Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan kan jeg parkere gratis i en uke på Sola lufthavn? Eller andre lufthavner

Startet av Lokführer, mandag 03. november 2014, klokken 16:30

« forrige - neste »

bb

Jeg anbefaler fortsatt dobbeltlader. Som andre nevner her så er (som regel) tid på SC bortkastet tid, men nødvendig på langtur selvfølgelig. Jeg foretrekker heller å kjøre direkte til destinasjonen og gjøre det jeg skal mens bilen lader på dobbel hastighet. Så venter bilen på meg i stedet for at jeg venter på bilen. Da jeg hadde BMW 525d hadde jeg hengerfeste. Den brukte jeg i snitt en gang i året. Allikevel var det kjekt å ha hengerfeste.

På samme måte blir det med dobbeltlader. Enkelte bruker den kun én gang i året. Mens andre vil faktisk bruke den flere ganger i måneden (slik som mitt kjøremønster). Min spådom er at antallet SCer i Norge vil øke, men at 22/7,4 kW på diverse destinasjoner også vil øke. Da er det opp til den enkelte om de vil spare 10k for å måtte vente på lading.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

Sitat fra: Tesla65 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 18:12
Har aldri hatt bruk for dobbellader. Superlader brukes på langturer.
Hvis aliaset  ditt henspeiler  på hvor du holder til hadde det vært morsomt å få tips om det finnes noen med  400 V på Senja som kunne tenke  seg en gratis  22kW ladestasjon  fra TOCN 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trond.Strom

Mulig jeg har misforstått dette, men enkeltlader 0-11KW lader bilen fra tom til full på 8 timer gitt at det er nok effekt i pluggen. en dobbeltlader klarer dette på 4 timer.

Men dersom man kjører langtur og ikke har superlader, vil man ikke da bare kjøre 1 batteritømming for så å lade til neste dag uansett? jeg kan ikke se for meg at jeg skal kjøre 400km for så å vente i 4 timer før jeg kjører nye 400km.

poenget med å lade dobbelt så mye når man shopper i sverige for å kunne bruke 7 minutter kortere tid på superladeren er jo forsåvidt greit nok, men om man har 10k for å spare 7 minutter her og der lurer jeg på hvorfor man kjører til sverige for å shoppe?

Når det gjelder lavere effekt enn 11kw  lurer jeg på hvor dere har info fra på at enkeltlader bare takler 3,7kw på type 2?
kan jeg da bruke en blå-type 2 overgang for å "lure" bilen til å trekke 11kw?

eller er 11kw bare forbeholdt 400v og maks på 230v med enkeltlader er 3,7kw?


P85D

Jeg ser for meg at det kan bli mye kø på SC stasjonene etterhvert. Spesielt i ferieutfarter på andre fridager da alle skal ut og kjøre ett sted. Da kan det være greit med gode alternative.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Trustno1

Sitat fra: Trond.Strom på fredag 16. januar 2015, klokken 23:22
Men dersom man kjører langtur og ikke har superlader, vil man ikke da bare kjøre 1 batteritømming for så å lade til neste dag uansett? jeg kan ikke se for meg at jeg skal kjøre 400km for så å vente i 4 timer før jeg kjører nye 400km.


Det er ett bruksmønster her du ikke tenker på.

Hva om du feks skal kjøre 500km uten supercharger dekning, men den har en Type2 langs veien.

Da holder det kanskje å stå 30-40 minutter om du har dobbelladeren isteden for halvannen time.

Tuxedo

Sitat fra: Trond.Strom på fredag 16. januar 2015, klokken 23:22
eller er 11kw bare forbeholdt 400v og maks på 230v med enkeltlader er 3,7kw?
Blått adapter 32A gir 7,4 kW.  Pga måten standard Type 2 kabel er koblet, får du bare ut 3,7 kW med Type 2 kabel og 230V på enkeltlader.  Man kan imidlertid lage seg sin egen lasket Type 2 kabel og få 7,4 kW på 230V.  Den kan dog ikke brukes til noe annet, heller ikke 400V stasjoner, så man må da ha med to kabler og velge den rette.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Trond.Strom

ok så dobbeltladeren er kjekk å ha for de som planlegger å kunne ta norgesferie nord for Trondheim.

I tillegg er den kjekk i visse tilfeller avhengig av bruksmønster. f.eks 500km turene.

Et poeng til  til  er at det kjekt å ha slik at du slipper å laske en type 2 kabel som man må drasse med seg for å få 230v32a

Bjoris

#38
Jeg er smått fasinert av de som er så opptatt av at dobbellader er penger ut vinduet, jeg innser at dere må være betydelig mer strukturert enn oss, typisk dag for Bjoris:

Mål, hytta. 150 km. Normal pice of kake selvsagt selv om det er vått, skiboks og 600 høydemeter, men så:

1. Tidlig fredag morgen, kan vi kjøre direkte etter jobb, vi kan spise når vi kommer opp? Jeps, men der røyk den muligheten til å toppe opp mellom jobb og hyttetur. +30 km
2. Tlf kl 12, kan du ta eldstemann til tannlegen kl. 14? Jeps, men da måtte jeg kjøre kl 13 og da var jo ikke bilen ferdig lada på jobb, litt tilfeldig hadde jeg likevel 94% SOC.
3. Tlf kl. 1350, du har husket å ta med med katten og levere siden vi er borte i helgen? Jeps, (men, neida, det hadde jeg glemt) + 20 km for å kjøre hjem igjen, hente katten og få den levert.
4. Storm, søren, burde sett etter båten. +10 km
5. I det jeg ser 22 kw laderen, ringer fruen, ferdig på butikken... Altså ingen tid til lading og jeg så at det ikke var nødvendig, men med værmelding som frarådet folk å kjøre så hadde det ikke vært feil med litt større margin.

Vel, det gikk selvsagt fint denne gangen, men turen på 150 km, ble plutselig 210 km og været var ekstremt dårlig så forbruket meget høyt, likvel hadde vi 86 km igjen når vi parkerte (vi brukte altså 286 km typical på 210 km). Poenget er bare at jeg også satt å regnet på om jeg kunne klare meg uten dobbelader og jeg så også på om jeg kunne brukt s60 og jepp, det skulle ikke være noe problem iflg min eminente kalkulator, men ingen slike scenario lå inne. Forrige tur, måtte vi snu for å levere tilbake bestemora sin mobiltelefon som ungene hadde tatt feil.

Men, dette stresset meg ikke i det hele tatt, først var jeg ganske sikker på at det skulle gå greit, hvis ikke kunne vi enkelt lagt handlestoppen til Etne og ladet på 22 kw laderen mens vi handlet, det har vi gjort mange ganger før og får da mellom 40 og 70 km mens bilen likevel står i ro, 40 km er en meget kort handletur, 70 km er mer typisk for oss, når alt er klart og pakket i bilen er det jo en som må wc...:) Sånn er livet1
Point is: uforutsette ting skjer hele tiden, hvorfor i allverden skal du spare på 10.000 på en så kostbar bil og samtidig gjøre seg mer avhengig av SC/dårligere rustet til å takle uforutsette ting?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 17. januar 2015, klokken 00:28
Sitat fra: Trond.Strom på fredag 16. januar 2015, klokken 23:22
Men dersom man kjører langtur og ikke har superlader, vil man ikke da bare kjøre 1 batteritømming for så å lade til neste dag uansett? jeg kan ikke se for meg at jeg skal kjøre 400km for så å vente i 4 timer før jeg kjører nye 400km.


Det er ett bruksmønster her du ikke tenker på.

Hva om du feks skal kjøre 500km uten supercharger dekning, men den har en Type2 langs veien.

Da holder det kanskje å stå 30-40 minutter om du har dobbelladeren isteden for halvannen time.
Jeg havnet i fjor sommer i nesten nøyaktig ovennevnte situasjon (400+400).
Men veiene hadde 130-sone, så det var ikke snakk om at 400km lading var tilstrekkelig.
For å gi barna en god og laaaang pause midt på dagen :)
Med 22kW slapp vi venting på SC og omvei/enda lengre kjøretur. I praksis ville vi lagt inn ekstra overnatting uten 22kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress

Sitat fra: bjoris på lørdag 17. januar 2015, klokken 00:55
Point is: uforutsette ting skjer hele tiden, hvorfor i allverden skal du spare på 10.000 på en så kostbar bil og samtidig gjøre seg mer avhengig av SC/dårligere rustet til å takle uforutsette ting?

Poenget er vel at mange gjør tilsvarende vurderinger på mye annet ekstrautstyr også. Hvorfor i all verden skal en spare 16 000kr på HIFI på en så dyr bil?, og hvorfor i all verden skal en spare 15000 på barneseter, alcantara og karbon osv..?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Batteritralla

For de som ikke er helt inne på hva dette omhandler, så høres det jo nærmest ut som om man ikke kommer frem om man ikke har dobbeltlader...

Sannheten er jo at det tar halve tiden å lade det man har bruk for, hvis man har bruk for det.

Til sommeren tenkte jeg å legge ut på en lengre tur. Det er slett ikke umulig at jeg av en eller annen årsak kan ende opp med å lade 11 Kw på et 22 Kw punkt. I så måte får det bare våge seg, da blir jeg rett og slett stående litt lengre.

Inntil nå har jeg aldri hatt bruk for denne fungsjonaliteten.

Hi-Fi pakken bruker jeg, og er fornøyd med hver dag. Om jeg av økonomiske grunner hadde feks droppet denne, og gått for dobbeltlader - da hadde jeg angret hver gang jeg satte meg inn i bilen...


Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

mandresen

Det finnes som sagt ingen fasit på dette spørsmålet. Og har mann ikke ræva full av penger, så må mann spare på noe.
Selv har jeg bortprioritert dobbelt lader, da jeg ser for meg minimalt behov av denne. Jeg har valgt HiFi pakken i stede for det gleder meg hver eneste dag.

Men, nå har ikke jeg noen erfaring heller, så kan godt hende jeg angrer en vakker dag jeg står midt oppe i en situasjon:-)
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Bjoris

#43
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 17. januar 2015, klokken 07:58
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. januar 2015, klokken 00:55
Point is: uforutsette ting skjer hele tiden, hvorfor i allverden skal du spare på 10.000 på en så kostbar bil og samtidig gjøre seg mer avhengig av SC/dårligere rustet til å takle uforutsette ting?

Poenget er vel at mange gjør tilsvarende vurderinger på mye annet ekstrautstyr også. Hvorfor i all verden skal en spare 16 000kr på HIFI på en så dyr bil?, og hvorfor i all verden skal en spare 15000 på barneseter, alcantara og karbon osv..?
Hver enkelt må vurdere selvsagt, men jeg tror nå mange forregner seg litt både på rekkevidde om vinteren spesielt og som illustrert, det blir fort lengre mellom a og b enn en ser for seg!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

RaBalder

Vi kan vel være enig om en ting  ;D

Vi kommer aldri til å bli enig om enkel- eller dobbel-lader er optimalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA