Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

Djur1



Hvis bilen er mindre kjapp enn den var før og det er noe Tesla bekrefter så er det mange som har krav på prisavslag.

Gitt at en kjøpte en bil med 150 gamp og så etter første service tok forhandleren ned effekten til 125 gamp. Det er ikke lov uten en viss kompensasjon. En betaler for effekten.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

F_P

De bekrefter ikke redusert ytelse. De bekrefter endret effektkurve. Private målinger av 0-100 vil aldri holde som grunnlag for prisavslag. Om min S85 gjør 0-100 5,2sek eller 5,8sek er for meg revnende likegyldig. Man kjøper da vitterlig ikke en slik bil (gjelder også p85 i mine øyne) for å rive maks ut av alle kryss? For meg er det momentet og dets umiddelbare tilstedeværselse ved f.eks forbikjøringer som er vesentlig. Har enda ikke klart å bli helt venn med dette enda etter snart 2mnd i bilen, og hadde stort sett mistet lappen hver gang jeg foretar en forbikjøring. Ikke fordi intensjonen er å grisekjøre, men rett og slett fordi jeg er oppe i 120-130 (fra 70-80) nesten før min gamle VW hadde rukket å gire ned  ;D
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

IFK

Synes det er vanskelig og vudere om hvor mye jeg har mistet i aks etter 6.0 updaten. Der er noe som er forandret, men klarer liksom heller ikke å sette fingeren på det. Kansje det bare er mig. Der hvor jeg derimot har merket en forandring er i Regen. Bilen er definitiv mindre agressiv på den delen. ( jeg pendler og kjører samme vei mange gange i uka. ) Etter update 6.0 måtte eg begynde å trø på bremsen ned Vikesåbakkene ( Nord for Egersund ). Hvor jeg før bare brukte regen til å komme mig ned i fart før 60 sonen, må den nå ha litt hjelp av den forfederdelig gamledagse fotbremsen :o. Det er ingen problem, men bare en observasjon. ( Har hatt Klunk Klunk i drevet siden mai/juni, oppdagte det på 11.000km. blev litt bedre etter 6.0, men nå i den senere tid har det blitt mye verre igjen. :-\ ( bilen har nå gått 21.000km )
Tesla Model S P85+
Blå, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Tech-pakke, Parkeringsassistent, Lydstudio-pakke, Luftfjæring, Lyspakke, Sikkerhetspakke, Hattehylle :)

Teslanewbie

Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 10:47
De bekrefter ikke redusert ytelse. De bekrefter endret effektkurve. Private målinger av 0-100 vil aldri holde som grunnlag for prisavslag. Om min S85 gjør 0-100 5,2sek eller 5,8sek er for meg revnende likegyldig. Man kjøper da vitterlig ikke en slik bil (gjelder også p85 i mine øyne) for å rive maks ut av alle kryss? For meg er det momentet og dets umiddelbare tilstedeværselse ved f.eks forbikjøringer som er vesentlig. Har enda ikke klart å bli helt venn med dette enda etter snart 2mnd i bilen, og hadde stort sett mistet lappen hver gang jeg foretar en forbikjøring. Ikke fordi intensjonen er å grisekjøre, men rett og slett fordi jeg er oppe i 120-130 (fra 70-80) nesten før min gamle VW hadde rukket å gire ned  ;D

Hva som lå til grunn for at du kjøpte din  S85 er totalt irrelevante for hvilke premisser som lå til grunn for at vi kjøpte våre P . Vi kjøpte P for ytelsene og det var dette Tesla solgte til oss. !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Batteritralla

Momentet komme ikke like umiddelbart med siste SW.

Med tidligere versioner var det omtrent som å bli påkjørt av en lastebil bakfra om man hamret inn pedalen i 40-50 km/t.

Denne opplevelsen er borte, bilen bruker litt tid på å gi fullt moment.

Samme fra stillestående, men ikke like merkbart.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

OleT

For et år siden, da min S85 var helt ny, startet akselerasjonen omtrent som et sleggeslag - hardt og brutalt. Så noen uker og to FW versjoner senere, fikk den en liten "oppmyking" helt i starten. Bare nok til å unngå whiplash, men veldig merkbart.

Det er godt mulig de har klaget denne enda litt mykere nå, men den store forandringen var i fjor på denne tiden. Det er ikke mange millisekundene med oppramping som skal til for å gjøre stor forskjell, og forskjellen på 0-100 tiden vil neppe være mer enn etpar hundredeler. Fullt eller halvfullt batteri gjør større forskjell, likeså dekktype, trykk og temperatur.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

D.O

Sitat fra: Batteritralla på fredag 21. november 2014, klokken 11:39
Momentet komme ikke like umiddelbart med siste SW.

Med tidligere versioner var det omtrent som å bli påkjørt av en lastebil bakfra om man hamret inn pedalen i 40-50 km/t.

Denne opplevelsen er borte, bilen bruker litt tid på å gi fullt moment.

Samme fra stillestående, men ikke like merkbart.
Enig, den er mye mykere det første millisekundet og øker mer gradvis, der det før var momentant og kun avhengig av hvor fort du greide å trampe pedalen i bunn. Råskapen er delvis borte, selv om bilen muligens er relativt like kjapp.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Foleson

Personlig opplever jeg det som om det er lagt inn en bitteliten forsinkelse ved alle bevegelser av pedalen. Alt er liksom litt "seiegere".
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Teslanewbie

Sitat fra: D.O på fredag 21. november 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Batteritralla på fredag 21. november 2014, klokken 11:39
Momentet komme ikke like umiddelbart med siste SW.

Med tidligere versioner var det omtrent som å bli påkjørt av en lastebil bakfra om man hamret inn pedalen i 40-50 km/t.

Denne opplevelsen er borte, bilen bruker litt tid på å gi fullt moment.

Samme fra stillestående, men ikke like merkbart.
Enig, den er mye mykere det første millisekundet og øker mer gradvis, der det før var momentant og kun avhengig av hvor fort du greide å trampe pedalen i bunn. Råskapen er delvis borte, selv om bilen muligens er relativt like kjapp.

Enige. Og det var denne opplevelse Tesla solgte til oss og som fikk meg til å betale 60000kr ekstra for P !
Vi bør gå sammen og fremme et felles krav eller tar TOCN/NAF eller Forbrukerrådet saken ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Jeg har vel innsett at jeg har betalt 60.000 for en spoiler lenge før denne episoden. Nå er jo karboninteriør og mørke 21" blitt tilgjengelig på S60/85 også, og da er det bare spoiler og ytelse igjen. Og hestesparket er borte.

Må vel passe godt på den spoileren...

F_P

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 11:26
Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 10:47
De bekrefter ikke redusert ytelse. De bekrefter endret effektkurve. Private målinger av 0-100 vil aldri holde som grunnlag for prisavslag. Om min S85 gjør 0-100 5,2sek eller 5,8sek er for meg revnende likegyldig. Man kjøper da vitterlig ikke en slik bil (gjelder også p85 i mine øyne) for å rive maks ut av alle kryss? For meg er det momentet og dets umiddelbare tilstedeværselse ved f.eks forbikjøringer som er vesentlig. Har enda ikke klart å bli helt venn med dette enda etter snart 2mnd i bilen, og hadde stort sett mistet lappen hver gang jeg foretar en forbikjøring. Ikke fordi intensjonen er å grisekjøre, men rett og slett fordi jeg er oppe i 120-130 (fra 70-80) nesten før min gamle VW hadde rukket å gire ned  ;D

Hva som lå til grunn for at du kjøpte din  S85 er totalt irrelevante for hvilke premisser som lå til grunn for at vi kjøpte våre P . Vi kjøpte P for ytelsene og det var dette Tesla solgte til oss. !

Hva er det du klager på egentlig? Du har en følelse av at bilen din går dårligere, også refererer du til noen tester gjort av noen glade amatører som oss. Disse testene viser minimale forskjeller og er ei heller ikke signifikante. Følelsene dine er subjektive, og kan påvirkes av både dette og hint. Så negativ som du er om det meste angående Tesla så kommer det ikke som noen overraskelse at du kaster deg over denne tråden også.

Over og ut!
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Geirr

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 12:19
Enige. Og det var denne opplevelse Tesla solgte til oss og som fikk meg til å betale 60000kr ekstra for P !
Vi bør gå sammen og fremme et felles krav eller tar TOCN/NAF eller Forbrukerrådet saken ?

Spørsmålet er vel ikke om ytelsen er lavere nå enn da bilen ble levert, men om ytelsen er lavere enn hva som ble oppgitt ved kjøp? Synest å huske en del målinger for en tid siden som var bedre enn oppgitt ytelse i markedsføringsdata. Dersom bilen opprinnelig ble levert med høyere ytelse enn oppgitt, for senere å bli 'nedjustert' til oppgittt ytelse i markedsføringsmaterialet vil jeg vel tro at denne saken kan legges død?

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Teslanewbie

Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 11:26
Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 10:47
De bekrefter ikke redusert ytelse. De bekrefter endret effektkurve. Private målinger av 0-100 vil aldri holde som grunnlag for prisavslag. Om min S85 gjør 0-100 5,2sek eller 5,8sek er for meg revnende likegyldig. Man kjøper da vitterlig ikke en slik bil (gjelder også p85 i mine øyne) for å rive maks ut av alle kryss? For meg er det momentet og dets umiddelbare tilstedeværselse ved f.eks forbikjøringer som er vesentlig. Har enda ikke klart å bli helt venn med dette enda etter snart 2mnd i bilen, og hadde stort sett mistet lappen hver gang jeg foretar en forbikjøring. Ikke fordi intensjonen er å grisekjøre, men rett og slett fordi jeg er oppe i 120-130 (fra 70-80) nesten før min gamle VW hadde rukket å gire ned  ;D

Hva som lå til grunn for at du kjøpte din  S85 er totalt irrelevante for hvilke premisser som lå til grunn for at vi kjøpte våre P . Vi kjøpte P for ytelsene og det var dette Tesla solgte til oss. !

Hva er det du klager på egentlig? Du har en følelse av at bilen din går dårligere, også refererer du til noen tester gjort av noen glade amatører som oss. Disse testene viser minimale forskjeller og er ei heller ikke signifikante. Følelsene dine er subjektive, og kan påvirkes av både dette og hint. Så negativ som du er om det meste angående Tesla så kommer det ikke som noen overraskelse at du kaster deg over denne tråden også.

Over og ut!

å være kritisk er ikke det samme som å være negativ.. Jeg er positiv til Tesla konseptet men kritisk til hvordan de håndterer denne DU problematikk og særdeles kritisk til at de har endret egenskapene til bilen jeg kjøpte !

jeg startet tråden :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

F_P

My bad. Bladde ikke tilbake til side 1  :-[

Synes uansett dere hauser dette opp noe voldsomt på sviktende grunnlag - målinger fra en eier og en masse følelser.

Spørsmålet som er legitimt å spørre seg. Er det best å kanskje få en annen følelse av akselerasjon i noen måneder og dermed bevare DU frem til denne permanent kan fikses, eller skal man kjøre villbasse og knekke DU'er i fleng mens man venter på at utbedret DU ankommer landet? Jeg hadde aldri valgt det siste, og nå har vel snart de fleste vinterdekk på og får ikke utnyttet maksimalt skyv uansett.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Øyvind.h

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 07:15
Kan noen snarest måle med g-tech og/eller benk?
Som påpekt før: bilen har vel tidligere levert mer enn den skulle. Er det noe som tilsier at den nå leverer mindre enn det Tesla reklamerer med?
Om aks har gått fra 4,1 0-100 til 4,4 0-100 er ikke dette noe å diskutere.
Men om den har gått fra 4,4 0-100 til 5sek 0-100 kan diskusjonen fortsette.

Virker ikke som folk tar innover seg at benken viste at bilen ga mer enn den faktisk skulle før.


Sitat fra: P85TMS på torsdag 20. november 2014, klokken 20:39
Snitt over 10 drag var 4.3 på 5.9 og 4.6 på 6.0. P85 på 21" Continental.
I din måling er du altså 0,2 under fabrikktallet, og det er med 21" felger og Conti dekk? Med 19" og Goodyear eller 21" og Michelin PSS hadde du antakelig fått bedre tall.

Uansett - 0,2 under fabrikktall gir intet grunnlag for å kreve noe som helst. Fabrikktall er under perfekte forhold. Dvs 100% SOC, perfekt grep (det får du ikke med 21" Conti) og varm utetemp (påvirker både grep og luftmotstand).

Målingen tyder altså på at bilen er omtrent som man bør forvente av en bil som har 0-100 på 4,4 fra fabrikk.

Da mangler vi bare effektmåling i benk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA