ettersom de har en tendens til å bli brukt litt for lite (det legger seg et belegg av rust/oksidasjon som gjør at de ikke har 100% effekt når man virkelig trenger dem).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Hvis man ser på div tester rundt om i Europa er det ingen som har klart oppgitt 0-100 tid på 4.4 for P85.
Alle ligger på rundt 4.6 til 4.8 hos blant annet Autobild og flere andre store seriøse magasiner som tester biler med bruk av ordentlig måleutstyr. Det stemmer også bra med hva jeg selv fikk til.
Var ikke P85 egentlig oppgitt til 4.6 i starten? Og P85+ som senket det til 4.4?

Men kom til å tenkte at oppgitt 0-100 tid er nok også mest sannsynlig gjort uten alt mulig ekstrautstyr som fort veien en del. Noen som vet vekta på panorama taket feks? ser hos Mercedes at E63 er oppgitt til 80kg høyere vekt med panorama tak, tipper det ikke er mye lettere hos Tesla, glass er mye tyngre enn alu, i tillegg er det ekstra forsterkinger og motor som skal drive dette. Dobbelader, større lydanlegg ++ veier også noen kg. og så er øvelse sikkert også gjort med ei jente på 50kg ;)
Så når jeg klarte 0-100 på ca 4.7 med to stk i bilen på en P85+ (Software v6) og fult utstyrt bil så er nok ikke 4.4 uoppnåelig med en lettere bil og en lett sjåfør. Og ikke minst bra dekk og asfalt med bra grep.

Angående snillere momentkurven har nok ikke det så mye å si siden P85 sliter så med grepet uansett. Når jeg prøvde P85+ når det var tørt ute på sommerdekk og med v6 software så følte jeg hele tiden at det var veigrep som begrenset fra stillestående. Hadde noen drag der det ikke blinket noe i antispinn lampa, og klokket da inn på 4.7-4.8 men var sikkert noe begrenset av veigrep der også. På vått føre var det umulig å få noe særlig grep og aks i det hele tatt, selv om man ga på i 80 km/t så bare spant det og ble hele tiden mint på at jeg savner 4wd som jeg hadde i min forrige bil. Er man først vant med mye effekt og 4wd så sitter man bare å irriterer seg over 2wd. Men funker bra til drifting da :P Har troa på at med 4wd vil potensiale med elmotoren sitt moment som kommer med en gang virkelig få kunne vise seg fram og ikke bli begrenset av 2wd.

D.O

Sitat fra: Dennis på mandag 24. november 2014, klokken 10:39
Hvis man ser på div tester rundt om i Europa er det ingen som har klart oppgitt 0-100 tid på 4.4 for P85.
Alle ligger på rundt 4.6 til 4.8 hos blant annet Autobild og flere andre store seriøse magasiner som tester biler med bruk av ordentlig måleutstyr. Det stemmer også bra med hva jeg selv fikk til.
Var ikke P85 egentlig oppgitt til 4.6 i starten? Og P85+ som senket det til 4.4?

Men kom til å tenkte at oppgitt 0-100 tid er nok også mest sannsynlig gjort uten alt mulig ekstrautstyr som fort veien en del. Noen som vet vekta på panorama taket feks? ser hos Mercedes at E63 er oppgitt til 80kg høyere vekt med panorama tak, tipper det ikke er mye lettere hos Tesla, glass er mye tyngre enn alu, i tillegg er det ekstra forsterkinger og motor som skal drive dette. Dobbelader, større lydanlegg ++ veier også noen kg. og så er øvelse sikkert også gjort med ei jente på 50kg ;)
Så når jeg klarte 0-100 på ca 4.7 med to stk i bilen på en P85+ (Software v6) og fult utstyrt bil så er nok ikke 4.4 uoppnåelig med en lettere bil og en lett sjåfør. Og ikke minst bra dekk og asfalt med bra grep.

Angående snillere momentkurven har nok ikke det så mye å si siden P85 sliter så med grepet uansett. Når jeg prøvde P85+ når det var tørt ute på sommerdekk og med v6 software så følte jeg hele tiden at det var veigrep som begrenset fra stillestående. Hadde noen drag der det ikke blinket noe i antispinn lampa, og klokket da inn på 4.7-4.8 men var sikkert noe begrenset av veigrep der også. På vått føre var det umulig å få noe særlig grep og aks i det hele tatt, selv om man ga på i 80 km/t så bare spant det og ble hele tiden mint på at jeg savner 4wd som jeg hadde i min forrige bil. Er man først vant med mye effekt og 4wd så sitter man bare å irriterer seg over 2wd. Men funker bra til drifting da :P Har troa på at med 4wd vil potensiale med elmotoren sitt moment som kommer med en gang virkelig få kunne vise seg fram og ikke bli begrenset av 2wd.
Som nevnt er det ikke vanskelig å få all effekt ned i bakken med 19" GY dekka, forutsatt tørr/ren asfalt og ikke sving. Bilen har da null problem med grepet med antispinn av. Men 21" både + og vanlig slipper lett. Er vandt til både 4x4 og 2hjulstrekk og har aldri irritert meg, faktisk er det Model S som har imponert meg mest når det kommer til grep på en bil. Og 2wd begrenser ikke bilen, selv på vinterføre er den sykt bra.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Får litt inntrykk av at enkelte her mener at bilen går godt nok okke som. Og jeg har også inntrykk av at de som mener det har kjøpt S85/S60, og ikke P85. Om det er slik har de muligens vanskelig for å sette seg inn i kjøpsmotivasjonen bak å velge P. De ttidligste P85-kjøperene hadde nok mottatt bilene sine eller i det minste hatt signert kontrakt når det begynte å komme tall på at det omtrent ikke var forskjell på S og P over 60-70. Da følte ihvertfall jeg meg litt snytt og begynte å angre litt på at jeg hadde kjøpt P. Hvilken annen (fossil) bil man kjøper seg opp i ytelser har de økte ytelsene begrenset til så lav fart? En ekkel følelse av å ha kastet 60.000 kroner rett ut vinduet begynte å spre seg. I tillegg hadde jeg betalt gode penger i tillegg for diverse dill som da var obligatorisk på P. Men jeg kunne jo i det minste trøste meg med at bilen hadde en opplevd akselerasjon i lav fart som var grotesk, selv om jeg utnyttet den svært sjelden.

Om de nå har justert effektkurven slik at denne opplevelsen er borte eller redusert vesentlig er hele vitsen med P borte, og jeg har betalt 60.000+ for en spoiler. Hva tallene sier er fullstendig uinteressant - når man kjører bil er det opplevelsen som teller, ikke hva stoppeklokka viser.

Nå må det sies at jeg ikke har fått testet skikkelig på grunn av årstid og dekk, men synes dette er noe å tenke på.

Dennis

Klart 2wd begrenser bilen, det blinker i antispinn lampa i et sett og man kjenner antispinn begrenser, skur man av den, så må man begrense selv med gassen for at det ikke skal spinne. At den har bedre grep sammenlignet med flere andre 2wd biler er jeg enig i, men forskjellen mot 4wd er så vesentlig at det ikke er poeng å sammenligne.

Ligger det noe testdata ute på at 19 hjulene er bedre? for har litt vanskelig for å tro det, men tanke på at P85+ sine 21 hjul er bredere bak samt at det er bedre dekk (Michelin Pilot Sport 2)

Muffinman

Sitat fra: Dennis på mandag 24. november 2014, klokken 12:49
for har litt vanskelig for å tro det, men tanke på at P85+ sine 21 hjul er bredere bak samt at det er bedre dekk (Michelin Pilot Sport 2)
Dette har mange av oss her inne testet i praksis. Det er ingen tvil om at originale 19" GY-dekk sitter bedre enn 21" dekkene i lav fart eller fra stillestående. Med 21" mener jeg da både Conti og Michelin PS2 (som sitter et par hakk bedre enn Conti). Det er omtrent klin umulig å få antispinnlampa til å lyse under gode forhold med de standardhjulene.

Jeg hadde også vanskelig for å tro det før jeg fikk prøvd selv, men i hovedsak fordi det var skapt et inntrykk av GY som et billigdekk. Ut over det vet man jo at mindre felg betyr bedre grep når alle andre forhold ellers er like.

Brede

Jeg har hørt at Tesla har så store problemer med å finne ny designløsning på plastdekslene for montering av takstativ at de nå har begynt å plombere festepunktene og dermed fjerner muligheten for takstativ på alle biler som er innom til service.

Jeg, som selv ikke har panotak, mener at dette er helt greit. Bilen har jo plenty av plass innvendig og overgår de aller fleste sammenlignbare biler i lastekapasitet.
Dersom Teslas opprinnelige løsning ikke var bra nok så må de jo få litt spillerom til å vurdere beste løsning, det er jo tross alt der kompetansen sitter.

::)

jkirkebo

Sitat fra: Brede på mandag 24. november 2014, klokken 16:09
Jeg har hørt at Tesla har så store problemer med å finne ny designløsning på plastdekslene for montering av takstativ at de nå har begynt å plombere festepunktene og dermed fjerner muligheten for takstativ på alle biler som er innom til service.

De kan jo prøve det på min, den går med taktstativ permanent montert for tiden pga. oppussing av kjøkkenet. Og Tesla får ikke nøkkelen av meg ;)

Det siste jeg hørte er at det kommer deksler som skrus fast istedenfor å hengsles. Altså tas de helt av ved bruk av takstativ. Virker som en fornuftig løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Sitat fra: Dennis på mandag 24. november 2014, klokken 12:49
Klart 2wd begrenser bilen, det blinker i antispinn lampa i et sett og man kjenner antispinn begrenser, skur man av den, så må man begrense selv med gassen for at det ikke skal spinne. At den har bedre grep sammenlignet med flere andre 2wd biler er jeg enig i, men forskjellen mot 4wd er så vesentlig at det ikke er poeng å sammenligne.

Ligger det noe testdata ute på at 19 hjulene er bedre? for har litt vanskelig for å tro det, men tanke på at P85+ sine 21 hjul er bredere bak samt at det er bedre dekk (Michelin Pilot Sport 2)
Hvordan kan du som ikke engang har en Tesla, og tydeligvis heller ikke har prøvd en med GY dekka påstå at antispinn lampa blinker i ett sett? Jeg har hatt bilen i et år og har testet flere P og P+ biler(men enda ikke vanlig S) Felles er at 21" uansett + eller ikke slipper selv på tørt føre. Dette gjør ikke 19" GY dekka. Orker ikke nevne det flere ganger nå, hvis du allikevel ikke kan høre på dem som har prøvd dette lenge. Og når dekka sitter, hvor er da forskjellen mot 4x4? Jeg er enig at 4x4 fungere bedre når festet ikke er der, men det er det stort sett på sommeren. Det som er poenget i tråden er at bilen hadde en viss "sjel av råskap" og det er noe som mangler hvis denne er borte :-\
Ser ut som om at selv med 21" som ikke får feste, at 4x4 hjelper lite mot moment og god motorregulering

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Har kjørt Tesla P85 en god del ganger, så det er grunnlag nok til å si hva jeg opplevde på de timene jeg har kjørt den. Hvis du er fornøyd med 2wd og aldri spinner så er det bra det :) Bare sier min opplevelse av bilen, og så lenge man ikke har skikkelig drag hjul så er 2wd et handikapp etter mine krav til ytelse siden 0-100 på 4.4 er langt fra raskt nok.
Er så klart helt enig at nedjusteringen Tesla har gjort med å endre effektkurve til mindre rå ikke er bra, mitt poeng var mer at fra stillestående på 0-100 tid er nok ikke forskjellen stor siden man i de fleste tilfeller er begrenset av grep uansett, men opplevd aks når man trår på er nok langt fra like "brutal" som før ja.

Etter å i hovedsak kjørt mye spreke biler med 4wd som gjør 0-100 ned mot 3 sek så vet jeg at 2wd er et stort handikap på vanlige gatehjul, det bare funker ikke å klare slike tider på normale dekk og asfalt uten 4wd. Derfor føles P85 og spreke biler med 2wd generelt ut som lite futt i når man er vant med brutaliteten som en sprek bil med 4wd har og var derfor kun P85D som var interessant å kjøpe for min del, da den i det minste er i nærheten og har 4wd som er et krav for at jeg skal kjøpe en bil.
Men forstår godt at alle ikke har samme krav til ytelse.

Angående de videoene så må de skryte på seg effekt eller ikke kunne kjøre bil for en helt original Subaru STi WR1 fra 2003 med bare 320hk i motor gjør 0-100 på 4.3 sek, og den jeg hadde med 520hk gjorde det på 3.1 sek.


Muffinman

Hmm, da har jeg fått testet litt i en tørr og varm tunnel. Gjennomvarmt batteri. Noe har definitivt skjedd, akselerasjonen er ikke like kontant som før og bilen føles slappere. Ikke til å kjenne igjen. Jeg fikk ny software samtidig med DU-bytte tidlig i september, så i teorien kan det være to årsaker.

Dette er ikke samme bilen jeg kjøpte. Nå er det ihvertfall ingen tvil for min del; at jeg brukte en haug med penger for å kjøpe meg opp til P85 var bortkastet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA