Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Redusert Effekt?

Startet av Sprucemoose, fredag 31. oktober 2014, klokken 20:52

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Var endel oppmerksomhet rundt dette problemet i vinter / vår http://gizmodo.com/should-your-driverless-car-kill-you-to-save-two-other-p-1575246184

Algoritmer som skal ta beslutninger om minst mulig skadeomfang vil feks ikke kjøre inn i mindre biler hvis det finnes alternativer som totalt vil gi mindre skadeomfang.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Oreo

På nye motorveier fungerer dette sikkert utmerket, både i 100km/t og i kø. På de andre krøtterstiene vi har som ikke engang veivesnet gidder å merke opp ville jeg ikke ha stolt på autopiloten.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

ElOle

Sitat fra: Olatho på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:57
Mange av de mest spennende (om enn ikke oppklarende) diskusjonene rundt dette med selvkjørende biler er jo i gråsonene mellom det juridiske og etiske.
Kan f.eks. bilen velge å drepe deg (eller skade deg) som sjåfør for å unngå å drepe eller skade andre?
Eller skal den _alltid_ prioritere de som sitter i bilen, selv om den da potensielt kan forårsake mye større skade på andre, utenforstående?

Det har jeg også tenkt litt på.
La oss si at man kommer kjørende og så faller en sykkelist ut i veien forran bilen samtidig som det kommer en lastebil i mot. Hva gjør bilen? Kjører den over sykkelisten for å ungå å krasje med lastebilen og drepe eieren av bilen eller velger den å berge fotgjengeren ved å krasje i lastebilen med de følger det kan få?

Noen programerere hos Tesla må nødvendigvis ha blitt stilt ovenfor disse valgene.

boppus

Sitat fra: mariowing på torsdag 16. oktober 2014, klokken 15:38
Hva er din definisjon av fornuftig?

OK, tar selvkritikk på den. Jeg kjenner til selvkjørende biler, og applauderer det. Det dør én million mennesker i trafikken hvert år (pluss et ukjent antall hardt skadde), fordi mennesker er elendige sjåfører. Selvkjørende biler vil redusere denne nedslaktingen betydelig. Greit.

Det er ikke det samme som at vi bør la Tesla overta styringen på motorveien med sitt versjon 1.0 Autopilot, før svært lenge etter at de har fikset frys på 17" skjermen.

EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Sense

#19
Sitat fra: mariowing på torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:40
Juridisk så er det fører som har ansvaret, det er alltid en fører av kjøretøyet.
Noen som så FBI (Forbrukerinspektørene i går? De hadde et innslag om Volvo som jobber med et tilsvarende system som Tesla.
Der spør intervjueren Pia Rivelsrud Volvo-mannen Andreas Ekenberg hva hvis bilen kolliderer, hvem har ansvaret da? Da svarte Ekenberg at når bilen kjører helt automatisk, kan ikke føreren være ansvarlig.
Men dette var et tema som ikke var ferdig drøftet med trafikverket (Sverige).

Tenk èn sensorfeil, så er ulykken ute.
Jeg har byttet parkeringssensorer på mine eks-biler ihvertfall 3 ganger. Kjenner at det er med en viss skepsis jeg frivillig avgir all kontroll.

Øyvind.h

#20
Sitat fra: Sense på torsdag 16. oktober 2014, klokken 23:19
Tenk èn sensorfeil, så er ulykken ute.
Jeg har byttet parkeringssensorer på mine eks-biler ihvertfall 3 ganger. Kjenner at det er med en viss skepsis jeg frivillig avgir all kontroll.
Man skal ikke kjøre lenge i bil med bestefar-assist (blindsonevarsler) før man skjønner at systemene kan gjøre håpløse feil. Og de som kjører med litt flyt på veien deaktiverer raskt alkis-assit (feltskiftvarsler).

Selvkjørende bil kunne vært behagelig enkelte ganger på enkelte strekninger, og jeg kan tenke meg at de som kjører bil til jobb og står i kø hver bidige dag nok vil sette pris på autopilot. Men jeg deler din skepsis til hvordan det vil fungere, og jeg ønsker jo stort sett å være sjåfør selv fordi jeg liker å kjøre bil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: ElOle på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:45
Sitat fra: Olatho på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:57
Mange av de mest spennende (om enn ikke oppklarende) diskusjonene rundt dette med selvkjørende biler er jo i gråsonene mellom det juridiske og etiske.
Kan f.eks. bilen velge å drepe deg (eller skade deg) som sjåfør for å unngå å drepe eller skade andre?
Eller skal den _alltid_ prioritere de som sitter i bilen, selv om den da potensielt kan forårsake mye større skade på andre, utenforstående?

Det har jeg også tenkt litt på.
La oss si at man kommer kjørende og så faller en sykkelist ut i veien forran bilen samtidig som det kommer en lastebil i mot. Hva gjør bilen? Kjører den over sykkelisten for å ungå å krasje med lastebilen og drepe eieren av bilen eller velger den å berge fotgjengeren ved å krasje i lastebilen med de følger det kan få?

Noen programerere hos Tesla må nødvendigvis ha blitt stilt ovenfor disse valgene.

Bør jo da i så fall ta med i beregningen hvor mange som sitter i bilen. Er det full bil så velger den egen sikkerhet. Er det kun deg vil du ofres. Kanskje alder og burde med i regnestykket. Unge mennesker har jo større samfunnsmessig verdig enn f.eks pensjonister. Sånn at f.eks to pensjonister ofres vs en sprek syklist. Forsørger du barn øker det verdien din, så du må ha med det og som en egen parameter.

Morsomt og samtidig litt sykt å spekulere i dette her :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Olatho

Som sagt. Gode diskusjoner over en øl. Kjipere å måtte være ham som skal implementere det i softwaren.
- Når det kommer til det de har lansert nå, så er vel det såpass grunnleggende som at bilen bremser, og prøver å stoppe hvis den detekterer en plutselig hindring. Er vel neppe noen unnamanøvre og andre lignende løsninger implementert foreløpig.
Men man har ganske mye fancy teknologi feks i jagerfly for å unngå innkommende angrep, så det er mye som er mulig å se for seg i framtida.

sigurdi

Ved pluttselig hindring i vegbanen, hjelper verken elektronikk eller våken og god sjåfør bak rattet.
Det er rett og slett for mye masse i bevegelse, til å ha mulighet å stoppe, hjelpe elektronikk kan ikke oppheve fysiske lover.
Ser en på Tesla sin løsning, så er det tre hoved systemer (pluss GPS og kartverk) som overlapper og jobber sammen, vil tro at har du en feil på et av dem, får du beskjed og systemet blir deaktivert eller bare beholder f.eks sikkerhets fungsjonene med intakt utstyr.
Alle de tre systemene til Tesla er ikke avhengig av lys for å "se", snø, tåke, røyk, skal ikke påvirke i noen stor grad heller.
(Litt som radaren i IL Tempo Gigante he he)
Radar, ultrasonic, og ir har alle egne bølger, ir kan vel ha litt problemer med kraftig motsol.
Men systemet krever pri dag mittstripe i kjørebanen, for å vite hvor den er.
Skal takle trafikklys, men rundkjøringer har jeg svært store tvil om, pga en må lese trafikk bildet på lengre avstand sidelengs, bilen "ser" på lang avstand fremover, men ikke så langt sidelengs. Rundkjøringer er også, svært vannskelig  å finne i USA. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Jeg antar disse systemene i en god stund fremover kun vil kunne støtte sjåføren, ikke erstatte.

  • Opplyse om fartsgrenser
  • Nødbrems
  • Bistå med blindsonesjekk
  • Holde konstant avstand til bilen foran

og lignende assisterende funksjoner.

På en såpass stor bil vil sonaren kanskje være den som få størst verdi i starten. Parkering i trange parkeringshus, i mørket hvor ryggelys og kamera kommer til kort. Hvis den kan klare stoppe bilen når ville fotgjengere og syklister hiver seg ut i veien ville det være fint, men ikke noe jeg forventer i starten.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Guybrush

Sitat fra: sn0le på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:15
Venter bare på at noen morroklumper setter opp falske 90-skilt i 50-sonen for at Teslaene med autopilot skal bli stoppa av onkel.

Hva er forskjellen på en Tesla eller en vanlig bil?
Selv min Kia hadde kjørt i 90, hvis det stod 90 :-)

mariowing

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:36
Jeg antar disse systemene i en god stund fremover kun vil kunne støtte sjåføren, ikke erstatte.

Enig med deg med et unntak for parkering. I første omgang trolig lukeparkering ala det andre produsenter har. Da ratter bilen seg selv på plass men du må sitte i bilen. Tror det at du kan gå ut av bilen og sende den inn i garasjen ligger et par tesla måneder frem i tid, men lukeparkering er forhåpentligvis ikke så langt unna. Det meste av disse systemene er nok kjøpt fra 3. part så det Tesla må gjøre er å integrere dem i bilens GUI stort sett. Siden ingen har kommersielt tilgjengelig "garasje-parkering" enda så tror jeg det vil drøye.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA