Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Kia Soul EV

Startet av Fei, lørdag 01. november 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

snurrehue

Det kan kanskje være greit å få tankene over på noe annet enn Dual Drive, verditap og ACC, og da har jeg et annet, og svært sterkt, ønske til Tesla:

Takoverbygg over superladerne!

Det slo meg nå forleden at jeg hittil har vært heldig med bare oppholdsvær og behagelige temperaturer de gangene jeg har måttet superlade. Men så kom omsider dagen da værgudene ikke ville spille på lag. Det regnet. Kaldt. Guffent. Rygget inn til superladeren (nesten så tett at bakfangeren kysset ladestasjonen). Innså at regnet ikke ville gi seg. Ut av bilen. Kjapt bak til ladepistolen. Trykk på knappen. Ingen ladeluke spretter opp. Trykk en gang til. Ingen reaksjon. Tredje gang. Fremdeles intet. Kjenner vannet renner nedover ryggen. Inn i bilen. Åpne fra skjermen. Stikke pistolen inn. Skynde seg inn i bilen for å unngå å bli helt gjennomvåt.

20 minutter senere: ut av bilen. Dra ut ladepistolen. Sette den på plass. Igjen med ladeluka. Inn i bilen.

Kjære Tesla, jeg ønsker meg takoverbygg på superladestasjonene!

cairnz

Hvis du hadde åpnet luka fra skjermen mens du ventet på å innse at regnet ikke ville gitt seg, så kunne du spart deg litt bry. Paraply kan også ligge i bilen uten at den er i veien.

Men forsåvidt enig. Svære takoverheng hadde vært fint, men hvis det ville forsinket utbyggingen av SC-er rundtomkring så er det helt greit at det drøyer.
Elbilist

NegativeElectrode

Ikke dumt forslag!

PS! Tesla har en side hvor de inviterrer til å komme med forslag til nye lokasjoner og tilbakemeldinger:
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Kvark

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:42
Ikke dumt forslag!

http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger

Og her står det klart og tydelig:
SitatHvorfor har ikke alle superladere et overbygg?
Med tiden planlegger Tesla å legge solcelleoverbygg til et økende antall superladerstasjoner.
S85D

rakriste

Hvorfor har ikke alle superladere et overbygg?
Med tiden planlegger Tesla å legge solcelleoverbygg til et økende antall superladerstasjoner.
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

snurrehue

Sitat fra: rakriste på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:50
Hvorfor har ikke alle superladere et overbygg?
Med tiden planlegger Tesla å legge solcelleoverbygg til et økende antall superladerstasjoner.

Om to Tesla-uker, kanskje? "Med tiden" er et svært så ullent begrep...

cra

Synes det er helt greit at de prioriterer utbygging av flere SC-lokasjoner (se bare på ladekartet hvor heldige vi er; det må da ha overgått de aller aller flestes forventinger!?!) framfor "bells and whistles" på de stasjonene som allerede er satt opp.

Mulig jeg bare er mer vant til reng og drittvær enn TS, men vi bor nå engang i Norge, og må forvente at det kan regne av og til. Det er^H^H var ikke akkurat noen drøm å stå i 5-10 minutter å fylle snart hundre liter diesel heller, i kulde og drittvær. Riktignok er det overbygg over de fleste dieselpumpene jeg har brukt, men det skal ikke mye vild til før nytteverdien er heller laber. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Kvark på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:49
Og her står det klart og tydelig:
SitatHvorfor har ikke alle superladere et overbygg?
Med tiden planlegger Tesla å legge solcelleoverbygg til et økende antall superladerstasjoner.

Sant nok. Men på den annen side - da Elon skulle gi ett eksempel på hvor de ikke kom til å bygge solcellepaneler så var det nettopp Norge som ble trukket frem :p  (Noe om noen superladere nær polarsirkelen i Norge.) Men overbygget kommer nok etterhvert de fleste steder - med eller uten solceller.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Stakkars deg snurrehue. Ble du våt av regnet? Forferdelig. Jeg syns Tesla absolutt bør bruke et par miljoner av Superchargerbudsjettet til å bygge tak. Det er fornuftig bruk av penger. Dette bør virkelig prioriteres fremfor nye stasjoner.

Muffinman

Enkelte som er litt 'ustemt' her synes jeg. Ikke trivelig lesing.

staleand

Enig med muffinman her. Hvorfor skal man bli så aggresiv bare fordi han kommer med et forslag. Må da gå an å ikke bli så sint for småting. Ikke være så hårsåre. Han angrep ikke Tesla, slapp av folkens... Slik slike ting minner om en fanatisk menighet. Ikke hyggelig lesning, nei.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Car-El

#11
TROLL
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

JohanH

Beklager grinete post fra min side, hatt en dårlig dag men det er en dårlig unnskylling.

Å ønske seg takoverbygg på SC stasjonene er selvfølgelig et helt legitimt ønske og virker også å være noe Tesla ofte gjør. Jeg må dog stå fast ved at "historien" om hvordan man kan bli våt hvis man må gå ut i regnet var litt vel stakkarslig og ikke akkurat fikk meg til å synes veldig synd på OP - vi har nok alle innimellom blitt våte da det regner ute.

Det jeg også personlig mener om denne saken er at det nok er ganske mange Model S eiere i Norge som bor sån til, og kjører såne ruter, at de ennå ikke hatt gleden av å superlade en eneste gang. Mange av disse har betalt for superlading (60) eller har betalt for det hverken de vill eller ikke (85). Da bør det prioriteres å dekke landet med SC før man prioriterer tak over de eksisterende. Det kan man jo dog selvfølgelig mene forskjellig om og skulle jeg bare tenkt på meg vil jeg heller hatt tak over superladeren på Solli og over Uddevalla, siden det i prinsippet er de eneste to jeg har personlig interesse av.

Trustno1

Det er vel og greit det at man bør tåle å bli litt våt, regner med de fleste i norge har blitt det opp gjennom tidene. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan gjøre forbedringer.

Når Elon prater om at de vil lage en løsning for å automatisk plugge inn ladepluggen fremfor at man gjør dette selv, så er det vel ikke rare utviklingen som skal til for å finne ut hvordan man får over ett tak :)

Greit nok at det koster noen kroner, men tviler på at det kommer til å velte utbyggingen i noen særlig stor grad. Tvert om så tror jeg ett tak er kostnadsbesparende på sikt. Det beskytter både stasjonene mot vær og vind, samt det minsker risikoen for at uønskede hendelser skjer om vinteren pga glatta og snø.

MR Tesla

Sitat fra: snurrehue på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:35
Det kan kanskje være greit å få tankene over på noe annet enn Dual Drive, verditap og ACC, og da har jeg et annet, og svært sterkt, ønske til Tesla:

Takoverbygg over superladerne!

Det slo meg nå forleden at jeg hittil har vært heldig med bare oppholdsvær og behagelige temperaturer de gangene jeg har måttet superlade. Men så kom omsider dagen da værgudene ikke ville spille på lag. Det regnet. Kaldt. Guffent. Rygget inn til superladeren (nesten så tett at bakfangeren kysset ladestasjonen). Innså at regnet ikke ville gi seg. Ut av bilen. Kjapt bak til ladepistolen. Trykk på knappen. Ingen ladeluke spretter opp. Trykk en gang til. Ingen reaksjon. Tredje gang. Fremdeles intet. Kjenner vannet renner nedover ryggen. Inn i bilen. Åpne fra skjermen. Stikke pistolen inn. Skynde seg inn i bilen for å unngå å bli helt gjennomvåt.

20 minutter senere: ut av bilen. Dra ut ladepistolen. Sette den på plass. Igjen med ladeluka. Inn i bilen.

Kjære Tesla, jeg ønsker meg takoverbygg på superladestasjonene!
First world problems

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA