Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i utenlandske medier

Startet av tklev, mandag 03. november 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

tklev

Har jeg forstått det riktig? Det er kun P85D som fra nå av vil bli mulig å kjøpe med det sportsunderstellet?

Og det til en pris på ca. 900.000,- dersom en speccer bilen maks?

RonnyØ

Ja, vil den nye P85D bli levert med dagens plus-pakke? Tenker spesielt på dekk og felg.
Husqvarna Automower 320

HåkonE

Plus-pakken er nå en del av P85D. Pakken er per dags dato ikke lenger mulig å velge på P85.

P85D leveres med 21" fordi bilen er satt opp for å passe med 21". Derfor ikke mulig å velge 19".

P85D er nok ment å være et slags "all in" setup som konkurrerer med for eks. BMW M-serie. P85 for de som vil ha standard-bil med ekstra "under panseret".

B_Tesla

Sitat fra: Haknys på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:08
P85D leveres med 21" fordi bilen er satt opp for å passe med 21". Derfor ikke mulig å velge 19".

Bilen kan kjøre på bade 19 og 21 like godt. Det eneste punktet, utove å klarere bremsene, som er viktig for oppsett av hjuloppheng er jo impress (gitt samme omkrets). Bilen ser ikke forskjeld på om den står med stor felg med lite gummi, eller liten felg med mye gummi. Omkrets er den samme. P85D får jo 19" vinterdekk.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Tesla P85D

P85D har bredere felg enn standard 85 og ergo bygger felgen lengre ut i hjulbuen, noe som gjør bilen mye flottere å se på.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

HåkonE

#5
B_Tesla: Info kom fra Tesla, jeg kjenner ikke årsaken.

Du tar ikke feil, men det er flere ting enn omkrets på hjul som påvirker og som kan være medvirkende når man setter opp en bil. Lavprofildekk gir en noe hardere kjøreopplevelse, samt at dekk foran og bak har ulik bredde med de endringer i kjøreegenskaper det medfører. Jeg vil bare gjette på at all den tid Tesla har brukt på å fintune +/P85D, er blitt gjort på akkurat *det* oppsettet, og de derfor ønsker at kundene som går for denne pakken ikke begynner å avvike for mye fra deres eget referanseoppsett. Derav krav om luft og 21". Sikkert snakk om økonomi i dette også.

Dette er ikke så veldig unormalt om man ser på eksempler fra andre produsenter. Men mindre felger forårsaker selvfølgelig ingen problemer. Ikke standard-seter heller, for å bruke en analogi, men de lar deg ikke velge det heller. Selv vil jeg ikke ha med 21" (ønsker annet design), men forstår hvorfor en bilprodusent går for et "theme" på en slik modell.

P85D får de vinterdekkene du kjøper til den. Jeg får ikke 19" på min. Leste et sted her at Tesla også hadde anbefalt 21" på vinterdekk til P85D?


Gogool

Ja på trådstarters spørsmål. Derfor vil P85+ etter hver bli et samleobjekt og stige i pris :)
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

Lokführer

Jeg har mine tvil. +pakka er jo ikke spesielt unikt. Det er bare ei himla dyr sportsunderstell-pakke.
+pakka kommer til å bli glemt så fort P85D ruller ut. Den blir samlerbilen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Nasse

Sitat fra: B_Tesla på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:13
Sitat fra: Haknys på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:08
P85D leveres med 21" fordi bilen er satt opp for å passe med 21". Derfor ikke mulig å velge 19".

Bilen kan kjøre på bade 19 og 21 like godt. Det eneste punktet, utove å klarere bremsene, som er viktig for oppsett av hjuloppheng er jo impress (gitt samme omkrets). Bilen ser ikke forskjeld på om den står med stor felg med lite gummi, eller liten felg med mye gummi. Omkrets er den samme. P85D får jo 19" vinterdekk.


Sort S85

Bestilt: 22.06.14 | Bekreftet: 23.06.14 | Vin nr: P510XX | I produksjon: 02.10.14 | I transitt: 08.10.14

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Har du tenkt å hente bilen, eller betaler du depositumet og bestiller ny bil?

Cirion

En ting jeg kan si om P85+ er at etter å hatt en P85 uten luft som loaner, aldri ville anbefalt å droppe luft og pluss. At P85D har dette som std, ser jeg på som en selvfølge.

Loaneren skremte meg godt mange ganger. Jævlig kiipt å sparke i dørterskelen er gang jeg skal inn. Den er alltid for høy, og var ubehagelig å kjøre over 100km/t. Sporete vinglete, føltes ikke som samme type bil. Merkelig. Jeg trodde ikke det skulle være så stor forskjell. Begge har 21" men min har + bredde bak. Så ikke om loaneren hadde PS2. Størst forskjell er det ved aktiv kjøring og så fort man passerer 100km/t.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kim L

Har fått bekreftet av Tesla at man kan bruke 19" på P85D , men de anbefaler 21" Pga kjøreegenskaper og krefter,,, jegkommer allikevel til å bruke 19" fordi jeg synes det gir mer komfort,,, men fortsatt lang tid å vente til bilen kommer

Lokführer

Sitat fra: Kim L på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:03
Har fått bekreftet av Tesla at man kan bruke 19" på P85D , men de anbefaler 21" Pga kjøreegenskaper og krefter,,, jegkommer allikevel til å bruke 19" fordi jeg synes det gir mer komfort,,, men fortsatt lang tid å vente til bilen kommer
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jazzwheel

Du får ikke nødvendigvis bedre kjøreegenskaper av lavprofil og bredere dekk (tenk F1 / dragrace / rally) - det handler mest om "looks". Stort sett får man mer sporing av bredere dekk og ikke omvendt. TMS har lavere tyngdepunkt enn de fleste andre biler i verden selv uten luft så bilen du testet må det har vært noe feil på hvis den ikke gikk fint over 100km/t. Stadig flere komponenter fra P+ har dessuten gradvis blitt faset inn i S/P inkludet det originale understellet på P+ (cirka 1 år siden?).

Det er ikke nødvendigvis slik at selgerne hos Tesla vet stort mer om dekk og kjøregenskaper enn dataexperten på Elkjøp vet om PC'er :)

Muffinman

Sitat fra: Cirion på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:41
En ting jeg kan si om P85+ er at etter å hatt en P85 uten luft som loaner, aldri ville anbefalt å droppe luft og pluss. At P85D har dette som std, ser jeg på som en selvfølge.

Loaneren skremte meg godt mange ganger. Jævlig kiipt å sparke i dørterskelen er gang jeg skal inn. Den er alltid for høy, og var ubehagelig å kjøre over 100km/t. Sporete vinglete, føltes ikke som samme type bil. Merkelig. Jeg trodde ikke det skulle være så stor forskjell. Begge har 21" men min har + bredde bak. Så ikke om loaneren hadde PS2. Størst forskjell er det ved aktiv kjøring og så fort man passerer 100km/t.
Mye av dette samsvarer med mine erfaringer. Har hatt en P85 med stål og 19" som loaner mens jeg kjører P85 med 21" PS2 i det daglige. Opplevde loaneren som direkte utrygg i raske svinger. Har også hatt P85+ som loaner, og eneste forskjellen jeg merket var at fjæringen var stivere, ellers var det overraskende lite forskjell. Har du derimot PS2 på egen bil og kjørte en loaner med Continental 21" vil nok mye av forklaringen ligge der. Makan til møkkadekk skal man lete lenge etter, min bil gikk fra et sporete vinglemonster som nesten var farlig til drømmebilen ved å bytte fra Conti til PS2.

Lokführer

Jeg hadde lett solgt de blytunge 21" hjulene og erstattet med 19" lette felger og disse:
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA