Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S og lange dagsturer- Optimalisering

Startet av Trustno1, søndag 02. november 2014, klokken 13:00

« forrige - neste »

Trustno1

Usikker på om noen har tenkt på dette før, men det slo meg at Type2-kablen kan være en gunstig måte å skjøte UMC på ved behov? Denne er jo gjerne mye kraftigere enn en typisk skjøteledning, samt man kan slippe å ha med seg en ekstra kabel da man gjerne ofte har med seg Type2kablen uansett.

Noen som ser noen problemer med å bruke den slik?

OleJA

Sitat fra: Trustno1 på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:46
Usikker på om noen har tenkt på dette før, men det slo meg at Type2-kablen kan være en gunstig måte å skjøte UMC på ved behov? Denne er jo gjerne mye kraftigere enn en typisk skjøteledning, samt man kan slippe å ha med seg en ekstra kabel da man gjerne ofte har med seg Type2kablen uansett.

Noen som ser noen problemer med å bruke den slik?
Neppe noen god ide: Type2 kabelen, samt UMC, er kodet vhj.a motstander for å fortelle laderen i bilen hvor mye strøm kabelen tåler. (F.eks finnes det både 16A og 32A type2 kabler.)  Kobler man dem sammen slik du forslår så vil du forhåpentligvis ikke få ladet i det hele tatt, men i verste fall så får bilen feil informasjon med potensiale for at ett eller annet overbelastes.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Trustno1

Ok, det hørtes fornuftig ut ja. Type2-kablen tåler jo 32A mens UMC bare tåler 16A. Så kan vel være en risiko for at bilen trekke for mye av UMC'n og ødelegger denne.

fredag

#3
Sitat fra: Trustno1 på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:46
Usikker på om noen har tenkt på dette før, men det slo meg at Type2-kablen kan være en gunstig måte å skjøte UMC på ved behov? Denne er jo gjerne mye kraftigere enn en typisk skjøteledning, samt man kan slippe å ha med seg en ekstra kabel da man gjerne ofte har med seg Type2kablen uansett.

Noen som ser noen problemer med å bruke den slik?

Ladekabler til elbil skal ikke skjøtes. Det er ikke tillatt i standardene. Fordi de mener at dette ikke er trygt. Type2-kablene er derfor laget slik at det ikke skal fungere hvis noen forsøker på slike kreative løsninger.

De som har satt sammen standardene ønsker feks å unngå at kabelskjøter som ligger i vann kan føre til at forbipassende fotgjengere får strøm i seg og blir skadet. Elbiler kunne muligens få dårlig rykte hvis det ligger døde fotgjengere ved siden av.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sturle

Sitat fra: fredag på fredag 17. oktober 2014, klokken 11:47
Elbiler kunne muligens få dårlig rykte hvis det ligger døde fotgjengere ved siden av.
Tja, eg kom tilfeldigvis over denne artikkelen om kjøtetande robotar som fangar innsekt og mus og produserer straum av bytet i ei mikrobiologisk brenselscelle, og ....  Nei, eg får slå frå meg den tanken.  Men om eg kunne få bilen til å gå på brunsniglar og påkøyrde innsekt, då skulle han aldri gå tom om sommaren! :)

Bjørn

Har prøvd dette.. fungerer ikke! :) Blinker rødt i ladeporten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA