Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 13:18
My bad. Bladde ikke tilbake til side 1  :-[

Synes uansett dere hauser dette opp noe voldsomt på sviktende grunnlag - målinger fra en eier og en masse følelser.

Spørsmålet som er legitimt å spørre seg. Er det best å kanskje få en annen følelse av akselerasjon i noen måneder og dermed bevare DU frem til denne permanent kan fikses, eller skal man kjøre villbasse og knekke DU'er i fleng mens man venter på at utbedret DU ankommer landet? Jeg hadde aldri valgt det siste, og nå har vel snart de fleste vinterdekk på og får ikke utnyttet maksimalt skyv uansett.

Greit det men hvis de nedjustert bilen til en S85 med spoiler da ønsker jeg å få tilbake det jeg betalte for P .. Siden kan man jo også diskuterer etikken i markedsføringen når prøvekjøringsbilen har heilt andre egenskaper en produktet som blir levert til kunden...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 13:30
Greit det men hvis de nedjustert bilen til en S85 med spoiler da ønsker jeg å få tilbake det jeg betalte for P ..
P85 er fortsatt mye raskere enn en S85. Jeg har ikke sett S85 målinger lavere enn ca 5 sek, så jeg vil anta min bruker rundt 5,2-5,5 sek fra 0-100 (lenge siden jeg målte).
P85 er altså vesentlig raskere enn S85. Ingen grunn til å krisemaksimere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. november 2014, klokken 13:23
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 07:15
Kan noen snarest måle med g-tech og/eller benk?
Som påpekt før: bilen har vel tidligere levert mer enn den skulle. Er det noe som tilsier at den nå leverer mindre enn det Tesla reklamerer med?
Om aks har gått fra 4,1 0-100 til 4,4 0-100 er ikke dette noe å diskutere.
Men om den har gått fra 4,4 0-100 til 5sek 0-100 kan diskusjonen fortsette.

Virker ikke som folk tar innover seg at benken viste at bilen ga mer enn den faktisk skulle før.


Sitat fra: P85TMS på torsdag 20. november 2014, klokken 20:39
Snitt over 10 drag var 4.3 på 5.9 og 4.6 på 6.0. P85 på 21" Continental.
I din måling er du altså 0,2 under fabrikktallet, og det er med 21" felger og Conti dekk? Med 19" og Goodyear eller 21" og Michelin PSS hadde du antakelig fått bedre tall.

Uansett - 0,2 under fabrikktall gir intet grunnlag for å kreve noe som helst. Fabrikktall er under perfekte forhold. Dvs 100% SOC, perfekt grep (det får du ikke med 21" Conti) og varm utetemp (påvirker både grep og luftmotstand).

Målingen tyder altså på at bilen er omtrent som man bør forvente av en bil som har 0-100 på 4,4 fra fabrikk.

Da mangler vi bare effektmåling i benk.

P+ var markedsført som noen tiendeler kjappere enn standard P
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 13:32
P+ var markedsført som noen tiendeplass kjappere enn standard P
Stivere understell vil jo føre til mindre vektforskyvning til bakhjulene og dermed dårligere grep/tregere akselerasjon. Mao bør standard Performance akselerere raskere enn P+. Rart den skulle være raskere?
Har bare sett tallet 4,4 over alt, så jeg var ikke klar over at den skulle klare dette på 4,3.

4,3 er altså 0,3 tregere enn 4,6. Så da er det bare å vente til sommeren, lade til 100% og sette på noen bedre dekk enn 21" Conti og måle på nytt.....

Btw - handler ikke denne tråden om P85? Og P85TMS henviser til en test han har gjort av P85? Står ingenting om at den målte bilen er + i det innlegget? Har jeg oversett noe?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 10:47
For meg er det momentet og dets umiddelbare tilstedeværselse ved f.eks forbikjøringer som er vesentlig. Har enda ikke klart å bli helt venn med dette enda etter snart 2mnd i bilen, og hadde stort sett mistet lappen hver gang jeg foretar en forbikjøring. Ikke fordi intensjonen er å grisekjøre, men rett og slett fordi jeg er oppe i 120-130 (fra 70-80) nesten før min gamle VW hadde rukket å gire ned  ;D
Ja da er det jo ikke noe poeng å gå for P85, for forskjellen mellom P85 og S85 er liten i 50-60km/t og opp (dvs forbikjørings-hastighet). P85 kjøper man for å være raskere 0-100, og det er den fortsatt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. november 2014, klokken 13:49
Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 10:47
For meg er det momentet og dets umiddelbare tilstedeværselse ved f.eks forbikjøringer som er vesentlig. Har enda ikke klart å bli helt venn med dette enda etter snart 2mnd i bilen, og hadde stort sett mistet lappen hver gang jeg foretar en forbikjøring. Ikke fordi intensjonen er å grisekjøre, men rett og slett fordi jeg er oppe i 120-130 (fra 70-80) nesten før min gamle VW hadde rukket å gire ned  ;D
Ja da er det jo ikke noe poeng å gå for P85, for forskjellen mellom P85 og S85 er liten i 50-60km/t og opp (dvs forbikjørings-hastighet). P85 kjøper man for å være raskere 0-100, og det er den fortsatt :)

Og for de som bestilte tidlig, så var det endel andre opsjoner som kom med P som ikke var i S, bl.a. alcantara, performance-seter, metallpedaler og annet krimskrams. Det er ikke bare ytelsen som -var- forskjellen mellom P og S.
Elbilist

F_P

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 13:30

Greit det men hvis de nedjustert bilen til en S85 med spoiler da ønsker jeg å få tilbake det jeg betalte for P .. Siden kan man jo også diskuterer etikken i markedsføringen når prøvekjøringsbilen har heilt andre egenskaper en produktet som blir levert til kunden...

Jeg er enig med deg i en ting. Kommunikasjon (i dette tilfelle markedsføring og informasjon om DU-problematikken) er for dårlig. Det gjelder dessverre i altfor mange tilfeller, og skyldes nok en bedriftskultur som ikke passer spesielt godt her hos oss der vi er vant til mye større åpenhet.

Men igjen. Du sier "helt andre egenskaper". Der er du på tynn is spør du meg. Det skal mer til enn noen tideler til og fra før bilen kan karakteriseres som helt annerledes i forhold til egenskaper. Men det er min mening, og du skal få ha dine. Jeg bare tror at jeg ikke hadde merket veldig forskjell på 4,3 og 4,6 på 0-100. Det ville i hvertfall tatt en stund før jeg oppdaget det. Bånner jeg pedalen på min S85 med Hakka R2 spinner det bare nå uansett.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Teslanewbie

Sitat fra: cairnz på fredag 21. november 2014, klokken 14:03

Og for de som bestilte tidlig, så var det endel andre opsjoner som kom med P som ikke var i S, bl.a. alcantara, performance-seter, metallpedaler og annet krimskrams. Det er ikke bare ytelsen som -var- forskjellen mellom P og S.


Tillegget for P var over 90000 kr , hvis du trekker fra det som du fikk i tillegg utenom motoren så blir dette ca 60000kr.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. november 2014, klokken 13:39
Stivere understell vil jo føre til mindre vektforskyvning til bakhjulene og dermed dårligere grep/tregere akselerasjon. Mao bør standard Performance akselerere raskere enn P+. Rart den skulle være raskere?
Har bare sett tallet 4,4 over alt, så jeg var ikke klar over at den skulle klare dette på 4,3.

P85+ har bredere dekk bak og får derfor litt bedre grep ;)

Teslanewbie

Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 14:09
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 13:30

Greit det men hvis de nedjustert bilen til en S85 med spoiler da ønsker jeg å få tilbake det jeg betalte for P .. Siden kan man jo også diskuterer etikken i markedsføringen når prøvekjøringsbilen har heilt andre egenskaper en produktet som blir levert til kunden...

Jeg er enig med deg i en ting. Kommunikasjon (i dette tilfelle markedsføring og informasjon om DU-problematikken) er for dårlig. Det gjelder dessverre i altfor mange tilfeller, og skyldes nok en bedriftskultur som ikke passer spesielt godt her hos oss der vi er vant til mye større åpenhet.

Men igjen. Du sier "helt andre egenskaper". Der er du på tynn is spør du meg. Det skal mer til enn noen tideler til og fra før bilen kan karakteriseres som helt annerledes i forhold til egenskaper. Men det er min mening, og du skal få ha dine. Jeg bare tror at jeg ikke hadde merket veldig forskjell på 4,3 og 4,6 på 0-100. Det ville i hvertfall tatt en stund før jeg oppdaget det. Bånner jeg pedalen på min S85 med Hakka R2 spinner det bare nå uansett.

Nå er det jo opplevelsen som selges og det var dette som det ble betalt overpris for, spør heller andre her på forumet med P biler kan jo være at jeg er heilt ute å sykler .. men den RÅE akselerasjonen som solgte meg er vekke !!! ... Noen ganger betaler faktisk folk for opplevelser hvor usannsynlig dette kan synes i noens øyne..

Bilen er tam og kjedelig etter V6 slik er det og dette har Tesla tatt vek fra min bilopplevelse.. hva du opplever er din sak.. Slik bilen er i dag hadde jeg ALDRI kjøpt en P men heller spart 60000kr og kjøpt en S! Føler jeg meg lurt? Ja!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

F_P

Jeg har da aldri sagt at man ikke kjøper ting etter følelser og opplevelser. Hadde ikke så vært tilfelle hadde nok knapt noen av oss kjøpt bil med lite utprøvd drivlinje til mellom 500' - 900' fra en helt fersk bilprodusent.

At vi i etterkant gjør alt vi kan for å forsvare «investeringen» er veldokumentert innen fagfeltet forbrukeradferd
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lurium

Lever ikke bilen opp til forventningene så er det bare å selge. Hvis 0-100 på 4.6 når de oppgir 4.4 ikke er godt nok....

Lykke til med å finne andre merker der fabrikktallene stemmer.

Fks BMWen min har 0.2 høyere forbruk enn fabrikktall.....det er noe alle vet. Men så kan man jo alltids klage og sutre.

Det er menneskelig å aldri bli fornøyd :)

Teslanewbie

Sitat fra: Thomas M på fredag 21. november 2014, klokken 14:59
Lever ikke bilen opp til forventningene så er det bare å selge. Hvis 0-100 på 4.6 når de oppgir 4.4 ikke er godt nok....

Lykke til med å finne andre merker der fabrikktallene stemmer.

Fks BMWen min har 0.2 høyere forbruk enn fabrikktall.....det er noe alle vet. Men så kan man jo alltids klage og sutre.

Det er menneskelig å aldri bli fornøyd :)

Huff ,, det gjorde vondt..  ::)

Fremdeles er det noen som ikke skjønner at bilen ble levert med egenskaper som er fjernet i etterhånd uten at det er gitt beskje.. Hvor vansklig er dette å skjønne ?? Jeeeeez

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Dennis på fredag 21. november 2014, klokken 14:32
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. november 2014, klokken 13:39
Stivere understell vil jo føre til mindre vektforskyvning til bakhjulene og dermed dårligere grep/tregere akselerasjon. Mao bør standard Performance akselerere raskere enn P+. Rart den skulle være raskere?
Har bare sett tallet 4,4 over alt, så jeg var ikke klar over at den skulle klare dette på 4,3.

P85+ har bredere dekk bak og får derfor litt bedre grep ;)
Bredere dekk betyr ikke nødvendigvis bedre grep. Du må gjerne påstå at P85+ skal akselerere raskere enn P85 fordi den har 265 vs 245 dekk, men jeg mener dette er sammenlignet flere ganger før med konklusjon at P85 er raskere. Og detter høyst sannsynlig pga større vektforskyvning på P85 enn P85+ pga mykere understell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Dennis på fredag 21. november 2014, klokken 14:32
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. november 2014, klokken 13:39
Stivere understell vil jo føre til mindre vektforskyvning til bakhjulene og dermed dårligere grep/tregere akselerasjon. Mao bør standard Performance akselerere raskere enn P+. Rart den skulle være raskere?
Har bare sett tallet 4,4 over alt, så jeg var ikke klar over at den skulle klare dette på 4,3.

P85+ har bredere dekk bak og får derfor litt bedre grep ;)
Of topic,men ... Diskutert opp og i mente. P85 har best aks. Og  19" helårsdekk som enkelte mente var uforsvarlig på norske sommer veier sitter deffinitivt best.(dog er 21" hjula bedre under varig belastning på bane)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA