Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vulkan! Jeg er forvirret.

Startet av boppus, lørdag 01. november 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 16. februar 2015, klokken 12:25
Man kan si at det er mulig i teorien å balansere gassen slik at det bli tilnærmet eksakt frigang men i praksis har jeg ikke noe tro på at et menneske av kjøtt og blod klarer det spesielt bra relativt sett, da det er lite direkte feedback fra pedalen. Ihvertfall kan det aldri bli like bra som å sette bilen i N.
Føler nå at jeg rett og slett må ta svinger mer forsiktig enn jeg måtte ha gjort med en tilsvarende fossil, noe som jo er veldig synd og ikke minst unødvendig da man kunne løst det ved å fått skrudd av regen.

Kanskje vi bør gå sammen å spørre Tesla om dette er noe de kan ordne ved fremtidig SW update?

Nå har jo ikke jeg bil selv, så burde kanskje holde kjeft? Men men... :p

Det jeg har savnet i alt jeg har hørt og lest om bilen er rett og slett at man skulle kunne velge med girspaken mellom høy, lav eller ingen regen, muligens på samme måte som man kan velge lavere gir på tradisjonelle autmatgir, eller via en mot/fra bevegelse. Virker i alle fall som det naturlige for meg. Men da holder det neppe med ren SW update :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

B_Tesla

Slik jeg har opplevd min bil har jeg til gode å komme ut for en ubehagelig situasjon, som direkte følge av regen. Men kanskje andre kjører mer i rykk og napp en meg. Jeg benytter jo ikke regen i en sving. Benytter jo aldri bremsen når jeg kjører langtur. Man regulerer bare med gassen (optimalt hvertfall).

Teknisk sett vil det nok være mulig med en slik instilling. Opp og ned er kun til hvert sitt gir. R og D. Dobbeltklikk kan jo da benyttes. Jeg ville tenkt dette var en dårlig feature (for min kjørestil). Da overkjører man andre instillinger som du kanskje har som standard. Føler det er snodig å ha samme setting to steder.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Jeg har også tilgode å oppleve skrens som skyldes regen. Jeg har riktignok forsøkt å fremprovosere det uten å lykkes, både i sving og på rette strekninger. Det eneste jeg ser er at regen effekt brått kuttes.
Ikke dermed sagt det ikke kan skje, jeg har bare ikke opplevd problemer selv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. februar 2015, klokken 14:39
Jeg har riktignok forsøkt å fremprovosere det uten å lykkes, både i sving og på rette strekninger. Det eneste jeg ser er at regen effekt brått kuttes.

Vel, er ikke det en indikering på at bilen raskt reduserer regen - slik den bør - da?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 14:43
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. februar 2015, klokken 14:39
Jeg har riktignok forsøkt å fremprovosere det uten å lykkes, både i sving og på rette strekninger. Det eneste jeg ser er at regen effekt brått kuttes.

Vel, er ikke det en indikering på at bilen raskt reduserer regen - slik den bør - da?
Jepp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. februar 2015, klokken 14:46
Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 14:43
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. februar 2015, klokken 14:39
Jeg har riktignok forsøkt å fremprovosere det uten å lykkes, både i sving og på rette strekninger. Det eneste jeg ser er at regen effekt brått kuttes.

Vel, er ikke det en indikering på at bilen raskt reduserer regen - slik den bør - da?
Jepp.

Nei, det er muligens bare en indikering på at hjulene dine slipper underlaget.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 14:48
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. februar 2015, klokken 14:46
Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 14:43
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. februar 2015, klokken 14:39
Jeg har riktignok forsøkt å fremprovosere det uten å lykkes, både i sving og på rette strekninger. Det eneste jeg ser er at regen effekt brått kuttes.

Vel, er ikke det en indikering på at bilen raskt reduserer regen - slik den bør - da?
Jepp.

Nei, det er muligens bare en indikering på at hjulene dine slipper underlaget.
Aner ikke hva du vil frem til.
Men uansett: regen kuttes lynkjapt når det er nødvendig. Eksemplet jeg kom med var regen som kuttet pga dårlig feste, men uten problemer/skrens. Ikke "muligens indikering". Så får du mene hva du vil om det :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 13:06
Sitat fra: Muffinman på mandag 16. februar 2015, klokken 09:15
Etter et par veldig ubehagelige opplevelser hvor regen har medført sideveis kjøring har jeg øvd på å vippe spaken i "N" under kjøring, slik at jeg har den litt i ryggmargen. Og jeg har satt den til "low" under samboeren min sin profil.

Når det er så glatt at man bare sklir avgårde uansett hva man gjør gjør regen at man i tillegg risikerer å skli avgårde med rompa ut. Burde vært mulig å slå av på annet vis enn å sette bilen i N.

Skuffet! Trodde dette var i orden, slik at den ikke regenererte mer enn at veigrepet ble beholdt.

Dette kan vanskelig kalles annet enn en seriøs feil som går på sikkerheten løs.
Det fungerer jo veldig bra så lenge det er et minimum av grep. Men i de tilfellene det er ekstremt glatt kan man i enkelte tilfeller få uønskede effekter - bilen må jo "bruke" av det lille veigrepet som er for å registrere at det faktisk er glatt. Forutsatt at det er tilstrekkelig grep vil esp berge deg, men esp slår ikke inn om bevegelsen sideveis kommer veldig sakte.

Jeg har så langt kjørt nærmere 40K på vinterdekk, en god del av dem på vanskelige forhold, og er nok over snittet eksponert for å komme ut for situasjoner som trigger dette - i betydningen at jeg "må" fram pga jobb når andre kan velge å la bilen stå.

Car-El

Dette "problemet" har jeg svart på flere ganger før....

Nå e det andre vinter vi kjører Car-El på, de samme, Hanka R2 dekkene. Opplever ikke det som et problem å ha regenereringen på standar. Noen få ganger har det sluppet på bakdekkene, men bilen er rask å kutte regenereringen så det blir ikke så mye bilen "viftet med stjærten". Så er det bare å bruke bremsene.

Skulle ønske at Tesla kunne programmere bilen slik at bremsene og ESP høggde til med en gang slik at det ikke ble økning av farten, inntil at føreren ga selv et godt trykk på bremsen eller gassen.
Dette siden de få gangene Car-El ha "viftet med stjærten" har som regel vært i bratte unnabakker.

Men fortsatt mener jeg at Car-El er den beste to hjulsdrevene vinterbilen jeg noen gang har kjørt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

boppus

Nå har ikke jeg erfaring fra å kjøre Model S, så skal ikke være bastant.

Du ønsker ikke å bremse (les: regenerere) for hardt i en sving når du kommer inn for raskt og det er glatt. Dette har vi som en ryggmarksrefleks: Vi slipper gassen (wattpedalen) og håper veigrepet holder slik at bilen ikke sklir ut.

I og med at Model S regenererer (les: bremser) mer eller mindre hardt uansett når du slipper wattpedalen - og i hvertfall mer enn nær sagt enhver eksosbil - så vil ikke ryggmarksrefleksen være en god funksjon. Derfor håpet jeg at Model S ikke regenererte mer enn at veigrepet ble beholdt. Det ville vært bedre.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Sjøhyene

Problemet har ingenting med å bremse å gjøre. Det at den logrer litt når man regenerer rett fram på glatta har jeg alltid opplevd som helt uproblematisk.
Problem oppstår når man tar en sving samtidig som det er veldig glatt. Gjerne i kombinasjon med at det oppkjørte sporet er smalt. Selv om regen justeres og deaktiveres av sensorer så går det akkurat litt for tregt i visse (ekstremt uheldige) situasjoner.
Argumentet mitt er at MS bør kjøres mer forsiktig enn de fleste andre moderne biler i slike situasjoner, og at det da er regen som er synderen. Noe jeg syns er veldig uheldig, da jeg ikke kan skjønne annet at en regen setting til off ville fjernet hele denne usikkerheten.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

turfsurf


Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 15:24
Nå har ikke jeg erfaring fra å kjøre Model S, så skal ikke være bastant.

Du ønsker ikke å bremse (les: regenerere) for hardt i en sving når du kommer inn for raskt og det er glatt. Dette har vi som en ryggmarksrefleks: Vi slipper gassen (wattpedalen) og håper veigrepet holder slik at bilen ikke sklir ut.

I og med at Model S regenererer (les: bremser) mer eller mindre hardt uansett når du slipper wattpedalen - og i hvertfall mer enn nær sagt enhver eksosbil - så vil ikke ryggmarksrefleksen være en god funksjon. Derfor håpet jeg at Model S ikke regenererte mer enn at veigrepet ble beholdt. Det ville vært bedre.

Og hvordan skal bilen vite hvor mye veigrep som et tilgjengelig ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Dennis

Sjekke værmeldingen mot Internett og deaktivere regen hvis det ikke ser bra ut :P

Bilen skal kunne reagere veldig kjapt å kunne detektere lynkjapt hvis dekket begynner å stoppe opp for kjapt og da deaktivere regen.


Thor2014

Kunne vært en insane slippery knapp som fjernet regen helt, men aktiverer seg når bremselyset tennes.

D.O

Har kjørt 17000km på vinterføre med regen på max og kjører både innlandsklima og kyst og har tilgode å oppleve at regen skaper problemer. Cruisecontrol derimot er livsfarlig. Har opplevd 2 ganger at forhjul trolig har mistet fart på grunn av sørpe eller vann og bilen har da svart med bånn pinne, så der har jeg lært leksa og den brukes kun på tør vei.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA