Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:17
Hmm, da har jeg fått testet litt i en tørr og varm tunnel. Gjennomvarmt batteri. Noe har definitivt skjedd, akselerasjonen er ikke like kontant som før og bilen føles slappere. Ikke til å kjenne igjen. Jeg fikk ny software samtidig med DU-bytte tidlig i september, så i teorien kan det være to årsaker.

Dette er ikke samme bilen jeg kjøpte. Nå er det ihvertfall ingen tvil for min del; at jeg brukte en haug med penger for å kjøpe meg opp til P85 var bortkastet.

Samme sak her, det er dette jeg reagerer på. Bilen er ikke den samme. Bilen er daff og tregere response enn tidligere. Det var ikke dette jeg kjøpte. Forbrukerrådet og NAF bør kobles inn og det bør utføres uavhengige målinger. Hvis ny DU i tilleg senker effekten i tillegg til SW reguleringen da kunde vi like godt ha kjøpt en S85 o spart oss for 60000kr som P motoren og invertern utgjorde .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Høgis

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:25
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:17
Hmm, da har jeg fått testet litt i en tørr og varm tunnel. Gjennomvarmt batteri. Noe har definitivt skjedd, akselerasjonen er ikke like kontant som før og bilen føles slappere. Ikke til å kjenne igjen. Jeg fikk ny software samtidig med DU-bytte tidlig i september, så i teorien kan det være to årsaker.

Dette er ikke samme bilen jeg kjøpte. Nå er det ihvertfall ingen tvil for min del; at jeg brukte en haug med penger for å kjøpe meg opp til P85 var bortkastet.


Samme sak her, det er dette jeg reagerer på. Bilen er ikke den samme. Bilen er daff og tregere response enn tidligere. Det var ikke dette jeg kjøpte. Forbrukerrådet og NAF bør kobles inn og det bør utføres uavhengige målinger. Hvis ny DU i tilleg senker effekten i tillegg til SW reguleringen da kunde vi like godt ha kjøpt en S85 o spart oss for 60000kr som P motoren og invertern utgjorde .

Har tatt opp dette med Tesla jeg også. Ny DU i sept. og merket med en gang at bilen virket "slappere" og responsen er helt annerledes. Skal ha bilen inne i februar der de skal se på det. Men syntes det er påfallende mange som har merket dette etter DU bytte og kanskje en evt. regulering i SW. Har også dialog med en annen her på fora som har tatt opp dette med Tesla og fikk beskjed om at alt var som det skulle, dette en stund før 6.0 kom. Vi får se hva de velger å gjøre.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Var vel et eksempel i USA hvor en S unit var levert i en P casing.

Får jo mer krøll og dårligere deal jo mer man har puttet på av tillegg på denne bilen. Og folk var redd for å kjøpe luftfjæringen, kanskje det eneste som var skikkelig utprøvd  :P

darthy001

@Høgis applaus til deg og denne andre som faktisk tar dette opp med Tesla og ikke kun syter på forum og forventer at andre rydder opp på deres vegne!

Dette er måten å få svar eller reaksjon på.

hoffa

Sitat fra: darthy001 på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:58
@Høgis applaus til deg og denne andre som faktisk tar dette opp med Tesla og ikke kun syter på forum og forventer at andre rydder opp på deres vegne!

Dette er måten å få svar eller reaksjon på.
Ditto..

Mvh en som vil ha tilbake originale spec.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

hma

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor noen ønsker å få tilbake gamle parametersett på motorstyringen på en bil til 700'000,-?
Har man ikke tiltro til at ingeniørene vet hva som er det beste for bilen?

På meg virker det som om (spesielt) P-bilene har blitt levert med feil innstillinger, innstillinger som potensielt kan gi fatale skader på drivverket.
Produsenten legger logisk nok inn korreksjoner på dette slik at flest mulige kunder får en bil som virker.

Tror de som savner den antatt forsvunnete  "bråstarten" må forsone seg med at det de fikk i starten var feil. Og spiller det forresten noen rolle så lenge 0-100 går på samme tid (evt med noen tidenes avvik)? :)

Dersom noen liker å eksperimentere med tuning og parametere på elbil, så kan jeg anbefale "nye" Th!nk. Her har man etter at fabrikken gikk konkurs fått tilgang til ulike revisjoner av batteri-SW og motorstyringen-SW. Da kan man velge å oppheve "bricking protection", eller tillatte maksimal effekt ved alle hastigheter. Og ja, det er overvekt av sannsynlighet for at noe ryker raskt, men det er ganske moro så lenge det varer ;)

I videoen ser dere hva en Th!nk kan utrette om man tillater 50kW effekt fra 0km/h
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

darthy001

Sitat fra: hma på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:40
Jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor noen ønsker å få tilbake gamle parametersett på motorstyringen?
På meg virker det som om (spesielt) P-bilene har blitt levert med feil innstillinger, innstillinger som potensielt kan gi fatale skader på drivverket.
Produsenten legger logisk nok inn korreksjoner på dette slik at flest mulige kunder får en bil som virker.

Tror de som savner den antatt forsvunnete  "bråstarten" må forsone seg med at det de fikk i starten var feil. Og spiller det forresten noen rolle så lenge 0-100 går på samme tid (evt med noen tidenes avvik)? :)
Tesla har nok sitt helt på det tørre når det gjelder oppgitte specs, bransjenormer etc her og vel så det. De nevnte 4,6sek 0-100 er langt innenfor normen her og ingen vil komme noen rettslig vei med det. Spesielt hvis Tesla argumenterer med bakgrunn i sikkerhet.

Men jeg hadde også blitt mektig irritert hvis noe av den festligste delen, og mest kostbare, ble tatt bort. Det er jo whiplash-effekten helt i starten som er det store rushet. Etter det så er paradoksalt el-motorens jevne drag noe som ødelegger litt i den sammenheng. Barnslaig kan man kanskje si, men P-modellene har vel ingen logisk/fornuftig funksjon uansett  ;D

Våger Tesla å gjøre noe liknende på min kommende P85D uten min godkjenning på forhånd da blir det spetakkel skal jeg love. Først hadde jeg gitt Tesla en sjanse til å rette opp innen ett par uker. Deretter hadde jeg brukt alle mulige andre midler for å få varen jeg hadde betalt for. inkl presse og. forbrukerråd.

Muffinman

Det er stor forskjell når man gir bånn pinne i fart også.

Det er selvfølgelig å snu ting på hodet å mene at ytelsen man betalte for innledningsvis var feil. Det er kvaliteten på drivverket som er feil. Hvis du har kjøpt en pose med 5 kg epler, ville du akseptert at selgeren kom løpende etter deg og fjernet en kg fordi at hankene på posen holdt på å ryke? Da er det posen det er noe galt med, ikke eplene. Man har jo betalt for 5kg(opplevelse av brutal akselerasjon) , og bør ikke akseptere å sitte igjen med 4(opplevelse av en svekket akselerasjon).

hoffa

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:53
Det er stor forskjell når man gir bånn pinne i fart også.

Det er selvfølgelig å snu ting på hodet å mene at ytelsen man betalte for innledningsvis var feil. Det er kvaliteten på drivverket som er feil. Hvis du har kjøpt en pose med 5 kg epler, ville du akseptert at selgeren kom løpende etter deg og fjernet en kg fordi at hankene på posen holdt på å ryke? Da er det posen det er noe galt med, ikke eplene. Man har jo betalt for 5kg(opplevelse av brutal akselerasjon) , og bør ikke akseptere å sitte igjen med 4(opplevelse av en svekket akselerasjon).
Helt enig. Ikke bare har jeg fått en opplevd (ikke målt) svakere aks. men har også fått en kraftig redusert regen på kjøpet.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

hma

La meg si det slik. Jeg forstår at litt ekstra "bråstart" fra stillestående skaper økt gøy-faktor, og det er helt sikkert litt kjipt om den reduseres. :)
Men om jeg forstår ting rett så er den totale akselerasjonen (0-100) uforandret. Hva er så problemet så lenge Tesla sørger for at bilen blir bedre og mer robust?

Det er uforståelig for meg hvorfor noen vil gå til krig mot en leverandør hvis mål og mening åpenbart er å gjøre produktet best mulig.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

PCS

Sitat fra: hma på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:15
La meg si det slik. Jeg forstår at litt ekstra "bråstart" fra stillestående skaper en ekstra gøy-faktor, og det er helt sikkert litt kjipt om den reduseres. :)
Men om jeg forstår ting rett så er den totale akselerasjonen (0-100) uforandret. Hva er så problemet så lenge Tesla sørger for at bilen blir bedre og mer robust?

Det er uforståelig for meg hvorfor noen vil gå til krig mot en leverandør hvis mål og mening er å gjøre produktet best mulig.

Er vel ingen 100% konkrete tall på verken 0-40, 0-100, 40-120 etc. her så foreløpig er dette kun hva folk opplever. Jeg vil si som en ivrig forum leser her i snart 2 år at "alle" elsker bilen sin. S85 så vel som P85, det bør ikke bagatelliseres at disse TMS eiere nå føler at en viktig faktor ved bilen er blitt strippet bort over natten ved en DU swap eller SW oppdatering.(kombinasjon)
Alle forstår hvorfor Tesla gjør det, men er det riktig?
- For en periode? Ja mener jeg
- Permanent? Nei, overhode ikke!

Du prøvekjører en bil og det er følelsene som avgjør om man kjøper bilen basert på mange faktorer. At det står en oppgitt 0-100 tid er bare en av grunnene til at man faktisk er i butikken for å prøvekjøre, det er ikke derfor man til syvende og sist legger inn bestillingen  ::)

Har selv ikke en Tesla, men har P85D i bestilling.
Vi som bestiller får ikke prøve bilen, vi bestiller basert på det vi får servert av "vår kjære Elon" som folk utenfor kaller han, samt media.
Noen som har tenkt tanken at bilen ikke vil føles like rå som det dem har presentert?
Kanskje det ikke vil være holdbart i lengden, men det skaffer dem 5-10-20-30,000 nye bestillinger ???

Til syvende og sist er det vel en fantastisk bil!!
MEN Tesla balanserer på kanten med det dem driver med i en del tilfeller som er GODT belyst på forumet av alle prøvekaniner!!

Brede

Sitat fra: hma på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:15
Det er uforståelig for meg hvorfor noen vil gå til krig mot en leverandør hvis mål og mening åpenbart er å gjøre produktet best mulig.

En ting er å gjøre produktet best mulig ved å legge til egenskaper, en helt annen ting er å fjerne egenskaper som kjøperne har betalt dyrt for.

Jeg skjønner godt at mange ikke skjønner hensikten med å få en bråest mulig akselrasjon, og dere har sikkert stort sett ikke kjøpt Performance (og driter sikkert i om vi får revet ting ut av hendene våre).
Tror likevel det er mange som skjønner hva det betyr å kjenne råskapen av rivstarten som P, iallefall tidligere, gir. Ser jo bare hvor mange som har bestillt P85D.

Veggen

Fikk ny drivenhet i dag på min P+.
Merker ingen forskjell i ytelse, går til 320kW på meteret som før.
Forskjellen i respons kom ved oppgradering til v6.

hma

Akselerasjon fra 0-100 er tallfestet i annonsen/kjøpskonfiguratoren, så det må være relevant å måle faktisk verdi opp mot denne.

Ellers er det vannskelig å vite hvor mye korreksjoner Tesla vil gjøre på motorstyringen på fremtidige biler, men noe vil garantert bli justert. Spesielt med tanke på at de introduserer det nye dobbeltmotorkonseptet.
De som er så heldige å ha råd til å kjøpe en P85D får nok i alle tilfeller en helt unik bil :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Teslanewbie

Dere med P som har fått ny DU og SW , hvordan oppleves bilen sammenlignet med tidligere .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA