Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vulkan! Jeg er forvirret.

Startet av boppus, lørdag 01. november 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

Teslanewbie

#30
Sitat fra: F_P på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:26
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. oktober 2014, klokken 12:52
Dere veit at bremselyset aktiveres ved regen ?

Kjørte bak en tesla idag og man ser tydelig når regen aktiveres , tesla biler har en større frekvens av bremselys-bruk enn andre biler grunnet regen-bremselys-aktivering , dette kan være til irritasjon for andre medtrafikanter.

Dette spurte jeg en Tesla-ansatt om etter prøvekjøring. Fikk beskjed om at nei bremselyset kommer ikke på ved regen. Noe jeg ikke helt trodde på siden nedbremsingen kan være ganske kraftig. Kjekt å få bekreftet at det er som jeg trodde :)

Lett å sjekke , kjør når det er mørkt på en mindre  vei og det er veiskylter for dem i motsatt kjøreretning . Slipp "gassen" / aktiver  regen og se i speilet , du ser bremselysene reflekteres i skiltene ....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cirion

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 12:41
Da påstår du det motsatte av meg, den har da ingen måte å føle veigrepet på uten å teste det til failure ved hver situasjon. Aks og regen blir da ikke svakere av dårlig veigrep som følge av at kraften reduseres - det er som følge av av TC slår inn og bremser spinnende hjul eller ABS overstyrer regen?
Min erfaring er slik ja. Hva din er må du stå for.

Har aldri opplevd at TC slår inn eller ABS overstyrer regen. ABS slår inn når man bremser på glatta (med bremsepedalen), TC slår inn når man "gasser" på glatta. Regen styrer selv hvor mye den lader etter hvor mye grep den har å bruke. Det kan være stabilitets kontrollen som reduserer regen. Uansett dette skjer så fort at det ikke er noe man merker.

Null problem å slippe gassen i en bakke. Du får ikke mer regen enn det veigrepet tillater.

Snakker du derimot om situasjoner hvor det ikke finnes veigrep, så er det ikke noe å gjøre for noe system. Da går det den veien det går, intill det er veigrep igjen.

Jeg har en veldig bratt og veldig glatt bakke like før hjemmet mitt, og denne har en 90 graders sving i bånn. Aldri opplevd det du snakker om hverken opp eller ned. Slipper "gassen" i islagt bakke og ja, jeg kjører etter forholdene. Nytter ikke å kjøre 100km/t ned den bakken slippe "gassen" og tro at man rekker den 90 graders svingen i bånn. Er tross alt 30 sone. Triller alltid ned bakken på regen, og det funker fint for meg. Går det for fort, bremser jeg også.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jazzwheel

@Teslanewbie:

Trykk på selve batteriet på den store skjermen. Da får du et bilde av hele bilen og du ser hvilke lys som lyser når. Bremselysene kan fint komme på uten at du er borti bremsepedalen.

Teslanewbie

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:39
@Teslanewbie:

Trykk på selve batteriet på den store skjermen. Da får du et bilde av hele bilen og du ser hvilke lys som lyser når. Bremselysene kan fint komme på uten at du er borti bremsepedalen.

Ha ha . Selvfølgelig . Viste dette men har ikke tenkt på det . Takk :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

@Cirion:

Poeng mitt var at hvis du kjører "sportslig" inn i en sving og slipper gassen når du har riktig hastighet så vil regen slå inn i det du svinger inn og det kan/vil medføre at du mister grepet bak og får overstyring.

Rett frem så er regen og TC utmerket som du sier, men jeg ser ikke at den slakker av fordi rattet svinger. Jeg har ikke klart å merke at den justerer kraften på regen ut i fra G-krefter i sving eller fordi rattet/hjulene svinger.

Muffinman

#35
Har fått veldig mye mindre regen på flat vei med de siste sw versjoner, men med mindre det er placebo bremser det mer i nedoverbakke og mindre i oppoverbakke. I tillegg ser jeg at når jeg ligger med regen og vrir kjapt inn i en sving øker regen på måleren. Det er vel neppe gunstig at regen øker da når det blir glatt.  Kunne tenkt meg mer regen på flat vei, slik det var før. Tok meg i å sjekke om den stod på "low" flere ganger etter at det ble endret.

JohanH

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:34
Sitat fra: F_P på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:26
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. oktober 2014, klokken 12:52
Dere veit at bremselyset aktiveres ved regen ?

Kjørte bak en tesla idag og man ser tydelig når regen aktiveres , tesla biler har en større frekvens av bremselys-bruk enn andre biler grunnet regen-bremselys-aktivering , dette kan være til irritasjon for andre medtrafikanter.

Dette spurte jeg en Tesla-ansatt om etter prøvekjøring. Fikk beskjed om at nei bremselyset kommer ikke på ved regen. Noe jeg ikke helt trodde på siden nedbremsingen kan være ganske kraftig. Kjekt å få bekreftet at det er som jeg trodde :)

Lett å sjekke , kjør når det er mørkt på en mindre  vei og det er veiskylter for dem i motsatt kjøreretning . Slipp "gassen" / aktiver  regen og se i speilet , du ser bremselysene reflekteres i skiltene ....

... eller bare trykk på batterisymbolet på skjermen, så får du opp bilde hvor du ser bilen sett fra siden og selvfølgelig batteristatus stort. På dette bilde kan du se når bremselys går av og på.

inverter

Har kjørt ned fra Skeikampen på skikkelig våt is, ispedd noen få sandkort her og der.

Satte regen på low og kjørte med svært moderat hastighet. Ingen problemer overhodet, stabil hele veien ned.

Kjører ellers med regen på standard både vinter og sommer, med unntak av ekstremt glatt føre, da setter jeg regen på low.

Har opplevd litt løs "rompe" på bilen ved svært glatt føre hvis jeg har gått veldig brått av "gassen" med standard regen.

erot

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 16. oktober 2014, klokken 16:56
Har testet dette selv på tørt og vått sommerføre og det er veldig skummelt. Hvis du kjører hardt inn i en sving slik man er vant med fra en vanlig bil med clutch så får du problemer fort. Regen slår til og du overstyrer uten at man helt skjønner hvorfor. Du må balansere gassen slik at du ikke slipper den helt ut, jeg regner med at dette blir et problem på is selv om jeg ikke har testet det selv ennå.

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:44
@Cirion:

Poeng mitt var at hvis du kjører "sportslig" inn i en sving og slipper gassen når du har riktig hastighet så vil regen slå inn i det du svinger inn og det kan/vil medføre at du mister grepet bak og får overstyring.

Har vi samme bil? Etter min mening er dette et eksempel på overivrig problematisering typisk for slike fora. Regen fungerer utmerket på alt annet enn klink is. Dvs, det fungerer der også, det er bare bedre og mer forutsigbart å kjøre uten, men det er i helt spesielle tilfeller. Mao, du kan kjøre med regen og slappe helt av.

På våt asfalt er dette aldri et problem. Har du mer enn halvanstendige dekk bremser regen aldri nok til å gi slipp på vått med mindre du bruker nesten alt veigrep på sidekrefter. I så fall kjører du svært aktivt. Kjører du så aktivt har du alltid bra trykk på en av pedalene, eller så coaster du. Tiden mellom pedalene blir omtrent null. Det var et forsøk på å teoretisere det, men det fungerer i alle fall bra i praksis.

Øyvind.h

Regen var overhodet ikke problematisk eller farlig forrige vinter. Tror jeg registrerte slipp ved et par tilfeller når jeg gikk inn for det. Justerte ikke ned til low.

Helt enig at regen ikke kan utgjøre noen risiko før man er på blank is.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Mengden regen er også avhengig av hastigheten. Fra 80 km/t og oppover får du full regen (60kW), i 40km/t får du halve effekten (30kW)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Aldri opplevd problem med regen på vinterføre eller sommerføre.

Ikke noe jeg bruker kalorier på å engste meg over.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Sjøhyene

#42
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:44
@Cirion:

Poeng mitt var at hvis du kjører "sportslig" inn i en sving og slipper gassen når du har riktig hastighet så vil regen slå inn i det du svinger inn og det kan/vil medføre at du mister grepet bak og får overstyring.

Rett frem så er regen og TC utmerket som du sier, men jeg ser ikke at den slakker av fordi rattet svinger. Jeg har ikke klart å merke at den justerer kraften på regen ut i fra G-krefter i sving eller fordi rattet/hjulene svinger.

Kom opp i en veldig farlig situasjon i helga nå jeg skulle ned fra fjellet.
Det var generelt glatt og sporete med temp på rundt null. Jeg lå bak 3 andre biler og fulgte sporet så godt jeg kunne. Så plutselig helt uten forvarsel i en sving som var litt krappere enn jeg først trodde begynner bakenden å skli ut. Jeg prøver desperat å hente meg inn men klarer det først når bilen har begynt å skli nesten helt sidelengs og jeg er på det tidspunktet over i motsatt. Heldigvis har bilen som da kommer i mot sett faren og klart å bremset ned nesten til stillstand. Klarte heldigvis å holde hodet forbausende kaldt (nå når jeg ser tilbake på det) Hvis ikke hadde jeg garantert endt opp enten i autovernet på motsatt side eller på utsiden av veien på høyre siden. Og takk gud for at bilen i mot kom i et heldig øyeblikk og var oppmerksom ellers kunne det gått enda værre.

Til info så hadde jeg regen på low. Bilen var fullpakka med ski på taket, to unger baki, og bagasje foran og bak. R2 dekk som er ganske jevnt slitta og ca halv mønsterdybde igjen. (byttes til høsten)

Min påstand er at bakhjulene begynte å skli pga regen. Noe som i løpet av et tidels sekund gjorde at de kom utenfor det oppkjørte sporet og igjen gjorde at de skle enda lettere. Jeg slapp ikke pedalen helt i svingen med var nok akkurat nok til at det ble litt for mye friksjon for bakjulene.
Eneste forklaringen som jeg syns virker plausibel med tanke på at alle de foran meg gled lett igjenom den samme svingen. Opplevde flere ganger på samme turen at regen induserte lett "loggring" bak når det var på det glatteste.

Det jeg kunne tenke meg er en måte å skru regen helt av på eller i det minste til et tredje og lavere nivå enn dagens LOW. Kan også nevnes at jeg har hatt mange fjellturer med MS nå og fram til nå ikke opplevd regen som direkte farlig, men jeg tror helgas føre var litt sånn værst tenklig føre mtp å framprovosere regen-sladd.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RaBalder

I jula på våt is i en bygate (med piggfrie).

10-20 km/t nedover gata også begynner bakenden å svinge ut på ene siden. Har ingen forklaring enn at bakhjula har mistet grepet når dem forsøkte å holde bilen igjen (regen).

Farten var lav og bakenden beveget seg utover til siden så sakte at det ikke var noe problem å styre pent nedover gata. Det gikk såpass rolig for seg at jeg tror ikke noe stabilitets-system fant ut at "noe" foregikk. Var nok friksjon til at bakenden ikke kom først nedover gata, men glatt nok til at det gikk 20-30 grader på tverre nedover.


Jeg tror ikke man skal frykte at regen setter en i noen vanskeligere sitasjon enn andre biler ville har gjort.

  • Enten er det så glatt at man uansett kjører forsiktig og er konsentrert.
  • Eller så tøyer man strikken og kjører på grensen av det som er forsvarlig.

I begge tilfellene kan det fort være noe annet en regen som likegodt ødelegger dagen for en.

B_Tesla

Bare kjørt TMS denne vinteren, men på ganske mange ulike føre. Min erfaring er at regen ikke er et problem, heller tvert om. Men er det underkjølt regn (jeg har piggfritt), så har jeg satt den på low alikevel enkelte ganger. Mulig det er greit å ha i hodet at regen er også en form for brems, så dersom du ikke tenker den tanken før svingen, kjører du kanskje anderledes enn før. Jeg vil f.eks aldri trykke inn bremsen i svingen på en annen bil. Det er også tilfellet her. Ikke kraftig regen i svingen. Reguler med gassen slik at du går ut av regen når jeg kommer inn i svingen i fart. Litt gass i fart er ikke det samme som akselerasjon på TMS.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA