Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan kan jeg parkere gratis i en uke på Sola lufthavn? Eller andre lufthavner

Startet av Lokführer, mandag 03. november 2014, klokken 16:30

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg har aldri hatt bruk for høy ladehastighet annet enn hva superladerene tilbyd.
Hvordan er kjøremønsteret til dere som bruker dobbeltlader titt og ofte?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Tesla65

Har aldri hatt bruk for dobbellader. Superlader brukes på langturer.
Hvit P85 Solgt

Muffinman

#2
Det er vel gitt hvilke svar du får her - de som har valgt enkeltlader er såre fornøyd og de som har valgt dobbel ville ikke klart seg uten.

Selv har jeg kjørt 44.000km på 11,5 mnd (+ ca. 1300 med lånebil), har enkeltlader og har aldri hatt bruk for dobbeltlader. Faktisk har jeg ikke engang hatt bruk for type 2 kabelen til annet enn "kjekt-å-ha"- lading, dvs ladet fordi jeg kunne, ikke fordi jeg trengte det. Model S kommer med svært fleksibel lading inntil 11KW med UMC, og med adaptersett har jeg aldri stått fast. Og sc nettverket vokser jo som ugress for tiden. Jeg kjører ofte og langt i tillegg til at mye av kjøringen foregår langs kysten "der ingen kunne tru at noken kunne bu".

RaBalder

Hvis man skulle kjøre et seriøst stykke utenfor super-lader-land, så vil dobbelt-lader spare mye tid.
F.eks. hvis man skulle kjøre strekket Trondheim-Tromsø i dag.

"Surrer" man rundt hjemme eller mellom super-ladere, ja så har man ingen nytte av dobbelt-lader.

NegativeElectrode

Her vil man få enten eller svar, relativt til den som svarer sitt behov. Dette trenger ikke være likt med trådstarters behov ;)

Det er nok best å studere ladekart og tenke litt over hvordan man kjører på tur, og om man er kompromissløs på rute i forhold til lading. Det vil nok at en en stund før hele landet er dekket med superladere, så for noen gir det mening med dobbeltlader.

Skal man over en fjellovergang vil jeg gjerne ha muligheten til å toppe kapasiteten. Ellers så er det fint å få ladet så mye som mulig mens man stopper for å spise, hvile eller drive med fritidsaktviteter. Det er f.eks. endel alpinanlegg som setter opp ladere nå. Fint å få ladet der mens man er i bakken, om man ikke har lett tilgang på strøm på hytta. Kiwi setter opp ladere osv.

Kjører man ruter som er dekket av superlader og ellers kun korte turer som dekkes med hjemmelading trenger man ikke dobbeltlader.

Til syvende og sist blir det flere interessenter med dobbeltlader den dagen man skal selge bilen, antageligvis.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Hyperstress

Jeg har dobbeltlader, har aldri hatt bruk for den før, og enda mindre nå med alle SC. Bestilt ny bil uten nå.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lokführer

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. oktober 2014, klokken 18:21
Det er vel gitt hvilke svar du får her - de som har valgt enkeltlader er såre fornøyd og de som har valgt dobbel ville ikke klart seg uten.
Det hadde vært gøy om norgesstjerna Bjørn (bb) kunne ha uttalt seg. Han r vel personen med aller mest kjøreerfaring i grisgrendte strøk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Bjørn Tore Vibeto

Det gis inntrykk at Norge er full av superchargere, men det er vel ikke tilfelle? Personlig syntes jeg det litt dumt å være helt avhengig av å må velge en vei, som går innom disse. Av den grunn har jeg bestillt med dobbeltlader, for sikre med sånn i tilfelle. Så får tiden vise om jeg får brukt for den, når jeg får bilen.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

mrjalle

Jeg har hatt bilen siden august 2013, kjørt nesten 38.000 km, og har dobbeltlader. Jeg kunne helt sikkert klart meg fint uten! Jeg angrer likevel ikke ett sekund. Forrige helg kjørte jeg hjemmefra (Bryne) til Oslo. Siden vi etter planen skulle tilbringe helgen i Oslo med tilgang til schuko-lading stoppet vi ikke på superladeren på Lier. Når vi så kom til Oslo fant vi ut at vi tok en tur til Toten for en overnatting (uten tilgang til lading), og manglet da ca 70 km rekkevidde for å nå tur-retur.

Jeg hadde kommet frem med lading på 11kW halvannen time, men er jo ikke å legge skjul på at det var kjekkere å lade 45 min på Sønnico mens vi spaserte til en Meny i nærheten og handlet til den ikke-planlagte hytteturen....

Moralen er: Ikke spar penger på å begrense mulighetene for rask lading! Uforutsette ting skjer, og selv om jeg foreløpig har brukt 10.000 kr på å forkorte ventetiden min med 45 minutter en eneste gang er jeg glad for at jeg gjorde det.

Tesla-man

Hvis du har 10 000 du ikke trenger er det langt bedre å gi dem til TV aksjonen i morgen.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Pompel

Det kommer 4stk 22kW-ladere utenfor Tesla sitt nye servicesenter i Trondheim nå. Greit med dobbeltlader for å peise på litt strøm når man er i nærheten da :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

inverter

Jeg hadde god nytte av dobbeltladeren i begynnelsen når jeg kun hadde vanlig kontakt. Etter at jeg fikk blått og rødt adapter har jeg mindre bruk for dobbeltlader når jeg ikke er på lengre turer.

Men på ferie i Europa i sommer kom den til nytte i Hamburg før Tesla fikk opp sin lader der. Brukte den i tillegg på kjøpesenteret rett før grensen til Danmark mens jeg handlet.

Har også hatt god nytte av den på vinteren i Skien, Liertoppen og Billingstad før SC Lier kom opp.

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på lørdag 18. oktober 2014, klokken 18:48
Det gis inntrykk at Norge er full av superchargere, men det er vel ikke tilfelle? Personlig syntes jeg det litt dumt å være helt avhengig av å må velge en vei, som går innom disse. Av den grunn har jeg bestillt med dobbeltlader, for sikre med sånn i tilfelle. Så får tiden vise om jeg får brukt for den, når jeg får bilen.

Jepp, det er ganske mange huller. Selv har jeg nytte av 4 av de 6 første SC som kom, men ingen av de nyere eller planlagte fram til 2016 har noen verdi for min del. Derimot kommer det opp en god del 22kW jeg kan få god bruk for fremover, bl.a langs Rv4 (der det absolutt ikke er planlagt noen SC). Så personlig tror jeg at det kommer til å bruke dobbeltladeren mer fremover, og SC mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

Jeg vil si det er praktisk å vite at man til enhver tid har tilgang på best tenkelig ladehastighet.
I sommer fikk jeg eksempelvis god nytte av dobbeltlader da jeg ferierte i Lofoten.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tstens

Hei
Bestillte med dobelt lader når jeg kjøpte bil for et snaut år siden .Har vel ikke vært oppe i kritiske situasjoner hvor dobbelt lader er essensiellt,men hvem vet i fremtiden? 9000kr den gangen jeg bestilte er verdt det. Har brukt 22kw ladere ved 5-6 annledinger og det er kjekkere med 90-100 km/t ladefart enn 45-50 km/t . Tenker ikke på salgs verdi da jeg skal ha den til høggern tar over .Kansje jeg da utmonterer og selger til en av dere når den tid kommer he he  8).Bare å bestile for "peace of mind".9000 til eller fra er vel ikke det som burde påvirke et kjøp. Jeg hadde riktignok en limit men valgte bort + pakka i stedet for dobbeltlader.
Eller så er det vel 22 kw ladepunkt som vil bli det mest vanlige utover rund om på"bygda" får jeg intrykk av .
Terje
P85,White

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA