Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Redusert Effekt?

Startet av Sprucemoose, fredag 31. oktober 2014, klokken 20:52

« forrige - neste »

Sprucemoose

Autopilot har blitt lansert, og det er vel fortsatt for tidlig til å si noe om i hvilke situasjoner den kan brukes. De fleste er entusiastiske, men jeg må si at jeg er litt betenkt til å bruke en slik funksjon. Dersom hensikten med autopilot er å avlaste føreren slik at man verken må holde i ratt eller ha føttene på pedalene, så er det mye som kan gå galt.

Hvordan reagerer autopiloten dersom den plutselig "mister" veien? Hva dersom dette skjer midt i en sving? En bakketopp? I dårlig belysning med motgående trafikk som blender? Halvdårlig veimerking? Software som plutselig klikker?

Det er vel naivt å tro at et slikt system er feilfritt i alle situasjoner. Ting kan skje fort, og da kan det gå virkelig galt dersom føreren ikke er oppmerksom eller har hendene på rattet.

Et annet moment er dette med juridisk ansvar. Føreren har jo alltid ansvar uansett, men Tesla har jo et ansvar også for at dette faktisk fungerer og at de er særdeles åpne om begrensninger i systemet. Sitter med en fornemmelse av at dette er risky.

Noen andre som har tanker om dette?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

B_Tesla

Tenkt litt rundt dette. Men først og fremst er dette ikke helt nytt. VW har noe liknende. Det er ikke slik at dette virker bra på annet enn motorvei, men det er der det er egnet. Man kan liksom sitte og bare holde let i rattet, og det svinger litt for deg. Har ikke prøvd det, men lest om det/sett video.

Når det kommer til motlys osv, tipper jeg det ikke er noe problem. Vil ikke tro kameraet oppererer i synlig lys spektere alene, hvis i det heletatt.

Juridisk har Tesla ikke mer ansvar enn i tilfelle med cruise control. Dersom ACC ikke virker, har sjoføren det hele og fulle ansvar.

Er ikke sjoføren oppmerksom gjør han ikke jobben sin. Spørsmålet er vel kanskje om systemet gjør statistisk færre feil pr km enn det en vanlig sjofør gjør. Vil tro at svaret er ja, og at det derfor innføres.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Knnot

Blir spennende å høre hvordan dette i praksis vil fungere.

Dere er inne på flere aspekter som kan gjøre at autopilot i stor grad kun vil benyttes i køkjøring, men vil man ikke stort sett helst kjøre selv på åpne veier med fin flyt? Dersom autopilot fungerer fint i køkjøring vil det være fantastisk  :)

B_Tesla

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

vrom

Tror ikke jeg tør å kjøre autopilot på norske vinterveier iallefall.. knapt ACC.

derimot savner jeg en smartere CC, dvs en som ikke makser ut effekt over bakketoppene og som ikke bremser i nedoverbakkene bare fordi det går noen få km/t for fort. De burde tilby en som var litt mer dynamisk (f.eks 5km/t slakk begge veier) og dermed rekkeviddevennlig..

mariowing

Jeg har eid en bil med slikt system (Volkswagen) (man må holde i rattet men trenger strengt tatt ikke styre aktivt selv egentlig). Når systemet skrur seg av så piper det fælt, vil tro at det gjør det på TMS også. Så så lenge du sitter i førersetet så rekker du nok å ta rattet igjen før du ligger i grøfta. Det fungerer også veldig fint i kø i forhold til å holde farten riktig, men i kø må man styre selv. BMW selger nå et system som fungerer kun i kø, dvs den følger bilen foran uavhengig av veimerkinger etc i opp til 40 km/t (tror jeg det var).

Juridisk så er det fører som har ansvaret, det er alltid en fører av kjøretøyet. Dersom du kjører på "gammeldags" cruisecontroll og smeller inn i bilen foran fordi du ikke bremset så kommer du neppe noen vei med å hevde at det var cruise controllen sin skyld. Blir det samme her nå selv om bilen altså kan bremse selv og holde seg innenfor sin egen veibane. Det bidrar til økt komfort ved kjøringen samt større trygghet. Det er alltid mulig å konstruere noen situasjoner hvor slike systemer kan skape ulykker, men jeg er rimelig sikker på at netto effekt av systemene gir en reduksjon i antall ulykker.

Leste også en undersøkelse hvor de sto at hvis 2 av 10 biler som kjørte i kø hadde et slikt system så ville køene bli dramatisk (husker ikke med hvor mye) redusert. Dette fordi bilen er mye flinkere på å holde jevn avstand enn det en vanlig sjåfør er. De fleste køer oppstår pga en trekkspill-effekt der bilen foran deg bremser ned, du bremser litt mer enn det som gjør at bilen bak der bremser enda litt mer ned etc. Og når køen øker i fart igjen så øker også luken foran deg osv. Dette unngås med cruisekontroll og avstandsholder.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Sjøhyene

Autpilot for køkjøring er genialt. Det er en funksjon som virkelig hadde gjort nytta si selv med dagens teknologi.
Motorvei-autpiloten blir for tam sånn den fungerer nå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RuneW

Sitat fra: Sprucemoose på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:57
Hvordan reagerer autopiloten dersom den plutselig "mister" veien? Hva dersom dette skjer midt i en sving? En bakketopp? I dårlig belysning med motgående trafikk som blender? Halvdårlig veimerking? Software som plutselig klikker?

Hvis man først er inne på software som klikker så er nok de fleste nye biler full av software som, i teorien, kan klikke...

Jeg vil tro Autopilot vil hyle og skrike noen sekunder før den evt "mister" veien. Det er nok lagt inn store marginer. Men skjer det noe katatrofalt så må den switche til manuelt umiddelbart. Elon er ingen tosk. Han kaller det ikke selvkjørende biler. Autopilot betyr ikke at du kan sitte og sove eller lese avisen mens du kjører...

Sitat fra: Sprucemoose på torsdag 16. oktober 2014, klokken 10:57
Det er vel naivt å tro at et slikt system er feilfritt i alle situasjoner. Ting kan skje fort, og da kan det gå virkelig galt dersom føreren ikke er oppmerksom eller har hendene på rattet.

Det er naivt å tro at et menneske kjører feilfritt i alle situasjoner også, for den saks skyld  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Olatho

Mange av de mest spennende (om enn ikke oppklarende) diskusjonene rundt dette med selvkjørende biler er jo i gråsonene mellom det juridiske og etiske.
Kan f.eks. bilen velge å drepe deg (eller skade deg) som sjåfør for å unngå å drepe eller skade andre?
Eller skal den _alltid_ prioritere de som sitter i bilen, selv om den da potensielt kan forårsake mye større skade på andre, utenforstående?
Og i hvor stor grad skal bilen kunne overstyre deg som sjåfør hvis den mener at det valget du er i ferd med å foreta deg kan stride mot bilens programmerte "etikk".  Ikke bare når det gjelder å kjøre for fort, men en rekke andre ting bilen kan nekte deg å gjøre, eller mene at den har gjort en bedre vurdering av situasjonen enn du har gjort selv...

Her er det rom for mange festlige "over en øl"-debatter, og nok noe av årsaken til at det fortsatt ligger et stykke fram i tid før Elons drøm om å sette seg i bilen, legge seg til å sove, og så bli vekket når man kommer fram blir virkelighet.

boppus

Du kan trygt se på Autopilot som noe som skaper begeistring og omtale, men som du ikke kan/bør bruke til noe fornuftig på svært mange år.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Amoss

Sitat fra: Olatho på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:57
Og i hvor stor grad skal bilen kunne overstyre deg som sjåfør hvis den mener at det valget du er i ferd med å foreta deg kan stride mot bilens programmerte "etikk".  Ikke bare når det gjelder å kjøre for fort, men en rekke andre ting bilen kan nekte deg å gjøre, eller mene at den har gjort en bedre vurdering av situasjonen enn du har gjort selv...

Slik jeg har oppfattet dette så er Teslas Autopilot laget som ett rent støttesystem, og lar deg ta alle avgjørelsene. Altså at den ikke skal kunne overstyre dine aktive valg på noe som helst vis. Dette er - fortsatt etter min mening - nødvendig for at du som sjåfør fortsatt skal ha det juridiske ansvaret. F.eks. gjorde Elon det helt klart at du kunne velge å be bilen kjøre over fartsgrensen om du ønsket det selv om bilen VET hva fartsgrensen er.

Men om min oppfatning her stemmer finner vi vel først ut når folk får bilene sine med dette :)

Men når det om noen år kommer mer autonome biler blir nok dette en het debatt :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: vrom på torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:36
Tror ikke jeg tør å kjøre autopilot på norske vinterveier iallefall.. knapt ACC.

derimot savner jeg en smartere CC, dvs en som ikke makser ut effekt over bakketoppene og som ikke bremser i nedoverbakkene bare fordi det går noen få km/t for fort. De burde tilby en som var litt mer dynamisk (f.eks 5km/t slakk begge veier) og dermed rekkeviddevennlig..

Da får det være en funksjon man må aktivere selv i så fall, jeg er på ingen måte interessert i en CC som variere såpass i hastighet. Synes den egentlig fungerer veldig bra i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Sitat fra: Boppus på torsdag 16. oktober 2014, klokken 14:13
Du kan trygt se på Autopilot som noe som skaper begeistring og omtale, men som du ikke kan/bør bruke til noe fornuftig på svært mange år.

Hva er din definisjon av fornuftig? Se min beskrivelse av å kjøre med tilsvarende systemer ovenfor - hva er ufornuftig med dette? Og ikke kom med den "jeg liker å kjøre selv" argumentasjonen, det er greit nok. Ingen som tvinger noen til å bruke "autopilot". Men gitt at du bruker det som er tilgjengelig pr i dag - hvorfor mener du dette er ufornuftig?

Og det er heller ikke svært mange år til selvkjørende biler (og da altså totalt selvkjørende biler) er kommersielt tilgjengelig. Vi snakker trolig om under fem. Se denne videoen hva Google sine selvkjørende biler kan pr i dag: (Ha på lyden så du hører damen forklare). Tilsvarende hva Mercedes kan gjøre på autobahn: (Litt langdryg med du ser poenget)



Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sn0le

Venter bare på at noen morroklumper setter opp falske 90-skilt i 50-sonen for at Teslaene med autopilot skal bli stoppa av onkel.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sprucemoose

Jeg tror det er viktig at Tesla (i likhet med andre som tilbyr slike systemer) er sitt ansvar bevisst og informerer oss grundig om hvilke begrensninger dette systemet innehar. Altså at vi får klar beskjed om hvilke veiforhold systemet fungerer bra i og hvilke det ikke gjør det.

Én ting er køkjøring og motorveikjøring hvor jeg helt klart ser fordelen med autopilot, spesielt i kø/rush kan det faktisk være bedre enn en menneskelig sjåfør til å unngå å kjøre i bakenden på bilen foran. En annen ting er derimot å la autopiloten kjøre rundt i tussmørke på halvveis oppmerkete, svingete veier rundt omkring i dette landet. Et slikt system må åpenbart være basert på mønstergjenkjenning av veien/kjørefila, og dersom bilen mister dette mønsteret i en kritisk situasjon kan man i beste fall bare ende opp i grøfta.

Det er også sikkert nok av folk som, etter å ha blitt vant til en slik autopilot, begynner å ta oppmerksomheten bort fra veien litt oftere. Ikke gidder å holde i rattet. Begynner å skrive sms. Leter etter noe i hanskerommet osv. Bekymringen min er at det kan skape en trygghet om at bilen passer jo på, og så plutselig gjør den ikke det i et kritisk øyeblikk. Derfor er det viktig at Tesla kommer med korrekt og detaljert informasjon om systemet før den første bilen blir oppdatert med denne funksjonen.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA