Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vulkan! Jeg er forvirret.

Startet av boppus, lørdag 01. november 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

boppus

Dere som har en vinter bak dere med Model S vet svaret:

Hvordan reagerer Model S dersom bilen ved regenerering mister veigrepet? Slipper den opp på regenerering slik at veigrepet gjenopprettes?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Mippen

Har ikke erfaring med model S på glatte, men har en Leaf med samme kraftige regenereringen. Har aldri opplevd på klink is at det har mistet grepet under regenerering. Tvert om fungerer det egentlig motsatt siden bilen selv bremser ned farten mer forsiktig enn med vanlige bremser. Har jeg faktisk bedre veigrep.
Fremtiden er elektrisk.

ELTesla

Jeg har ikke opplevd å "slippe" på grunn av regen.

boppus

#3
Sitat fra: Madboy på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:20
Jeg har ikke opplevd å "slippe" på grunn av regen.
Flott, men spørsmålet er: dersom det slipper, hva da?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

fonberg

Sitat fra: Mippen på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:18
Har ikke erfaring med model S på glatte, men har en Leaf med samme kraftige regenereringen. Har aldri opplevd på klink is at det har mistet grepet under regenerering. Tvert om fungerer det egentlig motsatt siden bilen selv bremser ned farten mer forsiktig enn med vanlige bremser. Har jeg faktisk bedre veigrep.

Hvis Leafen din har like kraftig regenerering som TMS så må Leafen din være en spesialversjon ;)

Min erfaring er at TMS kan få et kortvarig slipp på bakhjulene når det er meget glatt, noe som naturligvis kan gi en bitteliten skrens, men den tas normalt lynraskt inn igjen av antiskrenssystemet. Men er det meget glatt føre vil jeg stille regen på low, siden normal (les: kraftig) regen lettere kan starte en skrens som i verste fall antiskrens ikke klarer å rette opp.

Leafen har forhjulstrekk og man kan risikere at bilen vil fortsette rett fram hvis man slipper opp fartspedalen i sving.

Oppsummert: regen kan gi overstyring på TMS, og understyring på Leaf.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

M@Do

Jeg har opplevd at den slipper på standard innstilling. Dette var på blank is. ESP tar da kontroll, men er usikker på om regen blir kuttet. Etter denne opplevelsen så har jeg kjørt med regen satt til Low på vinterføre og ikke opplevd at den slipper (mulig det har kommet en software patch på dette)

Kunne vært greit å testet dette grundig på lukket bane.

boppus

Sitat fra: M@Do på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:37
(mulig det har kommet en software patch på dette)

Dette har nok lav prioritet i kjernemarkedet, California.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Lokführer

I begynnelsen var jeg veldig bevisst på regen på glatt vei, men hver gang noe oppstod som følge av glatta, så tok bilen kontroll. ESPen er god som snus også på regen.
Men AWD vil nok være overlegen der.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Mippen

Jeg har kjørt tesla og kan ikke si at jeg kjenner noe forskjell på regenerering på min leaf og på tesla. Men nå kjører jeg ikke rundt i tesla til dagen ennå. På leaf er det to ulike innstillinger på regenerering. Vanlig og B som gjør at du stopper nesten helt opp i en bakke.  Gjør hvertfall det på nyeste utgaven. Men uansett siden jeg ikke har tesla ennå kan ikke jeg uttale meg 100%. Er det glatt nok sklir man uansett men jeg syns regenerering hjelper på ned en bratt glatt bakke. Blir nesten som hill descent på landcruiser.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Lokführer på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:42
I begynnelsen var jeg veldig bevisst på regen på glatt vei, men hver gang noe oppstod som følge av glatta, så tok bilen kontroll. ESPen er god som snus også på regen.
Men AWD vil nok være overlegen der.


AWD hjelper ikke deg når du skal stoppe. Awd hjelper bare på å gi ekstra feste når bilen kjører. Det er hva mange gjør feil og overvurderer 4x4 systemet. På tesla eller andre elbiler er det kanskje litt anerledes da bilen ikke bare triller når man slipper gassen, den regenererer jo, og på awd modellen er det både regen foran og bak. Men uansett, har man for stor fart og det er glatt hjelper det ikke med alle verdens hjelpemiddel, for når det slipper så slipper det skikkelig. Spesielt på biler med awd da det skal mer til før det slipper. På 2wd biler finner man gjerne grensen før det går så langt.
Fremtiden er elektrisk.

Lokführer

Sitat fra: Mippen på torsdag 16. oktober 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Lokführer på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:42
I begynnelsen var jeg veldig bevisst på regen på glatt vei, men hver gang noe oppstod som følge av glatta, så tok bilen kontroll. ESPen er god som snus også på regen.
Men AWD vil nok være overlegen der.


AWD hjelper ikke deg når du skal stoppe. Awd hjelper bare på å gi ekstra feste når bilen kjører. Det er hva mange gjør feil og overvurderer 4x4 systemet. På tesla eller andre elbiler er det kanskje litt anerledes da bilen ikke bare triller når man slipper gassen, den regenererer jo, og på awd modellen er det både regen foran og bak. Men uansett, har man for stor fart og det er glatt hjelper det ikke med alle verdens hjelpemiddel, for når det slipper så slipper det skikkelig. Spesielt på biler med awd da det skal mer til før det slipper. På 2wd biler finner man gjerne grensen før det går så langt.
Jeg er da fullstendig klar over at firehjulstrekk ikke gir bilen noe bedre veigrep, men nå går vel denne tråden ut på regen på glatta. Regen på glatta blir litt som å bremse med håndbrekket med 2wd teslaen, mens 4wd teslaen kan fordele regen foran og bak og ikke generere noen begynnende slenger. 4wd regen vil være som å bremse med vanlige bremser .
Derfor vil jeg mene helt presist at 4wd regen gi bedre kontroll og feste (for bremsing)på glatt føre enn 2wd.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

RuneW

Sitat fra: Lokführer på torsdag 16. oktober 2014, klokken 15:26
Jeg er da fullstendig klar over at firehjulstrekk ikke gir bilen noe bedre veigrep, men nå går vel denne tråden ut på regen på glatta. Regen på glatta blir litt som å bremse med håndbrekket med 2wd teslaen, mens 4wd teslaen kan fordele regen foran og bak og ikke generere noen begynnende slenger. 4wd regen vil være som å bremse med vanlige bremser .
Derfor vil jeg mene helt presist at 4wd regen gi bedre kontroll og feste (for bremsing)på glatt føre enn 2wd.

+1
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

erot

Min egen erfaring er at regen må på low når det er svært glatt, men den grensen går ved bortimot klink is, så det er sjelden en problemstilling. Har sluppet bilen ned bratte bakker på hardpakket blank ustrødd snø på piggfrie dekk, og da gikk det greit. Kommer selvsagt an på hvor gode dekk du har. Har dessverre ikke prøvd å provosere den mye for å se om bilen griper inn, hev den bare rett i N den gangen det var såpeglatt.

Mippen

Sitat fra: Lokführer på torsdag 16. oktober 2014, klokken 15:26
Sitat fra: Mippen på torsdag 16. oktober 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Lokführer på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:42
I begynnelsen var jeg veldig bevisst på regen på glatt vei, men hver gang noe oppstod som følge av glatta, så tok bilen kontroll. ESPen er god som snus også på regen.
Men AWD vil nok være overlegen der.


AWD hjelper ikke deg når du skal stoppe. Awd hjelper bare på å gi ekstra feste når bilen kjører. Det er hva mange gjør feil og overvurderer 4x4 systemet. På tesla eller andre elbiler er det kanskje litt anerledes da bilen ikke bare triller når man slipper gassen, den regenererer jo, og på awd modellen er det både regen foran og bak. Men uansett, har man for stor fart og det er glatt hjelper det ikke med alle verdens hjelpemiddel, for når det slipper så slipper det skikkelig. Spesielt på biler med awd da det skal mer til før det slipper. På 2wd biler finner man gjerne grensen før det går så langt.
Jeg er da fullstendig klar over at firehjulstrekk ikke gir bilen noe bedre veigrep, men nå går vel denne tråden ut på regen på glatta. Regen på glatta blir litt som å bremse med håndbrekket med 2wd teslaen, mens 4wd teslaen kan fordele regen foran og bak og ikke generere noen begynnende slenger. 4wd regen vil være som å bremse med vanlige bremser .
Derfor vil jeg mene helt presist at 4wd regen gi bedre kontroll og feste (for bremsing)på glatt føre enn 2wd.

Det er jo det jeg mener i siste innlegget mitt ;) Mener bare at det hjelper ikke med 4wd hvis det er speilglatt og farten er for stor (i fohold til føre). At det er lettere å finne grensen hvor det slipper med en som har 2wd enn en bil med awd. Derfor tilpasser man gjerne farten bedre med en bil med trekk på 2 hjul. 
Fremtiden er elektrisk.

jazzwheel

Har testet dette selv på tørt og vått sommerføre og det er veldig skummelt. Hvis du kjører hardt inn i en sving slik man er vant med fra en vanlig bil med clutch så får du problemer fort. Regen slår til og du overstyrer uten at man helt skjønner hvorfor. Du må balansere gassen slik at du ikke slipper den helt ut, jeg regner med at dette blir et problem på is selv om jeg ikke har testet det selv ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA