Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruk av nærlys/hovedlys og grøft/kurvelys

Startet av NegativeElectrode, søndag 02. november 2014, klokken 14:17

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

arnejorg1

Har erfart at min Leaf iallefall fikk en reduksjon på 40% på vinteren, når temperaturen krøp ned mot -20.
Jeg bor 472 meter over havet og har bratte bakker hjem fra jobb, så jeg måtte droppe varmen på vei hjem.
Jeg har nå Think city 2008 og jeg er spent på hvordan den oppfører seg om vinteren med batterivarmer.

Og når det gjelder det med batterivarmer, mener jeg det må gå an for produsentene av elbiler med litium-batteri og også installere batterivarmer på bilene. En som slår seg automatisk på når batteriet blir for kalt. Det må jo kunne øke rekkevidden? Eller hva mener dere?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 17. oktober 2014, klokken 16:35
Har erfart at min Leaf iallefall fikk en reduksjon på 40% på vinteren, når temperaturen krøp ned mot -20.
Jeg bor 472 meter over havet og har bratte bakker hjem fra jobb, så jeg måtte droppe varmen på vei hjem.
Jeg har nå Think city 2008 og jeg er spent på hvordan den oppfører seg om vinteren med batterivarmer.

Og når det gjelder det med batterivarmer, mener jeg det må gå an for produsentene av elbiler med litium-batteri og også installere batterivarmer på bilene. En som slår seg automatisk på når batteriet blir for kalt. Det må jo kunne øke rekkevidden? Eller hva mener dere?

Det går fint det ja, Tesla Model S har jo en slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Klykken

I3 har også batterivarmer- og kjøler. Jeg kjører med 22C i kupeen og tildels setevarme nå når tempen har ligget ved 0C ute. Ser ut til å holde rundt 100km med slik sløseri per nå, og da er det komfortabelt i bilen i tillegg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3


arnejorg1

Men hvis både i3 og Leaf har det, hvorfor har så mye redusert rekkevidde da?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Klykken

Fordi varmeren til kupé ig batteri bruker strøm. Større motstand i kabler når det er kaldt. Mer motstand i dekk og underlag når det er kaldt osv.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

NegativeElectrode

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 03:49
Men hvis både i3 og Leaf har det, hvorfor har så mye redusert rekkevidde da?
Det er nok ikke så stor forskjell i tap målt i km, men i % blir det større. Litt avhengig av hvor effektiv oppvarming er, men det kreves kanskje ikke så mye mer for å varme opp en stor batteripakke som en liten.

Bruker noen av bilene varmepumpe for oppvarming av batteriet mens andre bruker direkte elektrisk oppvarming?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

#8
Min 13 modell leaf har varmepumpe til oppvarming av selve kupeen også er det vel et varmeteppe med tråder på batteriet som aktiveres når temperaturen kommer under et gitt nivå. Varmepumpen er effektiv. Når bilen er oppvarmet sparer jeg bare noen få km med å slå av den. Før bilen er varm går det naturligvis med mer energi. Men forvarmer man bilen på forhånd med kontakten plugget i taper man ikke så mange km pga oppvarming da bilen alt er varm og varmepumpen jobber oprimalt. Men pga temperaturen ute blir uansett rekkevidden mye kortere enn på sommeren. Så jeg kan velge å kjøre uten varme på og spare noen få km eller ha varme på og kjøre noen km kortere. Dramatisk kortere blir det ikke. I følge gom er det typisk mellom 3 og 7 km jeg kunne spart med varmen av i forhold til å ha den på. Syns ikke det er så mye. Riktig nok bor jeg på vestlandet og det er sjelden vi har temperaturer under 10 blå.
Fremtiden er elektrisk.

Sandpusher

Sitat fra: Klykken på lørdag 18. oktober 2014, klokken 09:30
Større motstand i kabler når det er kaldt.
Akkurat dette argumentet er ikke korrekt, ohmsk motstand øker med økende temperatur. [/flisespikk]
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

bno

#10
Sitat fra artikkel i TU:
Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst
Kilde:
m.tu.no/samferdsel/2014/11/06/ny-teknologi-skal-kurere-rekkevidde-angst
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Thomas Parsli

Vil også legge til at både den elektrisk motstanden og rullemotstanden (dekk) blir mindre i minusgrader.
Og at samme hvor fornøyd man er med varmepumpen, er varmetapet i bilen like stort/enormt...

Kalde dager er det (som timingbeltkiller skriver) sakte fart, varme batterier (lade før avreise) og forvarmet kupe som gjelder.

Det er også verd å nevne at våt slaps og temperaturer rundt null kan gi like kort rekkevidde som -15. Og da er det lite man kan gjøre for å øke rekkevidden...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

LANGSOMKJØRING øker rekkevidden mer enn noe annet du kan finne på.

Langsomkjøring passer dårlig på landevei med mye svinger og korte rakstrekninger.
For der lager du kø og erter på deg medtrafikantene dersom du kjører på eller under fartsgrensen.
Vanlig kjøreflyt er minst 10 km over fartsgrensen.

Langsomkjøring passer utmerket på motorvei med 2 eller flere kjørefelt i hver retning.
For da legger du deg i høyrefeltet og sjenerer nesten aldri andre.
og jo senere du kjører, jo enklere er det å kjøre forbi.

Langsomkjøring er i praksis langt fra så stor tidstyv som i teorien.
For jo fortere du kjører jo flere  forstyrrende momenter som minker netto kjørelengde.

Med 60 kmh kjører du netto 60 km  i timen = 180km på 180 minutter uten å lade underveis.
Med 100 kmh kjører du netto 80 km i timen = 180/80 = 135 + 30 lading = 165 min.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arnejorg1

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 08. november 2014, klokken 13:39
Langsomkjøring passer dårlig på landevei med mye svinger og korte rakstrekninger.
For der lager du kø og erter på deg medtrafikantene dersom du kjører på eller under fartsgrensen.
Vanlig kjøreflyt er minst 10 km over fartsgrensen.
.

Blir sånn passe irritert på meg selv de gangene jeg ligger på eller litt over fartsgrensen for å spare strøm. Jeg får nesten alltid en laaang bilkø bak meg. Og jeg har full forståelse for at de blir irritert. Det blir dårlig flyt i trafikken. I tilleg får elbilen dårlig rykte på seg fra bilister bak som tenker: Den forbanna elbilen kunne dratt til h...ete. Forbanna trafikksenkere . Nei, rekkevidde er tingen for meg. Jeg kjøper bil med større rekkevidde når de blir billige nok.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA