Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Teslanewbie, mandag 03. november 2014, klokken 17:43

« forrige - neste »

jazzwheel

Var en test i en annen tråd som viste at Golf med 18" var 0,3sek tregere fra 0-100 enn samme bil med 15".

Bredere og større dekk veier mer og gir typisk tregere 0-100 tid, men det hjelper på grepet i svinger.

Dennis

Er en god grunn til at spreke bakhjulstrekkere leveres med bredere dekk bak. Men om det er andre ting med fjøring på P85 mot P85+ har jeg ikke satt meg inn i, så mye mulig det er en forskjell der.

Biler med bakhjulstrekk er uansett kjipt med tanke på aks hvis man ikke har mulighet for drag hjul og derfor veldig lite interessant. Så har ikke sjekket mye på det.

Dennis

Sitat fra: jazzwheel på fredag 21. november 2014, klokken 15:18
Var en test i en annen tråd som viste at Golf med 18" var 0,3sek tregere fra 0-100 enn samme bil med 15".

Bredere og større dekk veier mer og gir typisk tregere 0-100 tid, men det hjelper på grepet i svinger.

På en motorsvak bil så merker man godt tyngre hjul. Men på en Tesla er det grepet som begrenser aks i starten og ikke effekt.

lurium

Teslanewbie jeg bare forsøker å få deg til å forstå at alle bilfabrikker oppgir tall basert på 100 tester med en jente bak rattet på 40kg.

Dette har jo topgear vist at gjelder porsche...bmw..merc...alle.

Og nå Tesla også :)

Hvis min P85D klarer 0-100 på 3.6 eller 3.8 så holder det for meg. Dvs heller det enn å ta ut det lille ekstra som vrenger drivledd og diff.

F_P

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 15:02
Sitat fra: Thomas M på fredag 21. november 2014, klokken 14:59
Lever ikke bilen opp til forventningene så er det bare å selge. Hvis 0-100 på 4.6 når de oppgir 4.4 ikke er godt nok....

Lykke til med å finne andre merker der fabrikktallene stemmer.

Fks BMWen min har 0.2 høyere forbruk enn fabrikktall.....det er noe alle vet. Men så kan man jo alltids klage og sutre.

Det er menneskelig å aldri bli fornøyd :)

Huff ,, det gjorde vondt..  ::)

Fremdeles er det noen som ikke skjønner at bilen ble levert med egenskaper som er fjernet i etterhånd uten at det er gitt beskje.. Hvor vansklig er dette å skjønne ?? Jeeeeez

Basert på dine antakelser og følelser, jeeeez ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Teslanewbie

Sitat fra: F_P på fredag 21. november 2014, klokken 18:06
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 15:02
Sitat fra: Thomas M på fredag 21. november 2014, klokken 14:59
Lever ikke bilen opp til forventningene så er det bare å selge. Hvis 0-100 på 4.6 når de oppgir 4.4 ikke er godt nok....

Lykke til med å finne andre merker der fabrikktallene stemmer.

Fks BMWen min har 0.2 høyere forbruk enn fabrikktall.....det er noe alle vet. Men så kan man jo alltids klage og sutre.

Det er menneskelig å aldri bli fornøyd :)

Huff ,, det gjorde vondt..  ::)

Fremdeles er det noen som ikke skjønner at bilen ble levert med egenskaper som er fjernet i etterhånd uten at det er gitt beskje.. Hvor vansklig er dette å skjønne ?? Jeeeeez

Basert på dine antakelser og følelser, jeeeez ;)

Leser du ikke tråder innen du svarer.. Tesla har gått ut og sagt at de har endret på effektkurven, ergo er den ikke like aggressiv som tidligere:

– Noen hevder at bilens ytelser er blitt mindre ved software-oppgradering, stemmer det?

– Nei, men kraften blir distribuert på en annen måte. Det er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100, forteller Pedersen.


http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/2200/Motor/teslatopp-vil-ikke-tilbakekalle-bilene
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: P85TMS på fredag 21. november 2014, klokken 19:00
Tidene jeg postet tidligere er satt på betongdekke med trackbite. Vi testet 19" også. Resultatene i seg selv er egentlig helt uinteressante, men det er en enkel måte å kvantifisere/dokumentere endringen som er gjort i SW. Og når endringen er dokumentert, så innrømmer Tesla at det er gjort en endring. Rart det der.. Diskusjonen her burde gå på hvor grensen for inngripen via SW går. Hvor langt kan de tøye strikken før nok er nok. Ryggekamera halveres på skjermen for å gjøre plass til reklame. Er det ok? Står ingenting noe sted om at de ikke kan ta seg den friheten.

alle endringer som medfører effektendring må tesla informere eieren av bil og ikke minst må godkjennes av eieren innen instalasjon. Bilen er solgt og er ikke teslas eiendom lengere , de kan ikke endre på vitale paramtre uten videre . I informasjonen etter oppdatering til v6.0 , leste noen av dere at det ble opplyst at SW oppdateringen endret motorparametrene?  Blir bare mer og mer forbannet føler jeg!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lurium

Anger management folkens :)

Dere viste at Tesla var et beta produkt.
Dere viste at Tesla endrer på bilen over tid.

Teslanewbie

Sitat fra: Thomas M på fredag 21. november 2014, klokken 19:29
Anger management folkens :)

Dere viste at Tesla var et beta produkt.
Dere viste at Tesla endrer på bilen over tid.

Beta ja, endring motorparametre ble ikke opplyst og er ikke greit. Det er  en sak hvis de endrer grafikk på skjermen men ikke greit at de reduserer ytelse uten å gi beskje!!!

Fra imorgen innføres 95% skatt for deg , du har ikke blitt informert og du kan ikke klage  .. Greit ? Jeg ble trukket 60000kr ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

tklev

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 19:17
Sitat fra: P85TMS på fredag 21. november 2014, klokken 19:00
Tidene jeg postet tidligere er satt på betongdekke med trackbite. Vi testet 19" også. Resultatene i seg selv er egentlig helt uinteressante, men det er en enkel måte å kvantifisere/dokumentere endringen som er gjort i SW. Og når endringen er dokumentert, så innrømmer Tesla at det er gjort en endring. Rart det der.. Diskusjonen her burde gå på hvor grensen for inngripen via SW går. Hvor langt kan de tøye strikken før nok er nok. Ryggekamera halveres på skjermen for å gjøre plass til reklame. Er det ok? Står ingenting noe sted om at de ikke kan ta seg den friheten.

alle endringer som medfører effektendring må tesla informere eieren av bil og ikke minst må godkjennes av eieren innen instalasjon. Bilen er solgt og er ikke teslas eiendom lengere , de kan ikke endre på vitale paramtre uten videre . I informasjonen etter oppdatering til v6.0 , leste noen av dere at det ble opplyst at SW oppdateringen endret motorparametrene?  Blir bare mer og mer forbannet føler jeg!

Du er helt på jordet.. Alle endringer som ikke påvirker ytelsen som de reklamerer med har Tesla lov til å gjøre. Der har du underskrevet på når du mottok bilen. Fordel å lese kjøpskontrakten :)

Muffinman

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 19:17
er ikke teslas eiendom lengere
Det er dette jeg reagerer på. Man har kjøpt en vare som det ble reklamert med skulle bli bedre og bedre med tiden pga oppdateringer, men så opplever man at det kun blir tilført unyttig dill foruten nye feil og rett og slett inndragning av diverse attributter. For eksempel "low", den rå akselerasjonen på P og 20tkm forsvunnet over natta på en del biler. For min del har bilen kun blitt dårligere med oppdateringene etter i sommer. Så er det jo spennende hva som skjer etter oppdatering - forsvinner det noe mer? Kan jo la være å installere, men man håper jo at noe blir fikset så det blir kjørt på hver gang.

Å bruke denne muligheten til å omgå egne konstruksjons/produksjonfeil er å gå langt over streken, og når man ikke får varsel før man aksepterer å installere oppdateringen er det direkte uredelig.  Denne kulturen er rett og slett mangel på folkeskikk.

Kveldens tordentale herfra og jeg er ikke så kritisk som Teslanewbie, men noen bør jammen ta seg en bolle hos Tesla når det gjelder å modifisere på et produkt de ikke eier.

jazzwheel

@Teslanewbie:

Det med endring av ting uten at man ber om det ligger litt i tiden hvis du ser på programvare ellers i verden. Firmware på mobil og U2 osv...

Uansett, jeg er helt enig i at det er feil og dumt om Tesla har redusert moment/effekt hvis det viser seg å være permanent og ikke bare mens de forsøker å finne feilen. Jeg har ingen 0-100 målinger på min egen bil, men mistenker også som andre har vært inne på at de porsjonerer kraften i større grad en tidligere. Får litt turbolaggfølelse.

Det er rart om ikke et eller annet kjent nettsted gjør målinger av aksellerasjon på Tesla på nytt siden dette har blitt et tema.

Teslanewbie

Sitat fra: tklev på fredag 21. november 2014, klokken 19:40
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 19:17
Sitat fra: P85TMS på fredag 21. november 2014, klokken 19:00
Tidene jeg postet tidligere er satt på betongdekke med trackbite. Vi testet 19" også. Resultatene i seg selv er egentlig helt uinteressante, men det er en enkel måte å kvantifisere/dokumentere endringen som er gjort i SW. Og når endringen er dokumentert, så innrømmer Tesla at det er gjort en endring. Rart det der.. Diskusjonen her burde gå på hvor grensen for inngripen via SW går. Hvor langt kan de tøye strikken før nok er nok. Ryggekamera halveres på skjermen for å gjøre plass til reklame. Er det ok? Står ingenting noe sted om at de ikke kan ta seg den friheten.

alle endringer som medfører effektendring må tesla informere eieren av bil og ikke minst må godkjennes av eieren innen instalasjon. Bilen er solgt og er ikke teslas eiendom lengere , de kan ikke endre på vitale paramtre uten videre . I informasjonen etter oppdatering til v6.0 , leste noen av dere at det ble opplyst at SW oppdateringen endret motorparametrene?  Blir bare mer og mer forbannet føler jeg!

Du er helt på jordet.. Alle endringer som ikke påvirker ytelsen som de reklamerer med har Tesla lov til å gjøre. Der har du underskrevet på når du mottok bilen. Fordel å lese kjøpskontrakten :)

de har jo nettopp påvirket ytelsen ... lurer hvem som er på bærtur egentlig ?

SitatDet er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100, forteller Pedersen.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. november 2014, klokken 19:43
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 19:17
er ikke teslas eiendom lengere
Det er dette jeg reagerer på. Man har kjøpt en vare som det ble reklamert med skulle bli bedre og bedre med tiden pga oppdateringer, men så opplever man at det kun blir tilført unyttig dill foruten nye feil og rett og slett inndragning av diverse attributter. For eksempel "low", den rå akselerasjonen på P og 20tkm forsvunnet over natta på en del biler. For min del har bilen kun blitt dårligere med oppdateringene etter i sommer. Så er det jo spennende hva som skjer etter oppdatering - forsvinner det noe mer? Kan jo la være å installere, men man håper jo at noe blir fikset så det blir kjørt på hver gang.

Å bruke denne muligheten til å omgå egne konstruksjons/produksjonfeil er å gå langt over streken, og når man ikke får varsel før man aksepterer å installere oppdateringen er det direkte uredelig.  Denne kulturen er rett og slett mangel på folkeskikk.

Kveldens tordentale herfra og jeg er ikke så kritisk som Teslanewbie, men noen bør jammen ta seg en bolle hos Tesla når det gjelder å modifisere på et produkt de ikke eier.

+1
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

tklev

SitatDet er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100[/b, forteller Pedersen.

Ingen invirkning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA