Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av TAS, lørdag 01. november 2014, klokken 19:53

« forrige - neste »

TAS

Ser på FB i3 forumet at det kommenteres mye ifbm støy fra 20" hjulene. Jeg har merket med en særegen lyd fra hjulene når man har litt fart og rattutslag (typisk: "woshwoshwoshwosh")

Noen som opplever det samme?

Da vi hadde bilen inne til software oppdatering (og feste av VIN nummer som hadde løsnet fra frontruteplasseringen), påpekte vi dette. Etter prøvekjøring kunne mekaniker bekrefte å ha hørt lyden, og kunne fortelle at det var "normalt" (sjekket forestilling etc for å se om noe annet lagde lyd).
BMW i3 Capparis/suite
Range Rover 4.4 V8 Vogue Arden
Porsche 944
mfl.

EinarV

Sitat fra: TAS på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:41
Ser på FB i3 forumet at det kommenteres mye ifbm støy fra 20" hjulene. Jeg har merket med en særegen lyd fra hjulene når man har litt fart og rattutslag (typisk: "woshwoshwoshwosh")

Da vi hadde bilen inne til software oppdatering (og feste av VIN nummer som hadde løsnet fra frontruteplasseringen), påpekte vi dette. Etter prøvekjøring kunne mekaniker bekrefte å ha hørt lyden, og kunne fortelle at det var "normalt" (sjekket forestilling etc for å se om noe annet lagde lyd).

Har det samme på min, har også hørt dette fra andre biler. Det har muligens noe med hvordan dekkene produseres å gjøre?
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Vind

Jeg har 19" på min egen i3, men satt på med en venn som har 20". 

Det er noe mere støy - og noe mindre fjæring på 20" - men de ser bra ut. 

Vi har også testet å kjøre samme strekning for å se om det er forskjell i forbruk, men vi har ikke greid å se noen forskjell.

Neste gang det er Auto Slalom så får vi kansje stille med en i3 med 20" og en med 19" for å se hvilken som er best - men personlig tror jeg ikke det er noen forskjell.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

MFA

Jeg opplever det samme. Spesielt når jeg svinger til høyre i fart er lyden merkbar. Blir spennende å se om dette fortsetter når jeg nå går fra 20' sommerdekk til 19' vinterdekk. Tenkte jeg skulle ta det opp med forhandler da det er en litt irriterende greie.

GelpMan

Sitat fra: MFA på lørdag 18. oktober 2014, klokken 08:56

Jeg opplever det samme. Spesielt når jeg svinger til høyre i fart er lyden merkbar. Blir spennende å se om dette fortsetter når jeg nå går fra 20' sommerdekk til 19' vinterdekk. Tenkte jeg skulle ta det opp med forhandler da det er en litt irriterende greie.

Er det noe sannhet med dette da: http://www.caranddriver.com/reviews/2014-bmw-i3-with-range-extender-instrumented-test-review

"At low speeds, the i3 warbles and whoop-whoop-whoops in a way that reminded several staffers of George Jetson's flying car. (A YouTube refresher reveals that the glass-domed cartoon saucer emitted a higher pitch playing at a more spastic frequency than the BMW.) The audio track is intended to warn pedestrians of the i3's otherwise near-silent approach, but it can occasionally be heard inside the car, an endearing reminder that you're driving The Future. "

Vind

Vinterdekkene er stillere enn sommerdekkene, dette skyldes gummitype og mønster.

Går man tilbake til diskusjonene i april var dette mye diskutert da.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Serratus

Jeg har 20" sommer og 19" vinter. Merket jo at sommerdekkene støyet litt mer enn vinterdekkene da jeg la om i vår, men ikke mer enn jeg hadde forventet og som jeg også opplever på min fossile BMW. Noen ulyder slik det er beskrevet av enkelte her har jeg ikke merket. At vinterdekkene oppleves litt mer komfortable (men også litt mer vinglete), er som andre her også har påpekt ganske normalt p.g.a. forskjellig gummiblanding og dekkmønster.

MortenH

Jeg hører også wosh-wosh-wosh lyden. Jeg har 20 tommer hjul. Først var det ingenting.  Så etter ca 2000 km hver gang jeg svingte. Nå etter ca4000 km er det konstant hørbart i fart ca 15 - 60 km/t. Men det avgjørende er om asfalt er grov eller fin. Lyden er mest tydelig på nylagt asfalt. Og muligens også noe mer når dekkene er varme.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

ELLP

Jeg har også den samme woosh -woosh lyden på 20" sommer. Irriterende lyd, var sånn sett behagelig å bytte til vinterdekk. Kjørt ca. 6000 km på sommerdekkene og synes det ble verre etterhvert.

MFA

Er nå over på 19" vinterdekk og lyden er forsvunnet. Greit å vite at dette har sammenheng med dekkene på 20" felg og ikke noe annet.

Litt irriterende, men ikke mer enn at jeg ville valgt samme kombinasjon igjen (Capparis White/20" felg) :)

Jokkhov

Noen som har biler av nyere dato med 20" og som fremdeles har lyden? Eller har BMW lagt inn bedre støyisolasjon?
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
Bestilt BMW i3 fully charged 94ah. Levering uke 49

Sarepta

Sitat fra: Jokkhov på torsdag 22. september 2016, klokken 16:28
Noen som har biler av nyere dato med 20" og som fremdeles har lyden? Eller har BMW lagt inn bedre støyisolasjon?

Har snart kjørt 3000 km med 94 ah uten ulyder av noe slag.

Ingeniøren

Fokuserer du på lyd fra dekkene så hører du det hele tiden....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Bilen jeg prøvekjørte hadde 20 tommer og bilen jeg kjøpte har 19. Jeg synes 20 tommer bråkte en del mer. Husker jeg kommenterte det til selger etter prøvekjøring fordi det støyet mer enn min gamle bil. Nå med 19 tommere så synes jeg støyen er litt lavere enn gammel bil som jeg fortsatt har som referanse. Noen enorm forskjell opplever jeg det ikke er,men tipper det er flere enn meg som kan høre forskjell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA