Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av rmr, mandag 03. november 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

Muffinman

Hovedinntrykket burde være at Continental-dekkene som ble levert er ekstremt lite slitesterke, og at feil på hjulinnstilling ødelegger dekk generelt.

Med korrekt hjulstilling og kvalitetsdekk spises det slettes ikke dekk. Men 21" dekk er dyrere og gjerne i "supersport-domenet", så de holder ikke like lenge som rimelige 19".

rmr

Skeptisk til dette med dekkslitasje kjenner jeg.

Må da gå an å nevne dette når en bestiller , og vertfall sørge for at en ikke får Continental dekk, samt kreve at det gjennomføres hjulstillingskontroll ved klargjøring av bilen?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

lurium

Kompis av meg som driver en av dekk1 butikkene her i Bergen sa følgende "tesla spiser dekk, så skal du få noenlunde økonomi så må du kjøre 19".

Problemet er bilen har mye hester og godt veigrep. så når man da slipper slakke ned i svingene så får dekkene kjenne smerten.

Folk som har lagt ut bilder av conti dekk som ser ut som kjøttdeig sier jo sitt (conti tror jeg er ekstra myk gummi også....)
Men ja med egg på pedalen så klarer man sikkert begrense det litt.

Men tror aldri jeg får samme dekk budsjett som med bmw 5 serien pga bilen jo er 500kg tyngre.

Ble selv anbefalt uorignale felger av typen PH turbin 19. De ser faktisk bra ut og da er det 1/3 av dekkprisen, samt de er billigere enn orig 19 tesla og ser vesentlig mer sportslig ut.

La ved et bilde...som viser at 19 også kan bli bra :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 14:16
... Kanskje i -25 er baksetevarmeren grei, men det hjelper lite for vår sønn som sitter i barnestol.

Ehhh, barn vokser ut av barnestol etter hvert. Setevarme kan brukes allerede fra under +10 gr for å maksimere kjørelengde ved å minimere bruk av varmeapparat. For min del er kjørekomfort og maksimal kjørelengde med elbil viktigere enn enorme felger med et tynt gummilag og røde bremsekalipere.

Men så har jeg dessverre bare litt over 80.000km erfaring med elbil og ingen erfaring med Porsche eller M6, S5 og S6....

erot

Sitat fra: rmr på søndag 19. oktober 2014, klokken 22:27
Skeptisk til dette med dekkslitasje kjenner jeg.

Må da gå an å nevne dette når en bestiller , og vertfall sørge for at en ikke får Continental dekk, samt kreve at det gjennomføres hjulstillingskontroll ved klargjøring av bilen?

Stemmer det. Dekkslitasje er null problem så lenge du gjør det du sier over. Synd at så mange tror bilen spiser dekk, det er en myte så lenge du har gode dekk og bilen er i orden. Jeg har 21" Michelin som begynner på knapt 8mm. Lovlig grense er 1,6mm, men jeg vil stoppe senest på 3. Da har jeg ca 4,5mm å slite på. Etter over 10k km på disse dekkene har jeg mellom 6 og 7mm igjen (ingen steder under 6 på alle fires fulle bredde). Dette med tidvis tung gassfot. Det betyr minst 25k, kanskje bortimot 30k. Kan leve med det.

Øyvind.h

Sitat fra: Finnøy på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:03
Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 14:16
... Kanskje i -25 er baksetevarmeren grei, men det hjelper lite for vår sønn som sitter i barnestol.

Ehhh, barn vokser ut av barnestol etter hvert.
Ja det er påbudt å sikre barn i tilpasset utstyr frem til de er 36 kilo/135cm høye.
Det er anbefalt med bakovervendt stol frem til barna er 4 år (så lenge som mulig), deretter forovervendt stol. Deretter sittepute, og når barna er ca 10-12 år trenger de ikke lenger sittepute.

Når jeg kjøpte bilen var det teoretisk 8-10 år før vår datter drar nytte av setevarmen....

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rmr

Sitat fra: erot på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:49
Sitat fra: rmr på søndag 19. oktober 2014, klokken 22:27
Skeptisk til dette med dekkslitasje kjenner jeg.

Må da gå an å nevne dette når en bestiller , og vertfall sørge for at en ikke får Continental dekk, samt kreve at det gjennomføres hjulstillingskontroll ved klargjøring av bilen?

Stemmer det. Dekkslitasje er null problem så lenge du gjør det du sier over. Synd at så mange tror bilen spiser dekk, det er en myte så lenge du har gode dekk og bilen er i orden. Jeg har 21" Michelin som begynner på knapt 8mm. Lovlig grense er 1,6mm, men jeg vil stoppe senest på 3. Da har jeg ca 4,5mm å slite på. Etter over 10k km på disse dekkene har jeg mellom 6 og 7mm igjen (ingen steder under 6 på alle fires fulle bredde). Dette med tidvis tung gassfot. Det betyr minst 25k, kanskje bortimot 30k. Kan leve med det.

Høres bra ut. Da er det noenlunde likt på Tiguanen jeg kjører i dag.

Skal ta en prat med Tesla før en eventuelt bestilling. Får håpe de er åpne om dette "problemet" da , eller om de er i total fornektelse.......
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Lokführer

Sitat fra: Finnøy på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:03
Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 14:16
... Kanskje i -25 er baksetevarmeren grei, men det hjelper lite for vår sønn som sitter i barnestol.

Ehhh, barn vokser ut av barnestol etter hvert. Setevarme kan brukes allerede fra under +10 gr for å maksimere kjørelengde ved å minimere bruk av varmeapparat. For min del er kjørekomfort og maksimal kjørelengde med elbil viktigere enn enorme felger med et tynt gummilag og røde bremsekalipere.

Men så har jeg dessverre bare litt over 80.000km erfaring med elbil og ingen erfaring med Porsche eller M6, S5 og S6....
Så spørs det om varmesetene framme og bak fjerner dugg fra rutene. Dersom ikke, så må man jo kjøre med begge deler.
De andre bilene jeg har hatt har aldri hatt varme i baksetene.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Lokführer på mandag 20. oktober 2014, klokken 08:54
Sitat fra: Finnøy på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:03
Sitat fra: Lokführer på søndag 19. oktober 2014, klokken 14:16
... Kanskje i -25 er baksetevarmeren grei, men det hjelper lite for vår sønn som sitter i barnestol.

Ehhh, barn vokser ut av barnestol etter hvert. Setevarme kan brukes allerede fra under +10 gr for å maksimere kjørelengde ved å minimere bruk av varmeapparat. For min del er kjørekomfort og maksimal kjørelengde med elbil viktigere enn enorme felger med et tynt gummilag og røde bremsekalipere.

Men så har jeg dessverre bare litt over 80.000km erfaring med elbil og ingen erfaring med Porsche eller M6, S5 og S6....
Så spørs det om varmesetene framme og bak fjerner dugg fra rutene. Dersom ikke, så må man jo kjøre med begge deler.
De andre bilene jeg har hatt har aldri hatt varme i baksetene.

Touché  ;)

Vil vel mer markere at jeg har gode erfaringer med varme i baksete - noe som gjør at varmeapparatet mest får oppgaven med å fjerne dugg og mindre for komfortoppvarming. Men, så er det ofte fullt i baksetet. For de som bare er to vil ikke vinterpakken være av samme nytte.

Og - jeg markerte vel og at jeg bryr meg mest om en god elbil med lang rekkevidde og de virkemidler som understøtter dette. Jeg bryr meg null om enn felg på 22" og ett sekund eller to fra en P  :o

Muffinman

Er det ikke et poeng at når batteri/motor/inverter har nådd driftstemperatur brukes spillvarmen til å bidra til å varme opp kupeen? Og så lenge varmebehovet er under 1500-2000W (som er 10% av 15-20KW) vil bruk av varmeseter istedet for å utnytte spillvarmen faktisk _øke_ forbruket?

rmr

Da har jeg betalt depositum Bestillingen er slik som over , bare uten sikkerhetspakke og vinterpakke. Tapte vel 6000,- ved å vente så lenge , da D pakken gikk opp i pris , men men slik er livet :)

Tenker å bestille gummimatter , takbøyler og JKirkebo lade settet i tillegg. Noe mer jeg bør tenke på før bilen er her?

I tillegg blir det 20" Polarwheels i Gunmetal på vinteren , forslag til greie dekk til en grei pris?

Blir leeeeeenge til Mai......men gleder meg enormt :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Også_Øyvind_H

Grattis og godt valg!

Vedr dekkslitasje - så lenge hjulstillingskontroll er gjennomført, så vil man garantert oppleve at en D er ekstremt snill med dekkene. Jeg har hatt 2 A6 Q, og på begge måtte jeg skifte dekk pga alder og ikke slitasje. D'en er nok enda bedre. Pga dette, og påstått bedre lydisolasjon, så har jeg nå bestilte med 21' - ikke smart, men pent på bilen.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Elbil fundamentalist

Sitat fra: rmr på søndag 07. desember 2014, klokken 11:27
Da har jeg betalt depositum Bestillingen er slik som over , bare uten sikkerhetspakke og vinterpakke. Tapte vel 6000,- ved å vente så lenge , da D pakken gikk opp i pris , men men slik er livet :)

Tenker å bestille gummimatter , takbøyler og JKirkebo lade settet i tillegg. Noe mer jeg bør tenke på før bilen er her?

I tillegg blir det 20" Polarwheels i Gunmetal på vinteren , forslag til greie dekk til en grei pris?

Blir leeeeeenge til Mai......men gleder meg enormt :)
Gratulerer! I en annen tråd, ser det ut som produktspesialist på Tesla Alna bekrefter at rattvarme er inkludert i vinterpakken fremover. Kanskje du vil vurdere vinterpakka på nytt i lys av det? Teslaen skal en gang selges videre...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

HåkonE

Det er en dårlig investering å kjøpe ekstrautstyr for neste eier.

rmr

Takk for innspill. Det med rattvarme visste jeg ikke , må kanskje revurdere vinterpakke.....

Kjøper ikke ekstrautstyr for neste eier , kun meg selv  ;D
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA