Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: tklev på fredag 21. november 2014, klokken 20:21
SitatDet er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100[/b, forteller Pedersen.

Ingen invirkning.

Forteller Pedersen ...... :-)  det var jo betryggende ... og tidligere sa de at de ikke hadde endret på effektkurvene.. og Elon sa at det hele skyldes en liten brikke til 0.15$ ...  og de hadde ikke fortalt oss om endringen hvis ikke fler og fler reagerte på forandrett Akselerasjon. ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Batteritralla

Jeg har kjørt min i benk, med forrige software - og forrige drivverk...

Er fristet til å prøve på nytt.

Men den subjektive følelsen, hvordan momentet "ramper opp" klarer man ikke måle i benk.

Det er godt mulig den leverer samme moment og effekt, men responsen er ikke den samme.

Det er jeg helt sikker på, og jeg har chippet biler og prøvekjørt dem før/etter i 15 år....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

hma

Jeg syns det er helt ok at Tesla utfører endringer i programvaren på sitt eget produkt så lenge hensikten er å gjøre det mer robust og til det beste for flest mulige kunder. Da spiller det (for meg) ingen trille om bilen bruker noen ekstra tideler ved akselerasjon.

Skal vi kalle det manglende folkeskikk, når Tesla tilfører ny funksjonalitet som nøkkelløs start via mobilen eller navigasjonen som tar høyde for trafikk?
Hva med kunder som kjøpte bil i sommer og som nå helt uvitende får utlevert bil med Speed Assist og Autopilot. Skal de klage? :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp


hoffa

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. november 2014, klokken 19:43
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 19:17
er ikke teslas eiendom lengere
Det er dette jeg reagerer på. Man har kjøpt en vare som det ble reklamert med skulle bli bedre og bedre med tiden pga oppdateringer, men så opplever man at det kun blir tilført unyttig dill foruten nye feil og rett og slett inndragning av diverse attributter. For eksempel "low", den rå akselerasjonen på P og 20tkm forsvunnet over natta på en del biler. For min del har bilen kun blitt dårligere med oppdateringene etter i sommer. Så er det jo spennende hva som skjer etter oppdatering - forsvinner det noe mer? Kan jo la være å installere, men man håper jo at noe blir fikset så det blir kjørt på hver gang.

Å bruke denne muligheten til å omgå egne konstruksjons/produksjonfeil er å gå langt over streken, og når man ikke får varsel før man aksepterer å installere oppdateringen er det direkte uredelig.  Denne kulturen er rett og slett mangel på folkeskikk.

Kveldens tordentale herfra og jeg er ikke så kritisk som Teslanewbie, men noen bør jammen ta seg en bolle hos Tesla når det gjelder å modifisere på et produkt de ikke eier.
Kunne ikke vært mer enig.
Alt jeg vil er å få bilen tilbake til originale spec.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Tuxedo

Ok, kom vel litt sent inn i tråden her, men har ikke merket noe til dette etter 6.0.  Dog relativt normal og ansvarlig kjøring siden oppgraderingen, med noen få unntak.  Noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre (med 19" hakka vinterdekk) for å få verifisert en eventuelt endring?  Børning?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sulle

Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

finn_roen

Ville ikke hengt så mye med geipen pga dette, akserelasjonen er vel minimalt svakere fra 0-100km/t, men dette er en av få biler som holder oppgitt akserelasjonstid fra fabrikant, hadde for endel år siden en bmw530tda 184hk 2000mod opgitt 0-100 8,3 sek, testet selv og fikk nærmere 11 sek, da snakker vi avvik da..

Teslanewbie

Sitat fra: finn_roen på fredag 21. november 2014, klokken 21:34
Ville ikke hengt så mye med geipen pga dette, akserelasjonen er vel minimalt svakere fra 0-100km/t, men dette er en av få biler som holder oppgitt akserelasjonstid fra fabrikant, hadde for endel år siden en bmw530tda 184hk 2000mod opgitt 0-100 ca 8,5 sek testet selv og fikk nærmere 11 sek, da snakker vi om avvik da..
skjedde dette på et øyeblikk på alle BMW av samme modell ? Klarte bilen 8.5s fra fabrikk men BMW endret chiptuningen på alle biler når disse var inne for service ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

finn_roen

Nei, men det er ikke ukjent at oppgitt akserelasjon fra mange bilprodusenter er i overkant optimistisk. Tesla er en av få som i praksis klarer samme akserelasjons tid som oppgitt.

D.O

Jeg synes ikke det er ok å endre dette, da poenget til de fleste som valgt P var nettopp opplevelsen den gav med sin akselerasjon. Og som noen skrev lengre opp, hvor går grensen? Det var ok å sette ned ladingen til 26A, men kun siden de ordnet noe og fikset denne til 32A igjen. Eller, synes flertallet at 26A fikk holde og redusering via sw var helt greit, selv om man opprinnelig hadde betalt for og hadde et bedre produkt?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

Sitat fra: Thomas M på fredag 21. november 2014, klokken 17:10
Teslanewbie jeg bare forsøker å få deg til å forstå at alle bilfabrikker oppgir tall basert på 100 tester med en jente bak rattet på 40kg.

Dette har jo topgear vist at gjelder porsche...bmw..merc...alle.

Og nå Tesla også :)

Hvis min P85D klarer 0-100 på 3.6 eller 3.8 så holder det for meg. Dvs heller det enn å ta ut det lille ekstra som vrenger drivledd og diff.

Våre tyske venner hos Porsche synes jeg det er feil å blande inn her, de er alltid konservative mhp oppgitt akselerasjonstider og er typisk en tiendel eller to kjappere når de blir testet av presse og andre (tilsvarende var det jo også for Telsa før nedgrandering).

Teslanewbie

Er spent på om tesla kommer med sw oppdatering der man kan velge kjøremodus slik som i P85d og samtidig innfører insane modus i p85 (+) . Da kan alle velge hvordan de ønsker at bilen skall reagere . Sportmodus finnes jo på en rekke andre biler. Og dette er fra Teslas side bare et sw spørsmål.

Slik det er nå har de bidratt til at p85d blir ennå råere til de software nedjusterer denne også ?
Fortsetter tesla slik blir de gamle bilene også mindre kompetetive på bruktmarkedet .

Synes det er mange etiske spørsmål rundt denne "effektkurve justering" hvis en biltilvirker endrer egenskaper (slik at akselerasjonen blir mindre voldsom) på gamle modeller for å øke fortrinnet på nye modeller så blir dette svært oetisk..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TorAtle

For et år siden meldte jeg om det samme etter å ha prøvekjørt BMW i3: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11323.0.

Trist å høre at Tesla har delvis "løst" DU-problemet ved å ødelegge gassresponsen. God respons har mye å si for kjøregleden. Stå på krava og få Tesla til å ta vekk denne forsinkelsen igjen!
2014 BMW i3

Jimpec

Følger deg helt på den TorAtle.

Jeg kjører i3 og Tesla P85+ omtrent like mye hver dag. Tidligere opplevde jeg forsinkelsen på i3 som veldig plagsom. Etter v6 på Teslaen er begge nå tilnærmet like. Og det er like plagsomt.

Litt utenfor kanskje. Men Model S var vel aldri ment å være en fornuftig familiebil med Ole Brumm på bakvinduene.. Det er en i luksus sportssedan ihht produsenten og hjemmemarkedet til Tesla. Da må forventingene være deretter. Ikke sause inn holdninger fra Kia osv..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA