Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vulkan! Jeg er forvirret.

Startet av boppus, lørdag 01. november 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

Twowheels

Er det ikke bare å tuche girhendel opp slik at den kommer i fri ?  Funker kanskje ikke i praksis det
_________

jazzwheel

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva N egentlig gjør i praksis. Jeg har prøvd det flere ganger for å finne ut av om vugginga i min bil skyldes elmotor, men jeg er ikke helt sikker på om den egentlig frikobler helt. Jeg mener også å ha opplevd at jeg satt den i N mens jeg kjørte med CC på og at den likevel opprettholdt hastigheten - bug?

Car-El

Det går fint.

Har piggfrievinterdekk og har regenerering på standar. Noen ganger så låses et eller begge bakhjulene, men bilen fikser det. Og går det for fort, så er det bare å bremse. Det skjer bare når det er forbanna svinglatt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

boppus

Glem diskusjonen om 4WD vs 2WD, det er ikke hva tråden dreier seg om.
La oss si du kjører rett frem i 120 km/t på speilblank is, og går til full regen. Da vil jeg anta alle fire hjulene mister veigrepet umiddelbart. Dette er ikke ønskelig. Den burde ha regen med det veigrepet som finnes (opp til valgt nivå), ikke mer.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Lokführer

Sitat fra: Boppus på torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:36
Glem diskusjonen om 4WD vs 2WD, det er ikke hva tråden dreier seg om.
La oss si du kjører rett frem i 120 km/t på speilblank is, og går til full regen. Da vil jeg anta alle fire hjulene mister veigrepet umiddelbart. Dette er ikke ønskelig. Den burde ha regen med det veigrepet som finnes (opp til valgt nivå), ikke mer.
Mitt tips er at esp reagerer såpass fort at du ikke klarer å komme opp i nevneverdige problemer pga regen. Det føles ekkelt idet det slipper, men esp kan kompensere med å bremse det ene eller det andre hjulet, individuelt, for å oppnå stabilitet igjen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Tuxedo

Sitat fra: Boppus på torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:36
Glem diskusjonen om 4WD vs 2WD, det er ikke hva tråden dreier seg om.
La oss si du kjører rett frem i 120 km/t på speilblank is, og går til full regen. Da vil jeg anta alle fire hjulene mister veigrepet umiddelbart. Dette er ikke ønskelig. Den burde ha regen med det veigrepet som finnes (opp til valgt nivå), ikke mer.
Den har det. Elektronikken kutter regen med en gang bakhjulene låser. Eneste problemet jeg hadde forrige vinter, var når det var så isete i nedkjørselen til garasjen at bilen seg nedover etter full stopp, med alle hjul låst.  Da er det kun strøing med singel som hjelper, hvilket jeg gjorde fluksens.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cairnz

Traction-control'en virker begge veiene. Den er like rask på å hente inn miste av grep på regen som den er med pådrag.

Stort sett så oppleves det som om du har kjørt over en liten kant, altså bilen mister henter seg kraftig inn med en gang.

Ja, det kan føles smått ubehagelig, og har du for stor fart så har det ikke noe å si hvor godt systemet er, du kan ikke overliste fysikken.
Elbilist

boppus

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:08
Den har det. Elektronikken kutter regen med en gang bakhjulene låser.

Glimrende svar, glimrende bil.
Takk for engasjementet, alle.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

jazzwheel

Ja, den har veldig bra ESP og TC, men hvis du kjører på grensen inn i en sving så hjelper det fint lite hvis du ender opp med autovernet i siden fordi regen gjorde at den mistet grepet...

Den slipper fint en 1-2 meter før den innhenter overstyring selv i en rundkjøring. Moralen er at man må kjøre pent og forsiktig. Hvis man liker å kjøre litt mer "sportslig" så er det tryggere med low regen.

Det hadde vel uansett ikke vært dumt med mulighet for null regen, men for alt jeg vet er det politiske avgiftsvedtak som er årsaken til at det ikke lar seg gjøre.

Cirion

Regen på normal var null problem for meg i fjor. Regen reduseres automatiskt etter veigrep. CC blir mykere, regen blir svakere, aks blir svakere jo glattere det er. Brukte Sottozero piggfritt. Kom meg fram over alt, både på fjellet og i lavlandet. Kan ikke si at jeg har fått noen regen skrens. Så lenge det er grep, funker regen kontrollert. Er det ikke grep, så funker det ikke i det heletatt.

Kjøpte kjettinger før jeg skulle på fjellet. Testet de en gang på Vestmaksætra for å se hvordan de funket. Testet de på fjellet en lengre tur. Fikk aldri behov for dem.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jazzwheel

Da påstår du det motsatte av meg, den har da ingen måte å føle veigrepet på uten å teste det til failure ved hver situasjon. Aks og regen blir da ikke svakere av dårlig veigrep som følge av at kraften reduseres - det er som følge av av TC slår inn og bremser spinnende hjul eller ABS overstyrer regen?

Teslanewbie

#26
Dere veit at bremselyset aktiveres ved regen ?

Kjørte bak en tesla idag og man ser tydelig når regen aktiveres , tesla biler har en større frekvens av bremselys-bruk enn andre biler grunnet regen-bremselys-aktivering , dette kan være til irritasjon for andre medtrafikanter.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Bremselys aktiveres ved en viss hastighetsreduksjon ja, uten at man trenger å være borti bremsepedalen.

Når jeg tenker etter er det vel nettopp en slik føler som reduserer momentet/regen ved lave temperaturer eller noe slikt NAF ønsket seg. Om et par år så går det vel ikke an å skru av autopilot når det har blitt mørkt heller hvis de skal få viljen sin ;)

Veggen

#28
Enig med Cirion på alle punkter.
Holkeføre og kolonnekjøring, no problemo.

Det eneste man skal huske på er at bilen er tung, og når 2 tonn er i siget tar det lenger å stoppe.
Den har også en tendens til å understyre, så må kjøres pent inn i svinger på glatta.

F_P

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. oktober 2014, klokken 12:52
Dere veit at bremselyset aktiveres ved regen ?

Kjørte bak en tesla idag og man ser tydelig når regen aktiveres , tesla biler har en større frekvens av bremselys-bruk enn andre biler grunnet regen-bremselys-aktivering , dette kan være til irritasjon for andre medtrafikanter.

Dette spurte jeg en Tesla-ansatt om etter prøvekjøring. Fikk beskjed om at nei bremselyset kommer ikke på ved regen. Noe jeg ikke helt trodde på siden nedbremsingen kan være ganske kraftig. Kjekt å få bekreftet at det er som jeg trodde :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA