Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vulkan! Jeg er forvirret.

Startet av boppus, lørdag 01. november 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

Muffinman

Etter et par veldig ubehagelige opplevelser hvor regen har medført sideveis kjøring har jeg øvd på å vippe spaken i "N" under kjøring, slik at jeg har den litt i ryggmargen. Og jeg har satt den til "low" under samboeren min sin profil.

Når det er så glatt at man bare sklir avgårde uansett hva man gjør gjør regen at man i tillegg risikerer å skli avgårde med rompa ut. Burde vært mulig å slå av på annet vis enn å sette bilen i N.

dosmont

Er det noen som vet om det er regen foran og bak på D?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

B_Tesla

Skulle vel være begge steder. Var det ikke blandt annet det som økte rekkevidde. Samt at den har ulik giring.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

jazzwheel

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette egentlig bør ha en del å si på banetider på tørr asfalt også. Jeg har nevnt det tidligere også, jeg kjører kun med low regen og skulle ønske man kunne skru den helt av. Enten det er glatt eller om du har godt hastighet inn i en tørr sving så er det veldig unaturlig at bakhjula bremser når man ikke er borti bremsepedalen. Vet ikke om jeg hadde likt det bedre at forhjula også gjorde det.

B_Tesla

Det er da akkurat det same som å slippe gassen på høyt turtall på en bensinbil. Nøyaktig same respons. Men banetid er helt bak mål å snake om på en Tesla. Den er rett og slett ikke laget for det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

jazzwheel

Har du kjørt Tesla? Regenerering er mye kraftigere enn motorbrems. Dessuten har du ikke clutch, men må nappe spaken i N slik Muffinman nevner om du vil ha hjula fri.

Dennis

Skulle ikke tro man hadde kjørt Tesla hvis man sammenligner regen på Tesla med motorbrems på en vanlig bil nei. Eventuelt ikke kjørt vanlig bil :P


Enig i at det burde vært mulig å skru det helt av. Det vil nok også hjelpe på varme ved feks banekjøring. Bedre å varme opp bremsene mer istedet for motoren da.


B_Tesla

Vel... regner med at jeg har det siden jeg eier en. Svaret er her til innlegg om økt ytelse på bane, som følge av regen justering (kan dåg ikke forstå hvorfor en Tesla noen gang skal dit slik den er idag). Når en 6 eller 8 sylindret ligger på 6-7k rpm, så er regen og motorbrems ikke langt unna hverandre. Litt avhengig av type bil, type motor, vekt, vekt på roterende masse osv. Min erfaring med raske bensindrevede biler på høye turtall er hvertfall at det er sammenlignbart fra 7000 og ned til man nær 5500 ca. Da snakker jeg vanlig bensin og ikke vankel.

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Sjøhyene

Man kan si at det er mulig i teorien å balansere gassen slik at det bli tilnærmet eksakt frigang men i praksis har jeg ikke noe tro på at et menneske av kjøtt og blod klarer det spesielt bra relativt sett, da det er lite direkte feedback fra pedalen. Ihvertfall kan det aldri bli like bra som å sette bilen i N.
Føler nå at jeg rett og slett må ta svinger mer forsiktig enn jeg måtte ha gjort med en tilsvarende fossil, noe som jo er veldig synd og ikke minst unødvendig da man kunne løst det ved å fått skrudd av regen.

Kanskje vi bør gå sammen å spørre Tesla om dette er noe de kan ordne ved fremtidig SW update?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

Sitat fra: B_Tesla på mandag 16. februar 2015, klokken 12:18
Vel... regner med at jeg har det siden jeg eier en. Svaret er her til innlegg om økt ytelse på bane, som følge av regen justering (kan dåg ikke forstå hvorfor en Tesla noen gang skal dit slik den er idag). Når en 6 eller 8 sylindret ligger på 6-7k rpm, så er regen og motorbrems ikke langt unna hverandre. Litt avhengig av type bil, type motor, vekt, vekt på roterende masse osv. Min erfaring med raske bensindrevede biler på høye turtall er hvertfall at det er sammenlignbart fra 7000 og ned til man nær 5500 ca. Da snakker jeg vanlig bensin og ikke vankel.

Ja ved så høyt turtall skal jeg være enig at en vanlig bil bremser en god del når man går av gassen. Men regner med at du da sammenligner med low regen settingen til Tesla, så er det nok ikke så langt unna.

Har kjørt en del på bane og er klar over at Tesla ikke er noe banebil, men er morsomt å ta noen runder fordet ;) Har troa på at P85D klarer å ta en del større spreke biler på en liten bane som feks Rudskogen slik at effektbegrensingen ikke slår inn.

B_Tesla

Største problemet i Tesla er fortsatt at den er som en båt i svingen. Det er ikke håpløst, men man kommer ikke unna at den veier 2.2 tonn. Ta ut barneseter og pano-tak hjelper ikke stort heller. Men det er noe jeg velger å leve med. P+ hjelper litt, men fortsatt en båt du. Så velger å se på den som en familiebil. Sammenlikning med en BMW M eller AMG (evt AMG black) blir bare trist på den fronten.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Dennis

#56
P85 synes jeg også er var litt sånn typisk amerikansk båt følelse på. Men P85+ med 21" hjul føltes ikke så aller verst. Men er likevel et stykke unna BMW M eller Mercedes AMG ja ;)
Sies at P85D er enda litt bedre enn +, forventer meg ikke noe sportsbil akkurat med vekta som du sier er jo 2.2 tonn.


Tilbake til regen igjen, så burde Tesla gi oss et valg med å skru det helt av ja.

B_Tesla

Men tilbake til topic så synes jeg å kjøre TMS faktisk er bedre på glatta enn min forrige BMW med sportsunderstell. Nå kjører jeg piggfritt mot Hakka8 før. Litt mer forsiktig er jeg i svingen, men det er mer dekk enn bil. Oppover på fjellet og på vei til skitur i marka er den vesentlig bedre enn BMW'n var. Kun en gang jeg satt den i low, uten at jeg stengt tatt tror jeg matte det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

boppus

Sitat fra: Muffinman på mandag 16. februar 2015, klokken 09:15
Etter et par veldig ubehagelige opplevelser hvor regen har medført sideveis kjøring har jeg øvd på å vippe spaken i "N" under kjøring, slik at jeg har den litt i ryggmargen. Og jeg har satt den til "low" under samboeren min sin profil.

Når det er så glatt at man bare sklir avgårde uansett hva man gjør gjør regen at man i tillegg risikerer å skli avgårde med rompa ut. Burde vært mulig å slå av på annet vis enn å sette bilen i N.

Skuffet! Trodde dette var i orden, slik at den ikke regenererte mer enn at veigrepet ble beholdt.

Dette kan vanskelig kalles annet enn en seriøs feil som går på sikkerheten løs.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Sjøhyene

Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 13:06

Skuffet! Trodde dette var i orden, slik at den ikke regenererte mer enn at veigrepet ble beholdt.

Dette kan vanskelig kalles annet enn en seriøs feil som går på sikkerheten løs.

Ja det fungerer faktisk skuffende dårlig. Mtp hvor bra og sømløst antispinnnen fungerer bør det jo være mulig å få til noe som fungerer mye mye bedre enn sånn det gjør i dag. Og at dagens regen (selv satt på low) går utover sikkerheten på ekstremt glatt og uforutsigbart føre er jeg overhodet ikke i tvil om.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA