Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan kan jeg parkere gratis i en uke på Sola lufthavn? Eller andre lufthavner

Startet av Lokführer, mandag 03. november 2014, klokken 16:30

« forrige - neste »

Batteritralla

Sitat fra: RaBalder på lørdag 17. januar 2015, klokken 10:33
Vi kan vel være enig om en ting  ;D

Vi kommer aldri til å bli enig om enkel- eller dobbel-lader er optimalt.
Her er jeg uenig med en eneste gang!

Dobbelt lader er ikke optimalt, men selvsagt mye bedre enn enkelt lader.

"Optimalt" er 0-100 % fortere enn man kan foreta et godt piss!

:)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Sjøhyene

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 17. januar 2015, klokken 10:42
Her er jeg uenig med en eneste gang!

Dobbelt lader er ikke optimalt, men selvsagt mye bedre enn enkelt lader.

"Optimalt" er 0-100 % fortere enn man kan foreta et godt piss!

:)

Hadde dobbeltlader vært gratis hadde jeg vært enig med deg, men den er jo ikke det. 10 tusen (eller hva det er den koster) har en verdi for folk flest, så man må sammenlikne verdien av de pengene med nytten av dobbeltlader. ;)

Tror det bra timebetalt for folk flest å droppe den. Om jeg sparer så mye som 1 time per år med venting blir jeg overrasket egentlig. Tror det blir mindre enn det i snitt for meg de neste 5 årene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Trustno1

Skal man regne kost/tidsbesparelse på dobbelladeren må man regne over hele bilens levetid.

Hvis man regner at gjennonsnittelig overtidslønn etter skatt er ca 250kr må man spare noe rundt 2,5 timer hvert år i 15 år (antatt levetid for bilen) for å rettferdiggjøre dobbelladeren om man skal ta kost/tid i beregningen.

Man kan selvfølgelig regne anderledes på det, men selv ser jeg for meg at dette kan være en grei pekepin på om man har "behov" for dobbellader eller ikke.

P85D

Barnefar her med en på 1 og en på 4.. Hytte 30 mil unna med SC på veien, 10 mil før hytta. Det betyr lading på hytta og alternative ladere i nærhet av hytta (ikke SC).

For meg er ladehastighet og kjørelengde alfa og omega. Dobbeltlader er førstevalget på tilbehørslisten, panorama tak nr 2 (skiboks).
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Trustno1

Personlig enig i at dobbellader var en nobrainer for min del. Ikke pga at jeg har hatt spesiellt behov for det, men ønsker rett og slett bekvemmeligheten. Føler ikke helt for å stå unødvendig lenge å lade.

Når prisen på dobbelladeren var 1,5% av kjøpsprisen på bilen, og kanskje ca 30% av ett års forbruk av drivstoff på min tidligere bil, så var det egentlig ikke så mye å lure på for min del.

Men selv om dette var riktig meg, så har  jeg ingen problem med å forstå at mange vil velge den bort. Alt som koster penger må nødvendigvis prioriteres :)

sn0le

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 17. januar 2015, klokken 12:13
Hvis man regner at gjennonsnittelig overtidslønn etter skatt er ca 250kr må man spare noe rundt 2,5 timer hvert år i 15 år (antatt levetid for bilen) for å rettferdiggjøre dobbelladeren om man skal ta kost/tid i beregningen.
Godt poeng.
Man bør og tenke at man får 1/2 pris på Type-2 lading om man har dobbeltlader og ladestasjonen koster f.eks 1kr minuttet.
For min del har jeg hatt bilen i snart 7 mnd'er og spart 10-15 timer allerede på å ha dobbeltlader.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kristian O

Sitat fra: sn0le på lørdag 17. januar 2015, klokken 17:49
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 17. januar 2015, klokken 12:13
Hvis man regner at gjennonsnittelig overtidslønn etter skatt er ca 250kr må man spare noe rundt 2,5 timer hvert år i 15 år (antatt levetid for bilen) for å rettferdiggjøre dobbelladeren om man skal ta kost/tid i beregningen.
Godt poeng.
Man bør og tenke at man får 1/2 pris på Type-2 lading om man har dobbeltlader og ladestasjonen koster f.eks 1kr minuttet.
For min del har jeg hatt bilen i snart 7 mnd'er og spart 10-15 timer allerede på å ha dobbeltlader.
Om man vil gå så langt at man skal begynne å regne timelønn kan man ta med at man kanskje er fleire i bilen også. Så om man tenker at man stort sett har bruk for dobbellader på ferie, helgeturer etc, kan tiden deles på 4 om man er en famile på 4  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Trustno1

Flere gode poenger her.

Alt i alt ville jeg da kanskje si at konklusjonen kan bli at dobbelladeren er verdt pengene om man antar å bruke en 22kW lader mer enn 2-3 ganger i året, men da avhengig av hvor høyt man verdsetter fritiden sin.

Harlex

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 17. januar 2015, klokken 12:54
Personlig enig i at dobbellader var en nobrainer for min del. Ikke pga at jeg har hatt spesiellt behov for det, men ønsker rett og slett bekvemmeligheten. Føler ikke helt for å stå unødvendig lenge å lade.

Når prisen på dobbelladeren var 1,5% av kjøpsprisen på bilen, og kanskje ca 30% av ett års forbruk av drivstoff på min tidligere bil, så var det egentlig ikke så mye å lure på for min del.

Men selv om dette var riktig meg, så har  jeg ingen problem med å forstå at mange vil velge den bort. Alt som koster penger må nødvendigvis prioriteres :)
+1
Påstand: Det er flere som angrer på at de ikke tok dobbeltlader enn dem som angrer på at de tok det....
Fakta(?): Graden av frustrasjon er kraftigere av å ikke ha valgt dobbeltlader når man ser man trenger det enn frustrasjonsjonen når man innser at man egentlig ikke hadde bruk for det.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

petersv

Man "trenger" jo ikke kasko heller før uhellet er ute ;) Far fetched sammenligning, men er samme prinsipp. Man kjøper seg en forsikring til 10 lapper som kanskje blir nyttig alt etter omstendighetene.

De som vet de kommer til å trenge dobbeltlader kan man se bort fra, for de vil ikke tenke seg om to ganger før de bestiller og vil ikke lete etter argumenter for eller mot.

Bjoris

Det er jo ikke noe poeng å bli enig, men for en som sitter å tenker på om en skal ta det med eller ikke er det vel greit med litt for og imot?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA