Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan kan jeg parkere gratis i en uke på Sola lufthavn? Eller andre lufthavner

Startet av Lokführer, mandag 03. november 2014, klokken 16:30

« forrige - neste »

OddB

TOCNs ladefond jobber for å bygge ut rimelig/gratis 22kW-lading på strekninger der det er få andre alternativer.
Vi har åpnet to leder i Svolvær og er iferd med å få opp to på Sortland og ett på Andenes.  Det vil gjøre deg i stand til å kjøre fra Tromsø til Bodø gjennom Lofoten og Vesterålen.
Har som ambisjon å klare å dekke resten av kysten nedover, samt Troms og Finnmark.
Har følere ute i Levanger, Valdrestunet og Setesdal .
Laderne blir satt opp i "tettbygd strøk" slik at man kan utnytte ventetiden best mulig.
Tar gjerne i mot tips om gode "utkant"-steder som har 400V :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Har kjørt tur til Nordnorge i juli/august.
Da fikk jeg god bruk for dobbeltlader.

Var en tur til Ullared i august.
Da gjorde dobbeltladeren det slik at ved hjelp av lading på 7,4kW ladestolpe på Ullared så ble det litt mindre tidsforbruk på SC-lading på turen hjem.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

AndreS

Sitat fra: sn0le på søndag 19. oktober 2014, klokken 01:57
Har kjørt tur til Nordnorge i juli/august.
Da fikk jeg god bruk for dobbeltlader.

Var en tur til Ullared i august.
Da gjorde dobbeltladeren det slik at ved hjelp av lading på 7,4kW ladestolpe på Ullared så ble det litt mindre tidsforbruk på SC-lading på turen hjem.

7,4 kW hadde du vel klart på enkeltlader
I3 i bestilling

Øyvind.h

Sitat fra: AndreS på søndag 19. oktober 2014, klokken 06:54
Sitat fra: sn0le på søndag 19. oktober 2014, klokken 01:57
Har kjørt tur til Nordnorge i juli/august.
Da fikk jeg god bruk for dobbeltlader.

Var en tur til Ullared i august.
Da gjorde dobbeltladeren det slik at ved hjelp av lading på 7,4kW ladestolpe på Ullared så ble det litt mindre tidsforbruk på SC-lading på turen hjem.

7,4 kW hadde du vel klart på enkeltlader
Nei. Enkeltlader klarer bare 3,6kW fra 230v type 2 uttak.
Ikke alle er klar over denne begrensingen for enkeltlader før de kobler til en slik type 2 stolpe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toppi

Droppet dobbeltlader rett og slett fordi det går for sakte. Kun SC som er raskt nok.
Jeg kan ikke basere meg på at det er en type 2 stasjon på min vei som er ledig og virker.
Nytter ikke å basere seg på dette, i alle fall ikke med små barn og dårlig tid.

Hadde ikke SC og nattlading dekket mitt behov, spørs det om jeg hadde valgt Tesla.

Det er SC som må til for å få skeptikerne over på Elbil, og jeg tror SC blir like vanlig som bensinstasjoner i løpet av få år. Så når du skal selge om noen år er det ingen (eller kun de med veldig spesielle behov) som bryr seg om dobbeltlader eller ei.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jazzwheel

Har dobbeltlader og har aldri hatt behov for den så tviler på at jeg hadde kjøpt den igjen. Har heller aldri brukt Type 2 kabelen. Dog har jeg sett på kjøpesentre over grensen at de har Type2 kontakt og da kunne jeg kanskje ladet med 22kW? Ser også en del nye stolper i Oslo som ikke er schuko - ville jeg kunne ladet på 22kW med Type2 kabel og dobbeltlader der?

OddB

Sitat fra: toppi på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:57
Droppet dobbeltlader rett og slett fordi det går for sakte. Kun SC som er raskt nok.
Jeg kan ikke basere meg på at det er en type 2 stasjon på min vei som er ledig og virker.
Nytter ikke å basere seg på dette, i alle fall ikke med små barn og dårlig tid.

Hadde ikke SC og nattlading dekket mitt behov, spørs det om jeg hadde valgt Tesla.

Det er SC som må til for å få skeptikerne over på Elbil, og jeg tror SC blir like vanlig som bensinstasjoner i løpet av få år. Så når du skal selge om noen år er det ingen (eller kun de med veldig spesielle behov) som bryr seg om dobbeltlader eller ei.
Din konklusjon baseres på at du aldri kjører et sted for å gjøre noe du må gjøre, for så å kjøre videre.
Hvis barna får en time på badeland eller i en godtebutikk tror jeg de foretrekker å få et kvarter ekstra der fordi du har funnet en 22kW lader der, istedet for at de må stoppe på en superlader på vei hjem..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

toppi

Det er helt korrekt.
Jeg baserer meg aldri på å lade andre steder, men klart jeg kan slenge kabelen i veggen om den står den lett tilgjengelig og ledig og gratis..
Men om vi skulle finne på å kjøre over 40 mil på en dag, så er nok den lille ekstra stoppen på SCen kjærkommen uansett.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sn0le

Sitat fra: AndreS på søndag 19. oktober 2014, klokken 06:54
7,4 kW hadde du vel klart på enkeltlader
Niks. Med dobbeltlader så får man 7,4kW og ikke bare 3,6kW.
Så på 4 timer shopping så får man fylt opp nesten 30kWh istedenfor "bare" 15kWh.
Det reduserte ladetid på SC litt på tilbaketuren.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Trøndertesla

Jeg bruker dobbeltladeren ganske ofte, men etterhvert som SC kommer tettere og tettere så blir nok behovet mindre fremover. På 1-2 dagersturer fra Trondheim til Oslo så er det veldig greit å lade 100km/t på 22kW stolper. Da får jeg full tank mens jeg gjennomfører et par møter og slipper å vente på å lade. Videre så har jeg benyttet 22kW stolpen på Elverum noen ganger i påvente av at SC laderen der åpner. Det er en fornøyelse å kjøre Østerdalen igjen  - kortere, bedre veier og mindre trafikk enn Gudbrandsdalen :) Og, på turer nord for Trondheim har jeg alltid hatt behov for dobbeltladeren, men når SC kommer etterhvert så blir det nok mindre bruk for annen lading. Kjørte "Europa rundt" i sommer og brukte da kun SC da alt annet var prakk
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

senjahase

vi er ikke mange Tesla eier nord over Trondheim men her i Nord Norge har vi ofte behov for for dobbellader- i hvert fall under tidsaspekt
selv har vi bilen siden mai ``14 og uten dobbellader hadde jeg ikke tenkt om en tur til Tyskland her fra- og det gikk helt fint ( med Mennekeskabelen)

jkm

Sitat fra: toppi på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:57
Droppet dobbeltlader rett og slett fordi det går for sakte. Kun SC som er raskt nok.
Jeg kan ikke basere meg på at det er en type 2 stasjon på min vei som er ledig og virker.
Nytter ikke å basere seg på dette, i alle fall ikke med små barn og dårlig tid.

Hadde ikke SC og nattlading dekket mitt behov, spørs det om jeg hadde valgt Tesla.

Det er SC som må til for å få skeptikerne over på Elbil, og jeg tror SC blir like vanlig som bensinstasjoner i løpet av få år. Så når du skal selge om noen år er det ingen (eller kun de med veldig spesielle behov) som bryr seg om dobbeltlader eller ei.

Lading på SC er bortkastet tid og noe du gjør fordi du må. Du har stålkontroll på ladingen den dagen du suser forbi SC'ere. Planlegger man litt er 22kW lading gull så lenge bilen venter på deg. Jeg ble anbefalt av Tesla på Alnabru å ikke ta med dobbeltlader på bestillingen. Innså den første uken etter at jeg fikk bilen at jeg hadde tatt feil. Etterinnstallerte dobbeltlader, det kostet skjorta, men det var verdt det.

boppus

Sitat fra: jkm på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:05
Jeg ble anbefalt av Tesla på Alnabru å ikke ta med dobbeltlader på bestillingen.

Motsatt av hva de anbefalte meg. Jeg tok den med, men begynner å innse at den er unødig. Eller?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Olatho

Mange vil helt sikkert klare seg helt fint uten dobbeltladeren i hele bilens levetid. Mange vil også glede seg stort over halv ladetid i situasjoner der man gjerne vil slippe å vente alt for lenge før man kan dra videre. For vår del var det viktigste at den gir oss fleksibilitet og ro i sjela. Jeg vet at jeg har den beste ladeløsningen som er enkelt tilgjengelig, og jeg kan være trygg på at skulle jeg ha behov for det, så får jeg mulighet til å lade så raskt som mulig. Sett i perspektiv av resten av kostnadene for bilen er var det et lett valg å gjøre denne ekstra investeringen "i tilfelle".
Bilen skal være minst mulig begrensende og gi mest mulig glede. Frykt for lange ladestopp tar vekk noe av dette. Lading er tross alt en helt vesentlig del av elbil-livet.

Andres preferanser kan selvfølgelig være annerledes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA